Vraag

de nieuwe slimme wifi van Proximus

  • 5 December 2019
  • 35 reacties
  • 6460 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Gisteren  4 december 2019, kreeg een vriendin een e-mail van Proximus: ‘activeer de nieuwe slimme wifi van Proximus’ met een instructie hoe dit te doen en een persoonlijke Link om deze te activeren.

Gaat iedereen dergelijke e-mail ontvangen? Graag wat meer info hierover.


This topic has been closed for comments

35 reacties

Reputatie 4
Badge +2

In het recentere topic heb ik reeds geantwoord dat One SSID uitgeschakeld is.

bij problemen zet deze best uit

gewoon via de bbox3 zijn web GUI http://192.168.1.1 
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox/modem/router staat)
En daar "One SSID" (WAVE) deactiveren:
klik op de One SSSID (Wave) banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSSID uitgeschakeld,

Reputatie 4
Badge +2

Zopas een mail gekregen om de slimme wifi te activeren.

Het heeft me heel wat moeite gekost om mijn 2 internetradio’s te verbinden op 2.4 Ghz, als ik ga kijken in de Bbox interface zijn er geen verbindingen meer op 5 Ghz.

Maar dit is het resultaat:

 

slimme wifi wil eigenlijk o.a. zeggen dat als je u met bv een smartphone dei wifi5.0 en wifi-2.4 aan boord heeft en je u bv verplaatst van daar waar je bbox staat je in eerst instantie op de snellere wifi-5.0 zult werken en naar mate je u verder van de bbox verwijderd er zal op een bepaald moment automatisch zal overgeschakeld worden naar wifi-2.4 omdat de wifi-50 prestaties vlug kunnen afnemen met de afstand en je betere perfomanties krijgt op een bepaald moment op wifi-2.4 tov wifi-5.0 (of omgekeerd)

kortom je zou altijd in de beste condities moeten werken waar je u ook in huis bevindt.

Natuurlijk zijn er grenzen als je bv te ver bent verwijderd bent of te veel obstakels het wifi signaal verzwakken ja dan is het natuurlijk gedaan met zingen.

Reputatie 7
Badge +1

@Martin, Feedback: probleem wifi naam/paswoord op modemsticker

@familievandesype

Vermits hoger vermeld  topic gesloten is voor verdere commentaar geef ik de beloofde Feedback hier:

Gisteren ben ik ‘eindelijk’ bij de vrienden geweest, de correcte Wifi-Key achterhaald, en het probleem is opgelost!

Laptop Toshiba, Win7 Pro, b-Box3

  1. Via het netwerkcenter/ eigenschappen/beveiliging en “tekens tonen” kreeg ik  een heel lange rij(waar geen eind scheen aan te komen)  ‘mysterieuze” tekens te zien: onbruikbaar! Iemand een verklaring hiervoor?
  2. Dan het Dos command geprobeerd: ergens een fout in het command?
  3. Op hoop van zegen via 192.168.1.1 en het paswoord van de modem sticker geprobeerd: GELUKKIG klopte dit paswoord wel en kreeg ik de correcte WiFi- Key te zien.
    Na controle bleek dit, op één letter na,  hetzelfde te zijn als dat wat op de sticker uit de doos stond. Op de sticker stond ergens ‘kY’ wat volgens de b-Box ‘KY’ moest zijn.

De vrienden hebben dus dubbele pech gehad: op de sticker die op de modem kleeft is enkel het modem paswoord correct. Op de sticker die in de doos zit is de naam van het Wifi netwerk correct maar het Wifi paswoord fout. Een paswoord is nu eenmaal hoofdletter gevoelig!

Toch vind ik dat, als een Proximus expert betaald wordt voor de installatie, dit niet zou mogen voorvallen.Hij had dit moeten checken!

@Martin. Heb dit ook gedaan nadat ik de mail ontvangen had. Heb alles op 2.4 gezet en toen geactiveerd. Alles werkt nog steeds op mijn iPhones en iPads een download van +/- 75 en upload van 6. Heb Internet Comfort. Maar deze snelheid had ik voor de activatie ook al. Dus ik snap eigenlijk de slimme WiFi van PX niet 🤔

Reputatie 4
Badge +2

@Martin, Feedback: probleem wifi naam/paswoord op modemsticker

@familievandesype 

Vermits hoger vermeld  topic gesloten is voor verdere commentaar geef ik de beloofde Feedback hier:

Gisteren ben ik ‘eindelijk’ bij de vrienden geweest, de correcte Wifi-Key achterhaald, en het probleem is opgelost!

Laptop Toshiba, Win7 Pro, b-Box3

  1. Via het netwerkcenter/ eigenschappen/beveiliging en “tekens tonen” kreeg ik  een heel lange rij(waar geen eind scheen aan te komen)  ‘mysterieuze” tekens te zien: onbruikbaar! Iemand een verklaring hiervoor?
  2. Dan het Dos command geprobeerd: ergens een fout in het command?
  3. Op hoop van zegen via 192.168.1.1 en het paswoord van de modem sticker geprobeerd: GELUKKIG klopte dit paswoord wel en kreeg ik de correcte WiFi- Key te zien.
    Na controle bleek dit, op één letter na,  hetzelfde te zijn als dat wat op de sticker uit de doos stond. Op de sticker stond ergens ‘kY’ wat volgens de b-Box ‘KY’ moest zijn.

De vrienden hebben dus dubbele pech gehad: op de sticker die op de modem kleeft is enkel het modem paswoord correct. Op de sticker die in de doos zit is de naam van het Wifi netwerk correct maar het Wifi paswoord fout. Een paswoord is nu eenmaal hoofdletter gevoelig!

Toch vind ik dat, als een Proximus expert betaald wordt voor de installatie, dit niet zou mogen voorvallen.Hij had dit moeten checken!

Inderdaad volgens mij zal het zoiets zijn.

Reputatie 6
Badge +3

Verkeerde sticker geplakt... Kan gebeuren. 

Sticker kan in verkeerde doos gezeten hebben.

 

 

reset wel moeten uitvoeren met knopje want anders geraak je niet op de UI om dit te kunnen uitvoeren. Maar dat werd niet teruggezet zoals op de sticker aangegeven werd.

Factory reset = wachtwoorden terug = op de sticker was dus niet het geval wat normaal wel zo zou moeten zijn.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Zowel bij 2,4 Ghz als 5,0 Ghz heb je ook de mogelijkheid om een aparte reset uit te voeren. Door gewoon te klikken op reset factory settings. Maar je zou er vanuit gaan dat wanneer je de reset gebruikt die je kan terugvinden bij my modem,maintenance en daar op reset drukt, de Wi-Fi key ook terug gezet wordt. Het user wachtwoord zal denk ik enkel maar iemand die meer bevoegdheden (support Proximus,technieker) kunnen resetten.Daar was ik niet vanop de hoogte.

Het gebeurt wel heel zelden maar dit is vroeger toch hier ook gemeld geweest dus om één of ander reden kan het blijkbaar voorvallen! factory reset loste ook niks op...

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer er niets gewijzigd is, dan blijft het vreemd waarom zowel de Wi-Fi key als modem wachtwoord niet overeenkomen met de B-Box 3. Wat nog kan is een vervanging van de B-Box 3. De juiste instellingen staan normaal gezien altijd op de sticker van de B-Box 3. @Martin : Omdat je zelf schreef ik bedoelde dat ook als het User Interface wachtwoord niet klopt op de sticker net als de het wifi wachtwoord dat niet klopt.  In principe kan dit enkel wanneer dit gewijzigd werd.Dat was de reden van mijn opmerking. Blij om te horen dat alles opgelost is.

@Argenteus Heel graag gedaan.

Reputatie 4
Badge +2

@familievandesype Ik had ondertussen ook al vastgesteld dat men via de  web interface van de B-box3  de wifi key kan achterhalen, maar zoals Martin je reeds antwoordde weet ik niet of het password op de sticker van de modem klopt, net zoals de Wifi naam en Wifi key niet klopt.Dat moet ik nog checken. In elk geval heeft de gebruiker het niet zelf gewijzigd. Anderzijds vind ik Martins oplossing de beste, nl. de wifi key  achterhalen via het netwerkcenter op de Windows PC. Dit heb ik op mijn Laptop al kunnen checken.

@Martin Ik ben jou heel dankbaar voor alle de hulp en ik geloof er ook in, het komt in orde :-)

Het is wel spijtig dat de man van Proximus die de installatie deed deze niet correct heeft afgerond. Gelukkig kunnen de vrienden ondertussen zonder problemen internetten en TV kijken!

nee zelf niet veranderd !

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Klopt, maar dan heb je zelf het modempaswoord gewijzigd, dat een technieker dit zou doen zou mij straf lijken . 

 ik bedoelde dat ook als het User Interface wachtwoord niet klopt op de sticker net als de het wifi wachtwoord dat niet klopt.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Daar kan je ook een ander wachtwoord instellen voor de OneSSID dat niet op de sticker staat . Maar normaal gezien zou dit inderdaad hetzelfde moeten zijn als op de sticker. Ik weet nu niet of wanneer je het wachtwoord bij OneSSID wijzigt of dit ook automatisch gebeurd voor de 2.4Ghz + 5.0 Ghz Wi-Fi.Jouw oplossing werkt ook dat je in je andere topic van Argenteus gepost had.

als deze ook wel klopt op de sticker want als deze van wifi wachtwoord niet klopt op de sticker dan is de kans groot dat het ook niet lukt (wat blijkbaar het geval was) maar ik heb het in een ander topic al uitgelegd @Argenteus wat ie dan in dat geval moet doen, dus het komt in orde :-)

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je OneSSID uitschakelt moet je weer al je apparaten met WPS opnieuw verbinden. Dat heb ik al ondervonden met de Wi-Fi Bridge, andere apparaten kunnen na een aantal secondes weer verbinding maken met 2.4 en 5.0 Ghz. @Argenteus : Om het wachtwoord te achterhalen, log je in op de webinterface van de B-Box 3 modem/router,klik op OneSSID en klik op show passphrase dat is het “wachtwoord” dat je nodig hebt om te kunnen verbinden met de Wi-Fi.

@ThomasP  bedankt voor de bevestiging.

Reputatie 7
Badge +6

@Martin , klopt. Je zal steeds de OneSSID zelf kunnen uitschakelen. Dit zal in eerste instantie mogelijk zijn via de GUI van de b-box .

@ThomasP eens alles overgeschakeld is naar smart wifi, veronderstel ik toch dat we nog altijd zullen kunnen smart wifi uitzetten door One SSID te deactiveren en om zo ook de kanalen voor 2.4 en 5.0 nog zelf te kunnen instellen? enfin dit werd toch vroeger gemeld en hopelijk blijft dit ook zo.

Reputatie 4
Badge +2

@Martin Inderdaad, ze hoefde niet te kiezen want 5.0 is niet meer zichtbaar!

Reputatie 7
Badge +6

Mijn excuses, ik zat er naast. 🙂 Ik ben even gaan nakijken en klopt, bij de piloot bij klanten die zowel 2.4 als 5.0 gebruiken, wordt de WiFi naam deze van de 2.4. Je moet je toestellen die verbonden waren op de 5.0, opnieuw verbinden met de 2.4 welke dan de ‘OneSSID’ is.

Het zijn enkel de nieuwe stock modems die de Proximus-Home SSID hebben. Dit zodat de info op de label overeenkomt met de werkelijke situatie. (indien je natuurlijk zelf niets gewijzigd hebt).