Pay&Go sim S@T en/of WIB hacks

  • 2 August 2022
  • 79 reacties
  • 2790 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hi,

Op 30/07/22 ontvang ik een sms van nummer 8695 van “Jess Media” om mij te abonneren op de dienst “Mobifun”, 1 minuut later ben ik blijkbaar reeds geabonneerd op deze dienst, en dit zonder ook maar de sms te openen/bekijken, er zat ook geen link in, dus klikken kan ook niet.. gelukkig was dit op mijn tweede sim kaart (P&G) want een paar minuten later was er nog maar 1euro belkrediet over.. (initieel solden promo kaartje met 10euro krediet bij aankoop, eerder backup sim, testing & dergelijke, nooit herladen)

Zelf in ICT werkzaam, is dit een meer dan intrigerend gegeven en ga dus op zoek naar security advisories bij de alom vertrouwde NIST site, en wat blijkt;
Blijkbaar zijn de Pay&Go sim kaarten dus voorzien van ofwel S@T browser of WIB toolkit;

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2019-16256#VulnChangeHistorySection

Hierbij de (directe) link waar NIST naartoe verwijst (analyse)

https://blog.adaptivemobile.com/simjacker-next-generation-spying-over-mobile

In de bijlage kan je de logs vinden van welke trafiek er met de sim kaart is gebeurd (myproximus -> oproep & herlaad geschiedenis)
Er is geen log terug te vinden op de telefoon van gemaakte oproepen, en deze hebben allemaal een "verkeerstype" van "onbepaald", behalve de initiële sms (28/07) die wel geïdentificeerd is als sms, de payload van deze SMS heeft dus inderdaad gewerkt (informatie van de gsm "device" verstuurd naar dit eerste nummer zodat ze via crafted sms'en ("Jess Media" sms) commando's kunnen uitvoeren via de sim, de reden dat dit 2 dagen later is, is omdat ze vermoedelijk de payload van de sms'en specifiek op telefoon & patchlevel moeten afstemmen.
Alhoewel mijn telefoon beveiligd (knox), volledig up to date is en erbovenop nog een antivirus & netwerkbeveiliging aan boord heeft, is de zwakste schakel dus.. de sim kaart.. beveiliging is inderdaad maar zo sterk als zijn zwakste schakel..

Ik heb klacht ingediend via de proximus site, maar ik verwacht hier niet veel van, dus dan maar dit forum berichtje als referentie voor toekomstige of iedereen die hier al slachtoffer van is geweest.
Gezien de kleinschalige impact van een paar euro's meld ik dit niet aan de politie (het nog resterende krediet is enkel geldig voor bellen & sms’en), ik heb dit wel overgemaakt aan safeonweb, waarschijnlijk zijn ze bij cybersecurity  op de hoogte.

Wees in ieder geval voorzichtig met P&G nummers, je weet nooit waar die voordien voor werden gebruikt voor ze terug in roulatie worden gebracht na hun vervaldatum, het simkaartje heb ik intussen uit mijn mobile gehaald, die ik gezien deze gecompromitteerd is zal vervangen.

 

 


79 reacties

Reputatie 7
Badge +2

@George.be  Dit zou in orde moeten zijn. Ik heb je belkrediet ook aangepast. Groetjes Luc

Reputatie 7
Badge +2

@George.be 

er werd een dossier opgemaakt voor die betrokken dienst

Je kan alvast zelf via je App deze diensten blokkeren

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-je-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html

dan kan dit niet meer gebeuren

die Derde Diensten moeten werken volgens strikte regels en we gaan nakijken of die bij jou gevolgd zijn of niet… 

De eerste Proximus tech die nu bij ons op de firma langskomt gaat zich best stevig kleden, want die krijg de volle laag, dat beloof ik je nu al :) ocharme, en hij kan er helemaal niks aan doen..; 

Vriendelijke groeten

Tina

@LesleySchepens dossier 51798958 is in behandeling. Groetjes, Heidi

Wanneer en op welke manier worden wij geïnformeerd over dit dossier? 

Tot op heden heb ik hier nog niets over gehoord.

Reputatie 7
Badge +2

@LesleySchepens 

het spijt ons: dossier is niet correct behandeld geweest

een andere collega gaat via de juiste procedures onderzoek starten

Groeten

tina

Reageer