Vraag

Slechte ontvangst

  • 13 March 2020
  • 31 reacties
  • 5013 Bekeken

  • Apprentice
  • 2 reacties

Hallo,

 

Wij hebben bijzonder slechte ontvangst voor het mobiel netwerk van Proximus. Vaak slechts 1 of 2 streepjes en oproepen komen er vaak niet door (regio Sint-Truiden).

Wij zijn niet bereid om bij te betalen voor een coverage extender. Dit is absurd voor een basisdienst die Proximus zou moeten garanderen. 

Zijn er geen mogelijkheden om te bellen via Wifi of iets dergelijk? Mobiel abonnement is via het werk en zit vast aan Proximus, internet en tv enkel mogelijk via Telenet (tenzij straat opbreken).

Mvg,


31 reacties

Dat klinkt veelbelovend. Hopelijk wordt dit waargemaakt, want het is hier echtnier meer te doen. Ik sprak een buur, die de overstap van PX naar een andere provider overwegen, een andere buur die reeds enige tijd een andere provider heeft. Dit kan toch niet de bedoeling zijn. Zoals ik reeds zei, we betalen ervoor, dan willen we de service ook krijgen. Als ze in 2022 nog iets aan de situatie willen of kunnen doen, zal hier in de omgeving voor de mobiele PX-klanten een diepe verzuchting zijn!

Reputatie 7
Badge +4

@Ivoke De verantwoordelijken voor de plaatsing van de antennes hebben me ondertussen laten weten dat er in de loop van 2023 een extra antenne geplaatst zal worden in uw buurt waardoor je minder problemen zou moeten hebben. Een concrete timing heb ik nog niet. 

Reputatie 7
Badge +4

@Ivoke We kunnen enkel zien of een sms afgeleverd wordt , wat wil zeggen dat uw toestel toch een signaal heeft gegeven aan onze server dat ontvangst ok is. We zien ook of er eventuele vertraging zit op die aflevering. We zien niet waar u zich specifiek bevindt met dat toestel op dat moment.  

Ondervinden de andere personen in uw woning hetzelfde probleem ? 

Ik heb sowieso gevraagd aan de verantwoordelijken van de antennes om te bekijken wat mogelijk is in uw buurt. 

Tot zover de theorie. Ik nodig u uit om hier eens naast me te komen zitten en te communiceren via de kanalen die ik vermeld. Ik verzeker u dat het niet zo is zoals u het uitlegt.

Als ik thuis ben, schakel ik sowieso over naar wifi, maar de smssen worden evenmin ontvangen. Dus werkt niet via wifi hier.

2G: ik krijg geen enkel streepje ontvangst op mijn telefoon, geen indicatie LTR, 4G,.. . Niets van dit. Ik zag dat ik gisteravond gecontacteerd ben geweest door PX zelf,  met het nummer +3222354000 , ik heb niets gehoord of gezien van mijn telefoon. Bekijk dat maar eens.

Geen smssen ontvangen? Ik heb zaterdag per sms gecommuniceerd, omdat het voor de ontvanger niet anders kon, en ik ben elke keer dat ik een bericht wilde beantwoorden, tot achter in mijn tuin gelopen, daar is er ontvangst. Een 70-tal meter verder dan binnenshuis. Dat moet u dan maar ook eens nakijlen.

 

Klinkt allemaal mooi ls je het ziet op papier, maar de werkelijkheid is heel anders! 

Meten is weten, dat zou is dit geval misschien wel de beste oplossing zijn!

 

Reputatie 7
Badge +4

@Ivoke Voor SMS is enkel een 2G-signaal nodig. Deze dekking is wel ok bij u. Het is daarenboven ook mogelijk om via Wifi uw sms’en te ontvangen of te versturen. Ik heb dit even op alle nummes in uw pak nagekeken en zie geen vertraging of foutmelding in de aflevering van uw sms’en. Kan u eventueel meer gedetailleerde info geven waarmee u toch problemen hebt. 

Ik heb een mail gestuurd naar de mensen die verantwoordelijk zijn voor de antennes om te bekijken of de dekking verbeterd kan worden. 

Waar hier niet over gesproken wordt, is het feit dat, als je geen dekking hebt, zoals wij,  dat het ook niet mogelijk is om een SMS te versturen!  Wij hadden hier een MCE en toen lukte het wel nog om een SMS te versturen. Maar £Proximus beslist van de MCE uit dienst te nemen, en mensen moeten maar via wifi telefoneren. Maar van een sms’en, daar wordt niets over gezegd! Nochtans zijn er nogal wat mensen die een bericht versturen, er zijn applicaties op het net die via een SMS verificatie inbouwen,  en ga zo maar verder. Ofwel schaffen ze de mogelijkheid tot sms’en helemaal af, met daarmee gepaard de integratie in de verschillende applicaties, en te compensatie meer Gb in een mobiel abonnement, ofwel zorgen ze dat de dekking eindelijk eens wat beter wordt! Maar daar ben ik al jaren voor aan het ijveren, doch PX heeft er totaal geen oren naar! De gele collega’s uit Mechelen kunne blijkbaar meer. Zij hebben 2 antennes aan de kerktoren. Kom niet vertellen dat PX daar ook geen aanvraag voor kan doen, of tenminste eens fysiek ter plaatse gaan constateren hoe het zit met de dekking. Noem het Quality Control! Makkelijk te doen bij PX-klanten. Hier zijn ze altijd welkom om de niet-service eens na te gaan. Zielig is dat, na al die tijd nog steeds geen verbetering!

 

Reputatie 5
Badge +2

@Geert Mat  Zou u uw forumgegevens kunnen aanvullen zodat we dit voor u kunnen nakijken. Ik zie op dit moment geen algemene problemen in die regio.

je kan al eens kijken ondertussen in afwachting van een reactie van een Prox forummedewerker, wat dat hier aangegeven wordt als ontvangst waar je woont.
Kaart met het netwerkbereik | Proximus
 &
ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)
 &
Zendantenneskaart (vlaanderen.be)

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

Ook hier in Bouwel/Grobbendonk, Brandenberg slecht GSM ontvangst.

gewoon afwachten dan tot Proximus forummedewerker reageert.

Ik zie op dit ogenblik geen ticket openstaan voor die omgeving. Heb je er al langer last van of is dit recent ? Vooral binnen of ook buiten ? En zijn er meerdere personen met dit probleem ? Afhankelijk van het probleem kan ik de antenne dan laten nakijken. 

 

Test gedaan met vliegtuigmodus. Bij mij lukt dit op mijn Samsung S21, maar bij mijn vrouw met een Xiaomi Redmi lukt dit niet. (Zou sowieso een heel gedoe blijven, aan en uit bij huis in en uit)

Dus fail als redmiddel in de falende ontvangst van Proximus. We wonen nochtans vlakbij de dorpskom.

Ik moet nog geen 5G, 4G is genoeg, en terugvallen tot 3G in afgelegen hoeken, maar gewoon elementair telefoonontvangst (het basisproduct), dit is hemeltergend.

Ik zoek niet mijn heil in (illegale) signaalversterkers, maar reken op Proximus om dit geregeld te krijgen, en niet zoals mijn geburen (in een nieuw supergeïsoleerd huis) telkens buiten te moeten gaan om te bellen of gebeld te worden.

mss nog een tip: in afwachting dat Proximus dit verder onderzoekt ivm je slechte mobiele ontvangst is van als je thuis bent, is vliegtuig modes in te schakelen zodat er niet kan overgeschakeld worden tussen mobiele en wifi netwerk.

VoLTE is voice over 4G (LTE) maar daarvoor moet eerst goed mobiele ontvangst hebben.

Heb je ook slechte ontvangst op 2G en 3G ander zou de ipv automatisch of 4G eens deze kunnen kiezen op je gsm. 

Ontvangst is en blijft DRAMATISCH. Mijn vrouw is vandaag weer van wacht. We checken beiden onze telefoons (1 - 2  streepjes ontvangst). De WIFI oplossing is geactiveerd op beide telefoons (met een heel sterk mesh netwerk in ons huis), maar zolang er effectieve ontvangst is, schakelen de GSM’s niet over op WIFI.

Twee oproepen vanuit het operatiekwartier voor dringende interventie, en tweemaal valt instant de verbinding weg.

Ook LTE Volte ligt aan bij mij, maar met weinig resultaat.

Dit is DRAMATISCH en een ongehoorde performance van Proximus.

Ik wil dit structureel en permanent opgelost zien. 

als oplossing kun je bvb ondertussen met VoWifi werken op je smartphone

→ calling via Wi-Fi and 4G | Proximus 

→  Bellen via wifi | Proximus

Hier in Beveren-Leie, al jaren zeer zwakke ontvangst. Wij wonen niet in een nieuw super geïsoleerd huis, en hebben vaak maar 1 streepje ontvangst of geen. Het huis uitvluchten is al jaren de norm en dan een juiste hoekje kiezen in de tuin, waar de ontvangst toch net aanvaardbaar is. Regen of geen regen. Voor gebruik van Proximus is dit vaak onze enige optie.

Mijn vrouw is verpleegkundige en regelmatig van wacht. Dat dit ooit tot een drama zal lijden valt niet uit te sluiten. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie op dit ogenblik geen ticket openstaan voor die omgeving. Heb je er al langer last van of is dit recent ? Vooral binnen of ook buiten ? En zijn er meerdere personen met dit probleem ? Afhankelijk van het probleem kan ik de antenne dan laten nakijken. 

hi @JRN ik heb even de gecontroleerd voor regio sint truiden maar vind daar geen gekende issues op momenteel
kan je je straatnaam even doorgeven ?
dan kijk ik meer in detail na

Hallo,

De straat betreft Tramstraat.

Ik ben daar inderdaad van op de hoogte dat via een app info verstuurd wordt, omtrent ontvangst.

Reputatie 6
Badge +3

In feite komt de data van het ibpt van mensen die een app gebruiken of zelf een web test (BIPT Mijnsnelheid) uitvoeren bij de maker namelijk Charlie Bravo. Voor meer informatie bekijk dit: https://www.bipt-data.be/nl/terms Het is eigenlijk crowdfunding en geen echte controle door BIPT zelf.

Dan vind ik het wel raar dat ze zo dikwijls verkeerd zijn met de realiteit, maar soit die kaarten beteken voor mij eerlijk gezegd ook niks, als klanten melden dat de ontvangst in een regio slecht is dan is het tenslotte de operator die moet er voor zorgen dat dit onderzocht wordt dat dit vroeg of laat in orde komt en de klant heeft er niks aan zelfs al zeggen die kaarten dat de ontvangst goed is, dit is mijn idee er over.

Reputatie 7
Badge +4

Ik twijfel er echt aan dat die kaarten gebaseerd zijn op lokale metingen maar meer theoretische data bevatten.

kaarten zijn theoretische modellen aangevuld/gecontroleerd met steekproeven (deze “van het BIPT” zijn trouwens gewoon gebaseerd op deze van de operatoren)

om op de bbox3v+ een gewone telefoon of dect telefoon aan te sluiten en nog op een klassieke lijn zit moet je wel eerst de overschakeling betalen dit is niet gratis. 

het is mij niet direct duidelijk hoe bovenstaande tot een oplossing kan bijdragen

De meest efficiënte oplossing houdt mijns inziens in dat “het BIPT geauditeerd wordt van boven tot onder en onder tot boven en vervolgens omgevormd wordt tot een moderne gestroomlijnde instelling” zodat oplossingen voor dit en andere zaken mogelijk worden bv.

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/107254/Repeaters-Statement-2017.pdf

=

indien de bereikbaarheid binnenshuis onvoldoende is om redenen van bv. hoge isolatie moet de gebruiker de mogelijkheid hebben (op eigen kosten) zelf een repeater te (laten) plaatsen die uiteraard wel aan specifieke veriesten/normen dient te voldoen

 

P.S.

M.b.t. ontvangst was er destijds een “Belgacom”-product xyz dat omwille van de competitie jaren geleden uit de markt werd genomen maar dat een inkomende oproep gelijktijdig én aan de vaste lijn én aan het mobiele toestel werd aangeboden = gesprek kwam tot stand daar waar er eerst werd opgenomen, misschien kan een dergelijk product voor diverse gebruikers met dekkingsproblemen enige soelaas bieden (de marktomstandigheden zijn mijns inziens immers ondertussen enigzins veranderd) 

Proximus zou natuurlijk kunnen een geste doen en gratis MCE voorzien voor klanten die in een gebied zitten met slechte gsm ontvangst!

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Sorry, je hebt inderdaad gelijk voor de smartphone optie. Je gaat dan nog een mobiel signaal versterker nodig hebben. Dus dat valt ook weg.

Ik twijfel er echt aan dat die kaarten gebaseerd zijn op lokale metingen maar meer theoretische data bevatten.

om op de bbox3v+ een gewone telefoon of dect telefoon aan te sluiten en nog op een klassieke lijn zit moet je wel eerst de overschakeling betalen dit is niet gratis. 

natuurlijk lost dit het probleem ook niet op als je opgeroepen wordt door een gsm als je binnen geen voldoende gsm ontvangst hebt!

Reputatie 7
Badge +4

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html

Blijkbaar zijn er in de regio Sint-Truiden toch nog een aantal “zwakke punten” = zonder dekking binnenshuis (en waar derhalve de dekking buiten ook “op het randje” zal zijn

Indien mogelijk gebruik maken van de 900 MHz (2G/3G) of 800 MHz (4G) banden (=indien mogelijk mijden van 1800 MHz 2G/3G en 2100 4G banden)

@Proximus welke zijn de vooruitzichten voor een VoWiFi aanbod (wat bv. ook voor moderne goed geïsoleerde woningen een mogelijke oplossing zou bieden)?

 

Reageer