Vraag

telefonie in het buitenland?


 Ik heb vorige week, op reis in Oostenrijk, gemerkt dat ik noch kon bellen, noch kon opgebeld worden op mijn Apple12 smartphone. Mobiele data en dataroaming stond aan, Proximus zegt dat het probleem niet bij hen ligt. Heeft iemand anders dit al voorgehad in het buitenland? Kan het aan de telefoon liggen? Of aan de simkaart?


16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Veroniek 

kan je aub in je forum profiel wat meer gegevens invullen?

Betrokken gsm nr?

Dan kunnen we alsnog eens laten nakijken?

Groeten

Tina

Ter info:  Forum Profiel

 klikken op jouw ‘icoontje’/avatar

> Mijn profiel > Bewerk profiel

> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers

> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en

> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten

Heb ik ondertussen aangepast.

Reputatie 7
Badge +3

@Veroniek 

bedankt

we gaan het nakijken en hopen spoedig feedback te kunnen geven

Heb je dit probleem enkel in Oostenrijk, niet in andere landen? 

groeten

tina

Ik heb het ook nog gehad in Frankrijk, maar na telefonisch contact met jullie helpdesk werd dit toen opgelost.

In het voorjaar was ik in Barcelona waar ik zonder problemen kon bellen, maar tijdens onze reis vorige week was dit niet het geval over heel het traject (Oostenrijk - Duitsland - Luxemburg). Pas over de Belgische grens lukte het opnieuw.

Is het eigenlijk normaal dat ik tussen de mobiele netwerken nooit Proximus zie staan?

Ik zou je heel dankbaar zijn, mocht er een oplossing uit de bus komen.

mvg

Veroniek

Reputatie 7
Badge +3

@Veroniek 

k stuur je volledige berichtjes door naar techn dienst

In het buitenland zal je proximus als mob netwerk niet zien staan, denk ik : we gebruiken daar het netwerk van de locale operator…

Ik hou je op de hoogte als ik feedback krijg van de techn collega’s.

groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +4

In het buitenland zal je proximus als mob netwerk niet zien staan, denk ik : we gebruiken daar het netwerk van de locale operator…

Inderdaad in het buitenland ziet men niet Proximus maar de naam van de buitenlandse lokale operator verschijnen op wiens netwerk u “in roaming” bent bv. 

Mobiele communicatie in Oostenrijk: simkaarten, operators, tarieven (poradnuk.com.ua)

De “roaming” connectie gebeurt in principe automatisch

Eventueel kan ook manueel op de smartphone voor een operator x of y gekozen worden 

bv

Wat zijn de netwerkmogelijkheden van mijn smartphone of tablet en hoe stel ik die in? | Samsung België

Indien u effectief nergens verbinding kon maken, lijkt er mij een probleem in de instellingen (of bij Proximus of in de telefoon)

 

Er waren inderdaad telkens vrij veel operatoren en ik had ook telkens 4G connectie en kon wel berichten sturen via messenger. Het probleem zat enkel bij de telefonie.

Wat raad u mij aan om eventueel uit te proberen? Kan het aan de sim-kaart liggen?

Mvg

Dat kan inderdaad,  maar ik zou toch het resultaat van de navraag van proximus medewerker zelf afwachten (zie bericht van Tina.b hierboven).

Ok, bedankt

 

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

Over mobiele roamingopties voor de iPhone en iPad - Apple Support (NL)

 

Vermits messenger correct werkte, lijkt het erop dat roaming (op het toestel en bij Proximus) actief stond/staat en dat u best zoals reeds aangestipt door @Martin verdere info van Proximus medewerkers op de door @tina.b gestelde vraag afwacht vooraleer eventueel de SIM-kaart te (laten) vervangen

 

Bedankt voor de reacties, voor mij zijn al die mogelijkheden van roaming en datanetwerken chinees...:-(

Reputatie 7
Badge +3

@Veroniek 

ik heb een collega die nm alles gaat nakijken voor je gsm instellingen

groetjes

Tina

Da’s super! Heel erg bedankt en nu maar hopen dat daar een oplossing uit de bus komt.

mvg

Veroniek

Reputatie 7
Badge +5

@Veroniek Kreeg je een foutmelding als je probeerde te bellen? Zoja, welke? Heb je toevallig getest met een ander netwerk en/of ander toestel?

Beste

Ik kreeg een ander scherm dan normaal als ik telefoneerde, met de melding dat het telefoneren niet lukte. Ik heb ook alle beschikbare netwerken uitgeprobeerd. Met het toestel van mijn man (ook Proximusklant) lukte bellen wel.

Mvg

Veroniek

Reputatie 7
Badge +5

@Veroniek Kan je me zeggen wat voor scherm je kreeg? Heb je toen toevallig geprobeerd om je simkaart in het toestel van je man te steken? Sindsdien nog in het buitenland geweest? 

Reageer