Vraag

sms sturen maar niet ontvangen

  • 23 February 2020
  • 27 reacties
  • 6004 Bekeken

Hallo,

Sinds de overschakeling naar proximus ontvang ik blijbaar geen smsen meer.  Ik kan nog wel sturen maar niet ontvangen.  Heel vervelend want dat wist ik natuurlijk zelf niet.  Mijn toestel: een nieuwe Iphone 8.

Iemand en oplossing :s

Thanks!

Kim

 


27 reacties

Reputatie 7
Badge +5

@Matisse-Decaluwe Kan je via je forumprofiel verduidelijken over welke nummers het gaat? Dan kijken we het voor je na.

Beste 

Ik kan geen sms’en meer ontvangen van een bepaald nummer. Heb dit getest met andere nummers van vrienden en van hen ontvang ik wel sms’en. Kan zelf opgebeld worden, kan sms’en versturen, maar geen ontvangen. Heb een fabrieksreset gedaan, opnieuw opgestart, geupdated, maar niets werkt.

Mijn vriendin ontvangt de berichten wel, ze antwoordt daarop, maar haar antwoord krijg ik niet. Dit probleem werd vastgesteld toen ik haar naam wou veranderen. Na het veranderen veranderde de landcode van +32 naar +46. Heb het contact verwijderd opnieuw ingesteld en sindsdien ontvang ik geen berichten meer.

Reputatie 7
Badge +4

@Lex hermans Ik vind hier verschillende gsm-nrs terug gekoppeld aan uw abonnement. Hebben ze dit probleem allemaal ? Kan u anders het gsm-nr waarover het gaat even vermelden in je profiel zodat we dit voor u kunnen nakijken ? 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

gewoon eens uitproberen je kunt het achteraf altijd weer inschakelen, ik heb daar in ieder geval nog geen last van ondervonden via chatfunctie. 

Het hierboven beschreven probleem heeft volgens mij inderdaad te maken met de “Berichten” App van Android.

Bij de meeste Android Smartphones is de Google “Berichten” App standard ingesteld als de App waarmee je sms verstuurt / ontvangt.

De Berichten App heeft 2 manieren waarop “berichten” verstuurd worden:

  • via de klassieke SMS
  • of via de “Chatfunctie”

Als je in de “Berichten” App de Chatfunctie hebt geactiveerd, dan maakt de App een verbinding met de Google Chatserver (of beter gezegd met “Jibe Mobile”, de telefoon service provider van Google).

Van zodra je een Bericht stuurt, controleert de Google Chatfunctie of de bestemmeling ook een Android phone heeft (die aangemeld is), en stuurt dit als “Bericht” en niet als SMS.

Het probleem is dat de gebruiker dat niet door heeft, en denkt dat hij een SMS stuurt (of ontvangt). Ik vind dit zelfs een bedenkelijke praktijk, want deze functie is meestal geactiveerd zonder medeweten van de gebruiker (tijdens eerste instellen van een telefoon?). Dus Google onderschept al je SMS’sen, en beslist via welke weg (Bericht of SMS) jouw sms verstuurd wordt :angry: 

De Chatfunctie van de Google Berichten App werkt een beetje zoals Whatsapp: je kan foto’s of video’s meesturen met het bericht, je ziet dat de andere een bericht aan het typen is …

Dit is alle niet mogelijk met een klassieke SMS, het heeft dus wel voordelen….
Je kan de Chatfunctie zelf in/uitzetten in de Berichten App: druk op de 3 puntjes > ga naar Instellingen > druk op Chatfunctie (zie afbeelding)

Het probleem van de vorige posters is dus waarschijnlijk:

  • sms versturen lukt wel (dit gaat via de klassiek SMS centrale van Proximus)
  • sms ontvangen lukt niet: vb als de zender het bericht verstuurt heeft via een Android smartphone met Chatfunctie actief, en de ontvanger heeft geen Chatfunctie meer (overstap van Android naar i-Phone), enz …

 

 

Dus ik het kan werken als ik de chat functie uitschakel?

 

ik heb daar nochtans nognooit problemen mee gehad, natuurlijk is het wel zo als je bv een foto meestuurt dat de ontvanger deze via zijn sms niet binnen krijgt. 

Reputatie 6
Badge +2

Het hierboven beschreven probleem heeft volgens mij inderdaad te maken met de “Berichten” App van Android.

Bij de meeste Android Smartphones is de Google “Berichten” App standard ingesteld als de App waarmee je sms verstuurt / ontvangt.

De Berichten App heeft 2 manieren waarop “berichten” verstuurd worden:

  • via de klassieke SMS
  • of via de “Chatfunctie”

Als je in de “Berichten” App de Chatfunctie hebt geactiveerd, dan maakt de App een verbinding met de Google Chatserver (of beter gezegd met “Jibe Mobile”, de telefoon service provider van Google).

Van zodra je een Bericht stuurt, controleert de Google Chatfunctie of de bestemmeling ook een Android phone heeft (die aangemeld is), en stuurt dit als “Bericht” en niet als SMS.

Het probleem is dat de gebruiker dat niet door heeft, en denkt dat hij een SMS stuurt (of ontvangt). Ik vind dit zelfs een bedenkelijke praktijk, want deze functie is meestal geactiveerd zonder medeweten van de gebruiker (tijdens eerste instellen van een telefoon?). Dus Google onderschept al je SMS’sen, en beslist via welke weg (Bericht of SMS) jouw sms verstuurd wordt :angry: 

De Chatfunctie van de Google Berichten App werkt een beetje zoals Whatsapp: je kan foto’s of video’s meesturen met het bericht, je ziet dat de andere een bericht aan het typen is …

Dit is alle niet mogelijk met een klassieke SMS, het heeft dus wel voordelen….
Je kan de Chatfunctie zelf in/uitzetten in de Berichten App: druk op de 3 puntjes > ga naar Instellingen > druk op Chatfunctie (zie afbeelding)

Het probleem van de vorige posters is dus waarschijnlijk:

  • sms versturen lukt wel (dit gaat via de klassiek SMS centrale van Proximus)
  • sms ontvangen lukt niet: vb als de zender het bericht verstuurt heeft via een Android smartphone met Chatfunctie actief, en de ontvanger heeft geen Chatfunctie meer (overstap van Android naar i-Phone), enz …

 

 

Beste ik kan van sommige van mijn vrienden geen sms ontvangen alleen sturen  maar niks ontvangen

nog even laten weten dat het probleem opgelost is intussen.

nadat ik het telefoonnummer verwijderd heb van m’n google account (via https://myaccount.google.com/phone) krijg ik nu eindelijk ook gewone sms’en op m’n iPhone...

Reputatie 7
Badge +4

@dietervd Voor de gewone standaard-sms moet je nergens aangemeld zijn en maakt het niet uit of je Android of Iphone gebruikt. Bij Iphone heb je vb wel de i-message waarvoor een account nodig is en waar je dan dit probleem kan hebben. Gebruikte je op je Android misschien ook een alternatief systeem ? Als je contactpersonen ook de standaard sms gebruiken zou dit toch moeten toekomen.

@HadewychT Bij het opzoeken van de details van dit bericht hebben we eindelijk een ‘clou’ gevonden, maar nog niet de oplossing.

Ikzelf gebruikte vroeger Android, nu iPhone.

De persoon die mij een SMS trachtte te versturen gebruikt Android. Bij het nakijken van de details van die ‘verzonden’ SMS, zag ik dat zijn telefoon nog aan het wachten is om dit bericht af te leveren omdat die ervan uitgaat dat ik nog bij Android zit. Zie screenshot.  Als je daar aanduidt,  overschakelen naar gewone sms lukt het dus wel.

Maar ik krijg dus van quasi niemand nog sms berichten, omdat deze mensen die berichten gewoon als ‘verzonden’ zie staan.

Kan ik mezelf ergens afmelden bij Android berichten? De vorige telefoon werd al gewhipet.

 

Reputatie 7
Badge +4

@dietervd Kan je een aantal voorbeelden (van welk nr en welke datum en uur) toevoegen in je profiel ? Dan kunnen we eesn laten onderzoeken wat er mis loopt. 

Gevraagde privégegevens in je forumprofiel  plaatsen doe je terwijl je op het forum ingelogd bent, en zet je in één van de met “privé” aangeduide tekstvelden.

Enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op “sla wijzigingen op”
( in het vak “Ticket (Privé)” kun je bvb nog bijkomende informatie zetten als dit wilt).

@HadewychT 

  • telefoon ontvangen lukt inderdaad van iedereen
  • het niet-ontvangen van sms’en heb ik kunnen bevestigen via Orange/Proximus/Telenet; dus enkel van Base ontvang ik sms.  Ook sms’en verstuurd door een sms server ontvang ikwel degelijk (payconiq, bank, ...)
  • de verzender krijgt geen foutboodschap; sms wordt correct verzonden
  • sim-kaart in een ander toestel hadden we inderdaad al geprobeerd, maar dat verandert niets aan de zaak
  • ik had dinsdag iemand van de helpdesk van Proximus aan de lijn en die kon me ook een sms versturen

heel vreemd allemaal :-)

Reputatie 7
Badge +4

@dietervd Ontvang je wel telefoon van die personen ? Is het inderdaad van verschillende operatoren dat het niet lukt om sms’en te ontvangen, of enkel van Orange ? Via deze link kan je nakijken tot welke operator een klant behoort. Welke foutmelding krijgen ze als ze een sms proberen te versturen ? 

Kan je eventueel eens testen met je sim-kaart in een ander gsm-toestel ? Ik zie wel afgeleverde sms’en in ons systeem. Ze zouden dus eigenlijk ook op uw toestel moeten toekomen. 

Hier hetzelfde probleem. Gisteren overgestapt van Orange naar Proximus. SMS sturen lukt, ontvangen niet. Ik heb net met de helpdesk van Proximus gebeld, die medewerker stuurde een test-SMS en die kwam wel toe.  Intussen al geprobeerd met meerdere andere personen (versturen vanaf een ander Proximus nummer, vanaf een Telenet nummer), maar die SMS’jes komen allemaal niet toe. Help!

@ThierryWInderdaad, als ze bellen krijgen ze een melding dat het nummer niet in gebruik is.

Voor zulke problemen moet je het normaal gezien bij je werkgever melden, daar dit een abo van hun betreft. 

Aangezien dit wel een probleem is waarvoor een mailtje naar Telenet moet gestuurd worden om hun routering juist te zetten, kan ik het wel al voor je doen :wink:
Mocht het binnen één werkdag, maandagavond dus, nog niet opgelost zijn, dan ga je best alsnog contact opnemen met je werkgever hiervoor. Dan zal er even verder gekeken moeten worden en dat kunnen wij jammer genoeg niet van hieruit voor jouw type abo. 

@ThierryW Inderdaad, als ze bellen krijgen ze een melding dat het nummer niet in gebruik is.

Reputatie 7
Badge +4

Heel blij dit te horen Filip

Probleem bij mij opgelost, kreeg alle smsen deze avond binnen, vermoedelijk telenetprobleem.. 

Dank voor assistentie

 

 

Reputatie 7
Badge +4

@poema Wanneer deze personen proberen naar jou te bellen ontvangen zij dan een bepaalde foutmelding?  bv. nummer is niet in gebruik.

Gelijkaardig probleem hier. Kan van enkele vrienden geen sms of telefoonoproep ontvangen. Daar zitten nogal veel (allemaal?) mobiele Telenet klanten tussen. Ik ben niet recent overgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +4

@Filip_F In onze sms centrale zie ik ook dat alle smsen de status ontvangen hebben. Het kan eventueel duiden op een simkaart probleem. Heb je misschien de mogelijkheid om de simkaart te testen in een ander toestel?

Dank. Ontvang geen enkele sms. Ik kreeg van je collega in chat te horen dat ze wel in systeem te vinden waren, dus zou aan sim kaart liggen?

Reputatie 7
Badge +4

@Filip_F Kan je mij een privé bericht sturen met enkele voorbeelden van nummers die je geen smsen kunnen sturen en kan je ook je eigen gsm-nummer toevoegen aan je profiel zodat ik dit voor jou kan nakijken.

Zelfde probleem hier: kan sms’en versturen, maar ontvang er geen - ben overgeschakeld sinds gisteren.

 

Reageer