Wifi calling

  • 18 October 2017
  • 50 reacties
  • 6480 Bekeken

  • Apprentice
  • 1 reactie
Aangezien ik in mijn woning helemaal geen gsm ontvangst heb vanwege de gebruikte isolatiematerialen, vroeg ik me af waar Proximus staat met de mogeljjkheid om de optie wifi calling op iOS te activeren.
Ik heb hieromtrent al een tijdje geleden contact opgenomen en toen was men er mee bezig, maar ondertussen zijn we al meer dan een jaar verder en dit is nog steeds niet mogelijk. Ook de ontvangst is nog steeds onveranderd.
Wat is hiervan de status en wanneer kan ik de introductie hiervan verwachten
Momenteel behelp ik mij met Whatsapp, Skype, Facetime etc maar het zou natuurlijk het messt ideaal zijn om gewoon op mijn gsm nummer bereikbaar te zijn.

50 reacties

Dan vrees ik dat het simpel zal zijn...
Reputatie 6
Badge +2
Voor mij idem dito de emmer is niet vol , ze loopt over, ik ben woedend over wat ik allemaal aan problemen meemaak. Zelfs de medewerker gaf mij gelijk.
Reputatie 7
Badge +1
Bij Telenet wel ja, bij orange komt het eraan (in Frankrijk hebben ze dit al en ze hebben het voor België ook aangekondigd). Ze moeten mij geen technieker sturen om te zien of mijn ontvangst goed genoeg is. Dat bepaal ik zelf wel. Ik sukkel er al jaren mee, dus ik zal het wel weten zeker?

Het is simpel: ofwel bieden ze wifi bellen aan (doen ze niet) ofwel plaatsen ze zo'n mobile coverage extender die dan ook moet werken op het Telenet netwerk en gratis is (en dus geen 5 euro/maand). Anders kunnen ze niet matchen wat orange mij wel aanbiedt. Jammer voor Proximus, maar dat is concurrentie en kan ik ook niet aan doen. En ze KUNNEN dat zeker matchen , maar ze gaan moeten WILLEN. Technisch is er geen enkele reden waarom dat niet zou kunnen.

Hallo Bart. Goed verwoord. Het is aan PX om dit goed op te lossen. Zou een mooie geste zijn van PX om dit gratis te verstrekken. Hoop dat dit lukt voor U. Hou me op de hoogte. Grtj, Antoon
Even deze thread nog eens oprakelen. Kort gezegd heb ik sindsdien NIETS meer van Proximus vernomen (ondanks het feit dat in deze thread eerder werd vermeld dat ze er een dossier voor hadden aangemaakt). Ik lees vandaag wel in de media dat na Telenet nu ook Orange Voice-Over-Wifi gaat ondersteunen. Bij Orange werkt het zelfs met onmiddellijke ingang als je een recente iPhone of Samsung S7 (S8 en S9 komen binnenkort).
Ik kan dus maar hopen dat Proximus nu eindelijk ook eens hun kop uit het zand gaat halen en ook Voice-Over-Wifi gaat ondersteunen. Niet alleen is dat immers de beste/goedkoopste/meest klantvriendelijke oplossing om ervoor te zorgen dat klanten eindelijk in hun goed geïsoleerde nieuwbouwwoning ook normaal kunnen bellen en SMS'en, het is denk ik ook het makkelijkste voor Proximus zelf, want dan moeten ze die Femtocellen niet meer gaan ondersteunen. Ze lopen dan natuurlijk wel 5 euro/maand aan huurgelden voor die dingen mis, maar ik denk dat die dingen toch al geen waanzinnig succes waren...

Komaan Proximus! Je bent dan wel de laatste, maar je kan het! Laat me toch echt na 20 jaar klant zijn niet naar Orange overstappen aub!

Kan iemand van Proximus zelf hier een antwoord op geven of dit eindelijk in de pipeline zit om geïmplementeerd te worden aub?
Ter bijkomende info:
VoWIFI zou beschikbaar zijn voor een aantal toestellen > https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=79&p=748724&view=unread#unread

VoLTE > https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=77&p=748723&view=unread#unread
Bedankt voor de info Martin! ZEER interessant! 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
https://www.orange.be/nl/netwerk
- dus enkel en alleen als er geen 4G dekking is wordt gekeken naar WiFi
- de WiFi gesprekken worden aan het GSM-tarief gefactureerd
- enkel van toepassing in België
Wat niet direct duidelijk is:
- betreft het alleen WiFi op het Orange-netwerk of komen alle netwerken in aanmerking

= werkelijk een stap voorwaarts, maar als de BIPT "in het belang van de gebruiker eens wakker zou willen worden" ....is het probleem van de mobiele in huis dekking zo van de baan bv. cfr. beslissing Ofcom (UK) m.b.t. vrijheid van keuze eindapparatuur gebruiker
https://www.ofcom.org.uk/consultations-and-statements/category-2/mobile-phone-repeaters

= VoWiFi en VoLTE kunnen elkaar aanvullen (maar moeten niet noodzakelijk beide door een operator ondersteund worden)
Is het ook zo dat je bv als je uw mobiel data afzet gaat kunnen gebruik maken van VoWifi want in sommigen hun uitleg is het de beste verbinding van de twee (VoWifi / Vo4G) die gaat gekozen worden maar mag je geen of slechte mobiele verbinding ook interpreteren als gelijk aan mobiel data uitzetten ❓
bellen via wifi en 4G
PS: Dit zou ook een oplossing kunnen zijn voor de proximus MCE (mobiele dekking uitbreider) overbodig maken waar ook een vast bedrag per maand moet voor betaald worden.
Reputatie 7
Badge +4
Martin, ik zou normaal verwachten van wel vermits het een specifieke al dan niet voorhanden / te kiezen instelling betreft
https://www.quora.com/How-does-VoLTE-work-What-is-the-difference-between-VoLTE-and-VoWiFi
https://handleidingen.vodafone.nl/samsung/galaxy-s7-edge/basisfuncties/bellen-via-wifi-in-of-uitschakelen/
https://www.androidplanet.nl/nieuws/bellen-via-wifi/
Inderdaad Martin, dan is de Proximus MCE niet meer nodig. En dan heeft Proximus daar ook geen inkomsten meer van. Ik denk dat net daar de kat gebonden ligt. (hoewel ik me niet kan indenken dat er zoveel mensen zijn die dat gebruiken)
Reputatie 7
Badge +4
Wat die inkomsten betreft zal het zeker nogal meevallen....
MCE inkomsten weg maar
VoWiFi-inkomsten erbij aan 4G-tarief
(en bovendien telt het WiFi MB gebruik mee in het maandelijks vast internetvolume)
-> = business case meer dan waarschijnlijk positief (enkel nog te prioritiseren tussen alle andere nodige dingen)
Inderdaad Martin, dan is de Proximus MCE niet meer nodig. En dan heeft Proximus daar ook geen inkomsten meer van. Ik denk dat net daar de kat gebonden ligt. (hoewel ik me niet kan indenken dat er zoveel mensen zijn die dat gebruiken)
Inderdaad volgens mij zullen er dat niet zoveel zijn die betalen voor een MCE dus zal dit geen ramp zijn moesten ze wegvallen 😉

(en bovendien telt het WiFi MB gebruik mee in het maandelijks vast internetvolume)
bij gebruik van beide Vo's lees ik dat alles toch af gaat van de belbundel en niet van de databundel aangezien alles uiteindelijk verder loopt via de GSM masten.
Inderdaad, en je moet ook rekenen dat die MCE's moeten aangekocht worden, onderhouden, garantie als er ene kapot gaat... dat samen met het idee dat er wellicht nooit al teveel van geïnstalleerd werden doet mij ook vermoeden dat de overstap naar VoWiFi meer zou opbrengen, en zeker al meer klanten content zou maken...
Reputatie 7
Badge +4
Martin... een tekening zegt meer dan 1000 woorden
zie hieronder IMS + VoWiFi:
https://www.quora.com/How-does-VoLTE-work-What-is-the-difference-between-VoLTE-and-VoWiFi
Dus het gaat af van uw (4G) belminuten en inderdaad niet van uw 4G databundel maar wel van uw WiFi-gebruik (eigen aansluiting -groen of "hotspot" - rood)
TWAN = Trusted WAN
ePDG = Evolved Packet Data Gateway
https://www.cisco.com/c/en/us/solutions/collateral/service-provider/service-provider-wi-fi/white-paper-c11-733136.html
https://www.cisco.com/c/en/us/products/wireless/epdg-evolved-packet-data-gateway/index.html

= heeft niks meer met de "GSM-masten" te maken (= het VoWiFi-verkeer komt via "gateways" in de (netwerk) "backbone" terecht
Dat had ik gewoon geïnterpreteerd uit wat ik las uit je bovenstaande meegestuurde link van androidplanet, namelijk :
Is bellen via wifi gratis?
Nee, zelfs als je je eigen wifi-netwerk inzet, gaan de gebruikte belminuten gewoon van je maandelijkse belbundel af. Kies je voor bellen via 4G, dan geldt hetzelfde: het gaat van je belbundel af, niet je databundel. Dat komt omdat jouw telefoon de wifi- of 4g-verbinding alleen maar gebruikt om verbinding te maken met de telefoonmast. Vervolgens gaat alles nog steeds via het reguliere netwerk, dus het is niet alsof jouw internetverbinding al het werk doet.

Bovendien hoeft dit geen al te groot probleem te zijn. Bij het overgrote deel van de mobiele abonnementen krijg je tegenwoordig een onbeperkte belbundel. Bij veel andere providers is de belbundel groot genoeg dat een paar minuten meer of minder weinig uitmaakt.❗️
Reputatie 7
Badge +4
Sorry Martin, ik had misschien die link naar androidplanet beter weggelaten:
Dat komt omdat jouw telefoon de wifi- of 4g-verbinding alleen maar gebruikt om verbinding te maken met de telefoonmast. Vervolgens gaat alles nog steeds via het reguliere netwerk, dus het is niet alsof jouw internetverbinding al het werk doet.

Bovenstaand laatste stuk van de tekst van de betrokken journalist is "te schrappen" of "voor verbetering/verduidelijking vatbaar"
Ik heb gisteren de knoop doorgehakt en heb mij geabonneerd bij Orange. Ik was het wachten moe. Jammer Proximus, maar na 20 jaar scheiden onze wegen... Voor mij is het probleem nu dus opgelost.
Hoe dan ook is het toch nog einde goed alles goed geworden 😉
Ik zou ook graag VoWifi willen gebruiken. Waarom activeert Px dit niet gewoon?!
Omdat ze liever 5 euro/maand voor de huur van een Mobile Coverage Extender willen blijven binnenharken wellicht. Die ik zelfs bereid was te betalen, totdat ik vernam dat je, om dat ding te gebruiken, ook je internet aansluiting thuis bij Proximus moet hebben ( = gewoon een beleidskeuze van Proximus want technisch totaal irrelevant). Dat ging niet gebeuren -toch zeker niet vooraleer Proximus eindelijk eens fiber-to-the-home gaat aanbieden in mijn regio- en daarom ben ik nu over op Orange.

Kortom, het gaan puur om een (verkeerde) keuze. Jammer...
Kdenk het ook, onbegrijpelijk!!
En ik ben 1650meter van de straatkas -> 9Mbit/s snelheid -> is belachelijk.
Dus ik ben bij Telenet en kan dus de Mobile Coverage Extender niet gebruiken van Px -> ze laten dit niet toe via Telenet (waarom niet?! -> schandalig).
Dus ik hoop dat ze VoWifi (dringend) gaan activeren zoals Telenet en Orange doet.
Anders ga ik met 3 abo's van provider moeten veranderen.
Als ik het zo lees zit je in exact dezelfde situatie als ik zat. En inderdaad, ik ben ook met alle GSM abonnementen van het gezin overgegaan... zelf gezocht vind ik...
ah zo.
Ja, pfffff. Triesig van Px!
Bij mij zijn het 2 business abo's & 1 privé.

Volgens mij kunnen ze het gemakkelijk activeren, maar WILLEN ze niet! Waarom Proximus?
een paar jaar terug stond er in de krant te lezen dat Proximus niet geïnteresseerd was, maar wie weet is hun standpunt ondertussen veranderd ❓
een paar jaar terug stond er in de krant te lezen dat Proximus niet geïnteresseerd was, maar wie weet is hun standpunt ondertussen veranderd ❓

Ik hoop het!

Reageer