Skip to main content

Een paar dagen geleden had ik een probleem, ik vermoedde met de v6-decoder. Gebeld naar de helpdesk, na uitleg besliste de vriendelijke Mijnheer om mij een nieuwe decoder te sturen.  Die kwam reeds de dag nadien toe. Perfect zou ik zeggen. Het was deze keer een v7, op zich geen probleem. De installatie lukte echter niet, alle procedures uitgevoerd die op internet te vinden zijn. Maar er kwam geen beeld uit die android decoder. Verder dan een taalkeuze kwam ik helaas niet. Dan maar terug naar de helpdesk. Het was deze keer een Nederlandse dame die waarschijnlijk haar job wel doet, maar voor mij alleszins moeilijk te verstaan. Uiteindelijk begon ze helemaal opnieuw, alle dingen die ik al vijf keer had gedaan. Ook deze keer zonder resultaat. Wat ik niet waardeer zijn allerlei uitspraken zoals:

- u moet exact doen wat ik vraag. Wat ik ten andere deed, niets anders. 

- ik weet wat er moet gebeuren, ik doe zulk probleem 70 keer per dag : hopelijk tk h met betere afloop

- u moet minder praten : de dame zou beter Nederlands moeten praten en minder hollands. Dan zou ik beter verstaan wat ze zegt zodat ik geen herhaling  moet vragen. 

- ik stuur u een technicus die u moet betalen : dat heb ik geweigerd. Proximus stuurt mij rommel en dan nog een betalende technicus, niet overdrijven hé 

Gevolg : ondanks haar zogezegde ervaring kon ze het probleem ook niet oplossen en beloofde ze me een nieuwe afstandsbediening. Ik ben in blijde verwachting. 

 

Toch maar beslist om verder te doen met de 5vc, dat werkt, ik kan daar alles mee doen wat ik wil. De v7 leek mij toch wat complexer en er staan nog heel wat bugs op het net. Dus vandaag drie decoders in een grote doos terugg gestuurd. 


Eigenlijk is het zo goed als opgelost. Het is niet de lijn, of de decoder. Wel een instelling van de modem ergens. Het is voor mij nu OK, de gewijzigde instelling is op zich niet aan te raden, daarom zeg ik het ook niet,   maar ik compenseer door 

- op mijn PC Linux Mint te gebruiken, en ik heb een veiligheidsmodule toegevoegd aan de chrome browser, guardio is dat.

- op mijn androidtablet gebruik ik AVG, gratis, dat ia ook goed

- en ik ben een zeer voorzichtige internetgebruiker: geen illegale dingen, geen vuile boekjes of porno, de bank staat op een tablet die uitsluitend voor de bank gebruikt wordt.

Ik zal de factuur van de herstelling sturen naar Proximus. 

Nu nog zien met welke decoder ik verder ga leven : 

- ik heb nog een v6, maar die is gestorven, dus terug sturen

- ik heb 2 x  v7 die nu waarschijnlijk ook werken, dat zal ik misschien eens proberen. Maar lijkt mij stilaan te complex, en er zijn nog veel bugs.

- op dit moment werk ik met een v5c, dat is nog altijd mijn favoriet. Maar hoe lang wordt die nog ondersteund? 

Bedankt aan allen die hebben mee gedacht.


Om te beginnen lijkt het mij aangewezen dat een Proximus medewerker op dit publieke forum de lijn van de auteur eens grondig laat nakijken (eventueel via een backend)

Dat unicast (OTT) /uitgesteld kijken perfect werkt en muticast storingen/verbrekingen oplevert, zou eventueel te wijten kunnen zijn aan “unrecoverable errors” (en eventueel verlies van synchronisatie) (op sommige tijdstippen) op de betrokken xdsl lijn 

 

Gewoon ter info bv.

UDP Vs TCP Which One Is Better for Streaming? - Muvi One

Low Latency Streaming Protocols SRT, WebRTC, LL-HLS, UDP, TCP, RTMP Explained - OTTVerse


Nee, dat maakt uiteraard niks uit en uiteraard spreekt dit voor zich zelf dat het aan PX om dit op te lossen.

 Maar het was gewoon om aan Cvanloon een beetje uitleg te geven waarom dit bij live uitzendingen vlugger kan voorvallen dan bij opnames bvb en verder zal die uitleg natuurlijk niks oplossen.

UDP staat de ontvanger niet toe de ontvangst van de data te bevestigen of te vragen om informatie terug te sturen indien niet ontvangen. 

In tegenstelling tot UDP controleert TCP of de data in de juiste volgorde zijn aangekomen bij de ontvanger, en stuurt eventueel opnieuw een verzoek bij fout of niet goed ontvangen. Dus een hogere betrouwbaarheid.


Maakt UDP of TCP of welke andere P-lettercombinatie  eigenlijk uit?
Ik begrijp hier (zo als zo veel anderen) helemaal niets van.
Het heeft gewerkt, de aansluiting is correct en Cvanloon heeft heel wat info gegeven.
Ik denk toch dat de klant mag verwachten dat het werkt en dat een malfunctie gewoon opgelost wordt?


Over UDP en TCP ken ik niets. Een over Multicast UDP vind ik iets over zonnepanelen, dus .… 

 


Een reden dat zou volgens mij kunnen zijn dat een rechtstreekse uitzending in Multicast UDP geen foutcorrectie heeft zoals bij een opgenomen programma in TCP.? 
Een andere reden zou ook kunnen zijn dat je door andere servers bedient wordt die mss meer overbelast wordt?

Maar enkel de specialisten bij PX zelf zouden daar een antwoord moeten kunnen op geven of verder moeten laten uitzoeken wat er bij u eventueel aan de hand is.

Zeker met de stabiele V5C decoder is het al raar dat je zoveel problemen hebt!


Telkens als ik naar de helpdesk bel zegt men toch dat eerst de lijn wordt getest. Als de lijn dan niet goed is zal de helpdesk dat wel weggenomen. 

Het is duidelijk dat tv kijken via decoder of via internet compleet verschillende manieren zijn,  maar beide manieren gebruiken wel dezelfde lijn en modem, ik zeg dan dezelfde verbinding. En ik publiceerde hierboven de resultaten van een aantal speedtest, die waren goed. 

Het is ook zeer onwaarschijnlijk dat drie nieuwe decoders (2 × v7 en 1 × v5c) alle drie defect zijn bij de levering. Alhoewel ik toch verwonderd ben dat Proximus een v7 met toch veel problemen promoot. 

Ik geef toe dat misschien mijn installatie niet ideaal is : er is geen aarding, er is een oude door Proximus gelegde lijn tussen het punt waar de lijn binnen komt en het punt waar de modem op geconnecteerd is, er is een oude splitter, de tv is niet van de jongste, ..… De helpdesk helpt mij op dit ogenblik ook niet meer : herstarten, resetten, nieuwe decoder,  ...... Dat doe ik nu al verschillende weken. 

Mijn vraag is eigenlijk : waarom loopt een rechtstreekse uitzending altijd vast, en een opgenomen programma niet ? Zowel in HD als in SD. Eigenlijk kijk ik nu uitgesteld: ik begin een programma op te nemen en kijk vijf minuten later de opname. Maar dat is toch niet erg praktisch. Goed als depannage. 

 

 

 

 


Er is bvb wel verschil in de manier van overbrengen bvb voor de decoder is dit  via UDP multicast  en bij streaming op pc is dit via TCP en niet zeker dat dit ook van de zelfde Server komt.

Hebben de PX medewerkers al eens je lijn getest om te zien of er daar geen problemen vast te stellen zijn?


Gewoon eens geprobeerd : terzelfdertijd laten spelen op tv via de decoder, en op de PC via internet. Op zeker ogenblik stopt de tv met een onverwacht probleem (geen verbinding) en op de PC loopt gewoon alles door. Voor mij is dat niet te snappen. Dat is toch via dezelfde verbinding en dezelfde modem. 


De v5 is vandaag toegekomen en geïnstalleerd.

Spelen doet dat goed totdat  ongeveer om het kwartier het beeld stopt met de melding "onverwacht probleem.... Geen verbinding. Wenst u hulp om het probleem op te lossen? Help

Druk ik op help dan herstart hij door de verbinding te testen die dan OK is, dan gaat hij meestal verder, soms moet ik wel van programma wisselen om verder te gaan. 

Toch nog aanvullend  goed nieuws is dat ik gisterenavond zeker drie uur aan een stuk naar de tv via internet heb gekeken en dit zonder stoppen of onderbreking.

Nu wil ik wel echte hulp totdat het werkt zoals het hoort. 


Terug naar de helpdesk gebeld,  opnieuw resetten, maar ik krijg op mijn vraag volgende week een decoder v5c toegestuurd. We zien dan wel. Dat model heeft hier vroeger zeker 5 jaar gewerkt. 

 


Ik ben ook nog altijd niet overgeschakeld want mijn trouwe dienaar V5C heeft mij tot hiertoe nog nooit in  steek gelaten.


Pff, ben ik blij dat ik een V6  heb gevraagd en ontvangen ter vervanging van mijn defecte V5.


De nieuwe v7 is aangekomen zoals beloofd. En is geïnstalleerd zonder google account.

Hij "werkt" nu gedurende ongeveer een uur, en ik heb geen minionderbrekingen meer maar al drie maxionderbrekingen : een zwart scherm, geen geluid en een bericht "oeps! Er is iets mis. Gelieve het later opnieuw te proberen ". Het is dus eigenlijk nog erger dan vroeger. Het probleem is gekend bij Proximus sinds 2020 of 21, want het staat op het forum.

Ik ben niet van plan om zo voort te sukkelen.


Ondertussen eens gebeld naar de helpdesk, allerlei dingen geprobjeerd, zoals resetten, niets helpt, en  ik krijg morgen een nieuwe v7. 

 


Het is al gedaan met het goede nieuws, opnieuw storingen na drie goede dagen.

Opnieuw een rese4t gedaan, maar5 storingen zijn niet weg.

Wat stelt Proximus voor? 


Na wat lezen over de v7 en dingen  proberen ben ik tot de vaststelling gekomen dat een reset via de afstandsbediening van de v7 een oplossing heeft gebracht voor mijn minionderbrekingen. Mijn decoder v7 heeft nu toch al een drietal dagen zonder problemen gewerkt, ik vermoed dat het probleem van de baan is.

Mijn goede nieuws is ook dat de beloofde telefoon van een technicus deze  morgen gekomen is. Mijn dank aan deze dame.

 

 


Ik heb alles eens op een rijtje gezet en zie volgende  mogelijkheden:

- aan Proximus vragen om een andere decoder te leveren, een v7 leveren was niet het beste idee achteraf bekeken.  Wordt de v6 of v5c nog geleverd? Ik weet wat het plan is, maar de klant is toch een beetje koning.

- met de v7 alleen kijken naar de SD-zenders, voor mij zijn er meer dan genoeg. Misschien moet ik dan wel voetbal bij proximus opzeggen want ik vind de voetbalzenders enkel in HD. Maar ik ken wel een oplossing. 

- een nieuwe TV kopen. En een weliswaar een wat oudere TV die eigenlijk voor mij goed genoeg is naar het containerpark doen. 

- een wat recentere TV die in de living correct speelt op telenet omwisselen met mijn oudere TV. Maar dan krijg ik ruzie met mijn vrouw.. Erg hé. 

- alle programma's die ik wens te bekijken opnemen en alles uitgesteld bekijken. Nogal dom hé 

- de beste oplossing ligt natuurlijk bij Proxfimus  : zijn bugs oplossen. 

Eerst de reactie van Proximus afwachten en dan beslissen.

 


De opname van de Tour heb ik zonder fouten kunnen kijken, drie uur aan een stuk.

Rechtstreeks kijken blijft een probleem. Ik betaal  en wil een oplossing. Zo simpel is het voor mij. Welk probleem er bij Proximus is dat weet ik niet. Met een v5 en v5c had ik dat niet, met een v6 had ik al meer problemen, met een v7 heb ik niets anders dan miserie. Dat is geen vooruitgang, dat is achteruitboeren.

 


Het is moeilijk om er echt conclusies uit te trekken want je hebt blokjes om:
- 12.10 uur :Ping 29 down 84 up 29
- 12.30 uur : Ping 12 down 84 up 29

Dus zowel bij een wat hogere Ping 29 als terug bij de normale Ping 12 !

Uit  “12.00 uur :  tv uit. down 89 up 28” en “12.05 uur : down 84 up 29” kun je wel afleiden dat je naar een HD zender aan het kijken waart.

Dat het bij het bekijken van een opname niet gebeurt heeft waarschijnlijk iets te maken met het feit dat er meer error correctie (TCP) op zit. 

Die V7 is duidelijk nog altijd een gevoelig beestje voor storingen!!!

Maar aangezien er toch zijn die daar minder, of geen last van hebben zou ik op den duur toch ook denken dat het aan de servers ook kan liggen, maar langs de andere kant heb je dan bij iemand die HD zenders bekijkt, met een V5C decoder bv, dit weer niet voor, kortom ik kan ook niet duidelijk de vinger op de wonde leggen, maar hopelijk zullen ze dit bij PX toch ooit wel eens kunnen.


Ik ben wel beschaamd in de plaats van Proximus dat ze zulke rommel durven verhuren/verkopen/installeren.

Dat trukje met die wifiknop vooraan had ik gisteren al geprobeerd maar zonder resultaat. Toen ik wat later eens ging kijken naar dat lampje brandde het opnieuw. Ik denk dat Proximus niet houdt van veel modems zonder WiFi.

Heb ondertussen nog wat geprobeerd :

12.00 uur : een snelheidsmeting gedaan met de tv uit. Ping 12 down 89 up 28

12.05 uur : tv gestart en nieuwe meting Ping 14 down 84 up 29

12.10 uur : miserie begint Ping 29 down 84 up 29. Tiens!

12.15 uur : decoder herstart, haperingen zijn er ook terug Ping 13 down 85 up 29

12.20 uur : via instelling van de v7 data gecleard en herstart, onderbrekingen weg

12.30 uur : blokjes terug ping 12 down 84 up 29

12.35 uur : gekeken naar een oude opname gemaakt met de v6. Geen probleem

12.50 uur : via de PC en Pickx twee programma's laten opnemen, het journaal van 13 uur op vrt1 en de Ronde van Frankrijk

13.05 uur : gans het journaal zonder problemen kunnen bekijken, toch gedurende 30 minuten, met 5 minuten uitstel zeg maar

13:45 uur : terug overgeschakeld naar rechtstreeks en de miserie begint al snel

 

Mijn voorzichtig besluit : ik kan dus blijkbaar uitgesteld kijken zonder blokjes via opnemen. Nu riskeer ik de Ronde gedurende een uur of drie. Als dat lukt ben ik een beetje gered, maar je verstaat dat ik niet lang  zulke dingen wens te blijven doen. 

 


Volgens mij is de V7 decoder op dit gebied nog niet 100% in orde want het fenomeen dat je beschrijft wordt nog door te velen gemeld, zelf al hebben ze voldoende lijnsnelheid.

De stand van zaken van de V7 decoder werd hier altijd bijgewerkt maar de laatste tijd worden er niet veel verbeteringen/oplossingen meer gemeld, je vindt er ook een tabel met foutcodes die kunnen te voorschijn komen op je scherm bij eventuele problemen enz...

Wat happy house technieker betreft, is volgens mij weer (tijdelijk ) niet meer mogelijk**, maar je om een (gratis) technieker aan te vragen zie hier → Je afspraak met Proximus | Proximus 
Daar wordt ook beschreven tot waar het gratis is.

** zoals je ziet op prox webpagina om een happy house technieker aan te vragen → https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_happyhouse/particulieren/blog/news/service/gratis-analyse-internet-tv-telefonie.html kom je nu op een andere pagina terecht!

Mss moet je eventueel eens proberen (indien mogelijk) om alleen de decoder verbinding te laten maken met de bbox en voor de rest niks  anders ook niet via wifi (wifi bvb uitzetten op je bbox met het knopje vooraan de bbox), om zo te zien of dit er iets mee te maken heeft met de schokken in beeld. Heb je die zowel bij live TV kijken als bij bekijken van opnames of bij uitgesteld kijken.

 


Ik zal om te beginnen iets simpeler proberen: wanneer de tv gestart wordt gaat het altijd goed en zonder schokken. Op dat moment kan ik de snelheid meten. Meestal beginnen de minionderbrekingen na ongeveer  een kwartier. Dan meet ik nogmaals en zie het wel of er een beduidend verschil bestaat.

Volgende week zou er dan een technicus bellen, luisteren wat hij zal vertellen.

Het zou ook interessant zijn om het standpunt te kennen van proximus over de operationele toestand van de v7. Niet het commerciële standpunt hé, dan is het altijd OK. Ik zie dat er een jaar of zelfs langer een groot aantal problemen met de v7 waren. Is daaraan gewerkt. Wat zijn de voorwaarden om zonder zorgen een v7 te installeren? Bvb voor Mutlie was de lijn niet goed genoeg. Mijn tv is al van een zekere leeftijd, heeft dat een invloed? Idem voor de box. 

Vroeger bestond bij proximus een systeem happy dingens of zo iets. Kan men dat nog steeds aanvragen?


Eigenlijk heb ik dit nog nooit zelf uitgeprobeerd maar dat zou je wel kunnen vinden op het internet volgens mij, bvb google-search internetsnelheid monitoren

 


Reageer