Vraag

de nieuwe slimme wifi van Proximus

  • 5 December 2019
  • 35 reacties
  • 6460 Bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Gisteren  4 december 2019, kreeg een vriendin een e-mail van Proximus: ‘activeer de nieuwe slimme wifi van Proximus’ met een instructie hoe dit te doen en een persoonlijke Link om deze te activeren.

Gaat iedereen dergelijke e-mail ontvangen? Graag wat meer info hierover.


This topic has been closed for comments

35 reacties

@Argenteuswelke link heb je dan gekregen om dit te activeren ?

hier gaat het hem ook  over smart wifi = slimme wifi 

> klik hier 

die gaat iedereen nog niet direct krijgen bv zoals bij mij is dit nog niet het geval omdat ze eerst deze zullen contacteren die geen wifi 5.0 gebruiken.

=================================================

smart wifi = slimme wifi = verbeterde wifi

ik denk dat er soms verwarring is tussen “smart wifi” en “public wifi”.
Nog niet zo lang geleden,  werd er een uitleg gegeven door een prox medewerker
i.v.m. met  “home optimizer” en “Wave” en als "smart wifi" benoemde werd !
Tenslotte "Wave" = "One SSID" , is eigenlijk een soort "smart wifi",
aangezien er tussen modem en een toestel die verbinding maakt over wifi met de bbox,
(of wifi booster) er onderhandeld wordt of er best over wifi5.0 of over wifi2.4 verbinding gemaakt wordt.
Daar speelt naast de home optimizer de wifi booster ook in mee, zie > verbeterde wifi (smart wifi/slimme wifi) 
(voetnoot: * Ons doel is om alle klanten de beste wifi-ervaring te bieden.
Je wordt persoonlijk op de hoogte gebracht per e-mail wanneer je van deze intelligente wifi kan genieten.
)
De nieuwe slimme wifi (Smart Wi-Fi) van Proximus en voor een video > Klik hier

Wat moet je juist aanpassen op je toestellen > klik hier
Ik vermoed zelf dat Proximus "smart wifi" in "public wifi" veranderd heeft,
deels door de komst van Wave om daar dan over "smart wifi" te kunnen spreken.

 
Reputatie 4
Badge +2

@Martin : In de mail staat :

klik vervolgens op deze Link en doorloop stap voor stap de fasen die in de video worden uitgelegd.
Opgelet: de link in deze e-mail is persoonlijk en beveiligd. De activering zal enkel mogelijk zijn op de modem die op dit adres geïnstalleerd is: het adres van mijn vriendin.

In de persoonlijk pagina kan men deze video https://www.youtube.com/watch?v=YDsNbhJCL8g&feature=emb_logo  bekijken en staat een knop ‘verbeter mijn Wifi’ waarop men moet klikken.

@Argenteus Oké, bedankt voor de toelichting

Reputatie 7
Badge +6

Een kleine toelichting:

We zijn nog vollop bezig met Smart WiFi uit te rollen. Voor klanten die enkel 2.4Ghz gebruiken, is dit zo goed als voltooid. De communicatie waar @Argenteus naar verwijst, is een piloot waarbij we nu ook klanten contacteren die 5.0 gebruiken. Omdat er hier impact is op de toestellen (welke je opnieuw moet verbinden omwille van je WiFi naam die wijzigt) is er een mail met een link waarbij er alles wordt uitgelegd. Je komt dan op een webpagina terecht waar je via een link je Smart WiFi kan activeren.

Na de piloot zullen we besluiten hoe verder te gaan om het naar alle klanten uit te rollen.

Vroeger heb je hier nog gepost dat de naam voor smart wifi niet wifi-2.4-xxx ging blijven is dat dan nu al veranderd van naam voor de mensen die al bij de uitrol behoren die enkel 2.4 gebruikten ?

Reputatie 4
Badge +2

@ThomasP  bedankt voor de toelichting.

Kan men ergens checken of deze ‘nieuwe slimme wifi van Proximus’ ja/neen geactiveerd is?

Vorige week was ik bij vrienden en kon met mijn iPhone geen verbinding maken met hun wifi.
Ik stelde vast dat de wifi naam op de sticker van de modem niet klopte met de wifi naam waarmee  zij verbinding maakten en die ik op mijn iPhone zag. In het doosje, dat na de installatie door Proximus was achtergelaten, vond ik nog een sticker met een andere wifi naam erop. Dit was de naam die zij gebruikten. Op deze sticker stond echter geen paswoord. Met het paswoord van de sticker op de modem lukte het niet om verbinding te maken.

Is hier een verklaring voor?

 

Reputatie 7
Badge +6

@Martin Nee, voor gebruikers die enkel 2.4 gebruiken zal de Smart WiFi de naam van het 2.4 overnemen. We hebben voor deze groep gekozen voor het meest klantvriendelijke waarbij klanten niet opnieuw hun toestellen moeten verbinden. 

Voor gebruikers die zowel 2.4 als 5.0 gebruiken, zal de WiFi naam wijzigen naar Proximus-Home-XXXX de naam van de 2.4 WiFi. Voorlopig zijn dat er dus niet zo veel gezien het voorlopig een piloot is. Nieuwe stock modems, hebben de Proximus-Home-XXXX. 

@ThomasP bedankt voor deze toelichting.

Groetjes, Martin

Reputatie 4
Badge +2

@ThomasP  Mijn vriendin, die gisteren de ‘nieuwe slimme wifi’ activeerde, gebruikte volgens mij zowel 2.4(internet) als 5.0(TV). Na de activatie is de naam nog steeds Wifi-2.4-CD.. en  niet veranderd naar Proximus-Home-XXXX.

 

ze zal SSID = 2.4 moeten kiezen volgens mij

Reputatie 7
Badge +6

Mijn excuses, ik zat er naast. 🙂 Ik ben even gaan nakijken en klopt, bij de piloot bij klanten die zowel 2.4 als 5.0 gebruiken, wordt de WiFi naam deze van de 2.4. Je moet je toestellen die verbonden waren op de 5.0, opnieuw verbinden met de 2.4 welke dan de ‘OneSSID’ is.

Het zijn enkel de nieuwe stock modems die de Proximus-Home SSID hebben. Dit zodat de info op de label overeenkomt met de werkelijke situatie. (indien je natuurlijk zelf niets gewijzigd hebt).

Reputatie 4
Badge +2

@Martin Inderdaad, ze hoefde niet te kiezen want 5.0 is niet meer zichtbaar!

@ThomasP eens alles overgeschakeld is naar smart wifi, veronderstel ik toch dat we nog altijd zullen kunnen smart wifi uitzetten door One SSID te deactiveren en om zo ook de kanalen voor 2.4 en 5.0 nog zelf te kunnen instellen? enfin dit werd toch vroeger gemeld en hopelijk blijft dit ook zo.

Reputatie 7
Badge +6

@Martin , klopt. Je zal steeds de OneSSID zelf kunnen uitschakelen. Dit zal in eerste instantie mogelijk zijn via de GUI van de b-box .

@ThomasP  bedankt voor de bevestiging.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je OneSSID uitschakelt moet je weer al je apparaten met WPS opnieuw verbinden. Dat heb ik al ondervonden met de Wi-Fi Bridge, andere apparaten kunnen na een aantal secondes weer verbinding maken met 2.4 en 5.0 Ghz. @Argenteus : Om het wachtwoord te achterhalen, log je in op de webinterface van de B-Box 3 modem/router,klik op OneSSID en klik op show passphrase dat is het “wachtwoord” dat je nodig hebt om te kunnen verbinden met de Wi-Fi.

als deze ook wel klopt op de sticker want als deze van wifi wachtwoord niet klopt op de sticker dan is de kans groot dat het ook niet lukt (wat blijkbaar het geval was) maar ik heb het in een ander topic al uitgelegd @Argenteus wat ie dan in dat geval moet doen, dus het komt in orde :-)

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Daar kan je ook een ander wachtwoord instellen voor de OneSSID dat niet op de sticker staat . Maar normaal gezien zou dit inderdaad hetzelfde moeten zijn als op de sticker. Ik weet nu niet of wanneer je het wachtwoord bij OneSSID wijzigt of dit ook automatisch gebeurd voor de 2.4Ghz + 5.0 Ghz Wi-Fi.Jouw oplossing werkt ook dat je in je andere topic van Argenteus gepost had.

 ik bedoelde dat ook als het User Interface wachtwoord niet klopt op de sticker net als de het wifi wachtwoord dat niet klopt.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Klopt, maar dan heb je zelf het modempaswoord gewijzigd, dat een technieker dit zou doen zou mij straf lijken . 

nee zelf niet veranderd !

Reputatie 4
Badge +2

@familievandesype Ik had ondertussen ook al vastgesteld dat men via de  web interface van de B-box3  de wifi key kan achterhalen, maar zoals Martin je reeds antwoordde weet ik niet of het password op de sticker van de modem klopt, net zoals de Wifi naam en Wifi key niet klopt.Dat moet ik nog checken. In elk geval heeft de gebruiker het niet zelf gewijzigd. Anderzijds vind ik Martins oplossing de beste, nl. de wifi key  achterhalen via het netwerkcenter op de Windows PC. Dit heb ik op mijn Laptop al kunnen checken.

@Martin Ik ben jou heel dankbaar voor alle de hulp en ik geloof er ook in, het komt in orde :-)

Het is wel spijtig dat de man van Proximus die de installatie deed deze niet correct heeft afgerond. Gelukkig kunnen de vrienden ondertussen zonder problemen internetten en TV kijken!

@Argenteus Heel graag gedaan.

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer er niets gewijzigd is, dan blijft het vreemd waarom zowel de Wi-Fi key als modem wachtwoord niet overeenkomen met de B-Box 3. Wat nog kan is een vervanging van de B-Box 3. De juiste instellingen staan normaal gezien altijd op de sticker van de B-Box 3. @Martin : Omdat je zelf schreef ik bedoelde dat ook als het User Interface wachtwoord niet klopt op de sticker net als de het wifi wachtwoord dat niet klopt.  In principe kan dit enkel wanneer dit gewijzigd werd.Dat was de reden van mijn opmerking. Blij om te horen dat alles opgelost is.

Het gebeurt wel heel zelden maar dit is vroeger toch hier ook gemeld geweest dus om één of ander reden kan het blijkbaar voorvallen! factory reset loste ook niks op...