Vraag

Nieuwe gsm en simkaart, geen netwerk, kan alleen noodnummers bellen

  • 31 December 2017
  • 10 reacties
  • 4444 Bekeken

Gisteren nieuwe smartphone en simkaart aangekocht. Overgestapt van andere provider naar proximus. Tot op dit moment kan ik nog steeds niet bellen, behalve de noodnummers dan maar daar ben ik, voor de moment, niet zoveel mee. Ligt het aan het feestweekend? Aan de installatie van alles? Hoe kan ik dit oplossen?

10 reacties

Kijk eens of je nog kunt bellen met de oude simkaart zolang je dit kunt is je nummer nog niet geporteerd.
Hier ga je in ieder geval geen reactie op het forum moeten verwachten van iemand van proximus, aan gezien het vandaag zondag is en morgen feestdag.
*️⃣ Lees zeker ook eens de uitgebreide uitleg (ook zaken die hier ook al gepost geweest zijn > klik hier
Reputatie 6
Badge +3
Werkt dit ondertussen, Sofie ? Bedankt. jan
Beste Pibofie,

Je probleem klinkt mij zeer bekend in de oren ! Op zaterdag 30.12.2017 een nieuwe smartphone gekocht aan de PROXIMUS stand in FNAC Leuven (Dataphone abonnement) plus een PROXIMUS Mobilus S abonnement. Daarbij ook een formulier getekend om de overdracht van mijn oude nummer bij BASE naar PROXIMUS te regelen. Dit zou volgens de verkoper (en de PROXIMUS website !) maximaal 24 uur duren.

Ik heb wat afgewacht (Nieuwjaarsweekend), maar op dinsdag 02 januari is de nieuwe PROXIMUS SIM kaart nog steeds niet actief. Gebeld met 0800-22800 en daar te horen gekregen "Och, die 24 uur, dat is marketingpraat. Het duurt typisch 2-3 werkdagen om het nummer over te dragen. Tegen vrijdag zou het zeker in orde moeten zijn."

Vandaag, vrijdag 05 januari, is de SIM kaart nog steeds niet actief. Terug 0800-22800 gebeld - de vriendelijke dame beweerde dat ik zelf de nodige stappen bij BASE moest doen, wat ik uiteraard categoriek weigerde omdat ik een aanvraag tot overdracht had ondertekend. Werd toen (na 15 minuten wachtmuziek) doorgeschakeld naar haar supervisor die vaststelde dat mijn aanvraag tot overdracht inderdaad "in het systeem" zat, maar om onverklaarbare redenen was dit niet doorgegaan. Toen ik vroeg om de aanvraag eventueel opnieuw te laten processen, zei ze dat niet mogelijk was en dat ze het probleem niet konden oplossen, behalve indien ik een nieuw GSM nummer zou nemen, einde verhaal. Ik moest denken aan Little Britain : "Computer says no."

Ga vandaag ook nog naar FNAC Leuven om bij de PROXIMUS verkoper mijn beklag te doen over de oplichterspraktijken van PROXIMUS. Maandag volgt een klacht bij de Ombudsdienst Telecommunicatie en bij de dienst Economische Inspectie van Ministerie van Economische Zaken, wegens oneerlijke verkoop.
Reputatie 6
Badge +3
Dat zijn geen oplichterspraktijken.
Overdracht vanaf andere operator duurt niet maximum 24uur maar kan in het beste geval 24uur maar meestal langer duren.
Overdracht kan makkelijk enkele dagen duren en rond vakanties en feestdagen kan het nog langer duren.
Bovendien ligt de fout niet noodzakelijk bij proximus maar kan het ook Base zijn die moeilijk doet bijv. bij niet exacte schrijfwijze van de naam.
Zoiets heb ik als beheerder van 400+ simkaarten meermaals voorgehad.

(Daarnaast ook niet vergeten om telefoon uit-en inschakelen om sim kaart te testen) .
Beste Frank,

PROXIMUS afficheert op zijn website zelf dat de overdracht binnen de 24 uur wordt uitgevoerd :
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_call_nb_port_new_network/particulieren/welkom-bij-support/mobiele-telefonie/abonnement-en-pay-and-go/tariefplan-wijzigen/gsm-nummer-behouden-wanneer-u-klant-wordt.html

Schrijfwijze van mijn naam kan niet de reden zijn, want bij de aanvraag van overdracht werd mijn BASE klantennummer als referentie opgegeven. Ik heb uiteraard mijn toestel al 10 keer in en uitgeschakeld. Meer dan 1 week ipv de beloofde 24 uur zijn in mijn ogen oplichterij, zeker als de PROXIMUS klantendient als enige alternatief voorstelt om een nieuw nummer te nemen.
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
http://www.bipt.be/nl/consumenten/faq/48-kunt-u-uw-nummer-behouden
Na de commerciële stappen bij de nieuwe operator en de validering van de overdracht tussen de betrokken operatoren duurt de nummeroverdracht hoogstens een werkdag. Als de verrichting ten opzichte van de vastgelegde datum met meer dan een werkdag uitloopt, hebt u recht op een schadeloosstelling van 3 (of in sommige gevallen 5) euro per dag vertraging. In geval van een voorafbetaalde kaart kan de schadeloosstelling worden verleend in de vorm van belkrediet. De schadeloosstelling verloopt niet automatisch: binnen zes maanden na de overdracht moet u zich tot uw nieuwe operator wenden om die te verkrijgen. Voor meer informatie over de compensaties kunt u terecht op www.bipt.be/np
Reputatie 6
Badge +3
De termijn loopt vanaf
"de validering van de overdracht tussen de betrokken operatoren "
Dat is dus niet nadat je een contract bij proximus hebt getekend maar nadat de andere operator zich akkoord heeft verklaard met de overdracht en jouw nummer heeft stopgezet.
Termijn loopt dus pas vanaf het moment dat je niet meer kan bellen bij de oude operator.
Beste Frank, de zinsnede "de validering van de overdracht tussen de betrokken operatoren " komt wel uit de website van het BIPT. PROXIMUS zelf afficheert op hun website "de omschakeling gebeurt binnen de 24 uur" zonder verdere precisering. Dus, de door PROXIMUS verstrekte informatie is misleidend en incorrect !! TER INFO : vandaag , maandag 08.01.2018 is het reeds 10 (TIEN !) dagen dat ik mijn contract met PROXIMUS heb getekend, maar het nummer is nog steeds niet overgedragen. Misschien kan een rechtstreekse mail naar Dominique Leroy helpen ? Ze heeft onlangs op Radio 2 zelf toegegeven dat de dienstverlening bij PROXIMUS belabberd is.
Beste Frank, de zinsnede "de validering van de overdracht tussen de betrokken operatoren " komt wel uit de website van het BIPT. PROXIMUS zelf afficheert op hun website "de omschakeling gebeurt binnen de 24 uur" zonder verdere precisering. Dus, de door PROXIMUS verstrekte informatie is misleidend en incorrect !! TER INFO : vandaag , maandag 08.01.2018 is het reeds 10 (TIEN !) dagen dat ik mijn contract met PROXIMUS heb getekend, maar het nummer is nog steeds niet overgedragen. Misschien kan een rechtstreekse mail naar Dominique Leroy helpen ? Ze heeft onlangs op Radio 2 zelf toegegeven dat de dienstverlening bij PROXIMUS belabberd is.

Een Proximus-medewerker kwam vrijdag langs bij ons, deze nacht (maandag op dinsdag) werd dit inmiddels overgeschakeld. Hij voorspelde al min of meer dat het niet in het weekend zal gebeuren maar pas maandag of dinsdag. Wat ook zo het geval was, mocht dit dus bij jou nog steeds het geval niet zijn, zou er toch zeker iets misgelopen zijn.

Best oneerlijk dat mensen die hun simkaart later aanvragen, dit toch vroeger in orde krijgen... Hopelijk lost het snel op!
Beste Sarah, bedankt voor de morele steun ! Ondertussen zijn we woensdag 10 januari, ruim 12 dagen na de ondertekening van het PROXIMUS contract voor mobiele telefonie, en is mijn SIM-kaart nog steeds niet geactiveerd ... De PROXIMUS medewerkers van hun stand in FNAC Leuven hadden zaterdag ll. nochtans beloofd om dit probleem persoonlijk na te trekken en op te lossen. Quod non.

Reageer