De nieuwe afstandsbediening is aa gekomen en de v7 werkt.
Er is nu wel wat studeerwerk.
Na wat lezen over de v7 en dingen proberen ben ik tot de vaststelling gekomen dat een reset via de afstandsbediening van de v7 een oplossing heeft gebracht voor mijn minionderbrekingen. Mijn decoder v7 heeft nu toch al een drietal dagen zonder problemen gewerkt, ik vermoed dat het probleem van de baan is.
Mijn goede nieuws is ook dat de beloofde telefoon van een technicus deze morgen gekomen is. Mijn dank aan deze dame.
Om te beginnen lijkt het mij aangewezen dat een Proximus medewerker op dit publieke forum de lijn van de auteur eens grondig laat nakijken (eventueel via een backend)
Dat unicast (OTT) /uitgesteld kijken perfect werkt en muticast storingen/verbrekingen oplevert, zou eventueel te wijten kunnen zijn aan “unrecoverable errors” (en eventueel verlies van synchronisatie) (op sommige tijdstippen) op de betrokken xdsl lijn
Gewoon ter info bv.
UDP Vs TCP Which One Is Better for Streaming? - Muvi One
Low Latency Streaming Protocols SRT, WebRTC, LL-HLS, UDP, TCP, RTMP Explained - OTTVerse
Eigenlijk is het zo goed als opgelost. Het is niet de lijn, of de decoder. Wel een instelling van de modem ergens. Het is voor mij nu OK, de gewijzigde instelling is op zich niet aan te raden, daarom zeg ik het ook niet, maar ik compenseer door
- op mijn PC Linux Mint te gebruiken, en ik heb een veiligheidsmodule toegevoegd aan de chrome browser, guardio is dat.
- op mijn androidtablet gebruik ik AVG, gratis, dat ia ook goed
- en ik ben een zeer voorzichtige internetgebruiker: geen illegale dingen, geen vuile boekjes of porno, de bank staat op een tablet die uitsluitend voor de bank gebruikt wordt.
Ik zal de factuur van de herstelling sturen naar Proximus.
Nu nog zien met welke decoder ik verder ga leven :
- ik heb nog een v6, maar die is gestorven, dus terug sturen
- ik heb 2 x v7 die nu waarschijnlijk ook werken, dat zal ik misschien eens proberen. Maar lijkt mij stilaan te complex, en er zijn nog veel bugs.
- op dit moment werk ik met een v5c, dat is nog altijd mijn favoriet. Maar hoe lang wordt die nog ondersteund?
Bedankt aan allen die hebben mee gedacht.
Nee, dat maakt uiteraard niks uit en uiteraard spreekt dit voor zich zelf dat het aan PX om dit op te lossen.
Maar het was gewoon om aan Cvanloon een beetje uitleg te geven waarom dit bij live uitzendingen vlugger kan voorvallen dan bij opnames bvb en verder zal die uitleg natuurlijk niks oplossen.
UDP staat de ontvanger niet toe de ontvangst van de data te bevestigen of te vragen om informatie terug te sturen indien niet ontvangen.
In tegenstelling tot UDP controleert TCP of de data in de juiste volgorde zijn aangekomen bij de ontvanger, en stuurt eventueel opnieuw een verzoek bij fout of niet goed ontvangen. Dus een hogere betrouwbaarheid.
Maakt UDP of TCP of welke andere P-lettercombinatie eigenlijk uit?
Ik begrijp hier (zo als zo veel anderen) helemaal niets van.
Het heeft gewerkt, de aansluiting is correct en Cvanloon heeft heel wat info gegeven.
Ik denk toch dat de klant mag verwachten dat het werkt en dat een malfunctie gewoon opgelost wordt?
Over UDP en TCP ken ik niets. Een over Multicast UDP vind ik iets over zonnepanelen, dus .…
Een reden dat zou volgens mij kunnen zijn dat een rechtstreekse uitzending in Multicast UDP geen foutcorrectie heeft zoals bij een opgenomen programma in TCP.?
Een andere reden zou ook kunnen zijn dat je door andere servers bedient wordt die mss meer overbelast wordt?
Maar enkel de specialisten bij PX zelf zouden daar een antwoord moeten kunnen op geven of verder moeten laten uitzoeken wat er bij u eventueel aan de hand is.
Zeker met de stabiele V5C decoder is het al raar dat je zoveel problemen hebt!
Telkens als ik naar de helpdesk bel zegt men toch dat eerst de lijn wordt getest. Als de lijn dan niet goed is zal de helpdesk dat wel weggenomen.
Het is duidelijk dat tv kijken via decoder of via internet compleet verschillende manieren zijn, maar beide manieren gebruiken wel dezelfde lijn en modem, ik zeg dan dezelfde verbinding. En ik publiceerde hierboven de resultaten van een aantal speedtest, die waren goed.
Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat drie nieuwe decoders (2 × v7 en 1 × v5c) alle drie defect zijn bij de levering. Alhoewel ik toch verwonderd ben dat Proximus een v7 met toch veel problemen promoot.
Ik geef toe dat misschien mijn installatie niet ideaal is : er is geen aarding, er is een oude door Proximus gelegde lijn tussen het punt waar de lijn binnen komt en het punt waar de modem op geconnecteerd is, er is een oude splitter, de tv is niet van de jongste, ..… De helpdesk helpt mij op dit ogenblik ook niet meer : herstarten, resetten, nieuwe decoder, ...... Dat doe ik nu al verschillende weken.
Mijn vraag is eigenlijk : waarom loopt een rechtstreekse uitzending altijd vast, en een opgenomen programma niet ? Zowel in HD als in SD. Eigenlijk kijk ik nu uitgesteld: ik begin een programma op te nemen en kijk vijf minuten later de opname. Maar dat is toch niet erg praktisch. Goed als depannage.
Er is bvb wel verschil in de manier van overbrengen bvb voor de decoder is dit via UDP multicast en bij streaming op pc is dit via TCP en niet zeker dat dit ook van de zelfde Server komt.
Hebben de PX medewerkers al eens je lijn getest om te zien of er daar geen problemen vast te stellen zijn?
Gewoon eens geprobeerd : terzelfdertijd laten spelen op tv via de decoder, en op de PC via internet. Op zeker ogenblik stopt de tv met een onverwacht probleem (geen verbinding) en op de PC loopt gewoon alles door. Voor mij is dat niet te snappen. Dat is toch via dezelfde verbinding en dezelfde modem.
De v5 is vandaag toegekomen en geïnstalleerd.
Spelen doet dat goed totdat ongeveer om het kwartier het beeld stopt met de melding "onverwacht probleem.... Geen verbinding. Wenst u hulp om het probleem op te lossen? Help
Druk ik op help dan herstart hij door de verbinding te testen die dan OK is, dan gaat hij meestal verder, soms moet ik wel van programma wisselen om verder te gaan.
Toch nog aanvullend goed nieuws is dat ik gisterenavond zeker drie uur aan een stuk naar de tv via internet heb gekeken en dit zonder stoppen of onderbreking.
Nu wil ik wel echte hulp totdat het werkt zoals het hoort.
Terug naar de helpdesk gebeld, opnieuw resetten, maar ik krijg op mijn vraag volgende week een decoder v5c toegestuurd. We zien dan wel. Dat model heeft hier vroeger zeker 5 jaar gewerkt.
Ik ben ook nog altijd niet overgeschakeld want mijn trouwe dienaar V5C heeft mij tot hiertoe nog nooit in steek gelaten.
Pff, ben ik blij dat ik een V6 heb gevraagd en ontvangen ter vervanging van mijn defecte V5.
De nieuwe v7 is aangekomen zoals beloofd. En is geïnstalleerd zonder google account.
Hij "werkt" nu gedurende ongeveer een uur, en ik heb geen minionderbrekingen meer maar al drie maxionderbrekingen : een zwart scherm, geen geluid en een bericht "oeps! Er is iets mis. Gelieve het later opnieuw te proberen ". Het is dus eigenlijk nog erger dan vroeger. Het probleem is gekend bij Proximus sinds 2020 of 21, want het staat op het forum.
Ik ben niet van plan om zo voort te sukkelen.
Ondertussen eens gebeld naar de helpdesk, allerlei dingen geprobjeerd, zoals resetten, niets helpt, en ik krijg morgen een nieuwe v7.
Toch maar beslist om verder te doen met de 5vc, dat werkt, ik kan daar alles mee doen wat ik wil. De v7 leek mij toch wat complexer en er staan nog heel wat bugs op het net. Dus vandaag drie decoders in een grote doos terugg gestuurd.
Bedankt, maar er staan geen draadloze apparaten tussen. Modem en decoder zijn verbonden met het kabeltje geleverd door proximus. Een snelheidsmeter op een PC aangesloten met kabeltje geeft 80/30, op een tablet op 3m van de modem en aangesloten met WiFi is het 70/25, eigenlijk is dat heel goed. Ik had nooit zoveel. Ik kan wel niet meten of die snelheid fluctueert. Bestaat er daarvoor software. Iets dat continu meet en dan een grafiek maakt of zo. Om dan een ganse dag continu te meten.
Voor mij blijft het iets raars, deze avond ging alles goed vanaf 20 uur tot nu 23.30 uur.
Er zijn al heel wat zaken die werken.
Op vrt1 kijken naar de ronde van Frankrijk kijken is moeilijk : het beeld hapert regelmatig. Alles eens herstart, maar het probleem blijft.
Is daar iets aan te doen of moet men er mee leven?
Op rtbf zijn er geen haperingen.
Mijn downloadsnelheid lijkt OK.
Op rtbf hapert het beeld nu ook.
Toch een probleem van de Franse tv dan.
Hierna een samenvatting van mijn proximustoestand tijdens de afgelopen week.
- een defecte decoder v6 werd snel vervangen door
- een v7 waarvan bleek dat de afstandsbediening niet werkte
- de defecte afstandsbediening van de v7 werd snel vervangen door een correct werkende afstandsbediening
- de installatie van de v7 kon dan voltooid worden zodat ik kon tv kijken
- na een avond tv kijken gisteren bleek dat er zich na een tiental minuten telkens haperingen van het beeld voordeden waardoor de v7 eigenlijk onbruikbaar is. Na wat zoekwerk op internet bleek dat die haperingen met een v7 reeds voorkwamen meer dan een jaar geleden. Waarom worden softwarebugs niet opgelost?
- tijdens het invullen van een "tevredenheidsonderzoek" (de tevredenheid was helaas zeer laag) werd mij gevraagd of ik wenste opgebeld te worden door een technicus. Ik heb daar bevestigend op geantwoord en wacht af.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Een paar maanden geleden was onze V5 defect en kregen een V6 (onze lijn is niet snel genoeg voor een V7, of op het randje. Daarom)
In een ander topic lees ik dat nu begonnen wordt (is) met de V6 uit te faseren, dus dat enkel nog V5c en V7 worden verdeeld. We mogen met een grote mate van zekerheid verwachten dat de V5c binnenkort ook uitgefaseerd zal worden en vervangen door een toestel dat nog altijd niet bedrijfszeker is.
Wat gaat de toekomst brengen? Een overstap naar de concurrent? Of komt fiber op tijd zodat tenminste één probleem (de lijn snel genoeg) opgelost is?
Volgens mijn ervaring is de v5 compact nog steeds de beste. De v6 heeft een aantal maanden goed gewerkt, maar begon dan onverwacht te stoppen, eerst om de 2 a 3 dagen, op het einde om de 2 a 3 uur. Telkens moest die dan herstart worden. De v7 is tot hiertoe een regelrechte ramp. Nog maar een week he, geduld.
Overstappen naar de concurrent? Ik stel me op dit ogenblik ook de vraag. Er is scarlet, veel goedkoper, waarschijnlijk ook minder service. Maar de service van Proximus is nu ook niet optimaal. De helpdesk kan nuttig zijn, maar kent er niet meer van dan Ik. En die nederlandse madame ligt nog op mijn maag. Wat wel goed is is de snelle omwisseling van materieel. Ze beginnen nu met een robot, maar die verstaat mij niet en dan kom je toch terug naar de normale procedure. Is gewoon wat om te stoefen.
Ik keek zopas eens naar TV Vlaanderen : ze hebben verschillende formules, met internet, satelliet .... En de eerste maand gratis. Goed om eens te proberen. Gezien mijn beperkte tvkeuze (een, canvas, vtm, vt4) heb ik eigelijk geen tv abonnement meer nodig, gewoon gratis kijken via internet en ik gebruik mijn tv als grafisch scherm. Mijn voetbalabonnement zit nu bij Proximus, maar is ook afzonderlijk te verkrijgen rechtstreeks bij de rechtenhouder.
@Cvanloon
Heb je de HDMI kabel uit de doos van de android decoder op je tv aangesloten?
Geert
Ja, dat heb ik gedaan. Alles volgens het boekje.
Heb ondertussen deze morgen alles nog eens herstart en het werkt allemaal nu zoals het hoort!
Nu volgt er nog wel wat studiowerk, de v7 heeft wel wat mogelijkheden. Ondertussen kan ik gewoon kijken, opnemen, afspelen : dat is zowat het belangrijkste. Heb ook een google account ingegeven op de tv : wat misschien nuttig is is het feit dat er dan meldingen worden gestuurd als er nieuwe mogelijkheden zijn. De andere opties begrijp ik niet, dus overgeslagen.