Beantwoord

Televisie-abonnement opzeggen via website zegt meteen ALLE producten op?!?

  • 20 August 2021
  • 49 reacties
  • 978 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
  • Practitioner
  • 57 reacties

Ik heb een Flex Fiber abonnement: Internet, televisie, vaste telefoon.

Ik heb echter totáál geen behoefte aan het televisie-abonnement. Tot voor kort gebruikte ik het enkel om naar de RTBf radio te luisteren, maar ondertussen heb ik een digitaal radiotoestel gekocht, en is het televisie-abonnement helemáál nutteloos geworden, en wil ik het opzeggen. ENKEL televisie, dus; de andere producten (internet, vaste telefoon, mobiele telefoon) zou ik willen houden.

Op de website staat er (zij het heel onopvallend :wink:) een link met de tekst “Je abonnement opzeggen”. Op de vraag “Wat wil je opzeggen?” kies ik voor “Een bepaald product”, en ik bevestig. Op het opzegformulier antwoord ik “Ja” op de vraag “Wens je je tv-abonnement op te zeggen?”. Op de andere vragen antwoord ik “Nee”, want die producten wens ik te houden.

Ik word dan geacht, het “Telefoon- / lijnnummer van het tv-abonnement” in te voeren. Mij lijkt het logisch, dat ik daar het nummer moet invoeren dat op mijn aanrekeningen bij “TV” vermeld staat (in het vak bovenaan de pagina). Als ik dat doe, dan krijg ik echter een foutbericht: “Ongeldig telefoonnummer”. Ja, natuurlijk is dat geen telefoonnummer: het is (veronderstel ik) een LIJNnummer, en het label bij het invoerveld zegt wel degelijk, dat dat ook zou moeten werken.

Het enige nummer dat werkt, is het TELEFOONnummer van mijn vaste lijn. Ik denk nog, “Oei, dit gaat verkeerd lopen...”, maar soit… weer een anekdote bij, dan, nietwaar?

En ja hoor: Vandaag krijg ik een e-mail van Proximus dat AL mijn producten opgezegd zijn vanaf 1 september (de datum hebben ze dan tenminste toch correct geregistreerd).

Ik ben dan maar bij een Proximus-shop langsgegaan om te melden dat dát nu net níét de bedoeling was (maar als Proximus mij liever helemáál kwijt is, dan moeten ze het maar zeggen - dan stap ik wel bij Orange binnen). Afijn, áls de technologie bij Proximus het aankan, dan is de opzegging van al mijn producten bij deze geannuleerd. Ik ben benieuwd.

De bediende van de Proximus-shop legt mij uit, dat het wellicht een dag of wat zal duren voordat die annulatie van mijn opzegging door de technologie-molen verwerkt is, en dat ik daarna een nieuwe poging kan wagen.

Ik zal daar wel voor bij een Proximus-shop langsgaan - ik ga geen tweede keer een opzegging van al mijn producten annuleren. Hopelijk werkt zo’n Proximus-shop beter dan de website!

icon

Beste antwoord door luvr 20 August 2021, 21:19

Bekijk origineel

49 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat u voor maandag van Proximus geen reactie meer zult bekomen op dit publieke forum

Waar vind ik mijn Lijnnummer? | Proximus Forum

Ik ga er wel vanuit dat Proximus medewerkers op dit publieke forum deze flater (van Proximus) tijdig kunnen rechtzetten zonder dat u terug naar een Proximus center zou moeten gaan

P.S.

Indien u TV annuleert vervalt automatisch Flex en blijft er internet fiber (maxi? start?) en vaste lijn (phone line? phone line classic? vatse lijn + free national calls?) als aparte producten over

Product informatie fiches | Proximus andere producten

Vaste lijn abonnementen | Proximus

Eventueel best verduidelijken wat u wenst te bekomen

Reputatie 2
Badge +1

Dank je wel voor je reactie.

Ik loop volgende week sowieso wel eens een Proximus-shop binnen, want mijn vader wenst zijn Pay&Go om te zetten naar een mobiel abonnement. Als we dat via de website proberen te regelen, dan moet hij een verrichting van 1 euro uitvoeren met zijn VISA of Mastercard, zogezegd “om identiteitsfraude te voorkomen”. Hij hééft echter niet eens een VISA of Mastercard, of wat voor kredietkaart dan ook.

Beetje onnozele vereiste, als je het mij vraagt.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Je abonnement wijzigen of opzeggen | Proximus

Tenzij vergissing mijnentwege is die storting van 1 euro (via bancontact) nodig voor identificatie/registratie van een nieuwe P&G en dient deze om de 18 maand te worden herhaald (cfr wetgeving ingevoerd door dhr A. De Croo als minister van telecom), via shop of via e-id is dit uiteraard ook mogelijk en dient dit bovendien niet elke 18 maand te worden herhaald

Je Pay&Go-kaart identificeren | Proximus

 

En dan moet het identificeren ook nog probleemloos verlopen wat ook niet altijd lukt, maar dat weet je natuurlijk direct als je het probeert !

Reputatie 2
Badge +1

De Pay&Go van mijn vader is lang geleden in een Proximus-shop geregistreerd, met zijn eID. Ik zou het dan ook raar vinden als hij zich om de 18 maanden opnieuw moest identificeren. Dat is in ieder geval nog nooit nodig geweest.

Dat “via Bancontact” klopt in elk geval niet toen wij probeerden, zijn Pay&Go om te zetten naar een abonnement. De website vroeg wel degelijk om een VISA of Mastercard - niks anders. Ik had er misschien beter een schermafbeelding van gemaakt… :thinking:

Oh, en wat het “lijnnummer” betreft: op MyProximus vind ik hetzelfde nummer terug als op mijn aanrekeningen. In de veronderstelling dat zowel MyProximus als de aanrekeningen de waarheid vertellen, herkent de website het legitieme “lijnnummer” dus gewoon niet.

Op mijn decoder kan ik het zo onmiddellijk niet meer controleren, want die is niet meer aangesloten. (Ik gebruik de ethernet-aansluiting waar de decoder aanhing nu voor mijn digitaal radiotoestel. Mijn televisietoestel is nu nog voornamelijk een groot YouTube-scherm. :nerd:)

Reputatie 2
Badge +1

Jakkes… Die pagina over de “Product informatie fiches” is alles behalve informatief, zeg!

“Klik op de linken hieronder om de documenten van je keuze te openen of te downloaden”… Maar waar gáán die documenten over?!? “Flex S” - “Flex S + Unlimited light” - “Flex S + Unlimited” - “Flex S + Unlimited Premium” - “Flex S + Mobile Flex (5 GB)” - “Flex S + Mobile Flex+(15 GB)” - “Flex S + Unlimited dark” (die laatste is een dom grapje) - en dan nog eens dezelfde onzin voor “Flex zonder S” - en dan hebben we nog “Flex Premium” ook. “Epic” kan ik wellicht negeren, want daar staat iets van “TV experience” bij.

Ik denk dat ik een “Flex S Premium zonder S Unlimited light Premium Mobile Flex” neem… Ik twijfel enkel nog tussen 5 GB en 15 GB. Misschien toch eens nadenken over een “dark” optie?

:joy:  :joy:  :joy:  :joy:  :joy:

Reputatie 7
Badge +3

@luvr 

Er is momenteel geen lopend opzegorder, dat is de 20e al geannuleerd.

Flex : volledig pack internet/tv/vaste lijn

Flex S : pack internet en tv

en dan na de + de 4 mogelijke mobile abonnementen in het Flex pack :  (mobile flex 5 Gb, mobile Flex+ 15 Gb, onbeperkt of unlimited Light, of onbeperkt met 5G)

Als je wil, kan ik iemand van de commerciële dienst laten contact opnemen om te kijken wat best is voor jou ?

Groeten

Tina

Reputatie 2
Badge +1

Ah, goed dat het opzegorder niet doorgaat.

Als ik dan meteen ook de Pay&Go van mijn vader kan laten omzetten in een mobiel abonnement, dan mag iemand van de commerciële dienst mij zeker contacteren. (Anders gaan we wel bij een Proximus-shop langs.)

Ik neem aan dat ik best de gegevens van mijn vader bij de hand heb om alles in één keer te regelen? Dan kan je mij best woensdag contacteren, want dan ben ik bij mijn ouders.

Reputatie 7
Badge +3

@luvr 

ik heb een ticket opgemaakt met de vraag je vandaag, woensdagvoormiddag, te bellen.

Hopelijk lukt het…

Groeten

Tina

Reputatie 2
Badge +1

Raar, hoor. Om 12:14 krijg ik een telefoon van 02/235.40.00 - Proximus.
Ik neem op en hoor: “Al onze medewerkers zijn momenteel in gesprek. Wij verbinden je zo dadelijk door.”

Huh ?!?!?!? Waarom (en hoe) bel je mij dan op ?!?!?!?

Het wachtmuziekje begint - Al die bedrijven nemen blijkbaar deel aan een competitie “om het irritantste wachtmuziekje”. :rolling_eyes:

Beetje later: precieze tekst ben ik vergeten, maar ’t is iets in de zin van: “’t Is druk, al onze medewerkers zijn in gesprek, je kan beter later nog eens terugbellen.”

Nogmaals: waarom (en hoe) bel je mij dan in ’s hemelsnaam op?!?!?!?

Afijn - zoals we ons voorgenomen hadden, dan maar naar de Proximus-shop gereden. (Van bij mijn ouders, in Boom, is Schelle de meest aangewezen shop; bovendien is er een Panos vlakbij - kunnen we nog effe genieten van een versnapering ook.)

Voor mijn vader vaag ik een omzetting van zijn Pay&Go naar een mobiel abonnement… Oeps! Fout: Proximus kan geen diensten aanbieden op dit adres. Het “installatieadres” van mijn ouders is nog het oude, drie jaar nadat ze verhuisd zijn. Installatieadres kan niet zomaar aangepast worden, dus de omzetting naar mobiel abonnement lukt niet. De winkelbediende stelt voor, dat zij contact zal opnemen met de bevoegde diensten, en dat ze ons op de hoogte zal houden van de al dan niet vorderingen.

Voor mij: tv-abonnement opzeggen is blijkbaar geen goed idee, want dan valt de “Flex” van het abonnement weg en dan wordt het mobiele abonnement veel minder interessant. Maandelijkse besparing zou €10,00 zijn. Ik heb echter ook nog een vaste telefoonlijn in mijn contract zitten, en het is interessanter om die op te zeggen, want dan blijft de “Flex”, voor eenzelfde maandelijkse besparing. Goed, dan doen we dat maar.

Ik zal toch eens rondkijken bij de andere mobiele operatoren. Misschien vind ik wel een minstens even interessant abonnement als wat ik nu heb. Dan zeg ik mijn Proximus tv-abonnement alsnog op en hou ik enkel (fiber) internet - daar ben ik zéér tevreden over.

Ondertussen heeft de bediende van de Proximus shop mij teruggebeld (en nee - niet alle medewerkers waren in gesprek… :smile:). Er is een ticket aangemaakt voor de IT-dienst, want het installatieadres aanpassen lukt gewoon niet. Ze zal ons verder op de hoogte houden van de status van dit probleem. DAT is pas service (als ze haar woord houdt)!

Reputatie 2
Badge +1

*ZUCHT*

“Naar aanleiding van uw wijziging naar het Flex S pack zal de Wi-Fi Booster die u in uw bezit heeft betalend worden aan een maandelijkse prijs van € 2,49.”

Dat staat er in het document dat als bijlage aan de e-mail hing ter bevestiging van mijn aanvraag om mijn vaste telefoon op te zeggen.

De “Wi-Fi Booster” is het toestel dat mij moet toelaten, mijn tv-decoder draadloos aan te sluiten (tenzij ik mij lelijk vergis, maar dat denk ik in dit geval niet).

Sinds mijn verhuis heb ik die Wi-Fi Booster niet meer gebruikt, want mijn decoder was via een ethernet kabel aangesloten.

Hoe ga ik te werk om die Wi-Fi Booster in te leveren? Als het even kan zonder mijn irritatie-niveau al te zeer verder op te drijven - in dat geval bij voorbaat bedankt voor de informatie.

Inderdaad booster alleen gratis bij flex packs waar vaste telefonie inbegrepen is. → https://www.proximus.be/nl/id_cr_all_flex_packs/particulieren/packs/cr-all-flex-packs.html

Wifi booster dient alleen om draadloos de decoder te verbinden maar bv ook om op plaatsen waar de afstand te groot is om nog genoeg wifi te ontvangen van de bbox direct,  om dan via deze booster een beter ontvangst te bereiken.

De Prox medewerkers kunnen er morgen voor zorgen dat je retourlabels via mail ontvangt om die gratis te kunnen terugsturen.

Reputatie 2
Badge +1

Graag zulke retourlabels, dan.

Ik heb er nergens in mijn flatje behoefte aan, het wifi signaal te versterken, dus zo’n Wi-Fi Booster is nogal nutteloos voor mij.

Reputatie 2
Badge +1

Waar blijven mijn retourlabels?
Ik zou die toch per e-mail ontvangen?

Reputatie 2
Badge +1

He - Ik krijg net een telefoontje van Kim van de Proximus Shop in Schelle.

Ze is er in geslaagd, de Pay&Go van mijn vader om te zetten naar een mobiel abonnement. Morgenochtend de smartphone eens herstarten en het zou in orde moeten zijn.

Top service! (Zoals we gewend zijn van de Proximus Shop in Schelle :ok_hand:. Er zijn er jammer genoeg ook andere...)

Ik heb maar meteen gevraagd, wat ik nu met mijn Wi-Fi Booster moet doen, en ik mag het toestel blijkbaar gewoon inleveren in de shop.

Doe ik!

@luvr Dat kan je inderdaad ook doen ipv van terug te sturen want bij opzeg kan een toestel  ook via een shop, best ook een bewijs vragen van inlevering in geval er later toch iets moest mislopen dat je bewijzen hebt.

Reputatie 2
Badge +1

Een bewijs van inlevering zal ik heus wel vragen. Ik heb de indruk dat je er ervaring mee hebt dat er wel eens iets kan mislopen? :smile: (Sorry, ’t was sterker dan mezelf… :joy: )

Afijn - ik heb nog wel een paar vragen die ik dan meteen kan stellen, vooral dan over de snelheid van mijn internetverbinding. Op MyProximus staat (nu nog) “Internet Maxi Fiber”, downloadsnelheid 1000 Mb/s, uploadsnelheid 50Mb/s (zal wel correct zijn, denk ik). Op mijn aanrekening staat “Internet Maxi Fiber” en “Fiber Boost 500 Mbps”. Op het document ter bevestiging van mijn wijziging (opzegging van mijn vaste telefoon) staat dat “Fiber Boost 1Gbps/50 Mbps” opgezegd wordt.

Nu vraag ik mij af, wat de snelheid dan wel zal worden. Vraag ik zeker naar.

In ieder geval wordt op 1/9 de internet downloadsnelheid van je Flex Fiber pack verhoogd naar 1 Gbps zonder prijswijziging.
Op je factuur vanaf september zal je "Fiber Boost 1 Gbps/50 Mbps" zien staan in plaats van "Fiber Boost 500 Mbps/50 Mbps".
Meer informatie op 1/9 op proximus.be/mijnflex

Bijkomende info:  AntonellaD  (Proximus Forum Moderator) schreef op 06/08/21:
De internet downloadsnelheid van de Flex Fiber en Business Flex Fiber packs zal vanaf 01/09 worden geboost van 500Mbps tot 1 GIGA (de uploadsnelheid blijft ongewijzigd).
Klanten met de bestaande 1 Gbps standalone optie behouden hun optie (die een hogere uploadsnelheid heeft). Groetjes, Antonella

Dit voor de packs en
voor Internet maxi fiber → fiber_internet_maxi (proximus.be)

Maar maandag komen de Prox forummedewerkers hier terug langs om je verder inlichtingen te geven.

Reputatie 2
Badge +1

Bedankt voor de info. Ik neem dus aan, dat ik vanaf 1september “Fiber Boost 1 Gbps/50 Mbps” zal hebben. Ik zie wel.

Ik ben nog eens bij de Proximus shop gepasseerd, in een poging om mijn Wi-Fi Booster / Bridge / BoosterBridge / BridgeBooster (schrappen wat niet past) in te leveren.

Poging mislukt: Er is momenteel een aanvraag voor mij in verwerking (klopt - opzegging van mijn vaste telefoon), en Proximus kan geen tweede aanvraag initiëren totdat die lopende aanvraag afgehandeld is. Als je het mij vraagt, beetje met de haren getrokken - maar daar heb er niet meer zoveel van, dus dat valt nogal mee :grin: .

Edoch, er is nog een probleem: Mijn toestel ís helemaal geen “Booster”, maar een “Bridge”… Ik héb ook geen “Booster”, ook nooit gehad. De “Bridge” gebruikte ik op mijn vorige adres, maar heb ik sinds mijn verhuizing niet meer nodig, want op mijn nieuwe stek is alles met ethernet kabels verbonden.

Dus: Proximus wil mij maandelijks laten betalen voor een toestel dat ik helemaal niet heb? Niet akkoord!

De shopbediende raadt mij aan, op 2 of 3 september nog eens in een shop langs te gaan, en de situatie uit te leggen. “Het valt wel te regelen.” Zal maar best zijn ook, want mijn geduld met zo’n onzin is écht niet oneindig. Bij Proximus halen ze het maar beter niet in hun hoofd, mij die €2,49 per maand aan te rekenen, maar ze doen ongetwijfeld toch maar wat ze niet laten kunnen.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Het is volgens mij ook goed mogelijk, zonder dat je naar een schop moet gaan,  om dit in orde te brengen dat ze die €2,49 per maand niet aanrekenen aangezien het geen booster is die je hebt, maar dat horen we dan wel maandag als een Prox forummedewerker hier de draad opneemt.

Reputatie 2
Badge +1

Tja, op dit ogenblik kan ik enkel melden, dat ze in ieder geval van plan zijn, mij die kosten voor een booster aan te rekenen. Ik zie wel hoe het opgelost geraakt.

Reputatie 7
Badge +3

@luvr 

beste,

ik heb voor mezelf dossier 49042736 opgemaakt

Ik volg dit verder op en hou je op de hoogte zodat je niet meer naar de shop zal moeten gaan.

groeten

tina

Reputatie 2
Badge +1

@luvr

beste,

ik heb voor mezelf dossier 49042736 opgemaakt

Ik volg dit verder op en hou je op de hoogte zodat je niet meer naar de shop zal moeten gaan.

groeten

tina


Als je het via deze weg kan oplossen, alvast bedankt.

Ik laat het in elk geval niet aanslepen.

Reputatie 2
Badge +1

Oef… Mijn vaste telefoonlijn is vanaf vandaag wel degelijk gedeactiveerd. (Leuk berichtje, trouwens, als je toch nog probeert, ernaar te bellen. :grinning:)

Gisteren heb ik ergens (maar ik weet niet meer of het op de website of in de MyProximus app was) nog een vermelding gevonden van een WiFi-Booster die ik zou huren voor €2,49 per maand. Die vermelding kan ik vandaag niet meer terugvinden. Betekent dat, dat Proximus eindelijk begrepen heeft, dat ik zo geen toestel heb, of weet ik het bericht gewoon niet meer te vinden?

Dan nog iets over de snelheid van de internetverbinding: Mijn pack heet nu dus “Flex S Fiber”. De internetverbinding die erin begrepen is, is (volgens mijn productenpagina) “Internet Maxi Fiber”. Eerder in deze topic heeft @Martin een bericht achtergelaten, met bijkomende informatie verstrekt door @AntonellaD, dat de downloadsnelheid vanaf 1 september opgevoerd zou worden tot 1Gbps, “voor de packs en voor internet maxi fiber”. Volgens mijn productenpagina is mijn downloadsnelheid echter 350Mbps. Mij goed, hoor, maar als dat de bedoeling is, waar komt dan de kwakkel van die 1Gbps vandaan?

In een ander bericht vandaag heeft ook nog iemand gepost dat zijn snelheid blijkbaar nog niet verhoogd is tot 1 Gbps.

Reageer