Vraag

slecht gsm bereik in huis

  • 17 January 2022
  • 21 reacties
  • 3915 Bekeken

Beste, Wij hebben een zeer slecht GSM bereik in onze woning, waardoor we bijna niet kunnen bellen/smssen. Dit is heel vervelend aangezien we nooit bereikbaar zijn als we thuis zijn! Dit is nog maar sinds enkele maanden, want vroeger hadden we geen problemen. Er is in ons huis ook niets veranderd.
Kunnen jullie hier eens naar komen kijken en ons een voorstel doen ter verbetering van jullie diensten?

Alvast bedankt hiervoor.


21 reacties

in afwachting dat iemand van het Proximus forumteam dit kan natrekken, kun je proberen om gebruik te maken van VoWifi

VoWifi - calling via Wi-Fi and 4G | Proximus

  • Heb je ook slechte ontvangst als je buiten je huis staat.

TBI: je kan al eens kijken ondertussen wat dat hier aangegeven wordt als ontvangst waar je woont.
Kaart met het netwerkbereik | Proximus
 &
ibpt | Dataportaal - Atlas mobiel (bipt-data.be)
 &
Zendantenneskaart (vlaanderen.be)

Kaart met het 5G netwerkbereik | Proximus

Reputatie 7
Badge +4

@Koen1973 Ik heb de ontvangst die je zou moeten hebben en de antenne nagekeken maar zie niet onmiddellijk een oorzaak. Er zijn recent geen wijzigingen gebeurd aan de antenne.

  • Heeft iedereen binnen je gezin deze problemen ? 
  • Heb je dit probleem ook buiten (meerdere straten ?), en weet je of de buren hier ook last mee hebben ?

Als je deze info nog kan geven kunnen we eventueel de antenne laten nakijken. 

VoWifi, (zie bericht van Martin) staat al actief op je gsm, dus dit zou in tussentijd wel verbetering moeten geven. 

Sinds enkele weken hebben ik en mijn vrouw hetzelfde probleem telkens als we een oproep krijgen moeten we naar buiten gaan want binnen is het hopeloos wij horen de oproeper maar zij verstaan ons niet mijn vrouw heeft een iphone 8 en ik een iphone 13 pro max

Vroeger nooit last van gehad !!

Ikzelf en buren hebben ook het probleem binnenshuis niet te kunnen bellen en ook geen belsignaal te ontvangen. Buiten werkt dat wel. Hierover werd met Proximus als gebeld (buiten), doch geen oplossing. Dit probleem stelt zich nu al meerdere maanden. Vroeger nooit problemen gehad. Eerst gaf Proximus aan dat er problemen waren met een antenne in Roeselare. Dit zou al moeten opgelost zijn... Geen oplossing gekregen. Ik ben NIET bereikbaar in noodgevallen en kan zelf NIET bellen. Dit kan toch niet. Ook inwonende dochter kan dit niet. Primaire functie van gsm is bereikbaarheid!!! 

Ter info: mss kan je ondertussen van vowifi (bellen over wifi) gebruik maken op je gsm’s.

Is het ontvangst signaal (aanduiding op je gsm ) buiten groot of is die ook maar laag of op het randje.

Reputatie 5
Badge +2

@ElsBod Ik heb net even nagekeken en 1 van de drie masten rond waar je woont, is momenteel door werken offline. Dit kan kwaliteitsproblemen geven doordat al het gsm verkeer over 1 mast minder wordt, verdeelt nu. We doen er alles aan dit zo snel mogelijk op te lossen.

Ik heb hetzelfde probleem, binnen amper bereik omwille van het feit dat onze nieuwbouw heel goed is geïsoleerd.  Dit maakt het zo goed als onmogelijk om binnen te bellen.  SMS en telefoongesprekken worden binnen soms gewoon zelfs niet ontvangen. 

Ik heb VoWifi aan staan maar zelfs al is de ontvangst SUPER slecht, dan nog schakelt mijn telefoon niet over naar VoWifi.  Het kan ook niet als standaard worden gezet dus zolang er nog een beetje signaal is, hoe slecht ook, wordt er niet overgeschakeld.

Reputatie 7
Badge +3

@kurt.vanderhaeghe Sommige toestellen hebben de mogelijkheid om bij de netwerkinstellingen  het  voorkeursnetwerk op te geven . Mocht je toestel deze optie hebben zet dit dan op WIFI  en VoWiFi zal dan permanent blijven aanstaan na herstart van je toestel .( meestal vind je deze optie in de instellingen van VoWiFi )

Ik heb net gemerkt dat voortaan VoWifi als voorkeur kan worden ingesteld.  Samsung S21 ultra.  Probleem opgelost.  🙂

 

 

TBI: voor diegenen die deze instelling niet hebben zoals ik trouwens, dan kan je ofwel

  • vliegtuigmode inschakelen
  • of kan je VoLTE uitzetten

sercio,Hier het zelfde probleem zeer slechte of totaal geen verbinding in huis.

wifi bellen ook geen oplossing. 

Zou toch graag oplossing hebben.

Hoe gaat dit opgelost worden?

 

@sercio 

Wat bedoel je juist dat bellen via wifi ook geen oplossing is, om welke reden is het voor jouw geen (tijdelijke) oplossing?

PS: PX forummedewerkers komen pas maandag terug langs.

 

Wij hebben sinds kort amper tot geen bereik binnenshuis. Buiten is het beter maar ook niet meer wat het geweest is. Vroeger nooit problemen mee gehad. Dit kan toch de bedoeling niet zijn?! Is hier beterschap in zicht op korte termijn?

Dit wordt blijkbaar een beetje overal vastgesteld dat het minder is dan wat het geweest is, ik stel net het zelfde vast, maar een duidelijke reden werd er nog niet gegeven. Ik ik op verplaatsing ben stel ik ook vast dat de ontvangst op verschillende plaatsen lager is dan een tijdje geleden?

Ik heb een handelszaak in Ingelmunster. Vroeger nooit geen probleem gehad met de verbinding. Nu is het een ramp. Mijn telefoongesprekken worden zelfs halfweg onderbroken. Ik mag zelfs al blij zijn als we tijdens een gesprek elkaar begrijpen. Het wordt tijd om eens van provider te veranderen. Het zal goedkoper zijn en slechter kan niet.

Reputatie 7
Badge +5

@sercio @Miranda Baeyens @Nick V Kunnen jullie je klantengegevens toevoegen aan het forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

@sercio @Miranda Baeyens @Nick V Kunnen jullie je klantengegevens toevoegen aan het forumprofiel? Dan kijken we het voor je na.

Gegevens aangevuld.
Zaterdag gebeld met iemand en moest 5x opnieuw bellen omdat de verbinding steeds wegvalt. Ook na het bellen via wifi viel de verbinding steeds weg. Ik hoop echt dat het probleem op korte termijn kan opgelost worden! Ik betaal geen abonnementskosten om niet of heel slecht bereikbaar te zijn.

Reputatie 7
Badge +5

@Miranda Baeyens Heb je dit enkel thuis of ook op meerdere locaties? 

Reputatie 1

Hier hetzelfde probleem. Maar sinds enkele weken is het alleen maar erger geworden. Vroeger kreeg ik nog een oproep en kon ik vlug naar boven gaan waar er betere ontvangst is om het gesprek te voeren. Nu krijg ik nu zelfs geen oproepen meer, enkel nog sms’en van gemiste oproepen als ik naar boven/buiten ga en plots terug bereik heb. Zeer handig dit! Ik heb hier indertijd al gevraagd om VoWifi te activeren op m’n mobiel, maar dat gaat blijkbaar niet. (Sony Xperia 1ii) 

Overigens, m’n vrouw heeft Orange en is wel perfect bereikbaar binnenshuis. 

Ook onderweg heb ik gemerkt dat het bereik echt wel verminderd is. Daar waar Proximus vroeger in 95% van de locaties perfecte ontvangst had, is dit toch echt wel serieus gedegradeerd. 

En als beloning mogen we dan vanaf januari nog maar eens extra betalen. 🙄

Ik ondervind net het zelfde, na de modernisering van hun mobiel netwerk moet ik mijn smartphone smartphone op 2G zetten om deftige mobiele ontvangst te hebben. 
Sommigen beweren dat zelfs na plaatsing van de nieuwe antennes nog achteraf optimalisering gebeurt.

Ik ben nog altijd in blijde verwachting ;-) 

https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_mobile_network_works/particulieren/blog/news/service/thuis-blijven-surfen-en-bellen.html

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_network_modernisation/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/modernisering-van-het-mobiele-netwerk.html

https://www.proximus.com/nl/news/2020/20201009_mobile-network-equipment-renewal.html#

 

Reageer