Beantwoord

PRIVACY ! Waar, wanneer en hoe lang u ergens verblijft: het zijn gegevens waar Proximus inkomsten uit haalt

  • 21 November 2016
  • 1 reactie
  • 748 Bekeken

Ik mag hopen dat deze intentie zeker niet doorgaat! Wij hebben ook een verblijf aan de kust. Dus mensen met slechte bedoelingen weten dan precies wanneer we thuis of aan de ZEE zijn. Ideaal om inbraken te plannen. Ik ken zo nog duizenden met hetzelfde probleem.
Mij mailbox zit voortduren vol met zaken waar ik niet om heb gevraagd, nu nog meer. TOTAAL ONAANVAARDBAAR en maar steeds uitschrijven.
icon

Beste antwoord door Wim 21 November 2016, 18:47

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +6
Clarke,

U doelt op dit artikel allicht. Dan kan ik u direct geruststellen: er worden geen individuele gegevens verschaft, want dit is in strijd met de Privacy-wetgeving.

Proximus verkoopt locatiegegevens klanten
Waar, wanneer en hoe lang u ergens verblijft: het zijn gegevens waar Proximus inkomsten uit hoopt te halen.

Telecomoperator Proximus gaat een nieuwe inkomstenbron aanboren: de verkoop van rapporten over hoe zijn klanten zich verplaatsen. Bedrijven of organisaties kunnen zo’n rapport, dat minimaal 700 euro kost, online aanvragen. Binnen 48 uur hebben ze de gegevens in handen.

De gegevens die Proximus verkoopt, gaan over de verplaatsingen van gsm-bezitters. Het netwerk van Proximus brengt minstens elk uur de positie van een mobiele telefoon in kaart. Die gegevens zijn goud waard voor bijvoorbeeld organisatoren van massa-evenementen of marketingmensen. Nu al worden deze gegevens gebruikt voor de informatie over reistijden die op elektronische borden boven de snelwegen worden weergegeven.
Proximus mikt met de nieuwe dienstverlening, die MyAnalytics gedoopt is, ook op kmo’s die zelf niet over een dienst marktonderzoek beschikken. De gegevens die Proximus verkoopt, gaan over de verplaatsingen die gemaakt zijn, de regio’s en landen vanwaar de telefoonbezitters afkomstig zijn, de routes die gekozen worden en de tijdstippen van aankomst en vertrek. ‘Retailers kunnen de inplanting van hun zaak beter afstemmen op het aantal voorbijgangers op een potentiële locatie’, zo geeft Proximus als voorbeeld.

Proximus verkoopt geen individuele gegevens. De anonieme gegevens worden gebundeld tot groepen van minstens dertig personen.

Tot de instellingen die nu al gebruik hebben gemaakt van de Proximus-gegevens, behoren de toeristische organisaties Westtoer, Visit Brussels en Toerisme Vlaanderen
.


Zie in dat verband ook ons persbericht

"Geen rapporten over individuele gebruikers

Het netwerk van Proximus brengt minstens elk uur de positie van een mobiele telefoon in kaart. Hierdoor heeft de operator een schat aan interessante gegevens over het aantal bezoekers op een bepaalde locatie, hun bewegingen en hun herkomst. De anonieme gegevens worden gebundeld tot groepen van minstens 30 personen. Rapporten over individuele gebruikers zijn niet mogelijk".

Reageer