Vraag

Slechte ontvangst

  • 13 March 2020
  • 31 reacties
  • 4988 Bekeken

  • Apprentice
  • 2 reacties

Hallo,

 

Wij hebben bijzonder slechte ontvangst voor het mobiel netwerk van Proximus. Vaak slechts 1 of 2 streepjes en oproepen komen er vaak niet door (regio Sint-Truiden).

Wij zijn niet bereid om bij te betalen voor een coverage extender. Dit is absurd voor een basisdienst die Proximus zou moeten garanderen. 

Zijn er geen mogelijkheden om te bellen via Wifi of iets dergelijk? Mobiel abonnement is via het werk en zit vast aan Proximus, internet en tv enkel mogelijk via Telenet (tenzij straat opbreken).

Mvg,


31 reacties

ter info: bv op deze dekkingskaart kun je zien wat voor je regio aangegeven wordt 

https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile

Natuurlijk kan binnenhuis de ontvangst veel lager zijn naar gelang de bouwmaterialen die gebruikt werden. 

Maar een proximus medewerker kan zelf laten natrekken of er in die regio bv antenne problemen gekend zijn.

Ook kan het ontvangstniveau verschillen bvb als je op 3G staat of op 4G 

Bedankt voor je antwoord Martin. 

 

Volgens de kaart zitten we in een groen gebied/randje geel dus in theorie ok. De verbinding is ook buitenshuis slecht, max 2 streepjes… Wie contacteer ik voor een test op antenne problemen? 

 

Als seffens iemand, die van proximus zelf is, hier langskomt zullen zij dit verder natrekken voor u.

Reputatie 6
Badge +2

Ik ken nog wel een plaats die groen is maar toch zonder bereik, geen enkelstreepje.

Reputatie 7
Badge +4

hi @JRN ik heb even de gecontroleerd voor regio sint truiden maar vind daar geen gekende issues op momenteel
kan je je straatnaam even doorgeven ?
dan kijk ik meer in detail na

Reputatie 6
Badge +3

Voor VOIP heb je zelf een apart telefoontoestel dat belt via het internet, zie hier : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_cable_fix/particulieren/support/vaste-lijn/telefoon-en-fax/telefoons/de-aansluiting-van-uw-telefoontoestellen-en-vaste-lijn-controleren.html Je hebt wel een B-BOX3v+ nodig. Op een smartphone is dit ook mogelijk. Maar wel betalend: https://www.voiptiger.com/nl/smartphone Maar dan moet je een apart abonnement afsluiten. Het beste is dat Proximus controleert of er geen problemen zijn met de zendmast in jouw buurt. Ikzelf woon ook in een groene,bosrijke omgeving en op een bepaalde plaats is er buitenhuis totaal geen verbinding mogelijk.

Reputatie 7
Badge +4

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_map_network/particulieren/support/internet/internet-onderweg/surfen-met-4g-of-3g/kaart-met-het-netwerkbereik.html

Blijkbaar zijn er in de regio Sint-Truiden toch nog een aantal “zwakke punten” = zonder dekking binnenshuis (en waar derhalve de dekking buiten ook “op het randje” zal zijn

Indien mogelijk gebruik maken van de 900 MHz (2G/3G) of 800 MHz (4G) banden (=indien mogelijk mijden van 1800 MHz 2G/3G en 2100 4G banden)

@Proximus welke zijn de vooruitzichten voor een VoWiFi aanbod (wat bv. ook voor moderne goed geïsoleerde woningen een mogelijke oplossing zou bieden)?

 

Ik twijfel er echt aan dat die kaarten gebaseerd zijn op lokale metingen maar meer theoretische data bevatten.

om op de bbox3v+ een gewone telefoon of dect telefoon aan te sluiten en nog op een klassieke lijn zit moet je wel eerst de overschakeling betalen dit is niet gratis. 

natuurlijk lost dit het probleem ook niet op als je opgeroepen wordt door een gsm als je binnen geen voldoende gsm ontvangst hebt!

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Sorry, je hebt inderdaad gelijk voor de smartphone optie. Je gaat dan nog een mobiel signaal versterker nodig hebben. Dus dat valt ook weg.

Proximus zou natuurlijk kunnen een geste doen en gratis MCE voorzien voor klanten die in een gebied zitten met slechte gsm ontvangst!

Reputatie 7
Badge +4

Ik twijfel er echt aan dat die kaarten gebaseerd zijn op lokale metingen maar meer theoretische data bevatten.

kaarten zijn theoretische modellen aangevuld/gecontroleerd met steekproeven (deze “van het BIPT” zijn trouwens gewoon gebaseerd op deze van de operatoren)

om op de bbox3v+ een gewone telefoon of dect telefoon aan te sluiten en nog op een klassieke lijn zit moet je wel eerst de overschakeling betalen dit is niet gratis. 

het is mij niet direct duidelijk hoe bovenstaande tot een oplossing kan bijdragen

De meest efficiënte oplossing houdt mijns inziens in dat “het BIPT geauditeerd wordt van boven tot onder en onder tot boven en vervolgens omgevormd wordt tot een moderne gestroomlijnde instelling” zodat oplossingen voor dit en andere zaken mogelijk worden bv.

https://www.ofcom.org.uk/__data/assets/pdf_file/0019/107254/Repeaters-Statement-2017.pdf

=

indien de bereikbaarheid binnenshuis onvoldoende is om redenen van bv. hoge isolatie moet de gebruiker de mogelijkheid hebben (op eigen kosten) zelf een repeater te (laten) plaatsen die uiteraard wel aan specifieke veriesten/normen dient te voldoen

 

P.S.

M.b.t. ontvangst was er destijds een “Belgacom”-product xyz dat omwille van de competitie jaren geleden uit de markt werd genomen maar dat een inkomende oproep gelijktijdig én aan de vaste lijn én aan het mobiele toestel werd aangeboden = gesprek kwam tot stand daar waar er eerst werd opgenomen, misschien kan een dergelijk product voor diverse gebruikers met dekkingsproblemen enige soelaas bieden (de marktomstandigheden zijn mijns inziens immers ondertussen enigzins veranderd) 

Dan vind ik het wel raar dat ze zo dikwijls verkeerd zijn met de realiteit, maar soit die kaarten beteken voor mij eerlijk gezegd ook niks, als klanten melden dat de ontvangst in een regio slecht is dan is het tenslotte de operator die moet er voor zorgen dat dit onderzocht wordt dat dit vroeg of laat in orde komt en de klant heeft er niks aan zelfs al zeggen die kaarten dat de ontvangst goed is, dit is mijn idee er over.

Reputatie 6
Badge +3

In feite komt de data van het ibpt van mensen die een app gebruiken of zelf een web test (BIPT Mijnsnelheid) uitvoeren bij de maker namelijk Charlie Bravo. Voor meer informatie bekijk dit: https://www.bipt-data.be/nl/terms Het is eigenlijk crowdfunding en geen echte controle door BIPT zelf.

Ik ben daar inderdaad van op de hoogte dat via een app info verstuurd wordt, omtrent ontvangst.

hi @JRN ik heb even de gecontroleerd voor regio sint truiden maar vind daar geen gekende issues op momenteel
kan je je straatnaam even doorgeven ?
dan kijk ik meer in detail na

Hallo,

De straat betreft Tramstraat.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie op dit ogenblik geen ticket openstaan voor die omgeving. Heb je er al langer last van of is dit recent ? Vooral binnen of ook buiten ? En zijn er meerdere personen met dit probleem ? Afhankelijk van het probleem kan ik de antenne dan laten nakijken. 

Hier in Beveren-Leie, al jaren zeer zwakke ontvangst. Wij wonen niet in een nieuw super geïsoleerd huis, en hebben vaak maar 1 streepje ontvangst of geen. Het huis uitvluchten is al jaren de norm en dan een juiste hoekje kiezen in de tuin, waar de ontvangst toch net aanvaardbaar is. Regen of geen regen. Voor gebruik van Proximus is dit vaak onze enige optie.

Mijn vrouw is verpleegkundige en regelmatig van wacht. Dat dit ooit tot een drama zal lijden valt niet uit te sluiten. 

als oplossing kun je bvb ondertussen met VoWifi werken op je smartphone

→ calling via Wi-Fi and 4G | Proximus 

→  Bellen via wifi | Proximus

Ontvangst is en blijft DRAMATISCH. Mijn vrouw is vandaag weer van wacht. We checken beiden onze telefoons (1 - 2  streepjes ontvangst). De WIFI oplossing is geactiveerd op beide telefoons (met een heel sterk mesh netwerk in ons huis), maar zolang er effectieve ontvangst is, schakelen de GSM’s niet over op WIFI.

Twee oproepen vanuit het operatiekwartier voor dringende interventie, en tweemaal valt instant de verbinding weg.

Ook LTE Volte ligt aan bij mij, maar met weinig resultaat.

Dit is DRAMATISCH en een ongehoorde performance van Proximus.

Ik wil dit structureel en permanent opgelost zien. 

mss nog een tip: in afwachting dat Proximus dit verder onderzoekt ivm je slechte mobiele ontvangst is van als je thuis bent, is vliegtuig modes in te schakelen zodat er niet kan overgeschakeld worden tussen mobiele en wifi netwerk.

VoLTE is voice over 4G (LTE) maar daarvoor moet eerst goed mobiele ontvangst hebben.

Heb je ook slechte ontvangst op 2G en 3G ander zou de ipv automatisch of 4G eens deze kunnen kiezen op je gsm. 

Test gedaan met vliegtuigmodus. Bij mij lukt dit op mijn Samsung S21, maar bij mijn vrouw met een Xiaomi Redmi lukt dit niet. (Zou sowieso een heel gedoe blijven, aan en uit bij huis in en uit)

Dus fail als redmiddel in de falende ontvangst van Proximus. We wonen nochtans vlakbij de dorpskom.

Ik moet nog geen 5G, 4G is genoeg, en terugvallen tot 3G in afgelegen hoeken, maar gewoon elementair telefoonontvangst (het basisproduct), dit is hemeltergend.

Ik zoek niet mijn heil in (illegale) signaalversterkers, maar reken op Proximus om dit geregeld te krijgen, en niet zoals mijn geburen (in een nieuw supergeïsoleerd huis) telkens buiten te moeten gaan om te bellen of gebeld te worden.

gewoon afwachten dan tot Proximus forummedewerker reageert.

Ik zie op dit ogenblik geen ticket openstaan voor die omgeving. Heb je er al langer last van of is dit recent ? Vooral binnen of ook buiten ? En zijn er meerdere personen met dit probleem ? Afhankelijk van het probleem kan ik de antenne dan laten nakijken. 

 

Ook hier in Bouwel/Grobbendonk, Brandenberg slecht GSM ontvangst.

je kan al eens kijken ondertussen in afwachting van een reactie van een Prox forummedewerker, wat dat hier aangegeven wordt als ontvangst waar je woont.
Kaart met het netwerkbereik | Proximus
 &
ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)
 &
Zendantenneskaart (vlaanderen.be)

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

Reputatie 5
Badge +2

@Geert Mat  Zou u uw forumgegevens kunnen aanvullen zodat we dit voor u kunnen nakijken. Ik zie op dit moment geen algemene problemen in die regio.

Reageer