Vraag

Roamingkosten Vereningd Koninkrijk bij Pay & Go +

  • 1 October 2022
  • 6 reacties
  • 110 Bekeken

Ik heb een Pay & Go + herlaadkaart en ga volgende maand op reis naar het Verenigd Koninkrijk. Zijn de data/belminuten/sms’en die ik krijg bij mijn herlaadbundel ook daar gewoon geldig of niet? Jullie website is daar niet echt duidelijk in. 

Bij het tariefplan bij het herladen van m’n nummer staat dit:

Prijzen BTW inbegrepen. Je tariefplan is geldig in België en onderweg (roaming) binnen de EU (+IJsland, Liechtenstein en Noorwegen), uitgezonderd speciale nummers (voting, 0900, …) en diensten van derden.

Het Verenigd Koninkrijk staat hier dus niet bij, dus zou ik verwachten van niet.

Als ik echter kijk op jullie infopagina over roaming op proximus.be/roaming spreken jullie ook over de EU en Ijsland, Liechtenstein en Noorwegen maar voegen jullie er plotseling ook nog Andorra, Gibraltar, Monaco en het Verenigd Koninkrijk aan toe. 

Alvast bedankt voor een antwoord!


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn pas vanaf morgen terug aanwezig op dit publieke forum

Concreet zijn er voorlopig/tot nader order o.a. bij Proximus geen bijkomende roaming kosten van toepassing voor het UK, maar vermits  het UK reeds enige tijd geen EU lid meer is bestaat er derhalve geen wettelijke verplichting meer voor EU operatoren de EU roaming richtlijn toe te passen (en kunnen er vroeg of laat voor. het UK roaming kosten in rekening gebracht worden)

Internationale en roamingtarieven per land | Proximus

De link waar jij naar verwijst is dezelfde link waar ik in mijn oorspronkelijke post ook al over sprak en naar verwees en waar inderdaad staat dat het VK geen roamingkosten kent.

Het punt dat ik probeer te maken is dat als ik op de website kijk naar mijn tariefplan er gesproken wordt over geen roamingkosten binnen de EU (+IJsland, Liechtenstein en Noorwegen), terwijl er op die andere pagina plots gesproken wordt over geen roamingkosten binnen de EU (+IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Andorra, Gibraltar, Monaco en het Verenigd Koninkrijk)

Waarom staan die 4 op sommige pagina’s wel vermeld en op andere niet? Ik geloof je wel hoor als je beweert dat er geen roamingkosten zijn momenteel in het Verenigd Koninkrijk, maar op vlak van communicatie staat dit toch helemaal niet duidelijk op de site. De ene pagina zegt A, de andere zegt B ...

Gewoon best het officieel antwoord van iemand van Proximus zelf afwachten morgen als ze terug langskomen.  En dan kunnen de Prox medewerkers dit ook doorgeven aan de bevoegde dienst om de website wat aan te passen zodat dit duidelijker en minder verwarrend wordt.

Reputatie 7
Badge +4

@ Proximus

De info op de website is inderdaad voor verbetering vatbaar (in Nl en Fr) bv. “is deel van EU” dient zeker te worden aangepast 

 

 

@AL26 

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker

Veelgestelde vragen over gsm-abonnementen | Proximus

Dit is de “volledige lijst” ook geldig voor Pay&Go+

 

Op te merken valt evenwel dat bv. de Kanaaleilanden (zoals Jersey) niet onder UK vallen en roaming tarieven van toepassing zijn

Kan een Proximus medewerker wanneer ze hier actief zijn tijdens de werkweek mij nog eens schriftelijk bevestigen dat in het Verenigd Koninkrijk Pay&Go+ herlaadbundels ook daar gewoon geldig zijn net zoals in België en de EU?

In navolging van wat @M_016 hierboven zei heeft niet alleen de site, maar ook de app in dat geval een update nodig. In de app wordt er ook enkel gesproken over  surf/bel “nationaal en vanuit de EU”. De UK behoort niet meer tot de EU, dus als je de app letterlijk interpreteert zal de modale gebruiker tot de logische conclusie komen dat ér wel extra kosten in de UK zijn.  

Reputatie 7
Badge +3

beste,

Proximus doet niet mee aan de Brexit. In die zin dat we onze roamingtarieven niet aanpassen.

Dat betekent dus dat we belminuten, sms’en en data blijven aanrekenen alsof het Verenigd Koninkrijk nog steeds in de EU zit.

En dat zowel voor roaming (bellen vanuit het Verenigd Koninkrijk) als internationaal bellen (bellen naar het Verenigd Koninkrijk). Om het makkelijk te houden, lees je op onze website en facturen ‘EU’. Maar eigenlijk mag je dit vanaf de Brexit dus lezen als ‘EU + Vereningd Koninkrijk, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein en Gibraltar’.

groetjes

Tina

Reageer