Beantwoord

proximus nummer niet in gebruik

  • 30 December 2022
  • 63 reacties
  • 1809 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 1

1.vanop om het even welk toestel kunnen we het nummer van moeder bellen. (vast - mobiel). Enkel vanop het toestel van mijn vader lukt het niet. Hij is wel de enige met een Orange-simkaart.

2. Geen van beide is recent van operator veranderd, maar het nummer en de simkaart van mijn moeder (die niet bereikbaar is vanop mijn vader zijn toestel) is wel vrij recent in gebruik genomen.

 

Laat ons eens terugkeren naar de originele post. Als ik het goed begrijp ...

  1. heeft de moeder een nieuwe SIM kaart en nieuw Proximus nummer. “Iedereen” kan moeder bellen (met “iedereen” wordt bedoeld: de andere familieleden, die allemaal bij Proximus zitten).
  2. vader die bij Orange zit kan moeder niet bellen.

Mijn conclusie uit bovenstaand:

Moeder is alleen bereikbaar vanuit het Proximus netwerk, en niet vanuit Orange. Dit is een typisch probleem dat zich meestal voordoet bij geporteerde nummers, waarbij de databases van de Providers nog niet aangepast zijn.

Vergeet alle bovenstaande berichten over geblokkeerde nummers. De TS heeft al gezegd dat het ook niet werkt als de SIM kaart in een ander toestel wordt gebruikt, het ligt dus zeker niet aan eventuele blokkeringen door moeder’s GSM toestel) ..

Vraag:

  • welk GSM nummer heeft moeder (eerste 4 cijfers). Is het een 047x of een ander nummer?
  • werd het nummer geporteerd vanuit een andere Operator?
  • zoek eens op https://1299.be of https://crdc.be bij welke Operator het nummer van moeder geregistreerd is.

In ieder geval: wie moet het oplossen?

  1. in eerste instantie is dat Proximus. Moeder heeft een probleem met haar Proximus nummer, dus alléén Proximus kan haar aanspreekpunt zijn. Ook indien de oplossing van Orange moet komen, gaat dat via Proximus.
  2. Als het nummer niet correct zou staan bij https://1299.be dan is zeker Proximus aan de zet.
  3. Dergelijke problemen komen meestal normaal vanzelf in orde, want soms kan het enkele dagen duren voor de Provider databases aangepast zijn.

 In de Orange-winkel zegt men gewoon dat het probleem aan de kant van Proximus ligt.

Dag Philippe,

Ik denk dat uw suggestie ons dichter bij een oorzaak/oplossing brengt.Hiervoor dank.

Op crdc.be krijg ik als status voor het nummer van mijn moeder "het opgegeven telefoonnummer is niet meer in gebruik". Dat is exact de melding die mijn vader krijgt vanuit het Orange-netwerk. Omdat ik dacht dat mijn moeder momenteel dus enkel vanuit het Proximus-netwerk bereikbaar is heb ik iemand met een Telenet-nummer gevraagd om haar te bellen. En dat lukt WEL. 

Ook mijn dank aan alle anderen op het forum die mee helpen zoeken.

De melding op crdc wijst volgenw mij toch wel degelijk op een probleem. Kan de klantendienst van Proximus dergelijke zaken oplossen/aanpassen of moet ik terug in de winkel langs?

 

@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?

En als het nummer -cfr de boodschap-  niet meer in gebruik is, hoe kunnen Telenet en  Proximus  nummers haar wel bellen en een Orange nummer niet? Is “niet in gebruik” dan niet hetzelfde voor elke operator?
Niet in gebruik voor gesprekken en wel in gebruik voor sms?

@philippe_d 
Om even terug te komen op mijn vraag of het nummer van je vader is geblokkeerd.

Wat gebeurt er als je vader je moeder anoniem belt?

Ingeval je vaders telefoonnummer is geblokkeerd op je moeders telefoon zou zij een anoniem gesprek toch wel kunnen ontvangen, denk ik zo.

De melding op crdc wijst volgenw mij toch wel degelijk op een probleem. Kan de klantendienst van Proximus dergelijke zaken oplossen/aanpassen of moet ik terug in de winkel langs?

IK zou inderdaad eerst een reactie van iemand van PX zelf afwachten zodat zij dit aan de bevoegde dienst kunnen doorgeven want want je riskeert in de winkel ook dat ze het niet zelf kunnen natrekken en het ook moeten laten natrekken door doe bevoegde dienst.

Reputatie 7
Badge +4

Indien crdc of 1299 aanduiden dat het nummer niet in gebruik is terwijl Proximus het toegekend heeft is er een door Proximus op te lossen probleem (indien het tenminste geen niet geïdentificeerd Pay&Go nummer betreft)

 

Indien het een tijdelijke foutieve aanduiding op niveau crdc.be betreft (nr immers blijkbaar wel vanuit andere netwerken betreft) kan de stelling van @philippe_d niet onderschreven worden, oplossingen m.b.t. routeringsproblemen dienen normalerwijze/in principe opgelost te worden door de operator van de beller (wat uiteraard niet betekent dat de operator van de gebelde partij op vraag van de gebelde partij een interoperator analyse/onderzoek zou kunnen/mogen starten)

 

→ @Proximus team graag snelle feedback aan de auteur a.u.b.

 

 

@Mutlie verkorte code om nummer te verbergen wil volgens mij alleen zeggen dat de data niet op het scherm komt maar dat het nummer wel nog geblokkeerd wordt indien zo ingesteld op de ontvanger zijn toestel , want anders zou er volgens veel misbruik kunnen van gemaakt worden, bvb als je een stalker wilt blokkeren enz….

@Mutlie verkorte code om nummer te verbergen wil volgens mij alleen zeggen dat de data niet op het scherm komt maar dat het nummer wel nog geblokkeerd wordt indien zo ingesteld op de ontvanger zijn toestel , want anders zou er volgens veel misbruik kunnen van gemaakt worden, bvb als je een stalker wilt blokkeren enz….


Lijkt mij niet, integendeel.
o.a.

https://nl.wikihow.com/Weten-of-je-nummer-geblokkeerd-is  (punt 4)

https://www.a7la-home.com/nl/know-if-someone-blocked-your-number-android/  (punt 3)
 

https://paradacreativa.es/nl/como-puedo-llamar-a-un-numero-que-me-ha-bloqueado/ (punt 2.1)

 

 

Je kan ook anonieme bellers blokkeren en stalkers een hak zetten:

https://www.ad.nl/tech/anonieme-nummers-blokkeren-zo-doe-je-dat~a42e077d/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

https://www.hln.be/tech/belaagd-door-anonieme-bellers-zo-blokkeer-je-onbekende-nummers-op-je-telefoon~a42e077d/

Inderdaad ik wist niet dat het zo simpel was om een blokkering te omzeilen en gelukkig kun je ze toch een hak zetten!

Reputatie 6
Badge +2

Het is dus inderdaad duidelijk een Proximus probleem. Die moet ervoor zorgen dat een Proximus nummer correct opgenomen is in de CRDC.

 

@Danny_079 Met welk kengetal (047x) begint het GSM nummer van je moeder?

@philippe_d wat ik niet goed begrijp is dat er dan wel nog smsen ontvangen worden op dat nummer?

Of zijn smsen  niet gekoppeld aan aan het TF nr maar alleen aan de sim?

 

Berichten tussen Adroid toestellen worden tegenwoordig niet meer via SMS verstuurd maar via de Google Berichtendienst. Soms is het heel moeilijk te onderscheiden of een bericht via “SMS” of via “Berichten” werd verstuurd (het is dezelfde App op een Android toestel).

Net zoals I-phones onder elkaar berichten sturen via i-Message App ...

Ik heb wel altijd problemen om met de google berichten-app berichten te sturen met bv afbeeldingen naar iemand met een iPhone, is daar een oplossing voor?

NB: die worden dan blijkbaar als MMS verstuurd als er een afbeelding te pas komt.

Reputatie 1

Het is dus inderdaad duidelijk een Proximus probleem. Die moet ervoor zorgen dat een Proximus nummer correct opgenomen is in de CRDC.

 

@Danny_079Met welk kengetal (047x) begint het GSM nummer van je moeder?

Mijn moeder haar nummer begint met 0477.

Reputatie 7
Badge +4

De crdc houdt niet bij welke individuele nummers al dan niet effectief bij een operator in gebruik zijn

De ganse serie 0477 is aan Proximus toegewezen door het BIPT (en individuele nummers worden aldus als een Proximus nummers aangeduid in de crdc database)  

Derhalve dient Orange verkeer naar de betrokken reeks 0477 met uitzondering van deze die op basis van de crdc info naar andere operatoren zouden geporteerd zijn naar Proximus te sturen (en de geporteerde naar de betrokken receptor operator te sturen)

Mogelijkerwijze is het betrokken nummers destijds door een vorige gebruiker van Proximus naar een andere operator geporteerd, ondertussen vrijgekomen en derhalve automatisch bij Proximus teruggekomen (en na een time out periode van minstens 6 maand terug in gebruik genomen voor uw moeder)

 

Vermits het nummer in de crdc als niet toegewezen staat, lijkt het aangewezen dat Proximus asap een analyse voor mogelijke oplossing start

crdc database om één of andere reden niet ok?

@Danny_079 Ik denk dat het ondertussen heel duidelijk is dat bij  Proximus dit eens moet verder onderzocht worden  om het te kunnen in orde te brengen.
Hopelijk neemt iemand van het Proximus forumteam hier binnenkort de draad op om dit door de bevoegde dienst te laten escaleren.

Reputatie 6
Badge +2

De crdc houdt niet bij welke individuele nummers al dan niet effectief bij een operator in gebruik zijn

 

Heb je voor dit statement een bron? Of is dat een persoonlijke aanname?

Volgens mij bevat de CRDC alle Belgische telefoonnummers die toegewezen zijn, en bij welke provider die klant zijn, niet alleen de nummers die een uitzondering maken?

Want als jouw theorie opgaat, dan zouden alle 0477 nummers als “Proximus” moeten aangeduid zijn in de database?

Vermits het nummer in de crdc als niet toegewezen staat, lijkt het aangewezen dat Proximus asap een analyse voor mogelijke oplossing start

Wat ik al zei …

Vergeet al die posts hierboven in verband met geblokkeerde nummers ...

Reputatie 5
Badge +2

@Danny_079 Is jouw vader recentelijk overgestapt naar orange of niet?

Reputatie 1

@Danny_079 Is jouw vader recentelijk overgestapt naar orange of niet?

mijn vader is al meerdere jaren bij Orange.

Reputatie 7
Badge +4

@philippe_d

de bron m.b.t. de processen is spijtig genoeg voor zover mij bekend niet (direct) meer terug te vinden (sinds de “nieuwe BIPT website”)

Concreet zijn er 2 mogelijkheden

:all call query crdc door de operator van de beller

of

call query on demand crdc indien de operator naar dewelke de oproep door de operator van de beller gestuurd wordt, antwoordt dat het geen oproepnummer op zijn netwerk is

 

Indien niet toegewezen in crdc is er een probleem crdc dat door Proximus dient te worden aangekaart/verholpen

Probleem is en blijft evenwel dat oproepen mislukken en sms’en wel lukt, dus de oorzaak kan nog steeds bij Orange als origine liggen, maar ook kan zonder bijkomende info van /nazicht door Proximus niet uitgesloten worden dat de oorzaak op niveau van het toestel terug te zoeken is (bv. betrokken contact verwijderen uit de lijst en terug in te voeren)

 

Mijns inziens heeft het voor ons geen zin verder m.b.t. de mogelijke oorzaak te speculeren en dient een Proximus medewerker (moderator) het probleem van de de auteur ter harte nemen

 

Opmerking voor de forumleden

Op het Fr-forum werd door de community mgr en moderatoren reeds meermaals gesteld dat berichten hun initiële plaats in de wachtrij van behandeling verliezen: concreet zou in de applicatie voor behandeling rekening gehouden worden met het tijdstip van de laatste reactie

Vandaar graag a.u.b. geen verdere reacties/commentaar tot een Proximus moderator het probleem ter harte neemt

Ik weet niet of dit op het Nl-forum ook zo is, maar vermoed van wel

Uiteraard wordt in de applicatie naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de specialisatie van de betrokken moderator (administratief, techinsch, ...)

 

@Michael V

Waarom staat het 0477 nr van de moeder van de auteur als niet in gebruik in de crdc database?

Reputatie 5
Badge +2

@M_016 Dat moet ik navragen wegen de CRDC database geen database van ons is.

@Danny_079 En het heeft tot kort altijd wel gewoon gewerkt zoals het hoort?

Reputatie 1

@M_016 Dat moet ik navragen wegen de CRDC database geen database van ons is.

@Danny_079 En het heeft tot kort altijd wel gewoon gewerkt zoals het hoort?

Sinds mijn moeder een nieuwe simkaart en een nieuw nummer kreeg heeft het niet meer gewerkt.

Voordien had zij een ander nummer en simkaart en dan werkte het wel

Reputatie 7
Badge +3

@M_016

Schreef : Opmerking voor de forumleden

Op het Fr-forum werd door de community mgr en moderatoren reeds meermaals gesteld dat berichten hun initiële plaats in de wachtrij van behandeling verliezen: concreet zou in de applicatie voor behandeling rekening gehouden worden met het tijdstip van de laatste reactie

Vandaar graag a.u.b. geen verdere reacties/commentaar tot een Proximus moderator het probleem ter harte neemt

Ik weet niet of dit op het Nl-forum ook zo is, maar vermoed van wel

Uiteraard wordt in de applicatie naar alle waarschijnlijkheid wel rekening gehouden met de specialisatie van de betrokken moderator (administratief, techinsch, ...)

Ik zie hier toch niets staan in de algemene richtlijnen voor het gebruik van het franstalige Proximus Forum

Gaag enkele voorbeelden van meldingen op het Franstalige Proximus Forum over “ dat berichten hun initiële plaats in de wachtrij van behandeling verliezen ”  waar naar je verwijst.


 

Ter info:
Daarom dat ik ook hier een post opgestart heb 
→  De volgorde waarop berichten behandeld worden! | Proximus Forum

om dit af te splitsen van dit Topic dat over totaal iets anders gaat.

_____________________________________________________________________________

Eigenlijk kunnen de Proximus forummedewerkers moderatoren zelf het best uitleggen hoe hun systeem werkt bij het verwerken/afhandelen van forumberichten.

Trouwens wie zegt dat zowel de Nederlandstaligen op de zelfde manier de berichten behandelen als de Franstaligen?

@Luc.M bedankt, ik heb identiek hetzelfde probleem en ook al weken aan het sukkelen zonder oplossing…

Ik ga opnieuw contact opnemen en dit topic vermelden.

Reputatie 7
Badge +3

gewist omdat er al een antwoord werd gegeven door @M_016 

b)

indien er recent geen wijzigingen van operator zouden zijn gebeurd, kan het probleem zich situeren aan de ontvangende zijde (uw moeder), is er voldoende mobiele dekking van Proximus binnenshuis op uw locatie (of is er eventueel een doorschakeling naar een ander niet meer bereikbaar nummer actief op haar nummer)

 

@Danny_079 eventueel dat iemand anders dan je vader eens probeert te bellen met gsm of vast toestel naar je moeder om nog meer kunnen te weten komen.

Reageer