Beantwoord

Overstap Orange naar Proximus

  • 12 September 2020
  • 21 reacties
  • 1431 Bekeken

Hallo

Op maandag 1/9 aanvraag tot overdracht mobiel nummer van Orange naar Px aangevraagd. Op woensdag de nieuwe simkaart ontvangen om ten laatste 7/9 actief te zijn bij Px.

Tot op vandaag actief bij 2 operatoren! Op 7/9 is de simkaart van Px effectief actief gekomen maar die van Orange is niet uitgevallen. Klanten van Orange komen op de simkaart van Orange terecht, alle andere nummers op de nieuwe kaart van Px.

Bij beide operatoren van het kastje naar de muur! Ik heb de laatste week al 40 keer dezelfde uitleg gegeven! Volgens de website www.crdc.be staat het nummer effectief actief bij Px. Bij Orange wijzen ze naar Px en bij Px naar Orange. Bij het lezen van hoe zo een portering effectief in zijn werk gaat, krijg ik toch zo een vermoeden dat Px zonder de ACK van Orange af te wachten het nummer heeft overgenomen met alle gevolgen vandien.

Graag zie ik hier snel een oplossing. Met 2 toestellen rondlopen is niet zo leuk. Zeker omdat sms’en ergens in het ijle belanden!

Voer voor de ombudsdienst telecom of gaat er toch eens iemand (1 IEMAND is voldoende) dit probleem kunnen oplossen? Het zou al fijn zijn als 1 van de operatoren zo eerlijk zou willen zijn om zijn verantwoordelijkheid op te nemen!

En dat na 15 jaar klant internet, telefonie en TV... Ook al zit het probleem bij Orange, Px: HELP UW KLANTEN! Ik heb geen boodschap meer aan ‘het gaat namiddag zeker opgelost zijn’!

Groetjes

Stijn

icon

Beste antwoord door Martin 12 September 2020, 12:25

Bekijk origineel

21 reacties

FYI: In ieder geval kan pas maandag iemand van proximus zelf dit probleem van portering/routing laten verder onderzoeken/oplossen, aangezien ze hier in het weekend niet langskomen.

Proximus moet dit probleem oplossen.

Wel is de helpdesk bereikbaar in het weekend 080022800 maar er zijn tegenwoordig lange wachttijden.

Reputatie 7
Badge +4

De operator die het probleem moet oplossen is Proximus (als receptor operator)

Ik vermoed dat het probleem effectief bij Orange ligt (cfr. eerdere berichten op dit en het Fr-forum) 

Dit kan desgevallend snel nagekeken worden door bv. een test uit te voeren met kennissen/collega’s  vanaf het Base-netwerk

Concreet geeft u best ook een aantal voorbeelden van nummers die u niet kunnen bereiken op uw Proximus SIM (via uw forum login profiel bv. in veld ticket wijzig en & opslaan) zodat deze info direct beschikbaar is voor Proximus-medewerkers op dit publieke forum 

 

Werkwijze portering

Uw vraag aan Proximus (met de nodige info zaols nr GSM/SIM/lant)

Proximus vraagt akkoord van Orange (ja/neen binnen 1 werkdag & neen gemotiveerd)

Indien ja voert Proximus binnen de 8 werkdagen de portering effectief uit (execute met broadcast naar alle operatoren)

Indien nee  dient Proximus u in te lichten over het waarom

Indien de portering niet tijdig effectief uitgevoerd werd (door Proximus) dient het proces te worden herbegonnen)

 

@StijnP met portering van orange naar proximus zijn er hier trouwens al dikwijls routeringsproblemen gemeld op het forum.

Maar het goede nieuws is dat proximus ook altijd die problemen opgelost heeft

ook best, indien het nog niet gebeurd is, zoveel mogelijk je → profielgegevens invullen/aanvullen 

zodat ze maandag direct aan de slag kunnen gaan.

Ik ben al blij dat ik hier fatsoenlijke en gefundeerde uitleg zie verschijnen. Ook bedankt voor de tips. Ik heb mijn profiel aangevuld met falende nummers en nummers die wel direct gaan!

@Martin Ik heb per ongeluk ergens op geklikt waardoor dit topic als beantwoord staat. Gaat Proximus hier nu nog naar kijken of maak ik een nieuw topic?

@StijnP Dat wil niet zeggen dat Proximus dan niet meer gaat kijken of niet meer naar nieuwe berichten die  in deze topic gaan kijken.
Het meer ook voor iemand die op het forum komt en met een probleem zit, kan zien of er al gelijkaardig topics opgestart geweest zijn meer dergelijk probleem dan ook deze kan zien die waar het probleem dan als opgelost staat en dus ook interessant kan zijn voor zijn probleem om die op te lossen.

@StijnP Ik heb een mailtje naar Orange laten versturen om dit ASAP in orde te brengen.

Dag @WenzelR , bedankt hiervoor!

Maar neem me niet kwalijk, als ik de uitleg van andere mensen hier lees, zit het probleem wel degelijk bij Proximus.

Er zou vorige week al een mail aan Orange gestuurd zijn omtrent dit probleem.

Het probleem begint nu wel andere proporties aan te nemen. Als zelfstandige heb ik klanten die mij mailen dat ze mij telefonisch niet kunnen bereiken. Tevens sms’en van servers die actie nodig hebben, komen niet meer toe...

Op de eerste mail is nog geen antwoord gekomen, daarom de nieuwe mail met vraag voor een update. Nog eventjes afwachten hiervoor.

Reputatie 7
Badge +4

@StijnP 

En waarom zou het probleem bij Proximus zitten?

 

Een trouwe klant een week lang in het ongewisse laten vind ik al een probleem op zich! Ik heb de laatste week al menig contact gehad en telkens het ‘goede nieuws’: binnen enkele uren is het probleem opgelost. En na het telefoontje krijg je dan ook nog mails aangaande nieuwe producten van Proximus die we ‘zogezegd’ samen besproken hebben!

Niettegenstaande het ‘technisch probleem’ van dit topic alsnog bij Orange zou liggen, vind ik ‘het sturen van een mail’ een zeer afwachtende tactiek.

Is het zo moeilijk om 2 technische ‘koppen’ bij elkaar te steken om dit probleem accuraat op te lossen?

Dit is een bekend routeringsprobleem. Databases van Orange staan nog zodanig ingesteld dat ze bij de vorige operator van jouw nummer worden gestuurd, waar het nummer niet meer gekend is dus, en niet bij Proximus belanden als ze jouw nummer intikken. Orange moet dit dus nog aanpassen bij hun, jammer genoeg hebben we geen andere contactmogelijkheden om hun te bereiken. Dit is weliswaar in procedures vastgelegd, en Orange doet normaal het broodnodige om dit ASAP in orde te brengen.

Reputatie 7
Badge +4

Uitwisseling van info tussen operatoren verloopt via procedures en niet door 2 koppen bij elkaar te steken

Ik begrijp uw frustratie maar ben er voor 99;99% van overtuigd dat de oorzaak bij Orange ligt (zie andere berichten op dit en het Fr forum hieromtrent)

Het uitbesteden van al dan niet tehnische diensten wreekt zich gewoonlijk altijd op termijn (wat u zelf doet doet u beter)

En ja indien een operator X zijn werk niet adequaat doet kunnen er alleen “escalatie”-procedures ingezet worden (Proximus mgt → operator X  mgt,  naar BIPT, naar rechtbank)

Als klant kunt u altijd bij de ombudsdienst terecht indien u niet tevreden bent over de reacties/dienstverlening van uw operator (en duurt het ook 2 à 3 weken om een voorstel/oplossing te bekomen)

 

 

@M_016 Absoluut moeten er procedures zijn maar er moet ook een procedure zijn voor als het foutloopt! En in mijn eigen professionele wereld is dat vaak 2 koppen die met elkaar spreken en alzo de situatie rechtzetten.

En vergeef mij het feit dat ik ook niet meer weet wie het moet oplossen! Zal mij ook een zorg wezen cru gezegd. Ik wil een oplossing en mijn inziens heb ik al vele euro’s aan Proximus gespendeerd. Tevens op de Orange Tribe community beweren ze net het tegenovergestelde, zijnde Px moet het oplossen…

Het verhaal van het kastje en de muur! En het zal beide operatoren een worst wezen wanneer ik als kleine garnaaltje een oplossing heb...

 

De verwarring is hier vooral dat wij, als PXS, het moeten aanvragen bij Orange. Met andere woorden, het probleem zit bij Orange, maar wij moeten het (laten) oplossen. De melding moet eerst bij ons binnenkomen. 
Dit is een procedure opgelegd door het BIPT, jammer genoeg kunnen we dit dus niet zomaar wijzigen zoals meestal mogelijk bij een interne procedure.

Het wordt dus afwachten op een respons van Orange.

Zal mij ook een zorg wezen cru gezegd.

daar kan ik je alleen maar 100% gelijk in geven, je betaalt voor een dienst en de reden waarom het niet wekt is bijzaak voor de klant en zelfs al geven ze u de reden daar ben je geen stap mee verder, het moet gewoon opgelost worden.

@Martin En als kleine garnaal kan je enkel maar ‘meedeinen’ op de procedures en rekenen op de goodwill van een persoon die net eens dat ene mailtje wil bekijken en dan ook nog eens behandelen!

Die procedures trekken op geen hol! Als het probleem effectief bij Orange zit, vind ik dat zij hiervoor moeten berispt worden! Zij houden voor een stuk mijn identiteit onterecht vast!

Moest ik geen kleine garnaal zijn maar een grote vis… Maar laat het een les wezen: wie het kleine niet eert...!

Reputatie 7
Badge +4

@StijnP 

Als de procedures op niets trekken kunt u dit melden aan het BIPT dat als regelgever verantwoordelijk is voor de regelgeving/procedures 

Als u bv. meent dat het BIPT zijn werk niet naar behoren doet, kunt u uiteraard ook terecht bij de wetgever zijnde Mr P. De Backer als minister en het federaal parlement (Commissie consumenten/digitale agenda)

https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.cfm?section=/comm&language=nl&cfm=/site/wwwcfm/comm/com.cfm?com=9938

 

Indien het probleem portering vanuit Orange blijft aanslepen (en niet beperkt is tot enkele uitzonderingen), lijkt het mij aangewezen - dat Proximus dit met het BIPT aankaart en er desgevallend vandaar uit sancties opgelegd worden

 

Dit gezegd zijnde dit is mijn laatste reactie op bovenstaand bericht van de auteur 

 

Dat is ook mijn laatste reactie maar als je als klant voor een dienst waarvoor je betaalt eerst moet al zo’n toeren uithalen om iets in orde te krijgen dan vind ik dit te belachelijk voor woorden.

Dit gezegd zijnde sluit ik toch af met een positieve noot dat het wel zal in orde komen want ik heb het nog gezegd er wordt hier via de proximus forummedewerkers heel veel in orde gebracht en dat mag ook gezegd worden.

Absoluut, in de ideale wereld zijn de procedures OK!...

Philippe zijn tenen zijn lang(er)!

Ik wacht wel op de oplossing!

De saga gaat naar een next level!

De simkaart van Orange is gedeactiveerd dus alle oproepen en sms’en komende van het Orange netwerk gaan de mist in. “Dit nummer is niet toegekend!”

Leuke situatie! Aan allen die het kunnen oplossen, welke operator dan ook, ik wens jullie absoluut (allez dan toch maar) niet hetzelfde toe!

 

Reageer