Vraag

Slechte kwaliteit mobiel bellen

  • 15 October 2020
  • 12 reacties
  • 471 Bekeken

Ik heb een Proximus abonnement via het werk maar slaag er al lang niet in om binnenshuis een telefoongesprek te voeren in Opwijk (omgeving Foksveldstraat - Neerveldstraat) wegens gebrek aan signaal. Zelfs buiten is het zeer moeilijk. Nochtans, mijn huisgenoten - via provider Telenet) hebben geen enkel probleem en perfecte ontvangst. Zeer lastig, zeker met al  het thuiswerk!


12 reacties

@GertV2 je kan ook via https://zendantenneskaart.omgeving.vlaanderen.be/

wat je situatie op je adres geeft.

zie bvb → de uitleg/opspoorwerk van M_016

https://nl.forum.proximus.be/mobiele-telefonie-13/zeer-grote-problemen-met-uitgaande-gesprekken-en-met-de-inkomende-gesprekken-51644?postid=666406#post666406

Als M_016 hier langskomt kan hij u mss ook meer details/info geven 

Maar alleen Proximus kan zelf via de bevoegde dienst weten en laten onderzoeken of er daar lokaal problemen zijn met mobiele ontvangst en eventueel ook weten of een oplossing is of kan geboden worden, al dan niet eventueel in de nabije toekomst of niet!

zoals je ook kunt zien als je de bovenstaande link volgt heeft proximus een oplossing voor slechte ontvangst binnen huis via een mobiel coverage extender 

In de nabije toekomst zou je ook moeten kunnen gebruik maken van VoWiFi

 

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Ik ben geen Proximus-medewerker 

https://zendantenneskaart.omgeving.vlaanderen.be/

De dichtstbijzijnde antennes zijn op basis van bovenstaande deze van Orange en Proximus: nl. Viaduct Opwijk

De Proximus antenne aldaar ondersteunt 

2G/GSM 900 MHz band - 3G/UMTS 900 & 2100 MHz banden -4G/LTE 800 & 1800 MHz banden 

Daarnaast zijn er ook antennes van Proximus, Orange en Telenet op de verder gelegen Ringlaan Opwijk 

Proximus ondersteunt aldaar

2G 900 MHz -3G 2100 MHz - 4G 800 & 1800 & 2600 MHz

Telenet ondersteunt aldaar

2G 900 MHz - 3G 2100 MHz - 4G 800 & 1800 & 2100 MHz

Bovenstaande geeft op het eerste zicht niet direct een verklaring voor het fenomeen, tenzij er een probleem zou zijn met of een overbelasting van de Proximus antenne te Viaduct Opwijk

Over welk toestel spreken we (welke frequentiebanden worden ondersteund)

Eventueel kan een MCE (of binnen enkele weken de reeds langverwachte VoWiFi ) een mogelijke oplossing bieden

https://www.proximus.be/nl/id_cr_mobcov_extend/particulieren/toestellen/mobile-coverage-extender.html

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_vowifi/particulieren/blog/news/uit-eerste-hand/b-cr-vowifi.html

Best een verdere reactie van een Proximus-medewerker afwachten

 

@GertV2 Inderdaad voor de eventuele praktische oplossing bij zwak signaal daar kan alleen maar Proximus zelf voor zorgen, dus gewoon afwachten tot er een proximus forummedewerker hier vandaag of morgen de draad opneemt.

NB: Als het alleen bij je thuis hebt dat je dit voor hebt en nergens anders dan zal je toestel en simkaart niet moeten verdacht worden.

Al dank voor de reacties.

Extra info:

  • de GSM is een iPhone11
  • het probleem stelt zich alleen thuis, dus geen issue met toestel/sim

ja en kwestie van de nodige frequentiebanden te ondersteunen dat zal voor de iPhone11 ook geen probleem zijn.

Reputatie 7
Badge +4

@GertV2 Sinds wanneer heeft u deze problemen ? Weet u of andere proximusklanten dezelfde problemen hebben op deze locatie  (vb buren) ? 

Ik heb de antenne al even nagekeken en zie daar op dit ogenblik niet onmiddellijk een oorzaak voor de slechte kwaliteit van u gesprekken. 

De problemen dateren al van (heel) lang.  Vrienden op bezoek mét een proximus abonnement, hebben net hetzelfde probleem…

 

PS Ik heb mijn GSM nr toegevoegd in mijn profiel.

Het type bedrijfsabo dat hieraan verbonden is kunnen wij hier jammer genoeg niet behandelen. Best neem je hiervoor contact op met je werkgever.

Ik zie niet in hoe mijn werkgever de dekking van Proximus zou kunnen verbeteren ? Kan Proximus hiervoor geen actie ondernemen ?

 

Elke melding betrokken bij dit type abo dient via de werkgever te gebeuren. Indien je weet hebt van een particuliere abo die ditzelfde probleem heeft, mag je dit gerust ook toevoegen aan je profiel.

@GertV2 

 

Dag Gert, 

Wij wonen in Meise en hebben hetzelfde probleem!

Wij kunnen in ons huis NIET mobiel  bellen, gaat vaak zelfs direct op voicemail.

Op terras gaan staan, tegen het raam hangen of boven uit het raam, .. maar om belangrijke telefoontjes te doen met instanties, de bank, voor je werk, alles behalve interessant. Gesprekken die wegvallen, …

Ons werd altijd gezegd: uw huis is te goed geïsoleerd. (Door kennissen,  niet door Proximus) 

Ik hoop dat er iets aan gedaan kan worden! 
 

hier ook allebei IPhone. En op andere plaatsen nooit problemen.
 

Grtjs Lien 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

@lienmarie  Proximus had hiervoor een oplossing maar ze stoppen er mee en dat is/was de Mobile coverage extender (MCE) 

→ Stopzetting van de Mobile coverage Extender (Pro) | Proximus 

Je kunt de Mobile coverage extender (Pro) vervangen door bellen via wifi (VoWiFi)

Daar kun je ook zien welke toestellen ondersteund worden voor VoWif.

Voobvb iOS (apple) is dit:

Om bellen via wifi te kunnen gebruiken, moeten zowel je toestel als Proximus deze functionaliteit ondersteunen. Deze toestellen worden momenteel ondersteund: 

iPhone SE, 6s, 6s plus, 7, 7 plus, 8, 8 plus, X, Xs, Xs Max, Xr, 11, 11 Pro, 11 Pro Max, SE (2020), 12, 12 mini, 12 Pro & 12 Pro Max, 13, 13 mini, 13 Pro, 13 Pro Max.

Om bellen via wifi te activeren op je toestel, volg de stappen hieronder of bekijk onze  Apple tutorials :

  1. Installeer de laatste updates voor je toestel.
  2. Ga naar Instellingen Mobiel netwerk Bellen via Wi-Fi en activeer of deactiveer Bel via Wi-Fi op deze iPhone. Als er een pop-up verschijnt, tik op Schakel in.
    Zie Bellen via Wi-Fi niet staan? Ga dan naar Instellingen Telefoon. Je zou de optie nu moeten zien.
  3. Start je toestel opnieuw op.

Je gsm zal ervoor kiezen om een wifi gesprek te voeren als je mobiele dekking zwak is of niet bestaat. Met andere woorden, mobiele telefoongesprekken hebben standaard de voorkeur boven wifi gesprekken. Je oproep zal schakelen tussen het mobiele netwerk en het wifi netwerk als het mobiele signaal of wifi-signaal te zwak wordt of wordt afgebroken. Bij Instellingen Algemeen Info Netwerk kun je zien of je verbonden bent met Proximus VoWiFi.

Reageer