AMC stopt op 31 december

  • 16 November 2018
  • 14 reacties
  • 2400 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Binnenkort weer een zender minder in het entertainment pakket. Ditmaal houd de zender AMC er zelf mee op. Het wordt wel heel mager dat entertainment pakket. Bron : Totaal TV

AMC wordt sinds 2014 onder de vlag van het Amerikaanse AMC Networks in de Benelux aan tv-aanbieders aangeboden. AMC Networks kocht alle activiteiten van Chellomedia van Liberty Global. Onderdeel van deze transactie was tv-zender MGM Channel. Deze zender werd tot AMC omgedoopt. Op de zender zijn niet alleen oudere films en series te zien. Ook nieuwe in opdracht van AMC Networks geproduceerde series als Fear The Walking Dead zijn op AMC in Nederland en België te zien.



AMC stopt zelf
Daar komt vanaf 1 januari verandering in. AMC zendt namelijk op 31 december de laatste programma’s lineair in de Benelux uit. Diverse aanbieders die de zender in aanvullende tv-pakketten aan klanten aanbieden, bevestigen aan Totaal TV dat AMC stopt. De zender heeft op eigen initiatief alle op dat moment nog doorlopende contracten voor distributie van de zender opgezegd. Dit betekent dat het zenderaanbod bij enkele aanbieders vanaf 1 januari verder verschraald. AMC wordt in Nederland onder anderen door Ziggo, KPN, T-Mobile en enkele kleinere aanbieders zoals Stichting Kabel Veendam (SKV) aan klanten aangeboden. De zender is bij enkele van deze aanbieders ook in HD te bekijken. Eerder stopten in de Benelux al zenders als 13th Street, SyFy en Disney XD 24/7 met lineaire verspreiding.



Aanbieders
Een vervangende zender is voor aanbieders moeilijk te vinden omdat AMC een specifieke niche film- en seriezender is. In Europa zijn wel vergelijkbare zenders - met wel andere films en series – te vinden maar deze zijn niet voor de Nederlandse markt beschikbaar. Aanbieders stellen duidelijk dat deze beslissing door AMC zelf is genomen en dat het niet een keuze van hen is om te stopen met het verspreiden van AMC in het eigen zenderaanbod.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Echt verwonderd ben ik niet. Dit soort liniaire zenders zullen stilaan verdwijnen. We kijken met zijn allen meer on demand. Dan snap ik wel dat die zenders stoppen omdat het sop de kolen niet meer waard is. Ze kunnen de rechten van hun bibliotheek vaak beter te gelde maken dan via het uitbaten van een liniaire zender. En aangezien wij samen met Nederland een relatief klein taalgebied zijn, zullen we meestal bij de eersten zijn die sneuvelen.
Maar het is natuurlijk pijnlijk voor PX die weer een zender minder heeft voor de Entertainment NL bundel. We zitten eigenlijk met een bundel die zo goed als leeg is en de prijs die ze er voor vragen is echt niet meer gerechtvaardigd.
Bij mij gaat de bundel er uit. Voor die prijs kan ik een extra abonnement nemen op een on demand service die een groter aanbod heeft die me aanspreekt.
Reputatie 3
Badge +1
Deze zender bestond eigenlijk al sinds 2007 in Nederland en Vlaanderen.

Voor wie een overzicht wil van welke film- en seriezenders wanneer verdwenen.
TCM: 1 januari 2014
TNT: 1 januari 2014
13th Street: 1 juli 2016
Syfy: 1 juli 2016
FOX Life: 1 januari 2017 in Nederland, vervangen door FOX op 1 oktober 2015 in Vlaanderen
HBO 1, 2, 3 NL: 1 januari 2017, nooit uitgezonden in Vlaanderen
Sundance NL: 1 september 2017
Sundance Vlaanderen: 1 oktober 2017
Comedy Channel Family NL: 1 juni 2018, nooit uitgezonden in Vlaanderen
AMC: 1 januari 2019

Kinderzenders:
JimJam: 1 maart 2018
Disney XD 24u: 1 augustus 2018
T is niet waar he! Weer een zender minder. En wat komt er in de plaats? Niets? Of weer tijdelijk ms movies&series? Of BBC First? Want ik heb nog altijd het gewone Entertainmentpakket. Niet Entertainment channels.
Wat schiet er dan nog over:
Fox
Bbc Entertainment
Discovery Id
Timm1983
Reputatie 7
Badge +2
Nog altijd geen reactie van PX, ook niet op mijn laatste factuur. Kan iemandd van de moderators eens achterhalen wat PX zal doen met de entertainment NL bundel? Goedkoper maken of extra content geven. Als ik niets hoor, zal ik hem opzeggen.
Hallo allemaal
Heeft Proximus al een oplossing gevonden om het verdwijnen van amc te compenseren. Er ging meer info staan op de factuur. Maar ik ben helaas nog niet thuis weet iemand al iets meer?
Timm1983
Reputatie 7
Badge +2
Hallo allemaal
Heeft Proximus al een oplossing gevonden om het verdwijnen van amc te compenseren. Er ging meer info staan op de factuur. Maar ik ben helaas nog niet thuis weet iemand al iets meer?
Timm1983

Er is nog geen oplossing volgens mij.

PX maakt trouwens nog steeds reclame voor de bundel met volgende zenders:
SundanceTV ==> al lang uit het aanbod verdwenen
AMC ==> sinds 31/12/18 uit het aanbod verdwenen
Discovery Channel HD==> toegevoegd aan het basisaanbod
Travel Channel ==> verdwijnt per 01/02/19

BBC First
Fox
History
Nat Geo Wild
Brava
Mezzo Live HD
Discovery ID
Discovery World
Discovery Science
History
VH1
MTV Live
MTV hits

Ik zie op hun Proximus factuur 0,0 over vervanging na het stopzetten van amc. Alhoewel er nieuws ging gebracht worden via de factuur. 0,0 over compensatie. En welke zender zal de volgende zijn die verwijnt uit hun betaalpaketten??
Proximus je bent goed bezig! Een dikke 10 op 10! Mijn gedacht?!
Zou je nu echt niet doodvallen? Ik zal ook eens bekijken en de nodige tijd nemen of ik deze nu in de bus gevallen factuur zou betalen of deels per maand... om jullie te compenseren.
Timm1983
Reputatie 4
Badge +1
Een vergoeding voor het wegvallen van AMC zullen we niet krijgen alhoewel het 0.6 euro is.
Ik ben aan het vergelijken met telenet en die is schijnbaar 2 euro duurder voor hetzelfde wat ik nu heb met tv internet mobiel en vaste tel.
dag proximus kunnen jullie eens zien
want ik heb all sport via de proximus tv
besteld kunnen jullie dit anuleren

alvast bedank

mucteba kara
Reputatie 2
Badge
Weeral een zender minder meer franse zenders als vlaamse. Maar wel 2 Euro duurder vanaf dit jaar. Waar gaat dat naartoe ??? Melodie Tv is zo een goede zender met oude muziek zelfs die krijgen we niet. Geef die dan alvast in de plaats.
Reputatie 4
Badge +1
192 TV en ONS graag.
Ze hebben bij Proximus blijkbaar toch veel tijd nodig om te denken welke zender ze in de plaats kunnen aanbieden. Vrijdag zijn we al februari. De oplossing kan er pas zijn in maart april of mei. Proximus is maar in een paar dingen rap. Facturen sturen en prijzen verhogen.
Timm1983
Reputatie 7
Badge +4
Ik vraag het even na bij de betrokken diensten, van zodra ik meer weet laat ik hier iets weten.
De betrokken diensten denken blijkbaar nog altijd na.

Reageer