Gouden tip bij onweer !


Reputatie 7
Badge +6
  • Proximus Ambassador
  • 1125 reacties

Dag iedereen,

We stellen vast dat onze klanten bij onweer wel voor hun courante elektrische toestellen de stekker uit het stopcontact halen, doch de Proximus apparatuur wordt vaak vergeten, terwijl deze even gevoelig is dan om het even welk ander elektrisch toestel!

Haal daarom altijd en gedurende de ganse onweersperiode uw Proximus modem, decoders en wifi-toestellen uit de stekker. Extra advies van onze experten: leg de stekker minstens 1 meter verwijderd van het stopcontact om zeker te zijn dat uw toestellen geen schade oplopen!

Speel dus op veilig, zodat je geen moment van onze Rode Duivels hoeft te missen in deze woelige weersomstandigheden.


12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik tel altijd hoe ver het onweer van ons weg is. Langzaam tellen. Elke derde tel is een kilometer afstand. Zo hebben ze het mij vroeger toch geleerd. Als het onweer 5 kilometer van ons af is, dan wordt de hoofd aardlekbeveiliger afgezet. Het hele huis is dan volledig zonder stoom. Dat advies kregen we, vele jaren terug, van de Luitenant van de brandweer, toen de bliksem in de schouw van onze overbuur geslagen was. Enorme knal. Schouw deels kapot. Schoorsteen in de living, in marmer, in 2 gesplitst, alle aangesloten elektrische apparatuur voor de vuilbak. Heeft onze buren toen veel geld gekost, ondanks een goede brandverzekering. De vrouw heeft ook voor de rest van haar leven een vreselijke schrik voor onweer gekregen.
Dus doe wat Wim zegt aub. Wij hebben het resultaat gezien van een blikseminslag. Niet normaal.
Reputatie 3
Badge +1
... terwijl deze even gevoelig is dan om het even welk ander elektrisch toestel!...
...terwijl deze even gevoelig is als 🙂 om het even welk ander elektrisch toestel!...
Je zal wel genoeg uitleg vinden als je bv. gewoon googelt op te zin:
wat moet ik doen bij onweer
veel leesplezier
groetjes,
Elsa
Reputatie 4
Badge +2
De afstand van de contacten in een aardlekschakelaar is maar een paar mm, dat gaat de overslag van een blikseminslag niet tegenhouden.
Je kan dit doen, maar zou nog steeds de stekkers ver genoeg van het stopcontact leggen.
Reputatie 2
Ik tel altijd hoe ver het onweer van ons weg is. Langzaam tellen. Elke derde tel is een kilometer afstand. Zo hebben ze het mij vroeger toch geleerd. Als het onweer 5 kilometer van ons af is, dan wordt de hoofd aardlekbeveiliger afgezet. Het hele huis is dan volledig zonder stoom. Dat advies kregen we, vele jaren terug, van de Luitenant van de brandweer, toen de bliksem in de schouw van onze overbuur geslagen was. Enorme knal. Schouw deels kapot. Schoorsteen in de living, in marmer, in 2 gesplitst, alle aangesloten elektrische apparatuur voor de vuilbak. Heeft onze buren toen veel geld gekost, ondanks een goede brandverzekering. De vrouw heeft ook voor de rest van haar leven een vreselijke schrik voor onweer gekregen.
Dus doe wat Wim zegt aub. Wij hebben het resultaat gezien van een blikseminslag. Niet normaal.


Elma, zwijg mij van een schoorsteen want ik kan er ook wat over vertellen. Ik herinner me nog vroeger toen ik klein was kwam die schoorsteen niet naar beneden, maar kwam daar wel een man uit gekropen. Ook niet verwonderlijk als het zes December is natuurlijk. Maar wat weet je daar nu van als kind, ik heb er nu nog altijd nachtmerries van.
Reputatie 7
Badge +3
Oh, ik zag die man altijd met zijn paard over de daken lopen. :8
Reputatie 2
Als de bliksem jouw huis raakt helpt het weinig om de aardlekschakelaar of hoofdschakelaar af te zetten. maar als de bliksem in de buurt inslaat en daar een kortsluiting maakt tussen de neuter (N) en een faze (L) dan kan het dus zijn dat jij in plaats van 230v plots 400v krijgt en de meeste toestellen kunnen daar niet tegen.
Dus misschien is het beter om in de korte tijdspanne van het onweer je hoofdschakelaar uit te zetten.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat bedoelde ik eigenlijk. De hoofdschakelaar uitzetten. Was even een kleine vergissing. 😳
Reputatie 2
Nu hoef je in feite geen bang meer te hebben van de bliksem maar wel van het water dat naar beneden komt. al heeft Wim natuurlijk gelijk wat hij zegt i.v.b. met bliksem. Zelf doe ik het ook nooit hoor, zal waarschijnlijk slechte gewoonte zijn.
Zeker de nieuwe generatie niet, want als ik dat vergelijk met vroeger bij mijn ouders bijvoorbeeld, dat was wat anders, hoofdschakelaar uit (zo ene met messen op een marmeren bord) en dan nog alle netstekkers uit het stopcontact, ook die van de telefoon trouwens en de stekkers werden inderdaad ook zo ver mogelijk van het stopcontact gelegd, dus ze waren toen blijkbaar heel goed op de hoogte van de gevaren. Natuurlijk gebeurde er veel meer inslagen toen want het waren allemaal bovenleidingen en ik heb de indruk dat het bij velen een misvatting is tegenwoordig dat ze denken dat het niet kan omdat de leidingen onder de grond liggen.
Badge
Ik heb nog NOOIT iets uit de pries getrokken tijdens een onweer. Zwaar of niet. Wat is de kans.... En anders zal ik het wel zien zeker! xD
Gelukkig maar dat de kans klein is ! en als het maar elektrische apparaten zijn die defect gaan dan mag je nog van geluk spreken.

Reageer