Proximus combineert vaste en mobiel 4G netwerk voor sneller internet


Proximus en Tessares lanceren een innoverende technologie die bandbreedte van de vaste en mobiele netwerken combineert: een wereldprimeur!
17/06/2016
Proximus heeft gekozen voor de gemeente Frasnes-Lez-Anvaing om er bij wijze van wereldprimeur een proefproject te lanceren om de Proximus-klanten in de meest afgelegen landelijke gebieden beter internet te geven. Proximus gebruikt daarvoor zijn partnerschap met de Belgische start-up Tessares, de ontwikkelaar van deze innoverende technologie om de bandbreedte van de vaste en mobiele netwerken te combineren op een bestaande lijn die zeer ver van de straatkast verwijderd is.

Een nieuwe technologie in wereldprimeur

Na een fase van onderzoek en laboratoriumtests zal de vernieuwende oplossing van Tessares in Frasnes-Lez-Anvaing in een reële situatie worden uitgeprobeerd en geobserveerd door Proximus-klanten die in de meest afgelegen gebieden wonen. De door Tessares ontwikkelde technologie maakt het mogelijk de bandbreedte van het vaste netwerk van de klant te combineren met die van het 4G-netwerk en op die manier zijn ervaring van vast internet significant te verbeteren.

Samenwerking met Tessares voor een proefproject

Proximus kiest bewust voor een open innovatiecultuur en voor samenwerking en co-creatie met partners in plaats van producten te ontwikkelen en op de markt te brengen onder zijn eigen merk. Proximus zoekt dan ook regelmatig oplossingen met start-ups en universiteiten.

In die optiek hebben Proximus en het investeringsfonds VIVES II - Louvain Technology Fund in april 2015 geïnvesteerd in Tessares, een spin-off van de Université Catholique de Louvain (UCL), gevestigd in Louvain-la-Neuve. Tessares wil de referentieleverancier worden van telecomnetwerkconvergentiesoftware. De technologische samenwerking tussen Tessares en Proximus steunt op de Multipath TCP-norm, een generieke oplossing voor telecomoperatoren over de hele wereld. Aangepast aan de criteria van de telecomoperator, zoals de performantie van het toegangsnetwerk en de vereisten van de gebruikte applicaties, levert deze convergentieoplossing verbazingwekkende resultaten op. Tessares en Proximus zijn in België pioniers in het ontwikkelen van softwareoplossingen op basis van de Multipath TCP-norm.

Denis Periquet, Chief Executive Officer van Tessares: ‘We zijn verheugd dat ons development team, met daarin de meest bedreven Multipath TCP software engineers, onze oplossing met deze grootschalige test met echte klanten naar een hoger maturiteitsniveau heeft getild. Deze opensourcetechnologie werd aangevuld met path management, wat een operator de wendbaarheid en programmeerbaarheid biedt om intelligente verkeersroutering mogelijk te maken voor een geoptimaliseerd gebruik van xDSL en LTE. Ook zijn tal van andere scenario’s mogelijk geworden, zoals ‘directional boosting’. Daarbij werd het systeem ook afgesteld voor een hoge performantie op bestaande home gateways van diverse leveranciers, en ondersteunt het de trend naar SDN/NFV. We zijn dankbaar voor het vertrouwen dat Proximus heeft gesteld in de oplossing, die aanzienlijke interesse heeft gewekt bij operatoren uit Europa, Asia Pacific en de Verenigde Staten.’

Geert Standaert, Chief Technology Officer van Proximus: ‘Proximus is altijd koploper geweest op het vlak van innovatie in vast en mobiel internet met de bedoeling zijn klanten de beste ervaring te bieden. We zijn trots dat we vandaag in samenwerking met de Belgische start-up Tessares zijn innoverende technologie kunnen testen om de bandbreedte van onze twee netwerken (DSL en LTE) te combineren en – naar wij hopen – de tevredenheid van onze meest afgelegen wonende klanten te verhogen.’

Zeer hoog debiet, zelfs de langste internetlijnen

Met zijn VDSL-bereik (en dus tv in HD) van 92,4% van de Belgische huishoudens bekleedt Proximus een leidersplaats in Europa. Om de technologie te activeren en de voordelen ervan beschikbaar te maken brengt Proximus de glasvezel tot in de straatkasten. Er werd al 21.000 km glasvezel uitgerold naar ca. 25.000 straatkasten. In 2015 werden bijna 1000 nieuwe straatkasten geplaatst. En in 2016 zullen dat er nog eens evenveel zijn.

Ondanks al die inspanningen blijven de meest afgelegen gebieden van zeer snel internet verstoken omdat vanaf een afstand van meer dan 1600 meter van een straatkast een verzwakkingseffect optreedt dat de VDSL-technologie minder goed doet werken. Proximus blijft dus oplossingen zoeken om zeer snel internet voor nog meer mensen toegankelijk te maken. In Wallonië past dit streven perfect in de dynamiek van het Digitaal Plan van minister Marcourt om over het hele grondgebied van het Waalse Gewest toegang tot zeer snel internet te garanderen.

In Frasnes-Lez-Anvaing is Proximus TV beschikbaar voor 84% van de woningen. Door de recente investeringen in deze gemeente heeft meer dan 60% van de bevolking nu al toegang tot zeer snel internet, dus ook tv in HD en snelheden tot 100 Mbps. De gemeente heeft bovendien een heel goed 4G-bereik. Door de krachten van het vaste netwerk en 4G van Proximus te bundelen zou Tessares een oplossing kunnen bieden om het verzwakkingseffect op te vangen en zo zeer snel vast internet voor nog meer klanten toegankelijk te maken.

In de komende weken zal elke Proximus-klant in Frasnes-Lez-Anvaing met het juiste profiel om de oplossing te testen een schrijven ontvangen met de procedure om deel te nemen aan het project. Vanaf juli 2016 zullen bij de eerste klanten tests van start gaan voor de duur van verschillende maanden. Na afloop van deze eerste fase zal Proximus de opportuniteit evalueren om de technologie te implementeren op ruimere schaal.(©)

(©)

27 reacties

Reputatie 5
Badge +1
1. Ik woon in Frasnes-lez-Anvaing en beschik over ADSL, nog NIETS gehoord over dit project, wat er hierboven ook mag worden beweerd. Ik zou toch mogen verwachten gecontacteerd te worden??

2. Onze straatkast is simpelweg niet verbonden met Glasvezel, men probeert ons wijs te maken dat wij verder dan 1600m van onze kast wonen maar dat is niet het geval. Wij wonen 150m van ons KVD, alleen is het zo dat Proximus weigert de investering te maken om de Fiber tot aan onze straatkast door te trekken (1,5km). Dan hadden wij dit allemaal niet nodig.

In ieder geval heb ik als inwoner van Frasnes-lez-Anvaing met een ADSL-profiel nog NIETS hierover gehoord of mogen vernemen.. Mooie klantenopvolging dus Proximus!!
Reputatie 6
Badge +3
Frasnes-lez-Anvaing is zoals je wel weet een gemeente met verschillende deelgemeentes. het project is specifiek in 1 deelgemeente. het project is trouwens in samenwerking met de gemeente (de persvoorstelling was bijvoorbeeld in het gemeentehuis).

Ik hoop voor jou dat deze test positief afgerond word en dat die binnenkort ook voor jou ter beschikking komt.

Over de afstand tot de kast: ze proberen je niets wijs te maken. Als het over DSL gaat dan is de afstand tot de DSLAM kaart van belang. Die kaart is terug te vinden in ofwel een ROP (Remote Optical Platform) dat naast een KVD (KabelVerDeler - straatkast) staat of de kaart is terug te vinden in de LEX/LDC (Local Exchange / Local Distribution Center - central gebouw). Daar er bij jouw KVD geen ROP staat wil dat zeggen dat de DSL verbonden is met de LEX, wat dus meer dan 1600m is. De oplossing zou dus inderdaad zijn om fiber te leggen tot aan de KVD en er een ROP naast te zetten. Blijkbaar is dat echter economisch niet rendabel (kost ten opzichte van mogelijkse inkomsten).

Om die gebieden toch op een economisch verantwoorde manier te kunnen bedienen zijn ze nu dus bezig met testen in combinatie met 4G.

Andere artikels: RTBF
La Libre
Reputatie 2
Badge
Wereldprimeur ?
Het combineren van WiFi en 4G om sneller te kunnen downloaden is wel niet zoo nieuw, tenminste voor smartphones bestaat dit al een tijdje aangeboden door Samsung sinds 2014 via de "Download Booster":
http://www.samsung.com/uk/support/skp/faq/1061358
Hier is het wel de bedoeling om trage internetlijnen toch nog een boost te kunnen geven, mss is dat dan hun primeur 😉
Wilin zegt: Daar er bij jouw KVD geen ROP staat wil dat zeggen dat de DSL verbonden is met de LEX, wat dus meer dan 1600m is.

Hoe weet jij zo zeker dat dat dit voor TimmWitt meer dan 1600m is ?

PS er zijn er toch die op korter afstand aangesloten zijn op de lex/ldc.
Reputatie 5
Badge +1
Correctie: daarnet werd ik opgebeld vanuit Proximus - Tournai om te vragen of ze maandagochtend 08u30 kunnen langskomen voor het installeren van een... 4G-modem..
Dit kan toch niet waar zijn?? Zou het dan eindelijk??? Laat ons hopen!
Ik moet toegeven, het gaat plots heel snel.
Als dit het einde van onze (internet)miserie kan betekenen: Bedankt Proximus, Bedankt Heer Van Caelenberge!!
Straks word ik nog een Proximus-adept 😛
Dat is fantastisch nieuws in ieder geval, benieuwd wat voor snelheden dit je zal geven, houdt ons zeker op de hoogte

Reputatie 6
Badge +3
Wilin zegt: Daar er bij jouw KVD geen ROP staat wil dat zeggen dat de DSL verbonden is met de LEX, wat dus meer dan 1600m is.

Hoe weet jij zo zeker dat dat dit voor TimmWitt meer dan 1600m is ?

PS er zijn er toch die op korter afstand aangesloten zijn op de lex/ldc.


Omdat er anders VDSL mogelijk zou zijn 🙂 en omdat Tim in zijn post schreef dat Proximus beweert dat hij op meer dan 1600m van de kast zit.
VDSl is niet altijd mogelijk vanuit deze centrales daarom dat ik je de vraag gesteld heb waarom je daar zo zeker van was.
Dus als ik goed geïnformeerd ben geweest en ze tegen mij niet gelogen hebben 🙂 is vdsl niet altijd mogelijk op minder dan 1600 m!
Reputatie 7
Badge +6
FYI: artikeltje vandaag in HLN: Nog 435 000 woningen zonder snel internet.
Zie bijlage:
Reputatie 4
Badge +1
Sprankeltje hoop en minimum 30Mbps tegen !!2020 als het van onze reus op lemen voeten Europe afhangt (RICHTLIJN 2014/61/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 15 mei 2014).
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32014L0061&from=NL
Evenwel niets over WIE en/of HOE (Proximus, Telenet, VOO, FTTH, VDSL2, 4G, 5G, etc...) de kosten moeten gefinancierd worden naar afgelegen woningen, -dorpen, -wijken, etc?

De lidstaten erkennen het belang van de uitrol van hogesnelheidsbreedband en hebben derhalve hun goedkeuring gehecht aan de ambitieuze breedbanddoelstellingen in de mededeling van de Commissie met als titel „The Digital Agenda for Europe — Driving European growth digitally” (Digitale agenda voor Europa: digitale impulsen voor de Europese groei) („de Digitale agenda”), namelijk om alle Europeanen tegen 2013 van basisbreedband te voorzien, en ervoor te zorgen dat, tegen 2020, alle Europeanen toegang hebben tot veel sneller internet (30 Mbps of meer)

Als Brussel (boycot van de gangbare stralingsnormen) en Wallonië (antennetaks) afstappen van hun Innovatie-boycot denk ik dat 2020 nog steeds een haalbare doelstelling is.
Zoniet zal het vergaan zoals met de verdaging van "CO2 & dieseluitstootnormen, oppervlaktewaterzuivering" en wordt het +/-2030.
Badge +4
Correctie: daarnet werd ik opgebeld vanuit Proximus - Tournai om te vragen of ze maandagochtend 08u30 kunnen langskomen voor het installeren van een... 4G-modem..
Dit kan toch niet waar zijn?? Zou het dan eindelijk??? Laat ons hopen!
Ik moet toegeven, het gaat plots heel snel.
Als dit het einde van onze (internet)miserie kan betekenen: Bedankt Proximus, Bedankt Heer Van Caelenberge!!
Straks word ik nog een Proximus-adept :p

Laat ons gerust eens weten welke snelheid men kan halen met zo een 4 G modem ? :? 🙂
Je bent al even benieuwd zie ik :-))))
't zal meer zijn dan velen durven dromen zelf sommige VDSL'ers !!
Dat is fantastisch nieuws in ieder geval, benieuwd wat voor snelheden dit je zal geven, houdt ons zeker op de hoogte

Reputatie 5
Badge +1
Hehe, iedereen nieuwsgierig nu natuurlijk.
Ok, ik kan het getuigen: bovenstaand 'nieuws' is dus inderdaad realiteit (Eindelijk!). Het 4G (3G) netwerk kan effectief met de internetverbinding gekoppeld worden (TCP). Hoe het gebeurt is zelfs mij als techneut een compleet raadsel maar alvast mooi dat men daar in geslaagd is.
Wel volgens technieker heel duidelijk is dat het enkel om de DATAverbinding gaat die versterkt wordt, Proximus TV wordt hierdoor niet 'beter' of meer beschikbaar..

De 4G modem staat er dus sinds gisteren!! Het betreft een SAGEM, ik trek er nog wel een foto van, maar het is ongeveer de zwarte versie van volgend model:
http://www.sagemcom.com/broadband/gateways/lte-gateways/fst-2704-air/
Daar wordt door Proximus een m2m simkaartje in gestopt natuurlijk.

De B-box (v3) blijft bestaan, wel was er een firmware upgrade nodig die door de technieker werd uitgevoerd. Fijne mens die technieker btw.
De LTE modem wordt in de WAN-poort van de B-box geplugd, bestaande DSL connectie B-box zoals vroeger.

Nu het belangrijkste, de resultaten. Daarbij valt eerst en vooral op te merken dat de modem (volgens technieker) niet op 4G maar 3G draait omdat het 4G signaal (net) te weinig sterk is (net te veel verlies). Ik bevind mij zo'n 2,5km van de antenne en die staat eerder aan de 'andere kant' van mn huis. Buiten gaat het net wel. Ik ben al aan het kijken om de nieuwe 4G modem eerder 'aan de andere kant' te zetten en dan verbinding via Ethernet-kabel naar B-box te maken, eventueel dan nog een buitenantenne te plaatsen (naast mijn satelliet :)) maar voorlopig dus deze setup, zonder 4G.

Ik moet zeggen, er is een merkelijk verschil. De vorige resultaten van een speedtest ken ik maar al te goed. Daarmee (puur oldschool ADSL) krijg ik in het allerbeste geval een 5,8Mbps down en 0,7Mbps upstream snelheid.

Huidige resultaten:



Je kan momenteel zeggen dat mijn snelheden grofweg verdrievoudigd zijn. Dat is ook merkbaar als je met verschillende apparaten tegelijkertijd aan het surfen bent.
Het is natuurlijk nog geen 50, 100Mbps of 1 Gbps maar het werkt wel zonder merkbare nadelen of vertragingen/onderbrekingen. Ik ga binnenkort (hopelijk dit weekend) eens werk maken om een stabiele 4G verbinding te krijgen met deze modem. Dan moet er wel een 30Mbps inzitten vermoed ik en dat zou uitstekend (en al ruim voldoende, Elsa :)) zijn.

Ik kan moeilijk uitdrukken hoe tevreden ik ben dat er eindelijk IETS van oplossing uit de bus komt. Gezien er nog veel toekomst zit in de mobiele verbindingen en die 'fysiek' een pak minder geld kosten, ben ik er meer en meer van overtuigd dat de toekomst eerder daar ligt en dus is het leuk dergelijk spul ook te kunnen testen.

Kortom: het werkt, nog niet 100% zoals naar behoren en believen maar ik werk er zeker nog wat aan en hoe jullie geupdatet!

Groeten,

TimWitt
Eerlijk gezegd ik had veel beter verwacht omdat ik al veel 4G speedtesten gezien heb die zeker de hoge vdsl snelheden halen maar natuurlijk hangt het af van hoe goed de ontvangst ervan is, en dit ervaar jij nu zelf ook hé ;-)
Het kan natuurlijk nog veel verbeteren eens je van de 4G ten volle zou kunnen genieten, spijtig dan weer geen verbetering op TV gebied!
Natuurlijk is het voor u zeker een verbetering dat staat buiten kijf.
Maar je informatie is zeker leerzaam en hou ons zeker verder op de hoogte.

Bedenking: zouden ze dan op één of andere manier voor Proximus TV later ook niet kunnen zorgen dat deze ook kan zorgen voor meer TV mogelijkheden
Welke software versie staat er nu op die bbox3 ?
Is dit een sagemcom of ene van technicolor
jij hebt het over v3 is dat dan weer een recente nieuwe bbox3 want normaal sprak men over v1 en v2 waarbij de v2 de wifi-ac norm ondersteunde.
Badge +1

Bedenking: zouden ze dan op één of andere manier voor Proximus TV later ook niet kunnen zorgen dat deze ook kan zorgen voor meer TV mogelijkheden

In theorie zou dit moeten kunnen. Ofwel gebruiken ze de volle bandbreedte die ter beschikking is op 3G/4G volledig voor internet waar je dan via de vaste lijn meer bandbreedte "over" hebt die je dan deels kan benutten voor TV. De snelheidswinst zal dan voor het internet wel beperkter zijn. Ook zou men een stuk tv kunnen laten verlopen via het 3G/4G netwerk en een stuk over de vaste lijn zoals dat nu al met het internet verloopt vermits de TV ook via IP verloopt zoals het internet.
inderdaad daaraan dacht ik ook, maar het is nog niet zo blijkbaar!
Ofwel gebruiken ze de volle bandbreedte die ter beschikking is op 3G/4G volledig voor internet waar je dan via de vaste lijn meer bandbreedte "over" hebt die je dan deels kan benutten voor TV

met zijn 5,8Mbps down en 0,7Mbps up is dit natuurlijk nog gene vetten, maar altijd nog beten dan wat het was 😉
Reputatie 6
Badge +3

Bedenking: zouden ze dan op één of andere manier voor Proximus TV later ook niet kunnen zorgen dat deze ook kan zorgen voor meer TV mogelijkheden


De techniek die ze gebruiken is enkel voor TCP, het TV verkeer is hoofdzakelijk UDP. Misschien dat ze het in een latere fase zullen implementeren.
Badge +1
Dus dit geeft geen snelheidswinsten voor video streaming via het internet want die lopen ook via UDP?
udp Dat doen ze natuurlijk om wille van zo weinig mogelijk trafic te hebben maar netflix over decoder gaat ook dus als ze 4g houden voor internet en vdsl voor udp dit zou ook mogelijkheid zijn.
En is udp dan onmogelijk via 4G !?
Enfin wij kunnen hier weer zoveel fantaseren als we willen, maar ik denk dat de engineering bij prox ook wel weet (en de firma's waarmee ze samenwerken) wat kan en niet kan en als het mogelijk is zal het wel vroeg of laat uitgevoerd worden!
DCCP is eigenlijk aanbevolen voor transport van real time video, al heeft het meer pakket verlies tov udp en tcp
Reputatie 2
Badge
de enigste bbox3 die momenteel MPTCP ondersteunt is die van sagemcom.
een TCP-stream kan je opsplitsen over 2 fysische links, want elk pakket heeft een sequence-nummer, waardoor je aan ontvangerkant de pakketten terug in de juiste volgorde kan plaatsen als die vanuit 2 kanten komen. Bij UDP is dit niet mogelijk: die stream wordt gewoon doorgestuurd (en moet de ontvanger ook niet ACKen) dus die kan je niet opsplitsen over 2 links.
De snelheidswinst met de 4G blijft uiteraard relatief en niet te garanderen, want 4G is zoals WiFi eveneens een shared medium, en als er veel ontvangers op een antenne geconnecteerd zijn, gaat dat de netto snelheid per ontvanger beïnvloeden. Voor mobiel gebruik valt dat zo niet op, want de ontvanger is typisch in beweging, en verplaatst zich van antenne naar antenne; maar als er nu een hoop vaste ontvangers zouden bijkomen, kan dat een antenne wel eens gaan "overbelasten" en zouden we toestanden als de 2,4GHz WiFi krijgen, waar de snelheid afhankelijk is van het aantal andere gebruikers in de nabijheid.
akkoord dat klopt natuurlijk allemaal wel en de gekende theorie omtrent udp en TCP, maar kunnen ze dan de video stream niet over TCP versturen in deze MPTCP toepassing bijvoorbeeld.!
akkoord dat klopt natuurlijk allemaal wel, maar kunnen ze dan de video stream niet over TCP versturen in deze MPTCP toepassing bijvoorbeeld.!
En op wat slaat die v3 , wat maakt het verschil met de versie 2 van de bbox3 bv.?

maar als er nu een hoop vaste ontvangers zouden bijkomen, kan dat een antenne wel eens gaan "overbelasten"
Dus TimWitt niet te veel zwaar beginnen downloaden of de geburen krijgen op 4G problemen op hun smartphone
en hopelijk komen er niet veel MPTCP klanten bij daar in je directe omgeving, dus niet te veel reclame maken :lol:

Reageer