Proximus 5G


Reputatie 3
Badge +2

Proximus gaat volgens een persbericht zijn 5G ligt versie  uitbreiden naar 26 gemeenten

Hoelang gaan we nog moeten wachten op een Samsung dat compatibel is met deze versie en met  banden die later zullen geveild worden ?


58 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Zowel in Waregem als in Kortrijk zou deze connectie moeten werken op dit 5G netwerk.

Reputatie 7
Badge +4

@Proximus vraag:

is Samsung S20 Ultra 5G die elders maar niet op uw website beschikbaar is compatibel? En indien niet waarom vermits “conform ITU-T standards”  en dekking bestaande/geplande banden in België?

Oppo Find X2 5G ondersteunt 5G banden 1 (2100), 3 (1800), 5 (850), 7 (2600), 28, 41, 77 (3700) en 78 (3500)

Samsung S20 Ultra 5G ondersteunt 5 G banden 1, 3, 5, 7, 8 (900), 28, 40, 77 en 78

 

Ref.:

https://en.wikipedia.org/wiki/5G_NR_frequency_bands

Is mijn toestel compatibel met 5G?

Je hebt een toestel nodig dat compatibel is met het Proximus 5G-netwerk. Als je toestel niet 5G-compatibel is, zal het niet in staat zijn om het 5G-netwerk te detecteren.

Wees gerust: Als je een 5G-toestel hebt, maar je bevindt je ergens waar er geen 5G-bereik is, dan kan je toestel gebruik maken van ons 2G/3G/4G-netwerk.

Elke operator ter wereld gebruikt ook andere parameters voor het 5G-netwerk. Daarom moet je toestel worden aangepast aan het land en jouw operator via een software-update die door de fabrikant van je toestel wordt geleverd. Bekijk ons huidige aanbod. Momenteel werkt alleen de Oppo Find X2 Pro 5G op ons 5G-netwerk. Maar maak je geen zorgen, we werken voortdurend samen met leveranciers om ons aanbod zo snel mogelijk uit te breiden.

Reputatie 6
Badge +3

Dat is gewoon een certificeringsproces dat moet er gebeuren tussen andere 5G smartphone leveranciers en Proximus. Nadien zal er ook een update van instellingen moeten doorgestuurd worden door de leveranciers naar hun specifieke 5G modellen. Hardwarematig is er totaal geen probleem: het zijn de banden die het belangrijkste zijn die de radio moeten ondersteunen, dat is het geval.

De s20 ultra staat nu op de lijst zie ik. Ik beschik over zo een toestel. Op dag 1 heb ik een 5G abbo genomen, proximus had me goed liggen. Ik woon in Waregem waar er normaal gezien 5G zou moeten zijn. Helaas werkt het nog niet…

https://www.proximus.be/nl/id_cr_5g_devices/particulieren/toestellen/winkel/cr-5g-devices.html

Proximus moet ook de activatie  5G uitvoeren voor het toestel , morgen zullen de proximus medewerkers je verder kunnen helpen als ze hier terug langskomen.

Reputatie 6
Badge +3

Voor compatibiliteit is het ook noodzakelijk dat Samsung een firmware upgrade beschikbaar moet stellen. Controleer of er geen update beschikbaar is voor 5G compatibiliteit met het Proximus test netwerk.

zelf na correcte update zal het net zo zijn als met 4G, VoLTE  enz...dat ook bij proximus moet geactiveerd staan.

Reputatie 6
Badge +3

Klopt inderdaad.

Morgen brengt Proximus hopelijk meer duidelijkheid / oplossing :relaxed:

mss elders kopen bv > https://www.coolblue.be/nl/mobiele-telefoons/smartphones/4g-en-5g-internetverbinding enz...

Reputatie 6
Badge +3

Ik vermoed dat de vraag is wanneer gaat Proximus een andere 5G GSM toelaten om te verbinden met hun 5G light buiten enkel hun toestel OPPO. Enkel Proximus kan hierop antwoorden.

ik vraag mij eigenlijk af of ze dit wel mogen van een ander toestel niet toe te laten op hun 5G netwerk !!!

Reputatie 6
Badge +3

Eigenlijk niet, wanneer een ander toestel kan verbinden met de gebruikte banden zou dit moeten werken. Ik verdenk nog altijd een exclusiviteitsdeal met OPPO. Maar het moeilijke is om dit te kunnen te staven met bewijzen.

ja iemand die bv zo’n compatible smartphone gekocht heeft en een 5g abo afsluit dan zou het wel heel erg zijn dat ze die zouden tegenhouden !

Reputatie 6
Badge +3

Misschien kunnen zij zich verdedigen dat het nog maar om een test gaat. Maar op hun website/blog spreken ze gewoon over een compatibel toestel. Er zijn hier al mensen op het forum geweest dat het niet lukte met hun 5G smartphone. Dat is inderdaad heel erg voor de klanten die een 5G abonnement hebben afgesloten.

Dan zou daar toch iets moeten tegenover staan tenzij het heel duidelijk vermeld staat op hun site dat als je een 5G abo afsluit je enkel en alleen met hun toestel zal toegelaten worden op hun 5G netwerk. 

Reputatie 6
Badge +3

Proximus heeft toch zijn webpagina aangepast want er staat nu enkel maar de OPPO vermeld als compatibel: https://www.proximus.be/nl/id_cr_5g/particulieren/cr-thinkpossible/think-possible-netwerken/proximus-eerste-5g-netwerk.html#/need en ook hier : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_5g_global/particulieren/support/telefonie/gsm-en-sim-kaart/gsm-instellen/veelgestelde-vragen-over-5g.html

Vroeger stond er gewoon een compatibele smartphone. Ze hebben zich nu ingedekt.

Maar hoe moet je dit nu interpreteren wat daar staat:

Momenteel werkt alleen de Oppo Find X2 Pro 5G op ons 5G-netwerk. Maar maak je geen zorgen, we werken voortdurend samen met leveranciers om ons aanbod zo snel mogelijk uit te breiden

Bedoelen ze nu dat zij alleen deze Oppo aanbieden als smartphone als je bv een 5G abo afsluit bij hen, maar wil dit dan daarom ook zeggen dat als je bv bij iemand anders die een 5G compatible smartphone aanbiedt koopt, dat je dan met een 5G abo bij Proximus geen toegang zou krijgen op hun 5G netwerk?

Reputatie 6
Badge +3

Jammer genoeg komt het er op neer dat zonder tegenbericht van andere compatibele 5G smartphones, deze geen toegang gaan hebben tot het 5 G testnetwerk. Zelf wanneer je een passend abonnement koopt. 

ja dan zullen ze enkel en alleen dit recht hebben omdat het nog een testcase is ...

Reputatie 6
Badge +3

Inderdaad dat is de reden omdat het nog maar om een test gaat. Hopelijk hebben ze de mensen vergoed die al zo’n 5G abonnement hadden aangeschaft, zonder dat de info was aangepast op de website. Dat is het minste wat ze kunnen doen.

Je zal er waarschijnlijk wel zelf moeten om vragen zoals het overal en altijd gaat.

Dat was juist ook mijn vraag als je die (of ander compatible toestel) aankoopt waarom je dan geen toegang krijgt tot hun 5G netwerk !

zelf niet als je een 5g abo zou afsluiten bij hen ?

Reputatie 7
Badge +4

Elke operator ter wereld gebruikt ook andere parameters voor het 5G-netwerk. Daarom moet je toestel worden aangepast aan het land en jouw operator via een software-update die door de fabrikant van je toestel wordt geleverd

@Martin op basis van bovenstaande ga ik er voor 99,99% vanuit dat indien u een 5G abo afsluit bij Proximus en een Samsung S20 Ultra 5G aankoopt bij Samsung België u toegang kunt bekomen tot het Proximus 5G netwerk …. de vraag gesteld voor 0,01% bijkomende zekerheid gezien toch de hoge kostprijs van een dergelijk toestel om vervolgens niet naar bv. de ombudsdienst telecom (of zelfs EU) te moeten stappen bij eventuele problemen (of zouden we  werkelijk zoals bv. in de beginjaren van mobilofonie soms ook nog onze 5G toestellen in de toekomst bij de operator moeten huren) 

inderdaad daar ga ik ook vanuit dat in geval je een 5g abo neemt dat dit moet mogelijk zijn maar zoals je zegt wou ik ook 100 % zekerheid of anders gezegd een officieel antwoord van Proximus.

Het enigste dat ze zouden als argument kunnen aanhalen dat het nog testfase is en de software voor de andere toestellen nog niet klaar is bijvoorbeeld.

Reageer