Vraag

simkaart vervangen

  • 17 April 2020
  • 26 reacties
  • 3390 Bekeken

Waarom kan of wilt Proximus mijn oude grote simkaart (Pay&Go) niet vervangen voor een nieuwe kleinere simkaart (nano)? Ze willen dit naar hun zeggen enkel doen bij een abonnement.. :thinking: ..Onbegrijpelijk! ...“Paarse krokodil”.. Wat als mijn huidige simkaart defect zou zijn??

 


26 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dit is inderdaad reeds verschillende malen aan bod gekomen, ook op het franstalige forum.

Ik vermoed dat de Proximus medewerkers zeker niet van slechte wil zijn, maar dat de (backend/informatica)systemen hierop  (nog steeds) niet voorzien zijn

Mogelijke oplossingen zijn bv.:

(tijdelijk) omschakelen naar en (goedkoop) abo met nieuwe multiformaat simkaart via de post (verrekening pro rata met overdracht van uw belkrediet)

(tijdelijk) uw nummer overdragen naar een andere operator die u een nieuwe SIMkaart stuurt per post

 

ik dacht nochtans dat ik hier al gelezen had dat ze die opsturen, wacht best tot iemand, van het proximus forumteam zelf, je hieromtrent meer info kan geven.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://fr.forum.proximus.be/telephonie-mobile-13/nano-sim-54482

= ja voor een abo, neen voor een P&G …  

Et c'est la même chose pour les Flamands? :relaxed:

zijn er dan geen proximus partners in computerwinkels die open zijn bv technische dienst die open is ?

Reputatie 6
Badge +3

Een SIM kaart blijft toch altijd hetzelfde ? Het is gewoon het formaat dat aangepast is om bepaalde toestellen te passen. De huidige Pay&Go SIM kan dan gedeactiveerd worden en aan de nieuwe nano SIM kaart het GSM nummer gekoppeld worden. Dat is puur om mensen te doen overschakelen naar een abonnement waar ze vaste inkomsten van hebben. Pay & Go kan je bepalen wanneer en hoeveel je wil opladen. Wanneer je gaat kijken op de Proximus website zou dit wel mogelijk zijn: https://www.proximus.be/nl/id_cr_paygo_faq/particulieren/mobiel/prepaidkaarten/veelgestelde-vragen-payen-go-plus.html Maar dan gaat het wel over Pay & Go Plus. Je zou gratis moeten kunnen overschakelen dan zou je een nano SIM kaart moeten kunnen krijgen.

Dat is inderdaad totaal niet logisch dat ze een een simkaart willen opsturen als het om een abonnement gaat waarvan je de sim niet meer in een nieuwe aangeschafte smartphone kunt inpluggen maar als het dan om een p&G sim gaat dat dit dan niet kan opgestuurd worden.

Reputatie 6
Badge +3

Dat is zelf in strijd met wat ze verkondigen op hun website. Dat is puur om meer abonnementen te kunnen verkopen in plaats van P&G. Heeft niets te maken dat het technisch onmogelijk is. Een SIM kaart blijft een SIM kaart.

Dat is zeker dat heeft daar totaal niks mee te maken en zeker nu in deze corona tijden dat je niet naar de prox shops of prox partner winkels kunt gaan om een simkaart 

Reputatie 7
Badge +3

aan allen, dat wij een Pay&Go simkaart niet kunnen omruilen en de nieuwe per post laten versturen heeft absoluut niets te maken met het feit dat wij van slechte wil zouden zijn of wij onze klanten allemaal een abonnementen zouden willen aansmeren, laat dat alsjeblieft duidelijk zijn. Het enige waar dat mee te maken heeft is het systeem waarin de Pay&Go kaarten actief staan. Deze is beperkt en laat het opsturen van een nieuwe simkaart per post gewoonweg niet toe. Daarom dat wij deze klanten proberen verder te helpen door de beperking van dat syteem te omzeilen op de manier zoals hier beschreven:

https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/nieuwe-multiformaat-sim-kaart-niet-alleen-voor-abo-maar-ook-voor-pay-go-laten-bezorgen-per-post-50168

Groetjes,

Antonella

Beste  AntonellaD (moderator), 

Wat een lachwekkend en totaal ongeloofwaardig verhaal. Mensen/ klanten zijn niet gek hoor..  Het gaat puur om de bereidwilligheid van Proximus, dus het gekozen beleid. Mijns inziens een ontmoedigingsbeleid voor Pay &Go. Vanwege mijn beroep en ervaring weet ik dat het technisch wel mogelijk is. Het koppelen van telefoonnummers aan (nieuwe) sim-kaarten gebeurt via software, ook bij vervanging van defecte sim-kaarten.  En als andere providers dit kunnen kan Proximus het ook!  Alles is tegenwoordig op te sturen met de post of pakkettendienst, zeker een sim-kaartje.. En waar een wil is is een weg… :wink:

 

Reputatie 6
Badge +3

@AntonellaD :  Op de website staat dat dit wel mogelijk is om gratis over te schakelen van een P&G naar een P&G + en dan wordt er bij SIM kaart sectie vermeld dat je wel een aangepast formaat kan krijgen. Dat staat in de FAQ. is dat dan foute informatie?

staat dat daar dan letterlijk als je overstapt van een Pay&Go formule naar een Pay&go+ dat ze die simkaart opsturen?

Reputatie 6
Badge +3

Opsturen staat niet expliciet vermeld, maar aangezien de shops gesloten zijn is het enigste alternatief versturen via post. Ik zou geen enkele reden kunnen bedenken waarom het juist niet zou gaan met P&G maar wel voor een abonnement. 

ja akkoord “that was the big question” maar daar staat niet dat ze een P&G sim opsturen, dus op dat gebied is het geen foute informatie aangezien ze van een shop spreken.

en dat is het antwoord op the big question: 

Het ruilen van de simkaart en de nieuwe simkaart per post laten bezorgen is momenteel niet mogelijk voor Pay&Go. Er is een manier om dit te omzeilen, maar daarvoor dient de herlaadkaart even omgezet te worden naar een (full control) abonnement. De dag nadien kunnen wij de simkaart omwisselen en per post laten versturen. Zodra de nieuwe simkaart is toegekomen en deze in gebruik is genomen, kan het nummer terug omgezet worden naar Pay&Go. Groetjes, Antonella

 

Reputatie 6
Badge +3

Full control is ook een betalende optie,  indien je achteraf een creditnota krijgt geen probleem. Anders zit je met de extra kost gewoon om het systeem te omzeilen. 

Ja inderdaad die uitleg zullen we nog moeten krijgen.

Waarom zou je via zo'n omslachtige en klantonvriendelijke omweg aan een nieuwe sim-kaart moeten komen? Proximus kan dit met enkel een simpele handeling op de computer snel oplossen. Ze kunnen eenvoudig elke Proximus sim-kaart koppelen aan elk Proximus telefoonnummer..Ook een defecte sim-kaart kunnen ze zo makkelijk vervangen. Dus wat is eigenlijk hun probleem? Ze moeten gewoon eerlijk zijn en niet met van die flauwekul afkomen.. Als we als gewone P&G-klant niet meer interessant genoeg zijn switchen we wel naar een andere provider.. 

 

dit is trouwens inderdaad wat ze in de Proximus shops doen die handeling op de computer en tegen dat ik buiten kwam werkte mijn nieuwe simkaart al, heb dit al 4 keren moeten laten doen in de shop met mijn P&G simkaarten en dit werkte direct zonder problemen.

Reputatie 7
Badge +3

Allen

Martin schrijft : “pay&go simkaart vervangen : (backend/informatica)systemen hierop  (nog steeds) niet voorzien zijn” - klopt, dit kan dus inderdaad enkel in de winkel, de klantendiensten hebben geen skills/bevoegdheid/systeem om pay&go kaarten om te wisselen.  Enkel de shops kunnen dat.  

@John ZVL 

je schrijft : mijn oude grote simkaart (Pay&Go) niet vervangen voor een nieuwe kleinere simkaart (nano) : ik begrijp hieruit dat je simkaart momenteel niet defect is maar dat je een ander (kleiner)type kaart wilt?   Een (tijdelijke) oplossing kan zijn: de kaart zelf knippen, je vindt hier ook info via google.  Het spijt me dat het nu niet anders kan.

Groeten,

Tina

 

Beste Tina en andere moderators,

Ik heb nog steeds geen geloofwaardige (technische) verklaring gekregen waarom een nieuwe sim-kaart echt niet mogelijk is… Het enige wat ik kan bedenken is pure “onwil”, al dan niet uit commercieel oogpunt.. :thinking:

Ik heb enkele jaren terug de mini-sim (2FF fromaat) al kleiner geknipt naar micro-sim (3FF formaat). Deze nu nog kleiner knippen naar nano-sim (4FF formaat) lijkt mij een te groot risico. Wss zal de inwendige chip en contacten beschadigd worden en daarbij is een nano-sim ook dunner. Ik wil het wel proberen hoor,  maar krijg ik dan bij mislukken een nieuwe sim-kaart toegestuurd? Het gaat toch ook om klantvriendelijkheid , zeker óók in deze Coronacrisis hè?.. En waar een wil is is een weg.. :wink:

je hebt natuurlijk ook speciaal kniptangen maar dat is natuurlijk ook weeral niet gratis als je die moet aanschaffen!

Reputatie 7
Badge +4

 

@John ZVL 

Ik vermoed dat de Proximus medewerkers zeker niet van slechte wil zijn, maar dat de (backend/informatica)systemen hierop  (nog steeds) niet voorzien zijn

https://nl.forum.proximus.be/jouw-ideeenbus-52/nieuwe-multiformaat-sim-kaart-niet-alleen-voor-abo-maar-ook-voor-pay-go-laten-bezorgen-per-post-50168

Met quasi zekerheid kan vooropgesteld worden dat prepaid en postpaid apart behandeld worden in het Proximus-netwerk = er wordt een specifiek platform gebruikt om prepaid te behandelen (en elke oproep in real time te superviseren bv. om redenen van het belkrediet)

Mogelijk wordt het onderscheid gemaakt op basis van Waarschijnlijk wordt IMSI (International Mobile Subscfriber Identity) en zijn er specifieke reeksen van (bv. 1000/10000) nummers voorbehouden voor prepaid 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Simkaart

Blijkbaar beschikken de helpdesks/backends niet over dergelijke SIM-kaarten en zijn de backend-processen er ook niet op voorzien om deze via helpdesk/backend uit te delen en op te sturen

Gezien de tot nu toe beperkte reactie op bovenvermeld idee en vermits Proximus o.a. in zijn laatste aandeelhoudersvergadering een toch significante daling van het aantal prepaidklanten ten voordele van postpaid, vermoed ik dat een eventuele aanpassing van de systemen/processen niet voor direct zal zijn (= kosten versus baten)

 

Een mogelijke korte termijn oplossing in afwachting van de opening van Proximus-centers (al dan niet op afspraak) is misschien mogelijk op basis van een P&G (simkaart-nr en GSM-nr) voorhanden in één of andere supermarkt waarbij het Sim-kaartnr van de nieuwe kaart losgekoppeld wordt van het nieuwe P&G GSM-nr en gekoppeld wordt aan het oude P&G GSM-nr)

Misschien kan dit eens door een Proximus-medewerker in samenwerking met een technische backend bekeken worden...

Zonder speciaal gereedschap lijkt het mij niet direct opportuun een SIM-kaart op nano-niveau te gaan knippen

Reputatie 7
Badge +3

@John ZVL 

Wat ook zou kunnen, na overleg met andere collega’s : 

“ofwel kunnen we de klant een nieuwe Pay&Go laten kopen” (= wel - tijdelijk - nieuw nummer)

Na het grondig identificeren kan een swap naar zijn oude nummer gedaan worden en het eventuele credit kan over gezet worden”

maar ik herhaal nogmaals : we kunnen geen nieuwe pay & go simkaart opsturen met je nummer gelinkt, zoals ze in de shops wél kunnen…

 

groeten

Tina

Reageer