Beantwoord

Samsung Galaxy S8 ontvangt al maanden geen updates meer


Reputatie 1
Ik heb een Galaxy S8 met een PRO CSC (Proximus) bij een kranten-abo aan korting kunnen kopen.
Het lijkt dat ik sinds de update naar Android 9 in begin maart (met security patch level van Feb. 2019) geen enkele beveiligingsupdate mogen ontvangen.
De S8'en met LUX en PHN CSC codes (Luxemburg en Nederland) hebben al wel verschillende patches mogen ontvangen. Ik kan dus enkel concluderen dat Proximus deze updates tegenhoud of niet op een ordentelijke manier nakijkt zodat die vrijgegeven kan worden.

Wanneer kunnen we een update verwachten voor onze PRO S8 telefoons?

Een mooi overzicht over welke CSC welke updates heeft: https://www.sammobile.com/firmwares/galaxy-s8/SM-G950F/
icon

Beste antwoord door Anonymous 15 May 2019, 13:09

Bekijk origineel

30 reacties

Werd hier inderdaad een tijdje terug al aangehaald op het forum, maar tot nu toe nog geen datums bekend gemaakt geweest door Proximus!
Hallo laibalion

Ik heb dit even nagevraagd.
Als ik nieuws heb, kom ik hierop terug. 🙂
laibalion
Ik kreeg volgende informatie door.
De laatste Android 9 software releases voor de S8+ PRO versie werden door Proximus afgekeurd (maart-april 2019).
Met de Android 9 release introduceerde Samsung fouten die niet overeen kwamen met de configuratie van Android 8 op de S8/S8+.
En tot dusver heeft Samsung nog geen correctie aangeleverd in een nieuwe release.

We moeten dus nog wachten op de correctie van Samsung zelf.
Reputatie 1
Dag Samantha,

bedankt om dit zo snel uit te zoeken. Je bedoeld dus dat er een fout in de Android9 release zat die specifiek voor PRO S8 en S8+ van toepassing is, en dat die pas bij bijkomende updates naar boven is gekomen?
Ik begrijp dat dit opgelost moet worden, maar een beetje jammer dat als de fout er toch al in zat, we de bijkomende updates niet mogen krijgen.

Alleszins bedankt, het bevestigd alleen maar mijn voornemen om mijn volgende smartphone geen Samsung meer is owv hun belabberde update service.
Alleszins bedankt, het bevestigd alleen maar mijn voornemen om mijn volgende smartphone geen Samsung meer is owv hun belabberde update service.

waarom zou dit volgens u alleen bij Samsung voorvallen ?
Reputatie 1
Alleszins bedankt, het bevestigd alleen maar mijn voornemen om mijn volgende smartphone geen Samsung meer is owv hun belabberde update service.

waarom zou dit volgens u alleen bij Samsung voorvallen ?


Omdat de meeste anderen (alle?) fabriekanten geen CSC gebruiken.
Mijn vrouw heeft een Xiaomi A2 lite en die krijgt elke maand netjes haar security updates, zonder dat daar een provider ook maar iets over te zeggen heeft. Dat lijkt grotendeels een Samsung ding te zijn.
Ik weet niet echt hoe de vork in de steel steekt maar ik heb mijn Samsung Galaxy 8 gekocht in een computershop en ik krijg toch de updates.
Reputatie 1
ja, dan zal jij waarschijnlijk de LUX CSC code hebben.
Je kan lezen hoe je dit te weten komt hier: https://www.droidviews.com/how-to-change-csc-in-samsung-galaxy-phones/

Zoals vermeld in mijn openingspost, heb ik mijn S8 bij een kranten abo. gekocht aan zowat halve prijs op dat moment. Hierbij is nooit vermeld geweest dat het om PRO 'branded' toestellen ging. Ik veronderstel dat Proximus wat stock overschot had en die via andere kanalen van de hand heeft gedaan.
laibalion

Hierin ben ik zelf geen expert, dus moest ik dit opnieuw navragen.

Blijkbaar is de software voor Galaxy S8+ PRO door Samsung doorgestuurd en hebben we dit goedgekeurd en bevestigt aan Samsung.
In de komende week zou de update in principe beschikbaar moeten zijn. (misschien zelfs al dit weekend)

Om te antwoorden op jouw vraag :)
Je bedoeld dus dat er een fout in de Android9 release zat die specifiek voor PRO S8 en S8+ van toepassing is, en dat die pas bij bijkomende updates naar boven is gekomen?
Ik begrijp dat dit opgelost moet worden, maar een beetje jammer dat als de fout er toch al in zat, we de bijkomende updates niet mogen krijgen.


De Android 9 release is beschikbaar gemaakt voor S8+ PRO versie destijds (G955FXXU4DSBA) met de voorwaarde dat Samsung de fouten oplost in de volgende release.
Dus het klopt dat Android 9 een conditional approval heeft gekregen van Proximus begin maart, maar dat wel tot vandaag heeft geduurd om de fouten effectief op te lossen.
En daarom zijn er tot nu geen nieuwe releases meer gebeurd.
Inderdaad ik heb de LUX CSC code, bedankt voor de uitleg en doorsturen van de link met uitleg.
ja, dan zal jij waarschijnlijk de LUX CSC code hebben.
Reputatie 1
Samantha, bedankt om dit allemaal uit te zoeken.
Het is een leuke ervaring om te merken dat er bij Proximus goede community support wordt gegeven.
Samantha, bedankt om dit allemaal uit te zoeken.
Het is een leuke ervaring om te merken dat er bij Proximus goede community support wordt gegeven.


graag gedaan. ;)
Blij dat ik kan helpen.
Reputatie 1
Gewoon om lezers van dit topic up to date te houden. Tot op heden is de update nog steeds niet beschikbaar op mijn S8 PRO
Reputatie 1
@SamanthaV, nadat de vorige update 2 maanden vertraging heeft opgelopen en uiteindelijk op 27 mei is vrijgegeven, moet ik vaststellen dat ik opnieuw weer maanden moet wachten op updates die op de LUX en nederlandse CSC versies wel gewoon beschikbaar zijn.
We zijn ondertussen bijna eind juli en de PRO S8 toestellen zitten nog op patch level van april.
Wanneer mogen we onze update verwachten en waarom duurt dit zo lang bij Proximus?

Alvast bedankt!
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb geinformeerd bij de verantwoordelijke voor je.
@SamanthaV, nadat de vorige update 2 maanden vertraging heeft opgelopen en uiteindelijk op 27 mei is vrijgegeven, moet ik vaststellen dat ik opnieuw weer maanden moet wachten op updates die op de LUX en nederlandse CSC versies wel gewoon beschikbaar zijn.
We zijn ondertussen bijna eind juli en de PRO S8 toestellen zitten nog op patch level van april.
Wanneer mogen we onze update verwachten en waarom duurt dit zo lang bij Proximus?

Alvast bedankt!


Idem, hopelijk een snelle reactie want er zijn ondertussen weer enkele updates gepasseerd...

Het is lang wachten op updates sinds de s8 toestellen de Android Pie update hebben ontvangen...
Reputatie 1
@HadewychT, enig nieuws hier rond?
Reputatie 7
Badge +4
Sorry voor mijn late reactie. Volgens de verantwoordelijken zou de laatste update voor Galaxy S8 (XXU5DSFB) op 12/7 goedgekeurd zijn.

De vorige software release die Samsung ons sinds mei 2019 heeft aangeboden bevatte fouten op gebied van de Proximus APN’s (instellingen nodig voor internet) en kon daardoor niet goedgekeurd te worden.

Proximus test altijd de software releases die Samsung ons aanbiedt - als er vertraging zit in dit proces is dit omdat

  • Samsung de software niet heeft afgeleverd
  • Proximus de software heeft afgekeurd
Reputatie 1
@HadewychT , bedankt voor het uitzoeken.
Als de update van 12/7 inderdaad is goedgekeurt zal die een van de volgende dagen wel verschijnen vermoed ik, aangezien er nu al 2 weken gepasseerd zijn sindsdien.

De reden waarom ik vroeg waarom dit bij PRO altijd zo lang duurt, is dat als je een bijv. LUX CSC model koopt, die spec. gewijs identiek is aan het PRO model (je kan je PRO toestel zelfs omzetten naar een andere CSC, mits factory reset waarin ik geen zin heb), daar er niet zo'n grote vertragingen opduiken.

Maar alvast bedankt voor de info.
Uit bijkomende zekerheid over de goede werking/veiligheid waarschijnlijk, meer Professioneel, nee ?
Reputatie 1
Uit bijkomende zekerheid over de goede werking/veiligheid waarschijnlijk, meer Professioneel, nee ?
Ik heb niets tegen bijkomende controles, zolang daaruit zinvolle beslissingen komen.
Is het meer professioneel om een bugje met een APN, waarvan je perfect simpele instructies kan schrijven voor mitigation naar gebruikers, 3 maanden waarde aan security updates van het OS laat blokkeren? Als het APN issue het enige zou zijn, keur je de update toch gewoon goed en geef aan Samsung door dat dit gefixt moet worden tegen volgende update.
Het lijkt me dat de software issue(s) gevonden in deze update niet de juiste severity gegeven zijn in dit geval.

Maar ik goed, ik verwacht niet dat Proximus hun werkwijze hierrond gaat veranderen, en waardeer dat ik de gevraagde feedback krijg.
Het zet me er in de toekomst wel toe aan om de kijken als er ergens smartphones als actie goedkoop beschikbaar zijn, welke CSC ze hebben.
Ok, we wachten dan maar het antwoord van Proximus af hierop....
Reputatie 1
Voor diegenen die dit topic volgen. Vandaag is update XXU5DSFB beschikbaar gekomen voor de PRO S8.
Reputatie 1
@HadewychT en we zijn weer 2 maanden achterop met security updates tov onze niet PRO CSC buren...
Wanneer kunnen we een update verwachten? Ik vind security op mijn smartphone erg belangrijk.

Het trouwens interessant zijn dat het publiek gedocumenteerd wordt welke updates in de backlog zitten, getest, afgekeurd en goedgekeurd worden.
Reputatie 7
Badge +4
Goeiemorgen,

De laatste software die ons door Samsung is aangeboden geweest voor S8/S8+ is XXU5DSFB en dat is de security patch van juli 2019
Samsung heeft geen nieuwere release voor S8/S8+ PRO versie aangeboden, wij hebben ook geen zicht op welke releases er nog gaan komen.

Deze info hebben wij aan ons IT team opgevraagd.

Reageer