Vraag

Onbekend nummer 0475161600 Premium SMS

  • 5 June 2020
  • 5 reacties
  • 1715 Bekeken

Hallo iedereen,

vorige maand merkte ik via de myproximus app op dat er plots 11 premium sms geregistreerd stonden als verbruik buiten bundel. Ik wist dat ik geen gebruik maakte van verkorte smsen, betalend parkeren etc dus het was me een raadsel waar dit vandaan kwam.  Ik moest van Proximus mijn factuur afwachten (het zou een dienst van derden kunnen zijn vertelden ze me maar meer info kon men niet geven).  Bang afgewacht voor torenhoge kosten maar blijkt dat die smsen vermeld staan onder de rubriek “sms nationaal” naar of van het nummer 0475 16 16 00.   Ik vind dus nergens in mijn sms inbox berichten terug van dit nummer.  Nu, ze worden blijkbaar gefactureerd aan nul euro, maar ik heb er geen goed gevoel bij omdat ik geen enkel idee heb waardoor dit komt.  Iemand een idee?


5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Ter info (in het Frans)

https://fr.forum.proximus.be/factures-paiements-45/sms-premium-46808

https://fr.forum.proximus.be/factures-paiements-45/facturation-de-sms-internationaux-42736

Het enige van belang hierin onderstaande:

moi j'ai 4 sms premium pour le numéro 0475161600 pour un montant de zéro euros

En effet, le 0475161600 est un numéro appartenant à Proximus

Concreet heeft iemand toch reeds geruime tijd geleden ook dergelijke gratis sms’en van 0475 161600 gekregen en bevestigt een Proximus-moderator dat het een nummer van Proximus is

 

→ 

het is geen dienst het is één van de nummers die gebruikt worden om gratis sms’en te sturen naar klanten (al dan niet in respons op een vraag van klant) zoals bv. 8999 er één is

via google search is er nog zo’n  oude voorbeelden  van 0475161600 terug te vinden 

https://groups.google.com/forum/#!topic/be.telecom/zxU9fIhg-cU

“sim download” (instellingen telefoon voor het Proximus netwerk)

https://forum.astel.be/showthread.php/86008-Actu-Astel-Proximus-lance-le-Vodafone-Passport/page2

confiormatie activatie Vodaphone passport (een oud abo)

 

Toegegeven in principe zouden Proximus medewerkers moeten weten dat het een eigen nummer is, maar in principe zou u normaal  in uw toestel ook de info moeten kunnen terugvinden via  bv. “berichten - detail berichtgegevens”

Beste M_016,

in ieder geval bedankt voor je opzoekwerk en moeite.  Ik ga er dan vanuit dat het inderdaad van Proximus zelf is.  Het feit dat die premium smsen in het rood vermeld staan bij gebruik buiten bundel, te zien via de MyProximus app, zorgt natuurlijk voor verwarring.  Ze worden toch niet gefactureerd, zouden dus beter bij de “gewone smsen” staan.  Tot slot, ik heb mijn uiterste best gedaan om in mijn smsen te zoeken naar dit nummer, maar nergens terug te vinden.  Misschien word ik wat wijzer de komende periode.

Reputatie 7
Badge +4

Het is in ieder geval een Proximus-nr en vermits bv. 0475161616 het nr is van de sms-centrale is het nr 0475161600 met quasi zekerheid een door Proximus gebruikt nr om uw sms’en te sturen in het kader van één of andere dienst (bv. sms’en gestuurd m.b.t. de tijdelijk bijkomend geleverde faciliteiten in het kadet van “stay@home)

Toegegeven de betrokken sms’en zijn om mijn toestel  enkel terug te vinden onder de naam “Proximus” (geen nr)

Als het een nummer van Proximus is dan moeten zij toch kunnen verklaren voor welke dienst dat is? Als ik de tijdstippen  die op de factuur vermeld staan vergelijk met mijn ontvangen en verstuurde sms dan vind ik niks terug. Ook via Google levert dit nummer geen informatie op. Mocht het een centrale zijn dan moeten er toch nog mensen dit voor hebben? 

eens vlug gegoogeld

> bv hier is er sprake over 0475 16 16 00

https://forum.belgiumdigital.com/f59/ok-sms-375562.html

mss zijn er nog andere pagina’ s te vinden….

Maar het belangrijkste is geen paniek het is een gratis nummer van Proximus.

Reageer