Vraag

Beveiligd signaal

  • 20 February 2023
  • 14 reacties
  • 287 Bekeken

Ik heb een decoder van het type V5. Ik wens programma’s uit de lijst “Opnames” overzetten naar mijn HDD/DVD Recorder. Sinds een paar dagen lukt dit niet meer , omdat ik telkens volgende melding krijg :  

“Er is een kopiebeveiligd signaal gevonden. Kan niet opnemen”. 

Kan dit met een software update opgelost worden ?

Ik heb dit geval ook reeds gemeld een jaar geleden ( februari 2022 ) . Toen is dit probleem een paar dagen nadien op één of andere manier opgelost geraakt.


14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat zulks niet meer kan via HDMI (HDCP kopieerbeveiliging auteursrecht)

tenzij misschien nog

als er en Scart aansluiting nog voorhanden is op de decoder en aldus een verbinding met de recorder kan gemaakt worden

of eventueel via een omweg decoder via HDMI naar TV en van TV naar dvd recorder via Scart  (externe bron TV kiezen)

 

op de v5 is er een Scart aansluiting en dit kon vroeger zonder probleem maar de laatste tijd zijn er wel al enkelen die dit gemeld hebben dat het niet meer lukt !

ik weet niet indien je een SD zender kiest of het dan zou lukken omdat dit geen HD is ? maar als het vroeger lukte met HD zenders via scart werd het ook in SD kwaliteit opgenomen.
Waarom vroeger wel en nu ineens niet meer? hopelijk kan een PX medewerker hier meer over vertellen…
Via HDMI heeft het nooit gewerkt tenzij met een adapter die de HDCP beveiliging omzeilt!!!

Bijkomend kan ik nog melden dat het bij bepaalde opnames wel lukt en bij anderen niet. Aan de zenders ligt het niet, want bepaalde opnames op een zender lukken wel en andere op dezelfde zender niet. Heeft dit dan iets te maken of de opnames op de harde schijf staan of op de server ?

Of kan de resolutie lager zetten een oplossing bieden ? 

Reputatie 7
Badge +4

Voor een decoder v5 staan de opnames zo wie zo op uw lokale schijf (maar voor een v5c daarentegen in de cloud = servers bij Proximus)

Indien het bij een zender X voor een uitzending A wel lukt en voor een uitzending B niet, is dit mogelijks het gevolg van beperkingen omwille auteurs/uitzendrechten voorhanden in/via de firmware van de Proximus decoder zelf; de resolutie op de decoder heeft hier mijns inziens niet direct iets mee te maken (en deze wordt zo wie zo bij overdracht via Scart beperkt)

 

→ 

Probeer indien nog niet gedaan of

decoder naar TV in HDMI of Scart 

en van TV naar recorder in Scart (waarbij op de TV voor ingang “externe bron” gekozen wordt)

mogelijks een eventuele oplossing biedt

 

Voor een decoder v5 staan de opnames zo wie zo op uw lokale schijf (maar voor een v5c daarentegen in de cloud = servers bij Proximus)

 

 

Ben je zeker?
Ik meen dat sommige opnames in de cloud gebeuren. Op mijn V5 heb ik opnames staan met een vervaldag (nog ** dagen beschikbaar). Wijst dit niet op de cloud?
Momenteel niet, maar regelmatig heb (had)ik ook opnames zonder vervaldag. Zoeden die dan wel op HD staan?

Ik ben zelf niet 100% zeker hiervan maar als ik me goed herinner heb ik eens voorafgaand aan mijn vakantie de decoder van de stroom gehaald (meer per ongeluk -veiligheid, je weet wel- dan expres, maar je komt niet zomaar even 4000 km terug om de stekker terug in steken 😆) en de vooraf geprogrammeerde opnames waren bij thuiskomst toch gewoon beschikbaar. Die konden toch niet op HD staan?

Op de V5 (met HDD) gebeuren inderdaad niet alle opnames op de HDD maar dat speelt mijns inziens hier geen rol ivm het probleem van opnames op recorder die @Renenoh ondervindt.

Kies je ervoor om de beschikbaarheid aan te passen?

  • Beschikbaar – lange termijn: opnames worden op de TV Box bewaard, maar het is mogelijk dat dat je niet langer tegelijk een programma kunt bekijken en een ander opnemen.
  • Beschikbaar – 60 dagen: alle opnames vinden plaats zonder conflicten, maar het is mogelijk dat een opname slechts 60 dagen bewaard zal worden.

Misschien wel als de opnames die niet zijn over te zetten niet op HD, maar in de cloud staan?

 

Reputatie 7
Badge +5

@Renenoh Helaas geven wij hier geen support op, wat ik wel kan zeggen is dat het niet meer altijd zal lukken wegens de auteursrechten.

@DaisyS

M.b.t. de V5 decoder:

Kan je bevestigen dat de opnames die slechts 60 dagen beschikbaar zijn in de cloud worden bewaard?
Of staan die toch op HD?

Je antwoord kan mogelijk nuttig zijn als mijn (of die van iemand anders) V5 wordt vervangen. Dan zijn de opnames in de cloud automatisch beschikbaar op de nieuwe decoder toch?

@DaisyS

M.b.t. de V5 decoder:

Kan je bevestigen dat de opnames die slechts 60 dagen beschikbaar zijn in de cloud worden bewaard?
Of staan die toch op HD?

Je antwoord kan mogelijk nuttig zijn als mijn (of die van iemand anders) V5 wordt vervangen. Dan zijn de opnames in de cloud automatisch beschikbaar op de nieuwe decoder toch?

in afwachting van een officieel antwoord van @DaisyS 

staat er → hier wat uitleg over opnames op V5 met HDD aan boord

Vroeger was er ook een optie “indien schijf vol” maar ik weet niet of dit nog bestaat? 

Reputatie 7
Badge +4

@Mutlie 

dit kan eventueel ook het gevolg zijn van beperkingen omwille van auteursrechten, enkel Proximus kan duidelijkheid verschaffen

Ik vermoed dat Proximus firmwarewijzingen op v5 decoders (met HDD) die toch uit dienst worden genomen tot een strikt absoluut noodzakelijk (technisch of commerciëel) minimum beperkt (= nihil indien mogelijk)

Reputatie 7
Badge +5

@Mutlie Je kan zien welke opnames er op je harde schijf staan of op de cloud. Degene die op de cloud staan kan je na 60 dagen verlengen tenzij je een V7 krijgt. Dan blijft het maximum aantal dagen op 60 dagen staan.

@DaisyS bedoel je niet “Degene die op de HDD staan kan je na 60 dagen verlengen” ?

Reputatie 7
Badge +5

@Martin Nee 😊

Dus om even te verduidelijken: bepaalde opnames kunnen na 60 dagen verlengd worden tot 36 maanden. Dit kan op alle decoders buiten de V7.

Reageer