Skip to main content

Vanaf het GSM-toestel van mijn vader (Orange) kan het Proximus-nummer  van mijn moeder niet gebeld worden. Er komt een Engelse boodschap dat het nummer niet in gebruik is.

Als de simkaart van mijn vader in mijn toestel gestopt wordt lukt het ook niet om het nummer van mijn moeder te bellen. Ik heb ook al  de contactgegevens in beide toestellen gewist en terug ingevoerd, zonder resultaat. In de Proximus-winkel is het toestel van mijn moeder nagekeken en men bevestigt dat er geen blokkeringen in staan. In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt. We zijn ten einde raad...

Misschien een onwaarschijnlijke mogelijkheid, maar heb je al eens gekeken of op je moeders toestel het nummer van je vader niet is geblokkeerd?  op sommige (alle?) telefoons kan je nummers “blacklisten”, misschien is dat per ongeluk gebeurd?
 


Misschien een onwaarschijnlijke mogelijkheid, maar heb je al eens gekeken of op je moeders toestel het nummer van je vader niet is geblokkeerd?  op sommige (alle?) telefoons kan je nummers “blacklisten”, misschien is dat ongeluk gebeurd?
 

Ik ben met het toestel naar een Proximus-center geweest en daar heeft men bevestigd dat er geen enkele blokkering actief was aan mijn moeders kant.


Sorry, maar volgens de bewoordingen van je antwoord ben ik niet zo gemakkelijk overtuigd.

Hebben ze echt wel gekeken of er nummers ‘geblacklist” zijn?

 

Het is niet moeilijk om een nummer te blokkeren:

https://www.seniorweb.nl/tip/telefoonnummer-blokkeren

 


Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?


Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Dat lukt inderdaad wel


Sorry, maar volgens de bewoordingen van je antwoord ben ik niet zo gemakkelijk overtuigd.

Hebben ze echt wel gekeken of er nummers ‘geblacklist” zijn?

 

Het is niet moeilijk om een nummer te blokkeren:

https://www.seniorweb.nl/tip/telefoonnummer-blokkeren

 

Ik zal morgen zelf nog eens nakijken


Ter info: voor de zekerheid even opgezocht:

Vanaf het geblokkeerde telefoonnummer kan jij niet meer gebeld of ge-sms’t worden.

Dus we zullen nog moeten verder zoeken, maar wie weet komt Prox maandag met de oplossing af.

Kan je dan nog smsen sturen in dat gaval ?

Dat lukt inderdaad wel

 


1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

2. Geen van beide is recent van operator veranderd, maar het nummer en de simkaart van mijn moeder (die niet bereikbaar is vanop mijn vader zijn toestel) is wel vrij recent in gebruik genomen.

 

Laat ons eens terugkeren naar de originele post. Als ik het goed begrijp ...

  1. heeft de moeder een nieuwe SIM kaart en nieuw Proximus nummer. “Iedereen” kan moeder bellen (met “iedereen” wordt bedoeld: de andere familieleden, die allemaal bij Proximus zitten).
  2. vader die bij Orange zit kan moeder niet bellen.

Mijn conclusie uit bovenstaand:

Moeder is alleen bereikbaar vanuit het Proximus netwerk, en niet vanuit Orange. Dit is een typisch probleem dat zich meestal voordoet bij geporteerde nummers, waarbij de databases van de Providers nog niet aangepast zijn.

Vergeet alle bovenstaande berichten over geblokkeerde nummers. De TS heeft al gezegd dat het ook niet werkt als de SIM kaart in een ander toestel wordt gebruikt, het ligt dus zeker niet aan eventuele blokkeringen door moeder’s GSM toestel) ..

Vraag:

  • welk GSM nummer heeft moeder (eerste 4 cijfers). Is het een 047x of een ander nummer?
  • werd het nummer geporteerd vanuit een andere Operator?
  • zoek eens op https://1299.be of https://crdc.be bij welke Operator het nummer van moeder geregistreerd is.

In ieder geval: wie moet het oplossen?

  1. in eerste instantie is dat Proximus. Moeder heeft een probleem met haar Proximus nummer, dus alléén Proximus kan haar aanspreekpunt zijn. Ook indien de oplossing van Orange moet komen, gaat dat via Proximus.
  2. Als het nummer niet correct zou staan bij https://1299.be dan is zeker Proximus aan de zet.
  3. Dergelijke problemen komen meestal normaal vanzelf in orde, want soms kan het enkele dagen duren voor de Provider databases aangepast zijn.

 In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt.

Dag Philippe,

Ik denk dat uw suggestie ons dichter bij een oorzaak/oplossing brengt.Hiervoor dank.

Op crdc.be krijg ik als status voor het nummer van mijn moeder "het opgegeven telefoonnummer is niet meer in gebruik". Dat is exact de melding die mijn vader krijgt vanuit het Orange-netwerk. Omdat ik dacht dat mijn moeder momenteel dus enkel vanuit het Proximus-netwerk bereikbaar is heb ik iemand met een Telenet-nummer gevraagd om haar te bellen. En dat lukt WEL. 

Ook mijn dank aan alle anderen op het forum die mee helpen zoeken.

De melding op crdc wijst volgenw mij toch wel degelijk op een probleem. Kan de klantendienst van Proximus dergelijke zaken oplossen/aanpassen of moet ik terug in de winkel langs?

 


@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?


En als het nummer -cfr de boodschap-  niet meer in gebruik is, hoe kunnen Telenet en  Proximus  nummers haar wel bellen en een Orange nummer niet? Is “niet in gebruik” dan niet hetzelfde voor elke operator?
Niet in gebruik voor gesprekken en wel in gebruik voor sms?


@philippe_d 
Om even terug te komen op mijn vraag of het nummer van je vader is geblokkeerd.

Wat gebeurt er als je vader je moeder anoniem belt?

Ingeval je vaders telefoonnummer is geblokkeerd op je moeders telefoon zou zij een anoniem gesprek toch wel kunnen ontvangen, denk ik zo.


De melding op crdc wijst volgenw mij toch wel degelijk op een probleem. Kan de klantendienst van Proximus dergelijke zaken oplossen/aanpassen of moet ik terug in de winkel langs?

IK zou inderdaad eerst een reactie van iemand van PX zelf afwachten zodat zij dit aan de bevoegde dienst kunnen doorgeven want want je riskeert in de winkel ook dat ze het niet zelf kunnen natrekken en het ook moeten laten natrekken door doe bevoegde dienst.


@Mutlie verkorte code om nummer te verbergen wil volgens mij alleen zeggen dat de data niet op het scherm komt maar dat het nummer wel nog geblokkeerd wordt indien zo ingesteld op de ontvanger zijn toestel , want anders zou er volgens veel misbruik kunnen van gemaakt worden, bvb als je een stalker wilt blokkeren enz….


Reageer