Vraag

STUUR SMS BERICHT MAAR WORDT ALS MMS AANGEREKEND

  • 7 January 2020
  • 13 reacties
  • 3461 Bekeken

beste

 

onlangs stuur ik een platte tekst naar vrienden om nieuwjaar te wensen 20 maal . deze worden aangerekend als mms. uiteraard zou dit gratis moeten zijn.

heb mijn gsm samsung A70 al verschillende malen in de instellingen uitgepluist, maar geen enkele mogelijkheid om dit te stoppen. kan dit niet via proximus zelf gedaan worden.

ik hoor het graag 


13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@philip_016 

beste,

zelf heb ik ook een A70 en heb dit nog niet ervaren.

Wanneer het een lange tekst is (die verlengd wordt door gebruik van emoij / afbeeldingen, want dat zijn verschillende tekens ineen) kan het best zijn dat het autom wordt geconverteerd naar mms.

gevonden inf : “Een sms kan maximaal 160 tekens (inclusief spaties) bevatten. Er zijn echter ook speciale tekens, zoals een emoji, waardoor een sms slechts uit 140 of zelfs maar 70 tekens kan bestaan. Na de overschrijding van het maximaal aantal tekens ga je automatisch verder in mms”

 

groetjes,

Tina

 

Gelukkige heb ik toch het probleem niet van automatisch converteren naar MMS zoals bij TS.

Al stuur ik van langsom minder van die lange sms’en en gebruik ik daarvoor meer whatsapp bv.

Reputatie 6
Badge +3

Bij mij staat het automatisch downloaden van mms’en standaard uitgeschakeld. Hier is  handleiding van de galaxy 8 (pie update) :: http://downloadcenter.samsung.com/content/UM/201902/20190220135222886/SM-G95X_UM_Open_Pie_Dut_Rev.1.0_190220.pdf Maar ik kan inderdaad ook niet de mogelijkheid terugvinden om geen speciale tekens te versturen om een MMS te vermijden. Dat is ook 1 van de nadelen wanneer een fabrikant een eigen schil legt over Android.

ik denk dat ik dan in het zelfde geval zit want bv mms blokkeren kan ik ook niet, enfin bij mij is dat nu niet erg aangezien het toch niet voorvalt dat sms’en geconverteerd worden naar MMS.

In ieder geval vindt ik dit niet terug op mijn galaxy 8

Reputatie 7
Badge +4

Ik moet @familievandesype bijtreden

Misschien helpt onderstaande wikihow info

https://www.wikihow.com/Block-Multimedia-Messages-(MMS)-on-Samsung-Galaxy

app: berichten/messages - instellingen/settings - more settings/advanced settings/… - multimedia messages/… zet “restricted”

 

@ Martin ik heb op dit ogenblik geen Samsung actief en kan dus niet direct bovenstaande controleren, maar bij Sony Xperia android 8 en 9 vind ik bovenstaande in de standaard berichten app instellingen terug onder “eenvoudige tekens” of “kostenbesparing” (é, ç, … worden geconverteerd in e, c, … om “langere sms” toe te laten)

Samsung galaxy 8 

Reputatie 6
Badge +3

Het staat zelfs vermeld op de Google website: https://support.google.com/messages/answer/6080337?hl=nl&ref_topic=7502209 (bij geavanceerde instellingen wijzigen). Het kan zijn dat het probleem bij andere smartphones ligt in de aanpassing die door fabrikant is gedaan. Fabrikanten die een aangepaste Android versie gebruiken zijn: Samsung,Xiaomi. Normaal gezien zou je op die smartphones iets moeten terugvinden als Google apps.

Ik heb nochtans de laatste versie van berichten staan en daar kun je instellingen doen maar “eenvoudige tekens gebruiken” vind ik niet terug.

Bij mij staat die op automatisch en heb in ieder geval nog geen last had dat sms’en omgezet worden naar MMS.

Reputatie 6
Badge +3

Toch in de standaard Google apps. Sommige smartphone fabrikanten maken gebruik van een aangepaste Android versie en kan het zijn dat in hun eigen berichten app die functionaliteit ontbreekt. Daar is het niet gegarandeerd dat je die mogelijkheid in terugvind. Op mijn smartphone in de standaard Berichten app van Google is dit nog steeds mogelijk.

vind je dat wel op alle android toestellen terug denk je ?

Invoerstand staat op automatisch bij mij niet op unicode.

 

Reputatie 6
Badge +3

Je kan nog steeds eenvoudige tekens gebruiken optie inschakelen. In Android moet je gewoon naar berichten gaan op de 3 verticale bolletjes icoon drukken,instellingen,geavanceerd,eenvoudige tekens gebruiken inschakelen.Je mag niet in een conversatie zitten anders kan je deze instellingen niet wijzigen.

Reputatie 7
Badge +3

Dag @philip_016 , zie de uitleg van Martin hierboven! Grt, Heidi

kijk eens of dit je verder helpt 

>

https://innov8tiv.com/fix-sms-converting-to-mms-in-galaxy-and-other-android-phones-guide/    +     Block-Multimedia-Messages-(MMS)-on-Samsung-Galaxy

 

Wat uitleg die hier gepost geweest is op het forum:

Standaard wordt een sms verstuurd via 7 bits-encodering, waarbij je per sms 160 karakters kunt gebruiken. De meeste tekens bestaan in deze 7 bits-encodering.
Wanneer je echter 1 karakter gebruikt dat niet voorkomt in deze 7 bits-encodering zal je toestel dit opvangen door het gehele bericht om te zetten in een 16 bits-encodering (of UCS-2). Bij een 16 bits-encodering wordt het aantal karakters automatisch beperkt tot 70. Denk aan het Franse à als voorbeeld van zo’n karakter, of bijvoorbeeld smileys.
Het is steeds de gsm die bepaalt welke encodering gebruikt wordt. Bij de oudere besturingssystemen Symbian (Nokia) en Blackberry was er vaak de keuze om die omzetting niet te laten gebeuren. De speciale karakters werden dan niet gebruikt en vervangen door een gelijkaardig teken dat wel bestaat in de 7 bits-encodering (bv. à wordt vervangen door a, ç door c…). Helaas is deze functie niet meer aanwezig in de recentere besturingssystemen zoals Android, iOS... Dit wordt dan opgevangen door een teller in de sms-applicatie die aangeeft hoeveel tekens je nog kunt gebruiken en/of hoeveel sms'en je zult sturen.
Het blijft dus het toestel dat beslist welke codering gebruikt wordt.
Wat als ik langere berichtjes wil sturen?
Wil je een bericht sturen van meer dan 160 tekens (of meer dan 70 bij 16 bits UCS-2), dan is er nog data nodig om de berichten aan elkaar te kunnen linken. Hierdoor daalt het aantal karakters tot respectievelijk 153 of 67.

Reageer