Vraag

proximus vowifi - welke poorten?

  • 31 October 2021
  • 11 reacties
  • 830 Bekeken

Beste allemaal,

Woonachtig te Zoersel en eerder verouderde infrastructuur aanwezig in de straat, dus (nog) geen fiber mogelijk helaas. Om die reden hebben wij 2 providers in huis, Proximus en collega Telenet.

Het gros van ons internet verkeer verloopt via collega Telenet.

 

Wij gebruiken mobiel van Proximus, deze zit in een flex pack.

Gesteld dat wij Proximus + de collega combineren in 1 netwerk (ofwel als failover ofwel met bijv. Peplink  router, dan veronderstel ik dat bepaalde poorten naar de Proximus-WAN moeten gerout worden?

Klopt dit?

En zo ja, welke poorten moeten dan naar de Proximus-WAN gerout worden?

 

Alvast bedankt voor jullie input & hulp!


11 reacties

Ter info: bbox3 WAN poort is niet in gebruik bij Proximus bbox router/modem

Het proximus VDSL signaal(via koperlijn) komt binnen op de bbox3 router en de ethernet signalen komen terecht op de gele ethernet poorten.

maar in je titel heb je VoWifi staan dus bellen over wifi, dit werkt voor bepaalde toestellen en moet ook door Proximus soms nog geactiveerd worden vooraleer het op een ondersteund toestel kan werken. http://proximus.be/vowifi 

Bellen via wifi | Proximus daar kun je zien welke iOS en Android toestellen ondersteund worden.

Het proximus VDSL signaal(via koperlijn) komt binnen op de bbox3 router en de ethernet signalen komen terecht op de gele ethernet poorten.

maar in je titel heb je VoWifi staan dus bellen over wifi, dit werkt voor bepaalde toestellen en moet ook door Proximus soms nog geactiveerd worden vooraleer het op een ondersteund toestel kan werken.

Dag Martin, bedankt voor je antwoord.

Even ter verduidelijking: wij zullen of een hardware of een software methode gebruiken om 2 providers (Proximus + Telenet) als het ware te "bonden".

Ik begrijp dat dit geen alledaagse oplossing is, maar in onze situatie is het wel de meest voor de hand liggende.

Laten we er even van uit gaan dat we een hardware "switch" hebben die de 2 providers kan combineren, dus Proximus-WAN en Telenet-WAN (stel even: theoretisch bij elkaar opgeteld) daarachter hebben we dus ons eigen netwerk, met daaraan een 2-tal wifi access points.

Punt is dat de routing hetzij via de Proximus-WAN hetzij via de Telenet-WAN kan gaan lopen. En voor zover ik kan inschatten moet ik om Proximus vowifi te kunnen gebruiken (in combinatie met ons Proximus GSM abonnement) wel de vowifi naar Proximus kunnen routen. (tenzij vowifi van Proximus mobiel abonnement de wifi van Telenet kan gebruiken, wat ik betwijfel.)

 

Vandaar mijn vraag: welke poorten voor vowifi?

hier spreken ze ook over vOwifi en poorten ik weet niet of je daar iets aan hebt

→ VoWifi werkt niet op iPhone XS met iOS 14.6 - Userbase mss kan je daar ook eens je vraag stellen op Userbase want daar zitten ook wel leden die op dat gebied u mss kunnen verder helpen.

& ook nog hier over poorten → 

VoWifi - firewall instelling | Proximus Forum

Op je firewall moeten de poorten 500 en 4500 geopend worden om UDP trafiek toe te laten en de MTU moet ingesteld worden op 1500 bytes voor IPv4 en 1800 bytes voor IPv6.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt (normalerwijze) Proximus VoWiFi (zonder bijkomende instellingen) gebruiken op Telenet WiFi 

Ik vrees evenwel dat WAN “bonding”  (Wide Area Access) “bonding” van Telenet internet via coax en Proximus internet via telefoonkabel niet (zonder meer op basis van een “switch”) realiseerbaar is

In principe dient u mijns inziens hiervoor gebruik te maken van een router met 2 WAN poorten en dient deze router de “switch over” mogelijkheden te bieden 

Multi-WAN routers: A comprehensive guide to five of the best (techgenix.com)

een Multi wan router inderdaad maar waar sluit je dan de Wan poort van deze aan voor proximus waarschijnlijk dan aan de ethernetpoort van de bbox door een pppoe op te starten en de decoders aan de bbox laten hangen.

@panini ik zou zeker ook eens de vraag stellen op http://Userbase.be  

Reputatie 7
Badge +4

@Martin uiteraard zoals elke andere router

Dat wel maar of dit gaat werken samen met TN dat is eigenlijk waar ik aan twijfel, en dacht dat je mss ergens een andere methode gevonden/gelezen/gegoogeld had (multiwan routers - Google zoeken)

misschien wel als switchover bij uitval van één van de twee maar als bounding ? 

Maar op Userbase zijn er die hiervan heel goed op de hoogte zijn vandaar mijn voorstel naar TS toe om het eens op Userbase te vragen.

@Martin en @M_016,

Bedankt voor jullie info;

Ik ga idd eerst testen of vowifi degelijk werkt op Telemet netwerk. Neem dus aan dat dit ok zal zijn.

Vraag: weet één van jullie of en hoe ik op iphone kan zien of ik met vowifi bel?

 

Voor wat bonding betreft:

Ik begrijp dat dit niet 1,2,3 zomaar kan. Wordt ofwel Peplink, ofwel OPENsense of pfsense, ofwel een TP-link die dat gaat doen.

 

Super bedankt!

Vraag: weet één van jullie of en hoe ik op iphone kan zien of ik met vowifi bel?

Onder instellingen / Mobiel netwerk "mobiele data" moet op aan staan

en als bij "Netwerkselectie" Proximus” staat heb je nog geen VoWifi.

 

Reputatie 7
Badge +4

GSM in vliegtuigmodus zetten voor gebruik VoWiFi indien Proximus mobiel netwerk aanwezig is moet in principe een oplossing bieden

 

 

 

in feite moet je 3 dingen checken om zeker te zijn:

  1. checken of het door Prox geactiveerd werd 

    Onder instellingen / Mobiel netwerk "mobiele data" moet op aan staan

    en als bij "Netwerkselectie" Proximus” staat heb je nog geen VoWifi.

     

  2. dan controleren of het via een PX wifi netwerk werkt

    GSM in vliegtuigmodus zetten

  3. dan controleren of het via een TN wifi netwerk werkt
    GSM in vliegtuigmodus zetten

Reageer