Vraag

Onderhoudswerken GSM masten regio 3020

  • 25 May 2023
  • 24 reacties
  • 347 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3

Vorige maand waren er onderhoudswerken op de GSM masten .

Dezen zouden nu in orde zijn.

Doch heb ik nog steeds geen stabiele verbinding via 4G enkel via 2 G.

En het probleem is niet mijn simkaart ; ik heb 3 GSM nummers bij Proximus met hetzelfde probleem.

Vroeger ( voor de onderhoudswerken nooit problemen) nu moet ik Vo-Wifi gebruiken want via 4G/5G Geen  stabiel bereik ook buiten.

Voordien had ik hier perfect bereik .

Kan dit worden nagekeken.

Bedankt.


24 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@Pat52 Ik heb een ticket aangemaakt voor nazicht van de masten. 

Reputatie 7
Badge +3

@HadewychT 

Bedankt.

Reputatie 7
Badge +3

Nog steeds geen verbetering , heb je al informatie gekregen ? @HadewychT .

Bedankt.

Reputatie 7
Badge +5

@Pat52 Ik zie op de mast zelf geen problemen op dit moment maar op het ticket zelf hebben we nog geen antwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor de update @DaisyS 

Reputatie 7
Badge +3

@Pat52 Ik heb een ticket aangemaakt voor nazicht van de masten. 

@Pat52 Ik zie op de mast zelf geen problemen op dit moment maar op het ticket zelf hebben we nog geen antwoord.

Aan @HadewychT en/of @DaisyS 

Is er al een antwoord op het aangemaakte ticket?

Probleem is er nog steeds via 4G en 5G geen stabiele ontvangst ,signaal ontvangst gaat continue op en neer ( N.B. ik heb meerdere mobiele Proximus nummers en allen hebben dit probleem. Via 2G geen probleem maximale constante stabiele ontvangst). Dus het heeft niets met het toestel of simkaart te maken.

Ook buren met een Proximus nummer of nummer dat gebruik maakt van het Proximus netwerk (Jim - Mobile Vikings) hebben dit probleem via 4G/5G. 

  • Kan het misschien te maken hebben met een overbelasting van het netwerk door de digitale meters van Fluvius (elektriciteit en gas) die het 4G signaal van Proximus gebruiken voor doorsturen van de gegevens om de 15 minuten? En hierdoor het signaal ontvangst niet constant blijft? 
  • Kan desnoods Proximus dit eventueel enkele dagen uitmeten?

Dit probleem is begonnen na de onderhoudswerken in Mei 2023 aan onderstaande masten :

Proximus: 16VEB_00

Pastorijstraat 2

3020 Herent ( Veltem-Beisem)

En

Proximus: 16HER_00

Spoorwegstraat 8

3020 Herent

  • Voordien was er een maximale stabiele 4G/5G ontvangst hier.

Groeten, Patrick

Reputatie 7
Badge +3

@HadewychT  Sorry hoor voor deze vraag / opmerking.

Kan of mag hier niet op worden gereageerd ?

( Ik begrijp dat er verlof was, dat het extreem druk is enz. Maar blijkbaar worden meldingen en vragen over slechte ontvangst/connectie na uitgevoerde werken aan de Proximus masten genegeerd/onbeantwoord door de bevoegde dienst binnen Proximus )

Gelieve mij het ticketnummer dat 3 maand geleden werd opgemaakt  ik heb dit dringend nodig voor het BIPT. 

Vriendelijke groet, Patrick

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Graag een antwoord/feedback.

Modernisering van het netwerk  is hier een “BACK TO THE PASTE”  mobiel internet enkel via Edge en H+-3G.

Mijn toestel staat ook niet meer op automatische netwerk selectie om het switchen te vermijden.

Brengt geen soelaas na manuele selectie op 4 G als voorkeur netwerk  valt nu ook de Vo-Wifi constant uit.

De technieker die ik sprak bij een interventie in mijn omgeving , bevestigde dat er problemen zijn. Hij vermoed dat het  aan de simkaart ligt omdat deze meer dan 4  jaar oud is en van niet geschikt zou zijn voor een correcte connectie met de nieuwe antennes. ( geplaats in Veltem-Beisem en Herent)

Ik wil niet moeilijk doen men mag mij een nieuwe simkaart opsturen via de post.

Nodige gegevens staan in het Ticket Privé in mijn forum profiel

Ook zijn de nieuwe antennes gedeeld met het Orange netwerk.

 

Bovendien wist de technieker mij te melden dat de Proximus mast op de Brusselse steenweg te 3020 Winksele buiten dienst is door einde van de Huawei antennes. En de aanvraag voor switch naar Nokia antennes nog niet is goedgekeurd. Wat meteen mijn vermoeden bevestigde , dat ik 2 maanden geleden reeds melde aan @HadewychT 

Dit zou ook de reden kunnen zijn waarom ik  hier sinds de werken aan de masten , plots problemen heb.

Bedankt. 

Reputatie 5
Badge +2

@Pat52 Ik heb navraag gedaan bij onze diensten die zich met deze problemen bezighouden en je ticket is in behandeling op dit moment.

Reputatie 7
Badge +3

@Michael V

Bedankt voor je antwoord.

@Michael V  @HadewychT  Ter info : kan ik volgende meegeven hoe ik momenteel het probleem heb kunnen omzeilen

Om die drop van 4G naar H+/H  Edge  te stoppen  ( heeft bij mij geholpen )

In de instellingen van je toestel 

  1. Mobiele data voorkeurs verbinding op LTE/4G zetten  ( zeker niet op 5G zetten)
  2. Automatische selectie netwerk  uitschakelen
  3. Handmatige netwerk selecteren , vervolgens Proximus 4G netwerk selecteren
  4. Toestel herstarten

Dit heeft bij mij het constant switchen van 5G naar 4G naar 3G naar 2G doen stoppen. ( Waardoor ik constant zeer korte onderbrekingen had met het mobiele netwerk)

Ook mobiel internet blijft nu constant op 4G staan. ( ontvangst is constant 2 tot 3 streepjes ) en heb geen drop naar H+ of Egde meer waargenomen sinds gisteren dinsdag 13 september 2023.

Ik kreeg deze tip van een Proximus technieker die hier afgelopen maandag een interventie deed in mijn buurt.

Misschien nuttig om andere klanten te helpen die momenteel dezelfde problemen evenaren met onstabiele netwerkverbinding die constant  het toestel doet switchten van 5/4 G naar 3G naar 2G en zo ook mobiel internet van 4G naar H+/H of Edge .

 

@Michael V ook nog even melden dat ik pas 24 uur later een melding per email kreeg van je reactie. Is al sinds  maanden een algemeen probleem hier met het forum, wat ik ook reeds had door gegeven, alsook reeds gemeld door andere forum gebruikers. 

From: Proximus Forum <replyproximus@skynet.be>
Sent: Wednesday, September 13, 2023 1:24 PM
To: xxxxxxx@proximus.be
Subject: Jij bent genoemd in Onderhoudswerken GSM masten regio 3020

Hallo Pat52,

Michael V heeft jou genoemd in Onderhoudswerken GSM masten regio 3020. Bekijk dit topic!

Indien nodig kan ik de email headers doorgeven.

Hier de link naar de topic hierover 3 maanden geleden

Mails van Proximus forum komen met 24 uur vertraging aan

 

Hopelijk krijg ik vlug antwoord op de vraag hoe het komt dat het netwerk na de aanpassingen / vernieuwen van de antennes zo onstabiel is geworden.

Groeten, Patrick

 

Reputatie 7
Badge +3

@Pat52 Ik heb navraag gedaan bij onze diensten die zich met deze problemen bezighouden en je ticket is in behandeling op dit moment.

We zijn 8 dagen later en het blijft stil, geen update / info komende van Proximus!!

Ook heb ik nog steeds het ticket  nummer niet gekregen wat ik 14 dagen geleden  had  gevraagd! (ticket nummer werd 3 maanden geleden aangemaakt)

Ter info deze week waren er van maandag tot en met woensdag  continue onderbrekingen op het mobiele Proximus netwerk door werkzaamheden .

Niet aangekondigd op de Proximus website!!   Alles weten over de werken aan onze mobiel netwerk | Proximus    Ook geen SMS ontvangen. Of waren deze onaangekondigde werken ten gevolge van de eerdere uitgevoerde werken in Mei 2023?

Het betrof  de zendmast  : 16HER_00  Spoorwegstraat 8  3020 Herent 

Spoorwegstraat 8 - 3020 Herent - Google Maps

 

Deze werken waren in opdracht van Orange B. en Proximus  volgens de aannemer.

 

De informatie naar de klant toe laat in ieder geval te wensen over, zeer teleurstellend Proximus !!! 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Pat52 Ik kan helaas het ticketnummer niet terug vinden, wel zie ik dat er de afgelopen dagen weer problemen zijn geweest met bovenstaande mast.

Deze zouden nu opgelost moeten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@DaisyS Dank voor uw antwoord.

  1. Wat betreft het mobiele netwerk , sinds gisteren donderdag geen onderbrekingen meer gehad , maar de signaal sterkte is nog steeds zwakker dan voor de werken in mei 2023.
  2. Ook is het 3G signaal sinds Mei 2023 veel sterker dan het 4G signaal , terwijl 3G in de uitfasering is gepland en tegen eind 2024 volledig zal zijn verdwenen. Daar het 3G signaal sterker is dan het 4G signaal is de constante switch naar 3G nog steeds aanwezig en amper mobiel internet. ( kan mijn toestel nog steeds niet gebruiken met automatische netwerkselectie ingeschakeld). Ook nu nog na de werken  aan de mast deze week (Maandag 18/09/2023 - Woensdag 20/09/2023 ).
  3. Wat het ticket betreft  dit werd 3 maanden gelden aangemaakt door @HadewychT , raar dat het niet kan worden terug gevonden.
  4. Klopt het dag er volgende week ook opnieuw werken worden uitgevoerd op de andere mast in mijn omgeving : Proximus 16VEB_00  Pastorijstraat 2   3020 Herent ( Veltem-Beisem)? Deze werd ook reeds in Mei 2023 aangepast , waarna de problemen hier zijn begonnen, met onstabiele ontvangst.

 

Groeten, Patrick

Reputatie 7
Badge +4

@Pat52 Ik ben blij te horen dat je verbinding toch al stabieler is, al is het nog niet ideaal. Er wordt onderzocht of dit nog verbeterd kan worden.

Het ticket dat ik aangemaakt had, is foutief afgesloten zonder antwoord. Er wordt onderzocht hoe dit kon gebeuren. Mijn excuses hiervoor. 

Vorige week werd er aan antenne 16VEB gewerkt. Voor deze week vind ik geen geplande werken terug daar. 

Reputatie 3
Badge +2

1HER  is  naar Nokia dat is duidelijk

16VEB staat nog zonder datum  op de kaart van de swap

waar ik woon kreeg ik een sms van proximus dat de werken starten en dan nog een wanneer de onderbreking zou zijn   en dan een dat de werken gedaan zijn en dat klopt wel

Reputatie 7
Badge +3

@Pat52 Ik ben blij te horen dat je verbinding toch al stabieler is, al is het nog niet ideaal. Er wordt onderzocht of dit nog verbeterd kan worden.

Het ticket dat ik aangemaakt had, is foutief afgesloten zonder antwoord. Er wordt onderzocht hoe dit kon gebeuren. Mijn excuses hiervoor. 

Vorige week werd er aan antenne 16VEB gewerkt. Voor deze week vind ik geen geplande werken terug daar. 

@HadewychT heb je al een update waarom het ticket dat je had aangemaakt , zomaar werd afgesloten?

En nog steeds geen stabiel netwerk hier. 

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer wordt de zendmast 16HBW  op de Brusselsesteenweg 157 aan het kruispunt met de Termerestraat en Termereboslaan 3020 Winksele nu eindelijk in dienst genomen ? ( Of moet deze nog worden gebouwd ? Werd in 2016 aangevraagd en goedgekeurd in 2022 )

Referentie eigenaar: 16HBW_01_20160525_233577670

Coördinaten: 4.63998 O / 50.89259 N
Lambert: X: 169085 / Y: 175840 m
Antennes: 1. Proximus: 16HBW_01

Want ik heb vernomen dat de zendmast 16VEB niet zal gemoderniseerd worden, deze staat namelijk op een oude fabrieksschouw die in 2024 zal worden afgebroken. Daarom dat er geen swap naar Nokia antennes gebeurde en gepland staan naar de toekomst toe.

Wat dus ook verklaard waarom het mobiele netwerk hier nog steeds niet optimaal is zoals voor de werken 2 x aan de zendmast 16 HER Spoorwegstraat 8  3020 Herent met swap naar Nokia antennes.

Reputatie 3
Badge +2

we plaatsen bijna nergens  Nokia antennes 

onze antennes die we plaatsten  zijn van ander merk

Het Radio acces Network draait op Nokia

In 95 % zijn de nieuwe antennes van Commscope

De bovenstaande kaart is van BIPT die al jaren niet meer word aangepast

Omgeving Vlaanderen past elke dag hun kaart aan 

Reputatie 7
Badge +3

we plaatsen bijna nergens  Nokia antennes 

onze antennes die we plaatsten  zijn van ander merk

Het Radio acces Network draait op Nokia

In 95 % zijn de nieuwe antennes van Commscope

De bovenstaande kaart is van BIPT die al jaren niet meer word aangepast

Omgeving Vlaanderen past elke dag hun kaart aan 

@MADI  Dan klopt het niet wat er in de media wordt geschreven

Proximus

Vorig jaar is Proximus gestart met de geplande vernieuwing van zijn RAN- en Core-hardware. Tegen 2023 wil de telecomprovider zijn huidige 2G/3G/4G-netwerk vernieuwen. Over dezelfde periode wordt ook Nokia een belangrijke partner voor de uitrol van het 5G-netwerk.

Proximus schakelt naast Nokia ook Ericsson in voor de modernisering van zijn netwerk. Nokia wordt bij Proximus verantwoordelijk voor het Mobile Radio Access Network (RAN), de zogenaamde antennes die verbinding maken met onze mobiele toestellen.

Ericsson levert aan Proximus het Mobile Data Core-netwerk, het centrale hart van een mobiel netwerk dat mobiele gebruikers toegang geeft tot alle diensten waaronder mobiel internet, sms en (inter)nationaal bellen. De oplossing is van bij het ontwerp cloud-native volgens Proximus.

“De beslissing om in zee te gaan met Nokia en Ericsson is cruciaal voor de uitvoering van onze netwerkstrategie”, zegt Geert Standaert. “Samen zullen we hard werken aan de opbouw van een geavanceerd, open, betrouwbaar en duurzaam mobiel netwerk voor het hele land. Samen met de sterke versnelling van onze fiberuitrol zal deze modernisering ons helpen bij het realiseren van onze ambitie om het beste gigabitnetwerk voor België uit te bouwen.”

bron : Proximus en Orange kiezen Nokia voor Belgisch 5G-netwerk - ITdaily.

Reputatie 7
Badge +5

@Pat52 Wat in de media staat is inderdaad correct. Proximus heeft besloten om in zee te gaan met Nokia dus alle masten die vervangen worden zullen Nokia masten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

@DaisyS  Bedankt voor de bevestiging over Nokia en de masten.

Maar nu moet ik wel op 3G gaan staan om een deftig signaal binnen te krijgen of zou er na vervanging van de antennes nog bijkomende optimalisering moeten gebeuren achteraf misschien?

Reputatie 7
Badge +3

Maar nu moet ik wel op 3G gaan staan om een deftig signaal binnen te krijgen of zou er na vervanging van de antennes nog bijkomende optimalisering moeten gebeuren achteraf misschien?

@Martin   Er worden nog steeds bijkomende optimaliseringen gedaan bij de reeds vervangen antennes.

Alsook antennes opnieuw vervangen door de juiste.

Vorige week nog gebeurd hier bij mij zendmast  : 16HER_00  Spoorwegstraat 8  3020 Herent .

Heb nu bijna terug een normale stabiele 4G ontvangst zoals vroeger voor de vervanging  van de antennes.

Dat geeft dan toch weer wat meer hoop dat het terug in orde komt.

Reageer