Beantwoord

Van eSIM terug naar klassieke sim


Reputatie 2

Twee zeer concrete vragen over de eSIM waar ik nergens een antwoord op heb kunnen vinden (en bij de gewone klantendienst kwam men helaas niet verder dan “je vraagt het best in een shop”):

  1. Als je eenmaal overgegaan bent naar een eSIM, hoe kun je dan teruggaan naar een fysieke (nano)sim als je bijvoorbeeld van toestel wisselt en dat nieuwe toestel geen eSIM ondersteunt? Kun je daarvoor ook terecht in een Shop (en krijg je de nieuwe sim dan meteen mee) of wat is het proces en de wachttijd? Ik vind enkel informatie over het overzetten van een eSIM naar een ander compatibel toestel.
  2. Is het op enige manier mogelijk om de fysieke sim toch bij te houden om te gebruiken bij noodgevallen (bv. diefstal van de telefoon met eSIM) of wordt die onherroepelijk geblokkeerd zodra de eSIM geactiveerd wordt?
icon

Beste antwoord door HeidiE 12 July 2022, 10:56

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hey @Bremel wij kunnen altijd de eSIM terug omzetten naar een fysieke sim in onze Shops. Maar je kunt de fysieke sim niet behouden als hij omgezet is naar een eSIM, de fysieke sim wordt dan inderdaad gedeactiveerd. Groetjes, Heidi

Reputatie 2

Bedankt @HeidiE, blij dat ik via deze weg wel een concreet antwoord krijg op die vraag. Misschien kunnen jullie het nog toevoegen in de infopagina’s over de eSIM, want er wordt werkelijk nergens over gesproken.

Voor de zekerheid: gebeurt de omzetting van eSIM naar fysieke sim ter plaatse in de Shop, of wordt die pas achteraf opgestuurd en dreig ik m’n nummer dus X tijd kwijt te zijn? 

Reputatie 7
Badge +3

@Bremel ik geef het door aan de content owner! En je krijgt meteen een fysieke simkaart mee in de Shop. ;)

Reputatie 2

Dag @HeidiE en collega’s,

Ik vrees dat we er nog niet helemaal zijn… 😑

Intussen al twee shops afgelopen om naar een eSIM te kunnen overstappen. In de eerste had men “er geen op voorraad” (blijkbaar kan de QR-code niet ter plaatse gegenereerd worden maar komen ze op plastic kaartjes zoals een klassieke sim), in de tweede wel maar na veel proberen bleek het activeren niet te lukken vanwege een onbekend probleem met het programma.

Ik heb ook nog de klantendienst gebeld erna, waar men na enig navragen kon zien dat er blijkbaar een probleem was met delen van het IT-systeem (wat zou kunnen verklaren waarom die activatie niet werkt) maar zonder verdere info laat staan een uitzicht op een oplossing. 

Hebben jullie meer details, wanneer zal dit eindelijk werken? Ik vind het al absurd genoeg dat ik per se naar een fysieke shop moet om een eSIM te activeren, maar ik zou nu toch zeker willen zijn dat het bij de derde poging wel zal lukken. Als het op een of andere manier toch op afstand kan, neem ik dat graag aan...

Reputatie 3
Badge

Ah… ik meende dat het probleem was dat je van een eSIM terug naar een fysieke sim wilde gaan, maar uit de laatste post blijkt dat je van een fysieke sim naar eSIM wil gaan ??? 😯

Reputatie 2

Beide kloppen: ik wil overstappen naar een eSIM, maar wilde vooral ook weten hoe makkelijk ik daarna terug kan naar de klassieke sim (mocht de nieuwe telefoon bijvoorbeeld niet bevallen, bij verlies enz). Alleen blijkt zelfs het overstappen naar de eSIM - wat op zich een formaliteit leek afgaand op de beschikbare informatie - al een onverwacht gedoe. 

Ter info: bij verkoop bvb ook oppassen dat je de esim data wist vooraleer je verkoopt.

Als vb bij iphone 11: 

→ Activeer je eSIM-profiel | Proximus

Reputatie 2

Update: vandaag op goed geluk nog eens een shop binnengestapt en daar is het uiteindelijk wel gelukt de eSIM te activeren. De verkoper bevestigde er ook nog eens met zoveel woorden dat terugkeren naar een gewone sim even vlot en ter plaatse kon.

Proximus, grijp dit ajb aan om jullie dienstverlening te verbeteren. Het is absurd dat je anno 2022 voor het activeren van een eSIM enkel naar een fysieke shop kunt - de eSIM is intussen al meer dan vijf jaar in gebruik en bij jullie concurrenten kan alles gewoon vanuit hun app. Dat je dan ook nog eens drie verschillende shops moet bezoeken en totaal onsamenhangende info krijgt aan de telefoon maakt het nog frustrerender. Ik ben letterlijk meerdere uren en vele kilometers kwijt voor de banale operatie die het omzetten van een sim zou moeten zijn. 

Vraagje had een abonnement  en kocht nieuwe gsm pro Google 8 bij jullie en aanvaarde mijn kaart niet die gsm dus Mediamarkt gaf me een esim  kaart andere nr ook maar nu zit ik wel met mijn simkaart nog en abonnement die ik niet kan gebruiken maar wel iedere maand moet betalen 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Mike satinka kun je in het klantprofiel klantgegevens toevoegen en het abonnement dat je wenst stop te zetten?

Reageer