Wanneer schakelt de smartphone over van VoLTE naar VoWiFi


Ik stel vast dat mijn smartphones (iPhone SE (2020) en Samsung Galaxy A50) pas overschakelen van VoLTE naar VoWiFi wanneer ik:

  • Geen Service heb
  • De Vliegtuig Modus activeer

Volgens de beschrijving van Proximus zou het toestel ook overschakelen bij een 'slechte' service maar ik heb het gevoel dat dit niet gebeurt. Resultaat: de beller komt op de voicemail terecht of het gesprek is niet verstaanbaar of wordt onderbroken.

Kan ik iets aan de instellingen op mijn smartphone wijzigen om de overschakeling sneller te laten gebeuren bij een 'slechte' service?

Op deze manier is de overschakeling niet echt transparant.

Collega's, vrienden en kennissen hebben dezelfde ervaring bij andere providers.

Is dit probleem eigen aan de technologie of heeft dit iets te maken met de implementatie van de technologie door de providers en smartphone fabrikanten?


19 reacties

Is wel een gekend probleem inderdaad en overal op het internet lees ik dan als oplossing om als je wilt zeker zijn van beter direct vliegtuig modes in te schakelen en alleen wifi terug op te zetten.

Het zou theoretisch moeten ook goed automatisch werken maar is zeker niet altijd het geval, of er betere oplossingen zijn dat zou ook heel interessant zijn om weten! …...

Zo doe ik (en collega's, vrienden en kennissen) het vandaag. Maar je mag dan niet vergeten om de vliegtuigmodus opnieuw te deactiveren als je weer buiten het WiFi bereik bent. Niet echt ideaal.

Ik heb mijn vraag ondertussen ook gepost op de fora van Orange en Telenet. Als daar een goed voorstel uit komt, zal ik hier zeker posten.

Ok,  dat is een goed idee.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat zulks eerder met de (huidige) implementatie (en niet direct met de techniek) te maken heeft 

GSMA | VoWifi (Voice over Wi-Fi) - Future Networks

Mogelijks dient u slechte dekking te lezen als “geen dekking” (= radiosignaal beneden een bepaald dB niveau)

Cfr andere (buitenlandse)  operatorwebsites

 

ja maar als er geen dekking is (niveau echt laag genoeg is) heb ik dit niet voor het is eerder dat het mobiel signaal zo zwak is dat het gesprek af en toe gekapt is en er niet overgeschakeld wordt naar Vowifi , daarom kijk ik eerst naar de aanduiding van mijn mobiel signaal dat binnen komt en als dit aan de lage kant is schakel ik zelf eerst mijn smartphone over op alleen wifi ontvangst om zeker te spelen. Mijn samsung galaxy heeft spijtig genoeg niet de optie voorrang aan vowifi” zoals er wel zijn die die optie hebben.

Maar een ideetje dat tijdelijk - tot er een definitieve oplossing is - helpen kan. Misschien.😇

Je kan het misschien oplossen door “nfc tags” ?
Dat zijn etiketten die via een nfc signaal een functie kunnen (de)activeren op je smartphone.
https://www.androidplanet.nl/tips/nfc-tags-automatiseren/

https://techpulse.be/nieuws/161768/9-slimme-trucs-met-nfc-tags-en-een-smartphone/

https://www.icreatemagazine.nl/workshop/nfc-tag/


Ik vermoed dat via nfc wifi en vliegtuigstand actief zetten zo mogelijk moet zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@LucHermans  VoLTE dient uitgeschakeld te zijn voor de automatische overschakeling naar VoWiFi  bij slechte netwerkdekking/service mobiel netwerk .Ook mobiel internet uitschakelen. Zolang VoLTE actief staat zal je toestel eerst blijven zoeken /proberen te verbinden via LTE. Heb ik vernomen van een Proximus medewerker  enige maanden geleden . En inderdaad zo functioneert het correct bij mij.  Probeer het eens en graag feedback.

 

 

@Pat52 

Ik heb ‘Bellen via 4G SIM 1’ uitgeschakeld en dan werkt het wel. Maar ik vraag me af wat de gevolgen kunnen zijn door dit te deactiveren: ga ik dan buitenshuis nog kunnen bellen én appen via 4G?

Reputatie 7
Badge +3

@Pat52

Ik heb ‘Bellen via 4G SIM 1’ uitgeschakeld en dan werkt het wel. Maar ik vraag me af wat de gevolgen kunnen zijn door dit te deactiveren: ga ik dan buitenshuis nog kunnen bellen én appen via 4G?

@LucHermans Als je buitenshuis bent gewoon de 4G terug inschakelen , als je voldoende netwerkdekking hebt zal dit perfect werken. ( Vo-Wifi is voor het kunnen bellen, appen, sms’en  ,wanneer je ergens een slechte 4G verbinding hebt en je verbinding kan maken via Wi-Fi)

@Pat52 

Dan moet je dat wel steeds aanpassen. Ik ben op zoek naar de juiste instellingen om de overschakeling transparant te laten verlopen.

@Pat52

Dan moet je dat wel steeds aanpassen. Ik ben op zoek naar de juiste instellingen om de overschakeling transparant te laten verlopen.

@LucHermans moest je die langs één of andere weg te weten komen, laat het zeker hier dan ook eens weten.

@Martin 

Op een iPhone kan je geen voorkeur instellen maar op een Android toestel (meestal, maar bij mij dus niet) wel.

Ga naar je Telefoon-app/Instellingen/Bellen via Wi-Fi activeren en dan zou je een submenu moeten krijgen waar je VoWiFi als voorkeur kan instellen. 

Met deze instelling krijg je het volgende gedrag: ben je geconnecteerd via WiFi dan zal het bellen altijd via WiFi gebeuren. Pas wanneer het WiFi-signaal wegvalt schakelt hij terug over naar het mobiel netwerk.

Op mijn Samsung Galaxy A50 heb ik dus dat gedrag trachten te simuleren door Instellingen-app/Verbindingen/Mobile netwerken/Bellen via 4G SIM 1 te deactiveren.

Nu moet ik dat wat uittesten op locaties waar ik een slecht mobiel netwerk verbinding heb...

@LucHermans Ik had inderdaad ook al gezocht in mijn telefoon app (google) van mijn android galaxy toestel maar ik heb spijtig genoeg die optie ook niet teruggevonden.

Reputatie 7
Badge +3

@Pat52

Dan moet je dat wel steeds aanpassen. Ik ben op zoek naar de juiste instellingen om de overschakeling transparant te laten verlopen.

@LucHermans Ik zal morgen nog eens vragen hoe het eventueel kan  bij een kennis van mij . Voor welke toestellen A.U.B. 

Ik zelf heb het ook voor mezelf nog niet verder opgezocht ; ik hen wel gedurende 2 dagen getest  en bij het gewoon uitzetten van Mobile data connectie en toestel connectie op 4 G frequentie als voorkeursnetwerk te laten staan. Schakelt mij toestel nu wel automatisch over naar Vo-Wifi als mijn Wi-Fi aanstaat bij slechte netwerkdekking. ( mijn toestel draait op Android versie 13) Ik heb dat kunnen instellen in het simkaart menu van mijn toestel , daar vond ik de optie Volte automatisch uitschakelen bij geen mobiele data connectie. (Ik heb een Xiaomi 11T Pro en een Huawei p30 Pro.)

@Pat52 

Toestel: Samsung Galaxy A50

@Martin : misschien ook best je toestel doorgeven

Reputatie 7
Badge +3

@LucHermans

Ik mocht volgende informatie ontvangen van een kennis werkzaam bij een technologie bedrijf.

  • Wat is VoLTE?

VoLTE betekent dus simpel gezegd ‘bellen via 4G’ en het is de nieuwe standaard voor mobiel praakverkeer.
De belangrijkste verbeteringen van VoLTE tegenover gsm zijn:
- de betere geluidskwaliteit (het benadert de kwaliteit van de vaste lijn)
- een kortere verbindingstijd (je oproep start sneller)
- dat je tegelijk kunt bellen en surfen aan 4G-snelheden

 

VoWiFi gebruikt WiFi voor de toegang, en het PS-netwerk om de kwaliteit van de dienstverlening (quality of service, QoS) te garanderen.

  • Wat is VoWifi?


VoWiFi staat voor voice over (Evolved Packet Core-integrated) WiFi en is een aanvullende technologie op VoLTE. Het maakt gebruik van IMS-technologie om een packet voice service te bieden die via een WiFi-netwerk over IP wordt geleverd.

  • Voordelen van VoWiFi voor gebruikers

Geen signaal nodig voor het voeren van gesprekken
Met VoWiFi kunnen gebruikers zelfs zonder mobiel signaal verbonden zijn. VoWiFi maakt het voor gebruikers mogelijk om betrouwbaar te bellen en gebeld te worden, zelfs binnenshuis, zonder nieuwe apparatuur te hoeven installeren of hun smartphone te upgraden.
Eén op twee oproepen worden binnenshuis gedaan. Maar de dekking van mobiele netwerken in gebouwen is vaak een groot probleem. Dat probleem lost VoWiFi op. Als je een oproep binnenshuis krijgt en je provider ondersteunt de technologie, dan kan je dus bellen via wifi.

  • Ook verloopt uw gesprek via VoWifi in HD kwaliteit net zoals in VoLTE

"Automatische omschakeling van VoLTE naar VoWifi is nog niet volledig ondersteund op sommige Android toestellen. Dit zou bij een volgende update worden voorzien voor toestellen met Android versie  11, 12, 13 en 14 . Ook is dit afhankelijk van je netwerkaanbieder om deze extra optie al dan niet te ondersteunen."

 Het blijft dus aangeraden om VoLTE uit te schakelen om gebruik te kunnen maken van VoWifi bij een wifi verbinding wanneer het mobiel signaal niet optimaal is.
 

Maar hebben ze dan geen uitleg waarom je de default setting: dat Vowifi de voorkeur heeft boven Volte i.p.v. van omgekeerd (die de default instelling is).
Want het blijkt een methode te zijn die goed werkt volgens sommigen die het gebruiken?
Met het voordeel dat je dan ook niet Volte moet manueel uitschakelen en achteraf weer inschakelen.

Reputatie 7
Badge +3

@Martin Zoals ik het heb begrepen is het afhankelijk van het Telefoonmerk en al dan niet de google Phone functie toe te laten op hun toestel ( door de fabrikant).  Sommige merken hebben hun eigen ingebouwd systeem om te bellen en laten niet toe om de google Phone te instaleren die dit wel ondersteund. Sommige merken willen hun eigen systeem blijven gebruiken voor het telefoneren , en daar zou nu binnenkort een update voor komen. Ook wordt het ingewikkelder voor de telecomaanbieders om dit te ondersteunen , gezien de verschillende systemen /configuraties enz..

Mocht elk toestel dat op Android draait en google Phone om te bellen gebruiken was het veel gemakkelijker. Sommige fabrikanten hebben hun eigen  Telefoon App om te telefoneren die standaard is ingebouwd in het toestel om te telefoneren. En daar zit het probleem , maar dit zou binnenkort worden verholpen.  Zo heb ik  het begrepen.

@Pat52 

ik ga de release notes van mijn software updates (bestaande en nieuwe) opvolgen om te zien wanneer er iets gemeld werd/wordt ivm met die opties.

Het wordt dus afwachten.

Reageer