Vraag

Onbekende actieve whatsapp account op nieuw GSM nummer

  • 11 October 2020
  • 22 reacties
  • 824 Bekeken

Gisteren heb ik via een Proximus winkel een nieuw nummer gevraagd en laten activeren voor mijn dochter.
Blijkt dat er aan het ons toegekende nummer een actieve Whatsapp account zit van een ons onbekend persoon.

Ik heb gebeld met Proximus maar daar konden ze me niet helpen: “Dit hadden ze nog nooit meegemaakt”. Alle koppelingen op de Proximus website leiden naar “Bel ons” of “FAQ”. Bellen heeft dus duidelijk geen zin (1 keer een half uur verliezen om wandelen gestuurd te worden is wel genoeg), in FAQ vind ik geen antwoord en gewoon mailen is kennelijk niet mogelijk? 
Dit lijkt mij een serieus probleem, en Proximus geeft “Niet thuis”…

Ik heb dit fenomeen ook reeds aan Whatsapp gemeld maar ook van hen nog geen feedback gehad.

Ik maak me ernstig zorgen over de veiligheid van mijn gegevens.
En over mijn factuur; dat nummer staat nu op mijn naam, abonnement, wat kan die persoon niet allemaal doen op mijn rekening waar ik geen weet van heb?
Wat kan ik nog doen, wat moet ik doen, hoe kan ik Proximus bereiken om hier dringend iets te laten aan doen?

Bij voorbaat dank voor jullie input.

Groeten,
Marc

 


22 reacties

Als het dringend is, kan het alleen via de helpdesk 080022800 want hier op het forum komt er pas maandag iemand langs die van proximus zelf is!

@M Vervaet  helpt dit u mss, ik heb even gegoogeld 

https://faq.whatsapp.com/android/account-and-profile/how-to-delete-your-account/?lang=en

 

https://faq.whatsapp.com/android/account-and-profile/how-to-delete-your-account/?lang=nl

Als het dringend is, kan het alleen via de helpdesk 080022800 want hier op het forum komt er pas maandag iemand langs die van proximus zelf is!

@M Vervaet  helpt dit u mss, ik heb even gegoogeld 

https://faq.whatsapp.com/android/account-and-profile/how-to-delete-your-account/?lang=en

 

https://faq.whatsapp.com/android/account-and-profile/how-to-delete-your-account/?lang=nl

Dank je voor de suggestie maar het is niet echt mijn account (of die van mijn dochter) dus weet ik niet of ik dat wel kan en durf ik het ook niet te proberen want ik heb geen idee wat dat betekent voor de eigenlijke account-houder.

@M Vervaet 

Wat je ook kan doen: 

Telefoon uit laten en zo spoedig mogelijk terug naar Proximus winkel. Terug nieuw nummer aanvragen. Anders kan je  nog lang bezig  blijven. De fout ligt hier niet bij jou  maar bij Proximus.

Mvg

Artie

maar die vorige persoon die dit nummer ooit gehad heeft om zijn whatsapp account te koppelen kan toch ook niet op zijn account iets doen aangezien hij geen sim meer heeft met dit nummer.

Reputatie 7
Badge +3

@M Vervaet Kan u het klantnummer en betrokken gsm-nummer aanvullen in uw profile.alsook het simkaartnummer aanvullen bij Tickets.Dan kijk ik het even na voor u.Excuses alvast voor het ongemak.Groetjes,Joel

Reputatie 7
Badge +3

@M Vervaet Het is mogelijk dat een nieuw toegekend nummer, vroeger aan iemand anders toebehoorde. Als de vorige gebruiker dit nummer had toegevoegd in nu nog bestaande Whatsapp groepen, is het zo dat je daar als nieuwe gebruiker van dit nummer ook meldigen van ontvangt. Het beste is om jezelf te verwijderen uit de Whatsapp groepen waar je geen deel van wenst uit te maken en je kan ook de conversaties wissen.

Groetjes,
Antonella

We zijn ondertussen een week maar geen stap verder.
Al 3 keer opnieuw langs Proximus winkel geweest: beweren niets te kunnen doen want mijn account zou technisch compleet geblokkeerd zijn. De Proximus IT afdeling zou aan het zoeken zijn naar verklaring en oplossing. Dus nummer annuleren, verwijderen, vervangen en/of nieuw nummer krijgen … : momenteel allemaal niet mogelijk, volgens de mensen van de Proximus winkel.

Goed bezig Proximus.

@Martin die persoon blijkt dus wel degelijk nog actief en kan zijn Whatsapp account duidelijk wel nog gebruiken want op het testbericht dat dus voor mijn dochter bedoeld was reageerde hij met “Ik ken u niet”
@Joel M mijn profiel is, 4 dagen geleden, bijgewerkt zoals gevraagd maar ik zie van u geen reactie meer?

@AntonellaD uw reactie slaagt nergens op. Met dit nummer maak ik geen deel uit van Whatsapp groepen, ik kan me er dus niet uit verwijderen, de account zelf kan ik ook niet verwijderen want het is mijn account niet. Ik heb er ook geen boodschap aan dat het nummer misschien vroeger al in gebruik geweest is: het is nu duidelijk nog in gebruik, maar niet door mij, de ‘nieuwe’ eigenaar. Ik begrijp niet dat Proximus de dwaasheid kan begaan een nummer terug in roulatie te brengen zonder het eerst hard te resetten zodat er met zekerheid geen enkele andere account of wat dan ook aan gekoppeld is.
 

Reputatie 7
Badge +4

Uiteraard kan Proximus “geen Whatapp reset uitvoeren” op/voor een mobiel nummer, de vorige eigenaar heeft gewoon  zijn oud / uw huidig nummer niet verwijderd uit zijn Whatapp account = is nalatig geweest (of heeft de kans niet gehad:dit te doen om één of andere reden)

 

 

Proximus levert u een mobiel nummer dat minstens 6 maand uit dienst is geweest (en normalerwijze zelfs 12 maand in een niet toekenbare reserve zat conform de van kracht zijnde nationale wetgeving)

Whatsapp is een ander bedrijf (zoals mozilla, google en andere)

 

https://faq.whatsapp.com/general/account-and-profile/seeing-your-phone-number-already-in-whatsapp/

Als de vorige eigenaar van je telefoonnummer zijn/haar WhatsApp-account niet heeft verwijderd, kunnen je contacten je telefoonnummer in WhatsApp zien voordat je een nieuw account activeert. Je zou ook andermans profielfoto en info bij jouw telefoonnummer kunnen zien staan.

 

Eventueel kan Proximus u een nieuw nummer voorstellen om het probleem proberen op te lossen

of kunt u contact opnemen met Whatapp om het probleem te melden en betrokken account te laten blokkeren/schrappen

https://www.whatsapp.com/contact/?subject=messenger

 

kan je dan dat Whatsapp account niet gewoon deleten, nee?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

 het betrokken mobiele nummer X is blijkbaar nog gekoppeld aan een Whatsapp account Y van Z die zijn  eigen Whatsapp account niet heeft aangepast (het nummer X verwijderd)

Enkel Whatsapp  klantendienst of de persoon Z kunnen dit verhelpen

Ik heb dit nochtans met mijn huawei ook voorgehad en ik heb het account van die andere die er aan gekoppeld stond kunnen deleten, maar het strafste van al is dat ik het echt niet meer weet hoe ik dan toen gedaan heb :blush:

Reputatie 7
Badge +3

@M Vervaet Sorry voor mijn late reactie maar ik werk maar 4 dagen per maand op dit forum. Ik heb nu juist een dossier 46550754 overgemaakt naar de bevoegde dienst.Zij gaan het nakijken en zelf terug contact met u opnemen.Alvast excuses voor het ongemak.Groetjes,Joel

Ik heb dit nochtans met mijn huawei ook voorgehad en ik heb het account van die andere die er aan gekoppeld stond kunnen deleten, maar het strafste van al is dat ik het echt niet meer weet hoe ik dan toen gedaan heb :blush:

@Martin: ik heb geprobeerd maar ik slaag er niet in dat Whatsapp account te deleten :(

@M Vervaet wacht best gewoon tot ze u van Proximus uit , je contacteren want ik sta er zelf versteld van hoe ik dan daar in geslaagd ben, mss is dit ondertussen onmogelijk geworden, maar in ieder geval bedankt voor de feedback.

Moeste je te weten komen hoe Prox het oplost, laat het dan gerust eens weten .

@Joel M Dank u. Ik hoop dat u er in slaagt beweging te krijgen in dit dossier. 

@M_016 
Ik vraag niet dat Proximus Whatsapp accounts zou resetten. Ik weet dat dat een ander bedrijf is en dat ze dat dus niet kunnen. Ik vraag dat ze hun telefoonnummers resetten. En als ze dat niet kunnen dat ze ze tenminste grondig controleren. Als ik kan zien dat er een (actieve) Whatsapp account aanhangt moeten zij dat ook kunnen zien. En als ze dat account niet kunnen loskoppelen zouden ze het nummer gewoon niet mogen hergebruiken. Zo simpel is dat.

Een nieuw nummer werd voorgesteld. Maar, zoals ik hierboven al schreef: mijn Proximus account staat momenteel kennelijk compleet geblokkeerd. Het eerder toegevoegde nummer kunnen ze niet verwijderen. Misschien zouden ze wel een nieuw nummer kunnen toekennen maar dat zou dan sowieso “buiten bundel” zijn. Zou u dat doen? Betalen voor 2 nummers waarvan u er misschien 1 kunt gebruiken?

Vanzelfsprekend heb ik ook meteen Whatsapp gecontacteerd maar ook hier is het zoveel als “Trek uw plan”. Verder dan “Als het een inactief account is wordt dat automatisch verwijderd” kom ik hier ook niet. Over problemen met actieve accounts wordt niet gerept.

@M Vervaet ik heb net het zelfde meegemaakt toen ik whatsapp gecontacteerd heb van trek uw plan :unamused:

ik heb net het zelfde meegemaakt toen ik whatsapp contacteerde totaal geen nuttige hulp gekregen !

Reputatie 7
Badge +4

@M Vervaet 

het enige wat Proximus voor u kan doen is u eventueel zonder bijkomende kost een ander nummer  Y toekennen om het nummer X te vervangen (indien X “binnen bundel is” … kan ook Y “binnen bundel zijn”)

concreet is en blijft het evenwel een probleem waar Proximus (of een andere operator) met uitzondering van bovenstaande niets kan aan doen (tenzij ook zelf contact opnemen met Whatsapp hieromtrent)

indien Whatsapp gewoon geen ondersteuning om problemen van zijn (potentiële) klanten op te lossen,  lijkt het mij opportuun betrokken bedrijf links te laten liggen (en de betrokken app gewoon te verwijderen)

 

 

Eerst afwachten of Proximus een oplossing heeft, is dit niet het beste :thinking:

Nog ter bijkomende info: 

werkt deze methode ook niet ? → https://faq.whatsapp.com/general/account-and-profile/stolen-accounts/?lang=nl

of andere eventuele mogelijkheden → account+is+gekoppeld+aan+mijn+telefoonnummer

Eindelijk is mijn account gedeblokkeerd geraakt. Het bewuste nummer is geschrapt en ik heb een nieuw nummer gekregen waar, gelukkig, nog geen Whatsapp account aan hangt.

bedankt voor de feedback

Reageer