Beantwoord

Nummer afgesloten - dochter nog niet helemaal mediawijs

  • 5 September 2020
  • 23 reacties
  • 568 Bekeken

Goeiedag,

Bij de start van dit schooljaar blijkt dat mijn dochters nummer is afgesloten. Als kind uit het 6e leerjaar, nog volop haar eerste stappen aan het zetten in de wereld van telefonie, internet, social media - en dit met vallen en opstaan - blijkt ze de sms-berichten die voorafgingen aan deze afsluiting (pay&go krediet niet opgeladen) volledig genegeerd te hebben - de sms-berichtenbox stond namelijk niet op haar startpagina... WhatsApp, Tiktok en andere apps werkten gewoon verder, het kind had niets door.

Omdat wij als ouders een goede begeleiding in de wereld van telefonie en internet belangrijk vinden, cfr het clicksafe advies van Child Focus ivm kinderen onder 13 jaar, willen we haar stappen in deze wereld wel ondersteunen. Fouten maken hoort erbij. Maar blijkbaar is ze daardoor wél haar nummer kwijt, en moet ze haar hele omgeving beginnen contacteren indien ze een nieuw nummer krijgt. Is dat niet een al te drastische straf?

Bovendien gebeurt de communicatie blijkbaar alleen per sms, terwijl bij aankoop van de kaart deze werd geregistreerd onder mijn identiteitskaart en mijn e-mailadres, en het in de shop geweten was dat het een kaart voor een minderjarige betrof. Als vangnet is een communicatie uitsluitend per sms blijkbaar toch onvoldoende, wat ik ten zeer betreur van Proximus.

Ikzelf ben business-klant, en heb mijn nummer bij Proximus/Belgacom sinds 1998 ongeveer. Ik hoop dan ook dat er een tegemoetkoming kan zijn naar ons gezin toe, als trouwe klant, om ook de volgende generatie mee op weg te helpen. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat een heractivatie door dezelfde eigenaar echt niet mogelijk zou zijn.

 

(Concrete gegevens in mijn profiel)

icon

Beste antwoord door AntonellaD 7 September 2020, 16:10

Bekijk origineel

23 reacties

Ter info: dit kan inderdaad maandag verder nagetrokken/behandeld worden door een proximus forummedewerker.

Hier kun je trouwens zien dat het nummer nog aan proximus toebehoord 

→ https://www.crdc.be/crdcNLI/BrowserDefault.aspx?tabid=265

Je hebt max 7 dagen na het vervallen van de herlaaddatum de tijd om nog te herladen voor die vervalt.

→ https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_pay_and_go_valid/particulieren/support/telefonie/abonnement-en-pay-and-go/belkrediet-herladen/hoelang-is-je-pay-and-go-kaart-geldig.html

We zijn helaas reeds voorbij die 7 dagen, blijkbaar... dochter is er het hart van in...

Dat zullen ze maandag wel terug in orde kunnen zetten

NB: ik krijg op mijn smartphone normaal de laatste maand voor de vervaldatum enkel smsjes om te verwittigen dat die weldra zal komen te vervallen.

Reputatie 3
Badge +1

Is dat niet nog altijd zo dat je nummer  pas na 1jaar zonder  herladen word.afgesloten ? 
 

Na 7 dagen na de vervaldatum wordt je afgesloten.
Maar je hebt vanaf het herladen van voor meer dan 5€ wel een jaar tijd vooraleer je moet opnieuw opladen.

Als je voor 5 € oplaadt bv heb je maar een maand tijd om te herladen

Reputatie 3
Badge +1

Juist vroeger ook al

Reputatie 7
Badge +3

@begijntje Het prepaid gsm-nummer zal vandaag opnieuw worden geactiveerd. Vanaf morgen is het terug een prepaid formule. Denk er dan even aan dat je opnieuw moet identificeren.

www.proximus.be/identificeer

Groetjes,

Antonella

@AntonellaD Dat zal voor de dochter van @begijntje heel goed nieuws zijn, 

maar krijgt zij dan geen verwittigingen op voorhand op haar gsm als de vervaldatum nadert

 

Reputatie 7
Badge +4

@Martin zie initiëel bericht

Bovendien gebeurt de communicatie blijkbaar alleen per sms

lijkt ze de sms-berichten die voorafgingen aan deze afsluiting (pay&go krediet niet opgeladen) volledig genegeerd te hebben - de sms-berichtenbox stond namelijk niet op haar startpagina.

@begijntje 

Er is systematisch ook een gesproken bericht bij uitbellen enige tijd voor de vervaldatum (vanaf 1 maand vooraf denk ik)

Misschien tevens voor de betrokken P&G+-kaart een specifiek MyProximus account creëren om  de evolutie van het belkrediet (wanneer nog opgeladen, wat blijft er over) en verbruik (laaste maand) te kunnen opvolgen

Succes 

@AntonellaD , hartelijk dank om dit uitzonderlijk in orde te brengen! Mijn dochter was gisteren de hele dag aan het wenen, voelde zich echt heel stom, en is nu superblij. Dankzij jou dus!

@Martin en @M_016 , er lijkt mij inderdaad nog een structureel probleem over te blijven, ik kan me voorstellen dat deze situatie zich nog al heeft voorgedaan of zal voordoen. De “jeugd van tegenwoordig” communiceert niet meer per sms, en belt niet meer (dochter dus inderdaad berichtenbox weggestoken, en belt nooit uit), maar ze gebruiken WhatsApp (bleef nog werken ondanks afgesloten lijn), TikTok, Snapchat etc, allemaal via wifi. Ze hebben alleen die SIM-kaart wel nog nodig voor mobiel internet uiteraard (wat nu niet het geval was, want ze was meestal thuis de afgelopen maand). 
Ik zal deze keer haar sim-kaart identificeren gekoppeld aan MyProximus (vorige keer enkel met identiteitskaart gedaan), maar merk ook hier geen manier om op de hoogte gesteld te worden van communicatie van Proximus via e-mail naar het adres van de ouder van het minderjarig kind (zoals ik wel de facturen van mijn abonnement van mijn eigen nummer krijg). Misschien dat dit een optie zou kunnen zijn om naast de sms’en toch belangrijke berichten te ontvangen? Of eventueel via WhatsApp naar het nummer zelf? Want sms en bellen is bij kinderen/jongeren niet meer zo actueel...

maar merk ook hier geen manier om op de hoogte gesteld te worden van communicatie van Proximus via e-mail naar het adres van de ouder van het minderjarig kind (zoals ik wel de facturen van mijn abonnement van mijn eigen nummer krijg). Misschien dat dit een optie zou kunnen zijn om naast de sms’en toch belangrijke berichten te ontvangen? Of eventueel via WhatsApp naar het nummer zelf? Want sms en bellen is bij kinderen/jongeren niet meer zo actueel…

@begijntje Inderdaad zou interessant zijn dat je de weg waarbij dergelijke berichten verstuurd worden zou kunnen zelf kiezen en instellen.

wat je bv ook zou kunnen doen is iedere keer dat  de P&G kaar opgeladen wordt, in bv in je google agenda een reminder laten sturen op je smartphone bvb , enkele dagen voordien voor de vervaldatum.

@AntonellaD Wij hebben exact dezelfde situatie als @begijntje .   Mijn zoon communiceert - zoals de meeste jeugd - niet via bellen en sms’en.  Die sms-box wordt dus vakkundig genegeerd en toevallig merkte ik die berichten op…  8 dagen na het vervallen :(.  

 

Ook hier paniek en veel tranen.  Al zijn accounts zijn gekoppeld aan dat gsm-nummer dus het is een drama dat hij het nummer nu kwijt zou zijn. 

 

Kun je voor ons ook een dossier opstarten?  (nummer eindigend met 52, gekoppeld aan dit profiel)

 

Alvast bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

@LanderH 

vul je het gsm nummer toch nog in in het profiel ? Ik zie het niet… 

k weet niet of de collega’s nog eens “een uitzondering voor heractivatie” willen maken…

maar als we de info hebben, zullen we een poging wagen…

groeten

Tina

@tina.b bedankt alvast voor de moeite.  Ik heb het telefoonnummer opnieuw toegevoegd aan het profiel (waarschijnlijk vorige keer gesloten zonder op te slaan).

Reputatie 7
Badge +3

@LanderH 

aanvraag is gelanceerd… nu maar duimen….

groeten

tina

@LanderH

aanvraag is gelanceerd… nu maar duimen….

groeten

tina

Alvast van harte bedankt!  Wij duimen mee.

@tina.b Op welke manier gaan wij worden verwittigd of het al dan niet in orde zal komen?  Is dat via dit forum?  
Heb je enig idee hoe lang dit kan duren?   

Ook als het echt niet zou kunnen vernemen we het graag zo snel mogelijk zodat Lander niet te lang zonder gsmnummer moet rondlopen.

 

Bedankt voor de moeite!

Ter info:Ook als een ander proximus forummedewerker hier straks langskomt kan dit ook nagetrokken worden als het in orde komt of al is

Reputatie 7
Badge +3

@LanderH 

we zijn natuurlijk bang voor talloze aanvragen als we er telkens weer op ingaan

Alle begrip voor jullie

Ik lanceer nogmaals de vraag aan de betrokken dienst, want ze hebben me nog niets laten weten, jammer genoeg…

groeten

Tina

Reputatie 7
Badge +3

@LanderH 

dit bericht heb ik net ontvangen:

“Sinds 19/08/2021 is dit GSM nr 0474305252 opnieuw Pay&Go.

Uitzonderlijk heeft men een reactivatie van dit nummer uitgevoerd….

Klant moet zich nog identificeren, zijn kaart instellen via 1911 & herladen voor min €10.”

 

groeten

Tina

Identificatie van je prepaidkaart | Proximus

@tina.b Het is helaas niet gelukt vrees ik. 

Bij het identificeren krijg ik steeds de melding dat het nummer ongeldig is.  Als ik #122# doe geeft hij wel aan dat het een Pay&Go nummer is.  

Bij 1911 krijg ik de melding dat de kaart geblokkeerd is omdat het niet geidentificeerd is

 

Wat doe ik verkeerd?  De telefonische klantendienst kan blijkbaar niet helpen voor Pay&Go problemen.

Reputatie 7
Badge +3

@LanderH

ik veronderstel dat je de stappen hebt doorgenomen die Martin hier ook al heeft aangehaald ?

het nr staat bij ons correct als p&g inderdaad

collega laat volgende vragen: 

“Kijk na of hij nog steeds de goede SIM kaart gebruikt” die heb je niet veranderd

Indien ok, vraag hem eerst z’n GSM toestel uit- en aan te zetten.

Achteraf bellen naar 1911 om z’n kaart in te stellen.

Tina

Reageer