Vraag

Elke dag problemen met Android TV decoder

  • 11 January 2022
  • 48 reacties
  • 7191 Bekeken

Zonder te overdrijven heb ik dagelijks problemen met mijn Android tv decoder.

Onderstaand de problemen opgelijst:

  • een foutcode die begint met 101 of 130 (weet het niet meer zeker)
  • Wel beeld maar geen geluid
  • Wel geluid maar geen beeld
  • Wel beeld maar slechts op een deel van het scherm
  • De melding: deze video kan momentele niet worden afgespeeld

Dit probleem kan ik oplossen door heel de box te rebooten duurt ong. 10 min.
Als ik dit probleem 1 keer in de maand zou hebben zou ik er mee kunnen leven, maar we hebben dit minstens 1 keer per dag, soms zelfs meer.

 

Onze 2de box op de slaapkamer hebben we nog nooit moeten resetten/rebooten. deze werkt probleemloos.

 

De probleembox in de living hebben we al eens omgeruild, dit heeft niet geholpen. Ik heb de HDMI kabel al vervangen, dit heeft ook niet geholpen. Het enige wat wel werkt is dus die volledige reboot op het moment dat het probleem zich voor doet. Dit kan toch niet de bedoeling zijn als ik bijna 100 euro per maand betaal?

 

ter info: mijn grootmoeder heeft een zo een box en haar buren ook. Ook zij ervaren deze problemen, maar slechts enkele keren in de maand. Helaas kan mijn grootmoeder dit zelf niet oplossen en moeten we telkens in de avond (als zij tv kijkt) naar ginds om het op te lossen.

 

Wat kunnen we doen aan ons dagelijks terugkerend probleem?


48 reacties

je v7 probleemdecoder is die rechtstreeks aangesloten met de bbox met een netwerkkabel.

Als je de V7 probleemdecoder in de plaats zet van deze v7 die geen (bijna geen) probleem heeft, heb je dan nog deze problemen met je probleemdecoder.

NB: ik zet hierbij bijna geen probleem omdat er zich nog altijd af en toe problemen met de v7 voordoen, en dit zal pas opgelost zijn als ze bij Proximus de reden hiervan opgelost krijgen.

vat info vind je omtrent de v7 hier → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

Hebben tot voor enige weken hetzelfde probleem ervaren. Een technicus van Proximus heeft toen, tot onze grote opluchting, het probleem opgelost. Alles werkte perfect voor enige tijd: bij het aanzetten van de tv sprong de decoder automatisch aan en we konden probleemloos tv kijken. 
Nu begint het probleem zich stilaan weer op te bouwen. Bij het aanzetten van de tv zou de decoder vanzelf moeten opstarten. Net zoals voorheen doet hij dat niet meer. Wanneer we de decoder dan manueel opstarten, heeft hij lange tijd nodig om te laden. Iedere volgende dag duurt dit wat langer. Tot nu toe lukt het ons nog, maar we houden ons hart vast voor wat nog kan komen. Want iets wat niet naar behoren werkt, vormt een grote bron van ergernis en frustratie.

Reputatie 7
Badge +4

@LorenzoVDS Heb je dit probleem via kabel, of draadloos ? Kan je, als het draadloos is, eens testen met een kabel, of op de plaats van de decoder die wel goed werkt ?  

@LorenzoVDS Heb je dit probleem via kabel, of draadloos ? Kan je, als het draadloos is, eens testen met een kabel, of op de plaats van de decoder die wel goed werkt ?  

Beide zijn reeds aangesloten via de netwerkkabel. ik zal de 2 toestellen van plaats verwisselen zoals ook Martin adviseerde. over enkele dagen kom ik dan hier terug met feedback. alvast iedereen bedankt om mee te denken.

Misschien verschillen de software versies ook van beide decoders die zou je ook eens kunnen opvragen  om te zien welke  middleware versie en app versie er op staat.

Decoder software versie opvragen V7 decoder:
Instellingen > Systeeminfo > middleware versie: PXM-SW-3.53.1

Je kunt  controleren op eventuele updates:
instellingen → apparaat voorkeuren → over → controleren op updates.

Een kleine tussentijdse update.

De goedwerkende Android decoder die nu in de living staat (heeft ook op deze locatie nog geen problemen gegeven). Daaruit kunnen we voorlopig concluderen dat er met de bekabeling en de tv op die locatie niks mis is.

De ‘probleem’ Android decoder die nu op de slaapkamer staat heeft op zijn nieuwe plek tot nu toe 3 keer in de laatste week problemen gegeven. wat nog te veel is, maar aanzienlijk minder dan in de living. Ik wil het daarom graag nog een week extra bekijken.

Hier nog even de laatste update.
Na ruim een maand testen is dit de conclusie.

De probleem box blijft problemen geven, ook op zijn nieuwe locatie (de slaapkamer) en dat ondanks dat deze box al eens ooit omgeruild geweest is. Zouden we per toeval 2 keer een slechte box na elkaar ontvangen hebben? Of is het product gewoon slecht? De andere box die we nu in de living geplaatst hebben geeft geen problemen. Wel moet ik er aan toevoegen dat de probleembox niet meer 1 keer per dag problemen geeft, maar ‘slechts’ 1 tot 2 keer per week. Dit moet ik dan weer nuanceren met het feit dat die box op de slaapkamer ook minder gebruikt wordt dan de tv in de living.

@LorenzoVDS Heb je dit probleem via kabel, of draadloos ? Kan je, als het draadloos is, eens testen met een kabel, of op de plaats van de decoder die wel goed werkt ?  

Nog verdere stappen te ondernemen?

Ter info: Er treden inderdaad nog altijd af en toe problemen op met de V7 cfr. de verschillende berichten op het forum, wel minder indien de v7 rechtstreeks aan de bbox verbonden is via een netwerkkabel, maar dan nog zijn er die af en toe problemen hebben.

updates worden worden normaal hier opgegeven → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

NB: morgen komen de Prox forummedewerkers terug langs.

Ter info: Er treden inderdaad nog altijd af en toe problemen op met de V7 cfr. de verschillende berichten op het forum, wel minder indien de v7 rechtstreeks aan de bbox verbonden is via een netwerkkabel, maar dan nog zijn er die af en toe problemen hebben.

updates worden worden normaal hier opgegeven → V7 Stand van zaken | Proximus Forum

NB: morgen komen de Prox forummedewerkers terug langs.

Dag Martin, bedankt voor uw antwoord. Wij hebben 2 identieke boxen, de eene is al omgeruild en de vervanger geeft ook problemen, de andere geeft amper problemen is is ook nog niet moeten geruild worden. Als er een probleem is met de boxen zou dat toch met ze allemaal moeten zijn? Het gaat hier toch om dezelfde hardware en software? Zijn op hetzelfde moment ‘aangekocht’ en op dezelfde manier geconnecteerd…

 

Verder betaal ik volle bijdrage maar kan ik niet volop van mijn product genieten. dat is niet correct.

Zijn beide met een ethernet kabel aangesloten op de bbox.

Je kan ook de twee v7’s eens omwisselen van plaats om te controleren of er bvb stoorsignalen zouden de reden kunnen zijn.

Zijn beide met een ethernet kabel aangesloten op de bbox.

Je kan ook de twee v7’s eens omwisselen van plaats om te controleren of er bvb stoorsignalen zouden de reden kunnen zijn.

Zoals beschreven zijn beide op dezelfde manier verbonden.
Zoals boven beschreven is het ook al getest met andere kabels
En zoals boven beschreven hebben we ook al de 2 boxen van plaats verwisseld. Dat is wat de test nu net inhield.

De probleembox blijft de probleembox ook op andere locatie en ook ondanks reeds omgeruild te zijn en ondanks alle andere stappen die al ondernomen zijn...

Zijn beide met een ethernet kabel aangesloten op de bbox.

Je kan ook de twee v7’s eens omwisselen van plaats om te controleren of er bvb stoorsignalen zouden de reden kunnen zijn.

  • Zoals beschreven zijn beide V7 decoders op dezelfde manier verbonden via utp kabel aan de Bbox3.
  • Zoals boven beschreven is het ook al getest met andere kabels
  • En zoals boven beschreven hebben we ook al de 2 V7 boxen van plaats verwisseld. Dat is wat de test nu net inhield.
  • De probleembox blijft de probleembox ook op andere locatie en ook ondanks reeds omgeruild te zijn en ondanks alle andere stappen die al ondernomen zijn...

En als je de software versies zelf opvraagt via instellingen (zie hierboven) van beide v7 decoders dan zijn die ook identiek de zelfde?  of heeft de probleemloze decoder al de recentste versie (Middleware-versie PXM-SW-3.84.0 App versie 4.91.2)  of mss zelfs vice versa?

Reputatie 7
Badge +4

@LorenzoVDS Kan je de probleemdecoder eerst nog even resetten om te zien of dit verbetering geeft ? Als dit niet helpt zullen we hem opnieuw vervangen. 

Reputatie 5
Badge +3

Hoelang slepen die problemen met die V7 decoder nu al aan? Nieuwe decoder=nieuwe miserie...nooit anders geweten. Daarom houd ik mij nog altijd bij de V6 en de V5 mini die nog altijd de beste is!

mvg

@Martin er zit inderdaad een verschil in de buildverie, De Release en het beveiligingspad. Het is de PXM-SW-3.80.0 van 2 THU AUG 12 die steeds de problemen geeft.

 

 

Decoder software versie updaten V7 decoder:
Je kunt proberen om manueel te controleren op een update:
instellingen → support →  controleren op updates

Reputatie 7
Badge +5

@LorenzoVDS Heeft dit geholpen? 

Je kunt proberen om manueel te controleren op een update:
instellingen → apparaat voorkeuren → over → controleren op updates.

Ik heb op deze plaats helaas de de beschreven knop om te updaten niet staan (ook te zien op bovenstaande screenshots)

Reputatie 7
Badge +3

@LorenzoVDS  Als je naar instellingen gaat, daar selecteer je support, daar vind je de functie controleren op  updates . ( zie foto's) 

 

Je kunt proberen om manueel te controleren op een update:
instellingen → apparaat voorkeuren → over → controleren op updates.

Ik heb op deze plaats helaas de de beschreven knop om te updaten niet staan (ook te zien op bovenstaande screenshots)

Die instellingen die hier vroeger gepost geweest zijn op het forum zijn blijkbaar verouderd.

Ik kon het niet zelf controleren omdat ik geen v7 mee heb. 

Je kunt proberen om manueel te controleren op een update:
instellingen → apparaat voorkeuren → over → controleren op updates.

Ik heb op deze plaats helaas de de beschreven knop om te updaten niet staan (ook te zien op bovenstaande screenshots)

Die instellingen die hier vroeger gepost geweest zijn op het forum zijn blijkbaar verouderd.

Ik kon het niet zelf controleren omdat ik geen v7 mee heb. 

Geen probleem hoor. Met de beschrijving van @Pat52  heb ik de update-knop wel gevonden, maar helaas is er geen update beschikbaar (ondanks dat mijn andere box WEL een nieuwere versie heeft).

Updates doet Proximus voor de zekerheid inderdaad altijd in golven en dus niet op alle V7 decoders tegelijkertijd.

Ok, maar beide toestellen zijn reeds een jaar oud, dan lijkt het me dat die update toch niet meer gaat komen…

@LorenzoVDS Ter info: dit is wat er over de software gepost werd door Proximus medewerker:

Update 1-7 april 2021

MW 3.64.1 and APK 4.64.4

Belangrijkste wijzigingen : 

  • Bugfix: Probleem opgelost waarbij er geen geluid was en waar soms een reboot nodig was om het geluid terug te krijgen
  • foutmelding P133 verminderd
  • Replay nauwkeurigheid of accurate start tijden:
    • Bij het starten van een replay start de video bij het werkelijke begin van het programma in plaats van de programmatijd in de tv-gids
  • Watchlist:
    • Elk tv-programma (live, replay, opname, toekomst) of on-demand video kan worden toegevoegd aan Mijn watchlist vanaf de detailpagina van het programma of de video. De watchlist is te vinden in Home > Mijn Video's
  • Onboarding hints:
    • Na de upgrade en voor nieuwe klanten, na de eerste keer opstarten, na het wissen van gegevens krijgt de klant hints te zien wanneer hij voor het eerst bepaalde functionaliteiten gebruikt (tv-gids, fast-forward/rewind, OK-knop bij het bekijken van een video, favorieten)
  • Kanaalnummering wijzigen naar NL of FR:
    • Via de instellingen zal de klant een andere kanaalindeling kunnen kiezen. Hij zal kunnen kiezen tussen de Nederlandse of de Franse tweetalige kanaal line-up waar we een logica hergebruiken voor de nummering voor Brussel www.proximus.be/brusselhernummering
  • Een Support sectie toegevoegd in de secties waar de klant een aantal supportacties kan starten (systeem info, check voor updates, kanaal scan (in geval van problemen met kanaal info), data wissen, app herstart)
  • Formaat van de posters in Series sectie van de Movies & Series pass is sterk verbeterd
  • Na het indrukken van de pauzeknop op de afstandsbediening, zal de focus op de voortgangsbalk liggen in plaats van op de knop Opnieuw opstarten. Wanneer op OK wordt gedrukt, wordt de video hervat in plaats van vanaf het begin opnieuw te beginnen. 
  • Zappend gedrag bij favoriete kanalen:
    • Gedrag verholpen zodat je niet per ongeluk in de favorietenlijst terechtkomt bij het zappen door de normale kanalen line-up
  • Geluid van de toetsen van de afstandsbediening standaard op nul gezet (dit is het geluid dat je hoort elke keer als je op een toets drukt)
  • Verbetering uitgevoerd voor lage bandbreedte lijn profiel (P025 fouten)
     

Update 25 mei 2021

MW 3.68.0 and APK 4.68.5

Er werden enkele verbeteringen aangebracht die zullen beschikbaar zijn na reboot of automatisch na een update aanvraag via de app stores binnen +/- 7 dagen.

  • BEPless boot feature:
    • Informeert u wanneer opnames, apps,… niet beschikbaar zijn,  maar je wel Live-tv zal kunnen blijven kijken
       
  • Nieuwe swimlane "Mijn gehuurde items":
    • Beschikbaar in MyVideo's
       
  • Bugfixes:
    • Error P135: pauze probleem in het afspeelscherm is opgelost.
    • V7 liep soms vast in stand-by. Dit is nu opgelost.
       
  • Replay springt niet meer naar live tv:
    • Nu ook van toepassing voor blacklisting & Parental control. Springt niet meer naar live tv tijdens het terugspoelen. 
       
  • COTA:
    • Dit zal Proximus in staat stellen om nieuwe software releases uit te rollen naar een specifieke groep van klanten. (= targeted roll out)
  • Verbeterde rapportering in geval van 'wake up at night', waardoor een betere & meer accurate opvolging mogelijk is

Update oktober 2021

Bij een aantal klanten wordt deze week APP versie 4.81.4 opgeladen. 

Deze versie bevat een aantal bugfixes. 

Info HDR & Dolby 

  • HDR

Met de V7 TV-box stemde Proximus ermee in om de HDR-normen op Android-niveau te volgen. Wanneer die standaarden worden geüpgraded ( zoals de volgende update voorzien in april 2022 ) zal de V7 decoder box volgen – op voorwaarde dat de HDMI-link wordt gebruikt en NIET SPDIF !! Proximus heeft ervoor gekozen om hiervoor geen aparte ontwikkeling te doen op de V7-box, omdat die ontwikkelingen erg zwaar zijn. Dit betekent dat je – afhankelijk van het model en type van je tv – veranderingen in kleuren kunt hebben wanneer HDR is ingeschakeld en SDR-inhoud wordt weergegeven. De enige oplossing hier is om HDR voor iedereen uit te schakelen.     

  • DOLBY

Je hebt 2 instellingen voor DOLBY met de V7 TV-box: automatische instelling en stereo. De aanbevolen instelling is automatisch. We volgen de Android-normen en aangezien de meeste kanalen nog steeds stereo-inhoud leveren, wordt deze inhoud automatisch overgebracht naar een DOLBY-stream, wat kan resulteren in een aangepast geluidsniveau dat niet luid genoeg is. De oplossing in dit geval is om de stereo-instelling standaard te kiezen.  Ook hier worden de Android-standaarden regelmatig bijgewerkt (alleen voor HDMI).    

 

november 2021

Vanaf nu kan je de zendervolgorde ook aanpassen op de Android box (V7). Meer info vind je hier 

 

december 2021

MW 3.80.0 en APK 4.87.6 

Update voor klanten in Oost- en West-Vlaanderen (om te beginnen)

 

Grootste nieuwigheid : 

In de bovenste menubalk vind je een nieuwe optie “Ontdek”. Later zal deze ook beschikbaar zijn via internet en de mobiele Pickapp en op Apple TV. 

Het huidige selectie op het startscherm toont een selectie van inhoud op basis van het persoonlijke kijkgedrag of op basis van actualiteitsgebonden onderwerpen. 

De nieuwe verkenningsfunctie “Ontdek” doorzoekt de hele TV-gids van de afgelopen 7 dagen op basis van een dubbele genreselectie zoals ‘film/eng’ of ‘sport/fietsen’ of ‘kinderen/muziek’,…

Dus naast zoeken op trefwoord is het een zoekfunctie op basis van genrefiltering.

 

februari 2022

APK 4.91.2

De eerste 20 000 klanten krijgen deze week deze lang gevraagde update

 

-Je hebt vanaf nu de mogelijkheid om de Tv-gids lay-out op de V7 TV Box zelf te kiezen

-Naast de bestaande verticale lay-out zal je nu ook de mogelijkheid hebben om te kiezen voor een horizontale lay-out

-Deze horizontale lay-out geeft een overzicht van de verschillende programma’s op alle zenders terwijl de verticale lay-out inzoomt op de programma’s van één specifieke zender

-De Tv-gids lay-out kan gewijzigd worden via de Instellingen

-Een nieuwe instelling “Tv-gids lay-out” werd gecreëerd

-Je kan hier kiezen tussen “Tv-gids – Horizontale lay-out” en “Tv-gids – Verticale lay-out” 
-De verticale lay-out verdwijnt niet

Via menu - instellingen (tandwieltje) - TV-gids lay-out kan je de instellingen veranderen
 

 

Tip: Werd jouw vraag correct beantwoord? ‘Like’ dan het antwoord en markeer het als 'Beste antwoord'. De andere forumleden in een gelijkaardige situatie zullen dan sneller een oplossing vinden

 

Reageer