Beantwoord

Pay & Go: Korte datasessies

  • 7 February 2020
  • 31 reacties
  • 796 Bekeken

Goeie avond

 

Ik merk dat sinds deze morgen (7 februari) heel veel korte datasessies (met bijhorend verbruik) aanwezig zijn.

Vanaf een bepaald moment in de registraties (zie afbeeldingen die ik onderaan de post toevoegde) zou de wifi verbinding overgenomen moeten hebben. Gezien er slechts telkens een minimaal verbruik is geregistreerd lijkt dit ook het geval te zijn.

De overige stukken zijn tijdens een treinrit geregistreerd, waar ik mijn data verbinding niet actief gebruikte (Met andere woorden ik gebruikte de telefoon niet.).

Kan iemand hier een verklaring voor verzinnen? (En een manier om dit te voorkomen?)

 

Met vriendelijke groeten

Lorenz

 

 

icon

Beste antwoord door HadewychT 13 February 2020, 14:55

Bekijk origineel

31 reacties

@familievandesype en @Martin virussen/malware zijn altijd mogelijk maar het volgende zegt mij dat dit onwaarschijnlijk is:

  • Installatie vanuit onbekende bronnen is niet toegestaan op mijn telefoon. Er kunnen dus geen apk’s geinstalleerd worden die niet van de play store komen.
  • Door enkel vanaf de play store te installeren (en liefst ook van betrouwbare app bouwers) zou mijn telefoon in principe door play protect beschermt moeten zijn tegen kwaadaardige apps. Er glippen er altijd door de mazen van het net, maar zou me heel sterk verwonderen mochten Whatsapp, Google apps, Pocket en een Bank app hiertoe behoren, dan heb ik (en ik niet alleen) ergere problemen dan een gekke dag met vele kleine datasessies.
  • Dan hebben we mogelijks android backdoors, altijd mogelijk, want we weten allemaal hoe graag onze fabrikanten onze telefoons voorzien van de laatste security patches. Heel vaak worden deze gaten uitgebuit via browser code of over onbeveiligde netwerken. Browser lijkt me heel onwaarschijnlijk omdat ik de telefoon zoals eerder vermelde niet actief gebruikte (zat het merendeel van de tijd in mijn broekzak). Onbeveiligd netwerk altijd mogelijk, maar dan zou ik er eerst moeten op verbinden.
  • De laatste optie die ik mogelijk acht hier is code die via een webpagina binnenkomt en via ‘hidden scripts’ vanalles uitsteekt wat niet pluis is. Maar net als bij het vorige punt, moet je daarvoor zelf ergens naar toe surfen.
  • Alle apps in het gebruik van data zijn gekende apps door mij waarvan ik het gelogde gebruik van de telefoon normaal vind.

Neem nu aan dat er toch een kwaadaardige app aan het werk was. Dan vind ik nog steeds dat de data sessies langer open gehouden hadden moeten worden door Proximus. (Tenzij ze me een uitleg kunnen geven waarom ze dit niet zouden doen.)

 

We kunnen met ons drieën nog verder verder speculeren wat zich voorgedaan heeft, maar uiteindelijk is het enkel Proximus die weet wat ze effectief van verbindingen gezien hebben en welke regels ze hebben omtrent het afsluiten van datasessies.

Reputatie 7
Badge +4

@familievandesype dergelijke gegevens worden voor zover mij bekend niet bijgehouden (tenzij op gerechtelijk bevel), dus normalerwijze per datasessie enkel start/volume/…

de exacte reden voor dergelijke korte datasessies zal dus moeilijk of niet te achterhalen zijn teznij door de auteur zelf of doorr een grondig (observatie)onderzoek van de afwikkeling van het toekomstige verkeer van de auteur (mits akkoord van beide partijen & kostprijs?)

 

Moest er geweten zijn naar welke servers er contact gemaakt werd tijden die korte datasessie dan zou je trouwens al iets kunnen afleiden …..

Zelf al is je verkeer de zelfde, zoals bij mij en mijn pa ook trouwens is het inderdaad zeer moeilijk te achterhalen,  temeer dat dit nu niet meer voorvalt en we gebruiken onze toestellen nog altijd op de zelfde manier, geen apps of iets dergelijks bijgeplaatst of verwijderd enz… (zoals ik reeds hier vroeger uitgelegd heb) ook geen prog’s geïnstalleerd om apps te controleren of te blokkeren ….

En nog even ter zijde:  die privacy wet brengt nog mee dat als je iets te weten moet komen het een dure affaire zou kunnen worden ….. ik kan er nu op het huidige moment trouwens van meespreken ….. ik had hier trouwens gezegd dat dit mes kan aan twee kanten snijden maar aan mijn kant snijdt het toch serieus meer in mijn geldbeugel :frowning2:

 

@HadewychT, ik had uw eerste reactie blijkbaar verkeerd opgevat. Bij mij kwam et over kijk naar uw apps en dan weet je wat er data verbruikt heeft.

Sorry For The Long Post, Here’s A Potato

 

Voor ik verder ga eerst een korte tussensprong naar uw opmerking i.v.m. het data pakket bij pay & go.
Ik heb inderdaad geen data pakket genomen toen mijn maandelijkse bonus verviel. (Ik heb ondertussen ook door dat ik dit beter gedaan had.) Ik had dit vroeger nog nooit gedaan en vermoede dat dit ook nu niet nodig ging zijn. Ik ben nog steeds van mening dat er iets vreemds langs Proximus zijde is gebeurt aangezien dit voorlopig enkel op 7 februari voorkwam en ik mijn telefoon niet anders gebruikt heb op die dag.

Nu ga ik verder met de oorspronkelijke vraag waar ik nog steeds van vind dat u die niet beantwoordde:
"Waarom worden op 7 februari allemaal kleine datasessies geregistreerd en worden die niet meer gegroepeerd zoals op andere dagen?" Het is zeker mijn bedoeling niet om te zeggen dat ik geen data verbruikt heb. Ik stel enkel de manier waarop dit geregistreerd is op 7 februari in vraag. (Voor alle andere dagen zie ik geen enkele reden om hierover te klagen.)

Ik ga even de informatie die ik uit uw bericht opdeed opsommen:

  • Proximus opent potentieel voor iedere data transfer, hoe klein ook een nieuwe data sessie.
    • Als ik dit combineer met het minimum tijdslot dat ik zie in 'Mijn verbruik' ga ik dit vertalen naar Proximus controleert elke minuut op openstaande datasessie die niet meer in gebruik zijn en sluit die potentieel af.
    • Persoonlijk lijkt dit slot van 1 minuut heel klein, maar het is omdat ik het op andere dagen dan 7 februari niet zie terug komen dat het niet kan. (Ik heb dit ook nog bij geen enkele andere provider gezien trouwens.

Ik zal dit even combineren met een andere waarneming van mij op het tabblad 'Mijn verbruik':

  1. De kleinste raporteerbare waarde bij Proximus in 10KB (0.01MB) = 1MB/100. Bij Proximus is de prijs voor 1MB €0.50. €0.50/100 = €0.005.
  2. 0.01MB kost €0.04883 dus ik ga ervan uit dat dit de kost is om de dataverbinding op te zetten (0.03MB kost trouwens evenveel, dus ik gok dat de teller pas echt gaat lopen vanaf 0.1MB)
  3. Dit is eerder muggezifterij naar de rapportering toe. 0MB is echt bizar om aan te rekenen. Een minimale afneem unit akkoord, want er zijn waarschijnlijk wel enkele (kilo)bytes verbruikt. Een prijs aanrekenen voor, volgens de rapporteren, niets is voor mij vreemd. Als dit meermaals na elkaar voorkomt is dit nog meer bizar.

Nu zal ik de waarnemingen (hieronder nog eens vermeld) combineren om aan te tonen dat ik nog geluk heb gehad want dat de kost nog groter kon zijn (Puur theoretisch). Als ik het volgende neem:

  • Proximus controleert de activiteit van de data verbinding elke minuut om te zien of ze nog actief is, indien niet word deze af gesloten.
  • De 1.17MB die ik heb verbruikt in 2h ga ik gelijkmatig verdelen per minuut.
  • De minimale kost voor een data connectie is €0.04883
  • Pas als er meer dan 0.1MB geregistreerd wordt wordt er bijgetelt bij de minimale kost.


1.17MB = 1 170KB en 2h = 120 minuten
--> 1 170KB / 120min = 9.75KB/min
--> 9.75KB < 0.1MB
--> 9.75KB/min * 120min * €0.04883/KB = €5.86

 

Dit lijkt al helemaal niet meer op het geadverteerde €0.50/MB want dat zou in het beste geval €0.6 (1.2MB * €0.5/MB) betekenen mocht dit als een sessie beschouwd worden.

Dit zou willen zeggen dat als je een continue ping (64B = 0.00006MB) per seconde laat lopen over 2h (=0.0072MB), prijs van €0.60 wel gehaald wordt omdat de connectie niet afgesloten wordt omdat er continue activiteit is. (Aanname)

In dat opzicht zou ik beter altijd een continue ping laten lopen. de kost ervan overschrijdt binnen een dag niet eens de minimale connectie kost en ik verbruik normaal gezien dagelijks data, hetzij blijkbaar te kleine hoeveelheden bij momenten.

Ik besef dat het allemaal niet zo simpel is als ik hierboven aanneem en veronderstel. Een groot deel werd ook afgeleid van wat ik zie onder mijn verbruik (een snelle google search en een search bij Proximus maakte me ook niet echt wijzer aan wat de effectieve getallen zijn) dus het is zeker mogelijk dat er fouten zitten in wat hierboven staat.

Wat ik vooral wou aantonen met deze post is dat met de verklaring die u aanreikt dat het veel gekker kan worden dan wat ik zag (en ik vond dat al vreemd genoeg). Een factor 10 verschil tussen een worst en best case scenario over 2h is toch echt wel groot.

Verder heb ik nog 2 opmerkingen na het schrijven van deze post:

  1. Ik heb dit maar 1 keer voorgehad, dus het is geen structureel probleem volgens mij?
  2. Na bovenstaande post zijn mensen toch best gek om data zonder een pakket te gebruiken bij Proximus (of mensen houden van een gokje wagen over hoe Proximus hun verbruik zal aanrekenen.)

Conclusie van de ganse post:

  1. Zorg dat je nooit zonder datapakket valt met pay & go en als je uw mobiele data gebruikt.
  2. Persoonlijke conclusie na een 1 maand en 11 dagen bij Proximus Pay & Go:
    Ga verder op zoek naar een provider die bij u past en waar je u goed bij voelt.
    Ik heb uit deze ervaring geleerd dat dit niet Proximus is voor mij.

Je zou ook de no root firewall kunnen gebruiken. Zo kan je echt alle dataverkeer blokkeren: https://play.google.com/store/apps/details?id=app.greyshirts.firewall&hl=nl 


Ik neem aan dat dit als grap bedoelt is. :)

Zoals ik hierboven reeds aanhaalde is het niet mijn bedoeling om alle data te blokkeren, ik stel wel de  korte data sessies met 0MB gebruik in vraag. Uit antwoord van @HadewychT  blijkt dit echter normaal.

Na het vorige maand op gegeven te hebben bij mijn vorige provider (een MVNO) na 10 jaar klant te zijn wegens het veel slechtere bereik sinds ze van onderliggend netwerk verandert zijn, had ik voor Proximus gekozen vanwege het interessante voordeel in de bundel (is veel meer dan wat ik nodig  heb qua data maar de 20minuten bellen zijn wel heel mooi meegenomen voor mij).

Buiten de bundel had ik ergens gerekend om nog 1maand verder te kunnen gebaseerd op mijn gemiddeld verbruik bij mijn vorige provider.

Ik heb na het antwoord van @HadewychT dan ook besloten om mijn herlaadkaart niet te herladen bij Proximus en verder te gaan in de zoektocht naar een andere operator, keuze is vrij simpel nu aangezien Proximus en ik geen goede match zijn en een 2e problemen heeft met bereik op de plaatsen waar ik kom.

Reputatie 6
Badge +3

@Tyslan  : In die firewall kan je ook zelf toelaten wat je toegang wil geven tot een netwerk (mobiel+Wi-Fi) en ook alles blokkeren. Dat wou ik zeggen. Natuurlijk niet dat je enkel maar alles kan blokkeren. Ik heb mij wat ongelukkig uitgedrukt. Neen, het was geen grap.

@familievandesype , met die extra uitleg verandert de boodschap van uw vorig bericht inderdaad wel. ;)

Wat is dan precies de suggestie die u maakt? Dat ik apps die push notificaties kunnen ontvangen geen toegang geef tot het mobiel netwerk om de korte datasessies te vermijden? Dit zou dan bv. WhatsApp behoorlijk nutteloos maken als vervanger van sms.

In ieder geval bij mij is dit gestopt zonder dat ik maar iets ondernomen heb , alleen updates van OS en apps dat natuurlijk wel, en als het push notifications zouden geweest zijn dan zie ik niet in waarom dit dan bij mij zou gestopt zijn aangezien ik niks aan instellingen aan apps veranderd heb!

Reputatie 6
Badge +3

Het kan ook om een foute interpretatie van het data verkeer gegaan zijn bij Proximus.Mijn advies was louter informatief wat je nog zo kunnen gebruiken om nog meer je dataverkeer in het oog te houden. Natuurlijk is in WhatsApp de pushberichten noodzakelijk. Maar met de no root firewall kan je dit voor andere apps wel blokkeren. 

Natuurlijk begrijp ik de reactie van de auteur wel op den duur moet je zoveel beveiligingen inschakelen of manoeuvres uitvoeren dat je beter je smartphone volledig uitzet, eigenlijk zou dit gemakkelijker via een telefoontje aan proximus moet kunnen opgevraagd worden maar ja blijkbaar zijn we nog niet zo ver….

@familievandesype  en @Martin dank u voor jullie reactie en voor de info rondom het automatisch overschakelen tussen wifi en de data verbinding. Ik kende dit probleem reeds van vroeger en dit is een instelling die ik standaard inschakel (of liever uitschakel ;)) Ik vond die niet terug zoals aangegeven op de plek uit jullie artikels. Maar ik gok dat dit hetzelfde oplevert als volgende setting:

Dus een onstabiele wifi verbinding ligt volgens mij niet aan alleen de basis van wat ik zag (het meerden deel van dit verbruik was ik onderweg en maakte ik effectief gebruik van mijn mobiele data, hetzij niet actief. Ik schakel dit niet continue uit :wink: )

Toen ik zei dat de wifi verbinding overnam, bedoelde ik de laatste 2 entries. (Ik ben nog kort buitenhuis geweest en daar kan het inderdaad zijn dat de mobiele verbinding overnam.)

Het andere deel van de geposte entries zat ik op een trein die heel wat vertraging had opgelopen.

Inderdaad het kan vele redenen hebben. Wil je echt geen dataverkeer dan moet je je smartphone uitschakelen, wat natuurlijk ook niet bedoeling is.

Dit is inderdaad niet de bedoeling, maar ik zou verwachten als ik zelf de data verbinding zelf niet afsluit, deze een langere datasessie openhoudt en de kosten bundelt (zoals ik gewoonlijk zie in mijn verbruik). Niet de korte datasessies van een paar minuten met ‘geen’ verbruik. (Er zal altijd wel iets met iets verbinding maken.)

Ik heb net nog eens verder gekeken en ik merk op dat dit al nog gebeurt is (2x en over een veel kortere periode, 2 sessies van 0MB en 0.1MB met een minuut verschil). Toen zat ik nog binnen mijn bundel en merkte ik het dus niet op.

Maar op 7 februari is er echt iets geks gebeurd. Ik tel daar heel veel korte datasessie van 0 tot 0.3MB, die volgens mij eerder zouden moeten doorlopen en gebundeld worden tot 1 groter verbruik, zoals ik elders in mijn verbruik zie.

Reputatie 6
Badge +3

Bij Proximus of een andere provider kunnen ze enkel zien naar welke servers er connectie gemaakt wordt, niet altijd de exacte APP. Je hebt ook nog de GDPR wetgeving die toelaat informatie te verkrijgen welke informatie er van u wordt bijgehouden. Het gaat immers over een persoonsgegeven: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/persoonsgegeven Je zou de gegevensverantwoordelijke van Proximus kunnen contacteren (data protection officer) :https://www.proximus.be/nl/id_cr_warnland/particulieren/r-orphans/wettelijke-informatie.html#/tab12

juist daarom dat er aan alles een keerzijde van de medaille is, in het kort privacy == verstoppen 

verstoppen zowel in de positieve als negatieve zin !!!

Reputatie 7
Badge +4

Je kan bij instellingen en verbindingen - gegevensverbruik nakijken welke apps de data verbruiken. 

Reputatie 6
Badge +3

@M_016  : Je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk. Het moet natuurlijk eerst ontvankelijk verklaard worden door de Data Protection Officer. De informatie zal wel voor een bepaalde tijd in de logbestanden worden opgeslagen.

Heren

Voor de dag in kwestie kan ik zeggen dat de volgende applicaties mobile data hebben verbruikt over de ganse dag:

Browser (4MB), Pocket (654KB), Mail Client (553KB), Messaging App (321KB), XDA labs (95KB) System (66KB) nog een hele hoop met een verbruik met minder dan 100KB (Voor in totaal 6MB) Voor zover ik kan zien zijn er bij de apps die minder dan <100KB verbruikten zijn dit allemaal zaken waarvan ik verwacht dat die dit doen (zoals bv kalender , system). Misschien interessant de 4.83MB die in grotere sessies werd aangerekend zijn volgens mij 2 browser sessies.

@familievandesypeer zit niet onmiddellijk iets tussen waarvan ik zeg dit mag echt niet dus de firewall suggestie zal me niet veel verder helpen helaas. Ik geef toe mocht het mijn doel zijn om geen data te verbruiken ik inderdaad wat minder apps zou kunnen laten syncen of poll rate naar beneden halen ;)

@Martineigenlijk ben ik best blij dat Proximus niet zomaar kan zien welke apps ik allemaal gebruik. Ik wou met deze thread eigenlijk vooral te weten komen hoe deze korte sessies tot stand kwamen. @HadewychT heeft hiervoor de push berichten aangehaald (iets waar ik me niet echt in kan vinden zeker omdat het dan niet consequent te zien is doorheen mijn verbruik). Maar tot nu toe merkte ik weinig extra vragen van hun kant om te kijken waar het probleem zat of hoe ik het kon oplossen (u en @familievandesype probeerden wel samen met mij een antwoord te vinden en reikten ook stappen aan om dit in de toekomst te voorkomen). Ik snap dat een probleem dat sporadisch opduikt en zichzelf blijkbaar ook oplost niet hoog op de prioriteiten lijst van Proximus staat, maar had toch ergens op vragen om meer details of een beter antwoord gehoopt van Proximus.

Ik was eerlijk gezegd op dat gebied verwend van mijn vorige provider (10jaar klant, met 1 jaar mindere ervaring met hun behulpzaamheid toen ze aan het overschakelen waren van netwerk gecombineerd met 1 jaar belabberd bereik in mijn woon en werk gebied op het nieuwe netwerk). Dit belabberde bereik is dan ook de reden geweest waarom ik naar Proximus ben overgestapt, deze staan namelijk gekend om hun goed netwerk (Wat ik ook kan beamen in het gebied waar ik woon en werk).

@M_016verder onderzoek met Proximus zal niet meer mogelijk zijn, ik heb vandaag mijn nummer overgedragen aan een andere provider. Ik ben terug overgestapt naar het netwerk waar ik 9 jaar tevreden ben mee geweest en dit gedrag nooit geobserveerd heb. Ik ben na een week mijn bereidwilligheid om hier nog veel tijd in te stoppen een beetje kwijt. Ik verwacht als ik mijn verbruik open vooral dat wat ik zie een bevestiging is van wat ik denk, wat me tot 7 februari altijd goed gelukt is. Indien dit niet het geval was was dit probleem altijd makkelijk te herleiden naar bv. een app die veel meer data verbruikte dan ik verwachte opdat de settings niet correct stonden etc.

Een andere optie was het aanzetten van data pakket eenmaal mijn herlaadbonus verviel, dan voel je dit fenomeen niet in uw portefeuille.

@Proximus, mochten jullie verdere details nodig hebben, ik volg dit topic nog even. Indien niet mag dit voor mij gesloten worden. @HadewychT heeft mijn vraag beantwoord. (Hoewel ik wel verwonderd was door dit antwoord en vind dat het niet consequent wordt toegepast.)

zowel bij mijn pa als ik hebben we ook nooit kunnen terugvinden welke app(’s) de orzaak zou kunnen geweest zijn van deze korte datasessie net zoals u aangeeft en van Proximus heeft mijn pa dan op de vraag of het eventueel een fout zou kunnen zijn in hun systeem, het antwoord gekregen dat dit zou kunnen maar dat de specialisten niks gevonden hebben dat de aanleiding zou kunnen geven van deze geregistreerde korte datasessies!

@HadewychT, ik denk dat u mijn vraag niet juist begrepen hebt.

Ik ben mij bewust dat er app op de achtergrond data verbruiken. Dit was zeker het geval in de bewuste periode.

Mijn vraag is eerder, waarom worden die op 7 februari niet samen gebundeld zoals op andere dagen wel het geval is? (Ik heb die dag niets anders gedaan ten opzichte van mijn data verbinding dan andere dagen)

Geef toe, al die kleine datasessies zien er toch vrij vreemd uit? (In sommige gevallen om de minuut datasessie van 0MB registreren is voor mij echt vreemd)

Wat verder onderzoek van mijn kant levert het volgende op voor de ganse dag (ik kan helaas niet finetunen tot uur.

Als ik snel reken is er op 7 februari 5.42 euro aangereken met ca. 50% van dat bedrag door korte gelogde datasessies.

Een kort door de bocht berekening van €0.50/MB met een gelogd gebruik door de telefoon van 6MB brengt mij op €3. Deze berekening is volgen mijzelf kort door de bocht omdat deze MB over de ganse dag inderdaad niet in 1 enkele data sessie zit en het gemelde verbruik op de telefoon kan afwijken van wat door de provider aangerekend wordt. (Wordt in Android trouwens netjes vermeld.) Maar de afwijking lijkt me hier toch groot.

 

Zoals u hierboven ziet, wordt er 4.83MB al als 2 sessies weergegeven(€2.49). Deze 2 langere sessies zijn meer in lijn met wat ik verwacht van gelogd verbruik door Proximus.

Dan resteert er mij nog 1.17MB die mij €2.93 kost? (Ten gevolge van de korte gelogde datasessies)

 

Samengevat:

Op 7 februari gebruikte ik mijn telefoon niet anders dan gewoonlijk (met betrekking op data gebruik en data verbruik). Op deze dag merk ik echter allemaal korte datasessies op (met bijkomende kost), op andere dagen niet.

Mijn vraag:

Hoe komt dit? Is hier een verklaring voor? Lang mijn zijde kan ik niet onmiddellijk een verzinnen.

Reputatie 6
Badge +3

Voer ook eens antivirus scan uit op jouw smartphone om te zien of er geen kwaadaardige app hiervoor zorgt: https://www.malwarebytes.com/android/ 

Dat heb ik in de tijd ook gedaan maar ook niks gevonden, enfin we zien wel wat het bij Tyslan zal geven...

Reputatie 6
Badge +3

Sommige telefoons of apps schakelen automatisch over wanneer ofwel Wi-fi signaal te zwak is of er geen Wi-Fi meer aanwezig is over naar mobiele data. Voor Android smartphones lees hier: https://appuals.com/enable-disable-smart-network-switch-android/ Voor Samsung smartphones: https://www.howtogeek.com/256663/how-to-disable-samsungs-smart-network-switch-to-avoid-too-much-data-usage/ Voor IOS zie hier: https://www.macworld.com/article/2987233/how-to-turn-off-ios-9s-wi-fi-assist-to-save-your-data-plan.html

Dat is niet altijd de reden bij mij stond data uitgeschakeld en heb dit ook voorgehad 5 cent afgetrokken werd maar gelukkig was dat maar een drietal keer, daarom heb ik er ook niet meer verder achter gezocht wat de reden eventueel zou kunnen geweest en daarvoor ook geen uitleg gevraagd aan prox.

zie ook voor verschillende toestellen “wifi assistentie” (hier nu voor de huawei als voorbeeld)

https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_qelp/particulieren/support/surf-en-e-mail-op-uw-gsm.html?page=device/huawei/mate-20-pro/topic/internet-thuis-of-op-kantoor/wifi-assistentie-uitzetten

Reputatie 6
Badge +3

Dit is ook de andere reden: https://android.stackexchange.com/questions/82837/4g-mobile-data-being-used-even-when-mobile-data-setting-is-off Soms kan het ook liggen aan voLTE zie hier: https://www.quora.com/Do-VoLTE-calls-work-with-data-switched-off

bij mij toch niet want op die staat er geen volte, enfin het kan veel reden hebben, op den duur moet je alles uitzetten :slight_smile:

Reageer