Beantwoord

Mobiele data in de EU

  • 13 January 2018
  • 4 reacties
  • 208 Bekeken

Hallo,

ik vertrek naar Zuid-Afrika via Parijs en mijn vraag gaat over mobiele data. Op de luchthave CDG is er geen free wifi voor een langere tijd voor de passagiers ) en daarom stel ik me voor dat ik mobiele data (3 Giga) kan gebruiken die ik in mijn Tuttimus pakket ter beschikking heb. Ook heb ik in dit pakket telefonie Data Phone t.w.w. 5 EUR maandelijks ter beschikking.
Mijn vraag is nu :
kan ik mijn mobiele data van mijn pack gebruiken zonder meerkost? Of kan ik '250 mb' surfen zonder meerkost (omdat roaming is afgeschaft in de EU)?
In Zuid-Afrika gebruik ik de WIFI van vrienden, dus daar stelt zich dat probleem niet.
Vreemd is wel dat de klantendienst mij vertelde dat ik in Frankrijk extra zou moeten betalen, ook voor het Whatsapp-gebruik (in Tuttimus kun je een favoriete app aanduiden zonder meerverbruik in je mobiele data).
Kan iemand mij wat toelichting geven?

MARC
icon

Beste antwoord door Wim 13 January 2018, 19:39

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Marco,
Bellen (en sms'jes sturen) en surfen op 4G vanuit Frankrijk naar België valt onder de roaming regeling.
De afschaffing van de roaming tarieven geldt voor (de meeste) landen in het buitenland, lid van de EU, maar zeker voor Frankrijk.
In Frankrijk kun je je mobiele data bundel gebruiken zoals in België, ook je favoriete app.
Je vindt op volgende link een handige tool:

Roamingtool.

Voor roaming vind je alle info hier:
https://www.proximus.be/euroaming

Mvg,
bedankt voor het duidelijke antwoord.
Moet ik dan in Frankrijk voor de instelling van mobiele data op mijn smartphone onder 'instellingen' 'verbindingen' 'mobiele netwerken' de roaming aanzetten of gebeurt dat 'automatisch'?
Reputatie 7
Badge +6
Marco, zo activeer je roaming op je toestel:

Reputatie 5
Badge +2
Hallo Marco!

Indien dit niet vanzelf gebeurt, moet je inderdaad de instelling op je smartphone activeren voor dataroaming.

Groetjes,
Wouter

Reageer