Vraag

Wifi-Calling


Hoi,

 

Zoals beschreven in deze link zou er nu de optie zijn om Wifi-calling in te schakelen voor wie slechte ontvangst heeft in zijn huis:

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_vowifi/particulieren/blog/news/uit-eerste-hand/b-cr-vowifi.html

Nu wil ik dat graag activeren op mijn Iphone XR, maar staat de optie er niet tussen.

Normaal zou het moeten staan in Instellingen => Telefoon => Wifi-Calling (of Bellen over Wifi)

Heeft iemand die al kunnen activeren in IOS13 voor proximus?

Ik lees overal dat de optie er tussen zou moeten staan, als de provider het ondersteunt. Bij de klantendienst wordt ik niet geholpen. Want ze hebben geen Iphone :).

 

Iemand hier die er iets meer van weet? Kan het ook met je type abonnement te maken hebben?

 

thanx


This topic has been closed for comments

105 reacties

Reputatie 2
Badge

We zijn nu December, dus 9 maanden na de aankondiging.

Hoe staat het met de rollout van VoWiFi ?

De MCE’s moeten eerst versleten zijn :wink:

Dat begint hier ook op mijn zenuwen te werken.

Enkele maanden geleden voor een Mobile Coverage Extender besteld, bestelling door proximus geannuleerd omdat ze zogezegd geen voorraad hadden.

Daarna zei een medewerker me dat ze spoedig toch VoWifi zouden hebben maar dat is er nog altijd niet.

Nu zijn die mobile coverage extenders terug beschikbaar zie ik, maar ja, de vowifi komt er binnenkort aan.

Het lijkt wel een zootje daar bij proximus.

Reputatie 7
Badge +4

Het is al geactiveerd bij een aantal testpersonen. Omdat er toch nog een belangrijk probleem is opgedoken, is de rollout nog een beetje uitgesteld. We hopen het zo snel mogelijk toch te kunnen activeren. Dit zal dan in eerste instantie op Samsung en Apple zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Het is al geactiveerd bij een aantal testpersonen. Omdat er toch nog een belangrijk probleem is opgedoken, is de rollout nog een beetje uitgesteld. We hopen het zo snel mogelijk toch te kunnen activeren. Dit zal dan in eerste instantie op Samsung en Apple zijn. 

@HadewychT. Op alle toestellen van Apple. Heb een SE en 6S. Zou ook graag als test persoon fungeren 😷😉

Laat ze eerst maar testen tot het 100% werkt!

Reputatie 7
Badge +4

@Antoon1 Ik heb je vraag doorgespeeld naar de verantwoordelijken

Reputatie 7
Badge +1

@Antoon1 Ik heb je vraag doorgespeeld naar de verantwoordelijken

Top 😷🤗👍😉

Reputatie 7
Badge +4

@Antoon1  Ik heb al antwoord gekregen en sinds deze week is het beschikbaar op Apple. Het staat ook actief op je nr dat eindigt op 94.

Het is beschikbaar op iPhone 6, iPhone 6 plus, iPhone SE, iPhone 6s, iPhone 6s plus, iPhone 7, iPhone 7 plus, iPhone 8, iPhone 8 plus, iPhone X, iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone SE (2020), iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro, iPhone 12 Pro Max

Reputatie 7
Badge +1

@Antoon1  Ik heb al antwoord gekregen en sinds deze week is het beschikbaar op Apple. Het staat ook actief op je nr dat eindigt op 94.

Het is beschikbaar op iPhone 6, iPhone 6 plus, iPhone SE, iPhone 6s, iPhone 6s plus, iPhone 7, iPhone 7 plus, iPhone 8, iPhone 8 plus, iPhone X, iPhone Xs, iPhone Xs Max, iPhone Xr, iPhone 11, iPhone 11 Pro, iPhone 11 Pro Max, iPhone SE (2020), iPhone 12, iPhone 12 mini, iPhone 12 Pro, iPhone 12 Pro Max

Waar kan ik dit terugvinden. Bij instellingen Telefoon. Zie het nog niet staan. Eerst opnieuw opstarten ? 😷🤔

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Wanneer Vowifi?! - Userbase

Zie info alloja & charlez 

Samsung en P&G vallen nog uit de boot :relaxed:

Reputatie 7
Badge +1

Fyi

Wanneer Vowifi?! - Userbase

Zie info alloja & charlez 

Zag daar op IPhone 11 met update naar IOS 14.3. Mijn iPhone SE is IOS 14.2 en krijgt de update naar 14.3 nu pas. Zal eens kijken of dit nu de verandering te weeg brengt 😷🤔

Reputatie 7
Badge +1

Fyi

Wanneer Vowifi?! - Userbase

Zie info alloja & charlez 

Zag daar op IPhone 11 met update naar IOS 14.3. Mijn iPhone SE is IOS 14.2 en krijgt de update naar 14.3 nu pas. Zal eens kijken of dit nu de verandering te weeg brengt 😷🤔

Heb de update naar IOS 14.3 gedaan. Naar instellingen - telefoon. En daar staat Bellen via WiFi nu bij. Heb deze nu aangezet. Ben benieuwd 😷😉👍

ter info: heb op mijn iphone  juist iOS 15 binnengekregen

Begin deze week overgeschakeld van Orange naar Proximus, net omdat vowifi actief zou zijn op iPhone. (vowifi werkt perfect bij Orange, maar de dekking op de baan is toch heel wat minder, dus daarom kwam ik graag terug ).  Helaas. Ik heb een iPhone XS, ios 14.3, alle instellingen staan goed, iphone meerdere keren herstart, maar nog steeds geen vowifi. Na wat heen en weer gebel, blijkt dat vorige week toch alweer de vowifi launch uitgesteld zou zijn door een probleem.  En nu zit ik weer met belabberde ontvangst binnen.

Reputatie 7
Badge +1

Heb iPhone SE en IOS 14.3 en dit is bij mij wel ingeschakeld. Bij instellingen, Mobile netwerk en bij de telefoon 😷😉

Reputatie 7
Badge +1

Heb toch een vraag. Wat is het verschil in bereik binnen tussen een MCE en VoWifi. Op mijn iPhone is VoWifi nu ingeschakeld en heb geen MCE 😷🤔🤗

@Antoon1  MCE = Mobile Coverage Extender, werkt niet via Mobile gsm antennes maar is een locale gsm micro cel = signalen verstuurt via je bbox en VoWifi= voice over wifi (bellen over wifi of ook nog wifi calling genoemd) via Wifi 

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat er weinig of geen verschil in bereik zal zijn (althans niet op WiFi 2.4) 

=

bereik gelijkaardig binnen en in de directe omgeving van uw woning voor picocel MCE (= eigen 3G-antenne) enerzijds en anderzijds WiFi 2.4 

tenzij er bv. veel andere WiFi-netwerken actief zijn in omgeving

op het Fr-forum werd er wel melding gemaakt van het feit dat VoWiFi niet mogelijk is indien lokaal voldoende dekking in 4G voorhanden (zelf kan ik het nog niet nagaan of dit effectief zo is en in hoeverre dit al dan niet een probleem is dat door Proximus nog verholpen wordt) 

 

 

Er is mij iets niet duidelijk is in je uitleg van de MCE kwestie  van weinig verschil in bereik ?

MCE → MCE is toch bekabeld met bbox en Vowifi toch over wifi!

Als ik het goed begrijp dan zou vowifi dan ook niet mogelijk zijn als je mobile uitzet op je toestel !!!

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

MCE =

een 3G picocel met een beperkt bereik wordt gecreëerd (binnenshuis en in de onmiddellijke omgeving van de woning) en deze maakt gebruik van uw vaste internetaansluiting (via een utp-kabel met uw Bbox) om de gespreksverbinding tot stnd te brengen

VoWiFi = gebruik van het WiFi-bereik van de Bbox (en dus ahankelijk is van het WiFi-bereik Bbox) om de verbinding tot stand te brengen

 

VoWiFi zou blijkbaar volgens berichten op Fr-forum bij Proximus niet werken indien er 4G-dekking is

Dus indien uw toestel geen mobiele connectie zou hebben (dus bv. in vliegmodus), zou het in principe moeten werken indien VoWiFi actief staat op uw toestel 

Zelf kan ik het (nog) niet nakijken evenwel

 

Er is mij iets niet duidelijk is in je uitleg van de MCE kwestie  van weinig verschil in bereik ?

MCE → MCE is toch bekabeld met bbox en Vowifi toch over wifi!

Als ik het goed begrijp dan zou vowifi dan ook niet mogelijk zijn als je mobile uitzet op je toestel !!!

Martin, MCE is eigenlijk een kleine gsm mast voor binnen. Die zendt dus GSM signalen uit voor uw GSM, maar die worden via een bekabelde verbinding doorgegeven aan de bbox en zo aan proximus.  Voor uw GSM betekent dat wel dat er via het “gsm netwerk” gebeld wordt. voWifi daarentegen verloopt via Wifi signalen, niet via “gsm” signalen.

 

VoWiFi zou blijkbaar volgens berichten op Fr-forum bij Proximus niet werken indien er 4G-dekking is

Dus indien uw toestel geen mobiele connectie zou hebben (dus bv. in vliegmodus), zou het in principe moeten werken indien VoWiFi actief staat op uw toestel 

Zelf kan ik het (nog) niet nakijken evenwel

Ik ben zelf in de kerlder gaan staan, dus het gsm signaal valt daar helemaal weg. Dus ook het 4G signaal? Echter geen vowifi. 

een 3G picocel met een beperkt bereik wordt gecreëerd (binnenshuis en in de onmiddellijke omgeving van de woning) en deze maakt gebruik van uw vaste internetaansluiting (via een utp-kabel met uw Bbox) om de gespreksverbinding tot stnd te brengen

VoWiFi = gebruik van het WiFi-bereik van de Bbox (en dus ahankelijk is van het WiFi-bereik Bbox) om de verbinding tot stand te brengen

Ok dan zijn daar op de zelfde golflengte

Ja dan is de workaround even mobile uitzetten tot het opgelost is.