Vraag

Zeer slecht ontvangst

  • 29 March 2023
  • 34 reacties
  • 1971 Bekeken

Reputatie 1

Ik ben nu enige maanden geleden overgestapt naar proximus samen met mijn vrouw voor onze telefoons.  We zijn al jaren klant voor tv en internet.  

Sinds we zijn overgestapt hebben we veel problemen met onze telefonie.  Tijdens het bellen krijgen we zeer vaak storing dat alles slecht doorkomt bij de andere persoon of dat wij de andere persoon soms moeilijk horen.  Het gebeurt ook regelmatig dat de lijn dan ook ineens uitvalt en we opnieuw moeten bellen.  Ook hebben we regelmatig 1 a 2 blokjes ontvangst op onze telefoons.  Ook krijgen we soms een bericht van proximus "Prettig verblijf in Nederland...” wanneer we gewoon thuis zijn en zien we dat we op Vodafone NL verbonden zijn met 1 blokje ontvangst, en andere dagen gebeurt dit niet? 

We wonen redelijk dicht op de grens van Nederland maar vroeger waren we bij Orange en daar hadden we dit probleem niet, geen idee wat het verschil is.  Ook heeft proximus ons niets vermeld over eventuele problemen ivm onze woon locatie

Dit is begonnen sinds de overstap naar proximus maar vanwege familiale redenen kunnen we nu pas dit probleem aanhalen.

Kan dit nagekeken worden? 


34 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Koentjuh 

Op andere plaatsen heb je wel een goede ontvangst, klopt dit?

 

Geert

Reputatie 1

Dat is moeilijk te zeggen, de tijd dat we op andere locaties zijn is nihil dus moeilijk te zeggen.  Maar er zijn ook dagen dat we thuis gewoon 4/5 of 5/5 blokjes ontvangst hebben, maar meestal 1 a 2.

Reputatie 7
Badge +4

Vermits u dicht bij de grens met Nederland zit, vermoed ik dat:

u best “roaming” afzet (en dus enkel het nationale mobiele netwerk van Proximus kunt gebruiken)

de lokale Proximus antenne soms/regelmatig een vrij hoge belasting (=gebruikers) heeft (en er soms/regelmatig gebruik dient te maken van een verder gelegen antenne)

de lokale Orange antenne of minder belast is of dichterbij gelegen is

FYI:

BIPT: Sitebeheer

&

Zendantenneskaart (vlaanderen.be)

 

Reputatie 1

Hoe ik er een beetje aan uit kan wonen wij 1.1km van een antenne van proximus die gedeeld is met Orange.  Dat lijkt met niet bijzonder ver maar ik ben ook maar een leek.

Als ik roaming afzet heb ik dan nog internet als ik NL in rijd ?

Reputatie 7
Badge +4

In Nederland dient roaming uiteraard actief te zijn/staan

Indien de Proximus en Orange antenne zich op dezelfde mast/locatie bevinden heeft dit in principe te maken met de bezetting/gebruik van de antenne en/of van de gebruikte/voorhanden/ondersteunde frequentiebanden (niet noodzakelijk alle dezelfde)

 

Reputatie 1

Iemand een idee wanneer en/of Proximus helpt ?

ik vind geen e-mail adres voor support en bellen is moeilijk met een slechte lijn..

FYI: Er zal nu niemand van Proximus uit reageren, want tijdens het weekend komen ze niet langs op het forum. 

Reputatie 7
Badge +4

Indien u een toestel hebt waarvoor Proximus VoWiFi ondersteunt en u een Proximus of Telenet vaste internet aansluting hebt kunt u in weekends en op feestdagen eventueel contact opnemen via 0800 22800 met de dienst technische ondersteuning in afwachting van een verdere reactie van @GeertC  of een andere Proximus moderator op dit publieke forum

P.S.

Blijkbaar werkt de chat

Contacteer onze klantendienst | Proximus

 

Reputatie 7
Badge +5

@Koentjuh Op dit moment zijn er werken aan de mast waar jij verbinding mee maakt.

Reputatie 1

@Koentjuh Op dit moment zijn er werken aan de mast waar jij verbinding mee maakt.

Hallo, 

Enig idee wanneer de werken afgerond zijn ? En zouden de problemen nadien opgelost zijn ?

Reputatie 7
Badge +5

@Koentjuh Ik kan er helaas geen einddatum op plakken. Dit zou inderdaad moeten zorgen voor minder tot geen problemen. Natuurlijk moet je er rekening mee houden dat als je aan de grens woont dat het overschakelen naar een netwerk uit NL niet kan vermeden worden. Dit maakt ook geen verschil meer qua kosten omdat de roamingskosten overal gelijk getrokken zijn.

Reputatie 1

@DaisyS Hallo,  enig idee wanneer de problemen opgelost zijn ?  Ook wederom vandaag geen ontvangst, afgelopen vrijdag ook niet

Als u een toestel hebt waarvoor Proximus VoWiFi ondersteunt zou u kunnen telefoneren via Wifi.
Bij mijn zoon thuis is er binnenshuis bijna geen bereik (van meestal 0/5 tot maximaal en zeer kort 2/5 blokjes) van een zendmast, maar daar schakel ik over naar Wifi en is er geen enkel probleem meer met bellen of bereikbaar zijn.

Een niet( ! ) volledige lijst van toestellen en handleiding per toestel vind je hier:

https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_qelp/particulieren/support/surf-en-e-mail-op-uw-gsm.html?page=topic/spraakoproepen/vowifi-activeren/device

 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_vowifi_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/bellen-via-wifi.html

Reputatie 7
Badge +4

@Koentjuh De werken zijn afgelopen sinds 10 april. De ontvangst zou normaalgezien goed moeten zijn op dat adres, maar is binnen wel steeds afhankelijk van onder andere de constructie van je huis (metaal, isolatie,...)

Op het nummer dat in je profiel is vermeld heb ik VoWifi geactiveerd. Als de Wifikwaliteit in je huis goed is, zou dit zeker verbetering moeten geven als je geen goede ontvangst hebt.

Ik heb nog een 2de nr teruggevonden op uw abonnement maar volgens de gegevens die ik hier heb is dat toestel niet compatibel met VoWifi. 

Reputatie 1

@HadewychT Hallo en bedankt.  Onze wifi in huis is goed, wij hebben meerdere wifi versterkers staan.

Ik vermoed dat u vowifi heeft geactiveerd op mijn telefoon nummer die eindigt op ..95 en dat die van mijn vrouw haar telefoon niet ondersteund word, we hebben beide hetzelfde merk maar haar toestel is ouder. 

Ik zie dat mijn telefoon die optie al had aanstaat, stond dit dan al gehele tijd aan of moest dit via proximus eerst geactiveerd zijn?

Als ik telefoneer en de persoon hoort mij niet goed omwille van de slechte lijn of andersom, dan zou het nu automatisch naar de wifi moeten gaan en beter werken ?

al het niet goed lukt om automatisch naar wifi te gaan dan vliegtuigmodes inschakelen  en wifi alleen terug opzetten.

of anders een ander alternatief is door VoLTE uit te zetten.

Reputatie 5
Badge +2

@Koentjuh Vowifi treed in werking wanneer er te weinig ontvangst is.

Bij mij is het nog erger, Px heeft net werken uitgevoerd met nieuwe antennes voor het 5G netwerk en nu is er helemaal geen ontvangst meer. Precies dat er goedkopere slechtere antennes zijn geplaatst. En voor VoWiFi. Ik heb net gelezen in het franstalige forum dat jullie Sony Xperia toestellen NIET ondersteunen voor VoWiFi. MCE is afgeschaft maar er is GEEN alternatief. Graag een oplossing…

 

@Bijouke 

De toestellen die ondersteund worden kan hier terugvinden → Bellen via wifi | Proximus

@Bijouke

De toestellen die ondersteund worden kan hier terugvinden → Bellen via wifi | Proximus

Inderdaad en Sony staat daar niet tussen. Op het franstalige gedeelte van het forum is er een topic waar staat dat ze de toestellen eerst moeten testen. Maar Sony Xperia toestellen horen daar tot nu toe niet bij. resultaat….. geen ontvangst, geen VoWiFi, geen MCE, geen oplossing, trekt uw plan.

Reputatie 7
Badge +4

@Bijouke Het klopt inderdaad dat we op dit ogenblik geen goede 4G-dekking kunnen geven op je adres. Op dit ogenblik zijn de Sony Xperia-toestellen ook nog niet compatibel met VoWifi. Dit is nog in test in overleg met de fabrikant. Ik kan je jammer genoeg niet zeggen wanneer dit zal werken op deze toestellen. Ik vrees dat we je momenteel geen optimale oplossing zullen kunnen bieden voor dit adres. 

@Bijouke Het klopt inderdaad dat we op dit ogenblik geen goede 4G-dekking kunnen geven op je adres. Op dit ogenblik zijn de Sony Xperia-toestellen ook nog niet compatibel met VoWifi. Dit is nog in test in overleg met de fabrikant. Ik kan je jammer genoeg niet zeggen wanneer dit zal werken op deze toestellen. Ik vrees dat we je momenteel geen optimale oplossing zullen kunnen bieden voor dit adres. 

Als er geen betere oplossing voor handen was, waarom hebben ze dan MCE afgeschaft? Technologie moet vooruit gaan. Maar de dag van vandaag gaat hier alles maar slechter. Ik ondervind tevens dat de GSM ontvangst (sinds een update een paar weken geleden) veel slechter is. Om duidelijker te zijn, geen ontvangst meer in de meeste gevallen. Ik denk dat het ‘vijf voor twaalf’ is om eventueel dringende zaken te gaan aanpakken zoals u zelf vernoemd hierboven.

Reputatie 5
Badge +2

@Bijouke Waarom sommige beslissingen genomen worden weten we ook niet. Vowifi is echter een betere technologie maar echter nog niet op alle toestellen toegankelijk.

Tot enige weken geleden had het ganse gezin ook goede ontvangst in huis.

Nu bijna ook geen ontvangst meer.

kan dit eens nagekeken worden?

@Bijouke Waarom sommige beslissingen genomen worden weten we ook niet. Vowifi is echter een betere technologie maar echter nog niet op alle toestellen toegankelijk.

Waarom schaffen julllie dan MCE af terwijl VoWiFi nog niet in orde is? Ondertussen vernomen dat de nieuwe 5G antennes van Nokia veel slechter zijn dan de Ericsson antennes. De keuze lag bij Nokia, hoogst waarschijnlijk door het budget. Binnenkort zal de omzet ook dalen door de vele klanten die weg gaan. Dit is dus dagelijkse kost en niet enkel thuis maar op verschillende plaatsen.

Proximus, vroeger de beste dekking, nu …… triestig

Reageer