Vraag

MMS aangerekend


Reputatie 7
Badge +1

Zag een eens een aantekening van €0,50 voor een MMS in MyProximus. Kijk bij berichten en zie daar geen foto bijstaan. WhatsApp en Messenger vallen onder de mobiele data. Inkomende berichten van PX en 8999 van PX over verlenging van de voordelen. Kan iemand mij zeggen waar dit vandaan kan komen. Alvast bedankt voor het antwoord 😷🤔🤗


29 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In principe moet u (detail)info daarover kunnen terugvinden in MyProximus mijn facturen/mijn verbruik (wanneer en naar wie)

Het kan  eventueel een lange sms zijn die omgevormd werd in MMS door uw toestel

@Antoon1 ook eens kijken of je dit kunt uitzetten op je toestel als je sms verstuurt dat er geen mms kan verstuurt worden 

Reputatie 7
Badge +1

@Martin. Heb MMS nu uitgezet maar alleen deze maand bericht verstuurd met weinig woorden en 3 Emoji tekens 😷🤗👍. Neem aan dat dit geen MMS is. Is het bericht 8999 van PX misschien de boosdoener. Heb ooit van KBC een bericht gekregen onder cijfer. Koste mij ook een MMS. Weet het niet ga morgen in Myproximus op de laptop kijken voor meer gegevens 😷🤗

ik heb dat toch ook al voorgehad vroeger met een iphone toen ik een Emoji verstuurde 
maar je hebt ook Emoji’s die eigenlijk meer fotootjes zijn die als mms verstuurd worden kan op de juiste naam niet komen.

Het bericht van proximus zal niet de boosdoener zijn

louter nog wat bijkomende info:
Nog een uitleg die vroeger hier gegeven werd:

Standaard wordt een sms verstuurd via 7 bits-encodering, waarbij je per sms 160 karakters kunt gebruiken. De meeste tekens bestaan in deze 7 bits-encodering.
Wanneer je echter 1 karakter gebruikt dat niet voorkomt in deze 7 bits-encodering zal je toestel dit opvangen door het gehele bericht om te zetten in een 16 bits-encodering (of UCS-2). Bij een 16 bits-encodering wordt het aantal karakters automatisch beperkt tot 70. Denk aan het Franse à als voorbeeld van zo’n karakter, of bijvoorbeeld smileys.
Het is steeds de gsm die bepaalt welke encodering gebruikt wordt. Bij de oudere besturingssystemen Symbian (Nokia) en Blackberry was er vaak de keuze om die omzetting niet te laten gebeuren. De speciale karakters werden dan niet gebruikt en vervangen door een gelijkaardig teken dat wel bestaat in de 7 bits-encodering (bv. à wordt vervangen door a, ç door c…). Helaas is deze functie niet meer aanwezig in de recentere besturingssystemen zoals Android, iOS... Dit wordt dan opgevangen door een teller in de sms-applicatie die aangeeft hoeveel tekens je nog kunt gebruiken en/of hoeveel sms'en je zult sturen.
Het blijft dus het toestel dat beslist welke codering gebruikt wordt.
Wat als ik langere berichtjes wil sturen?
Wil je een bericht sturen van meer dan 160 tekens (of meer dan 70 bij 16 bits UCS-2), dan is er nog data nodig om de berichten aan elkaar te kunnen linken. Hierdoor daalt het aantal karakters tot respectievelijk 153 of 67.

Reputatie 7
Badge +1

In principe moet u (detail)info daarover kunnen terugvinden in MyProximus mijn facturen/mijn verbruik (wanneer en naar wie)

Het kan  eventueel een lange sms zijn die omgevormd werd in MMS door uw toestel

@M_016. Bedankt en heb in Myproximus gekeken. Bij mijn vast nummer kan ik het verbruik per gebeld nummer zien. Bij mijn GSM nummer niet. Denk toch dat het aan de Emoji ligt in het bericht maar misschien dat een PX medewerker dit morgen kan bevestigen. Zou wel jammer zijn bij Orange wordt dit denk ik niet aangerekend 😷🤗🤔

bij telenet is het blijkbaar ook goedkoper voor een mms 

https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/

en voor orange

https://www.orange.be/sites/b2c/files/roaming_tariff_nl.pdf

Reputatie 7
Badge +1

bij telenet is het blijkbaar ook goedkoper voor een mms 

https://www2.telenet.be/nl/tarieven/mobile/

en voor orange

https://www.orange.be/sites/b2c/files/roaming_tariff_nl.pdf

@Martin. Is vanaf 23 mei vorig jaar bij Dierenabonnees van Orange dit niet gewijzigd 😷🤗🤔

inderdaad :slight_smile:

https://www.orange.be/nl/blog/gratis-mmsen-voor-alle-dierenabonnees-bij-orange

Reputatie 7
Badge +1

In principe moet u (detail)info daarover kunnen terugvinden in MyProximus mijn facturen/mijn verbruik (wanneer en naar wie)

Het kan  eventueel een lange sms zijn die omgevormd werd in MMS door uw toestel

@M_016. Bedankt en heb in Myproximus gekeken. Bij mijn vast nummer kan ik het verbruik per gebeld nummer zien. Bij mijn GSM nummer niet. Denk toch dat het aan de Emoji ligt in het bericht maar misschien dat een PX medewerker dit morgen kan bevestigen. Zou wel jammer zijn bij Orange wordt dit denk ik niet aangerekend 😷🤗🤔

Geachte PX medewerker. Zie bovenstaande, klopt dit. Alvast bedankt voor het antwoord 😷🤔😉

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Antoon1 ik heb je in privébericht de gespreksdetails gestuurd, dan kun jij dit verzonden bericht ook zelf even nakijken? Groetjes, Heidi

Reputatie 7
Badge +1

Dag @Antoon1 ik heb je in privébericht de gespreksdetails gestuurd, dan kun jij dit verzonden bericht ook zelf even nakijken? Groetjes, Heidi

@HeidiE. Bedankt zal dit doen 😷🤗

Reputatie 6
Badge +3

 Lees dit artikel: https://www.theguardian.com/money/2016/jan/02/charged-extra-emoji-texts-smartphone-bill Sommige smartphones converteren automatisch een SMS naar MMS wanneer er emoji’s gebruikt worden. Soms valt het voor wanneer het om bewegende emoji’s gaat of je een extra emoji’s pakket geïnstalleerd hebt.

Reputatie 7
Badge +1

 Lees dit artikel: https://www.theguardian.com/money/2016/jan/02/charged-extra-emoji-texts-smartphone-bill Sommige smartphones converteren automatisch een SMS naar MMS wanneer er emoji’s gebruikt worden. Soms valt het voor wanneer het om bewegende emoji’s gaat of je een extra emoji’s pakket geïnstalleerd hebt.

@familievandesype. Bedankt maar het blijkt te gaan over een bericht zonder emoji’s. Heb de volledige tekst doorgestuurd naar een PX medewerker. Bericht met emoji’s zijn door PX niet aangerekend als MMS 😷🤗😉

Reputatie 7
Badge +4

Een bedrag van 0.5 euro wijst mijns inziens toch richting aanrekening MMS (al dan niet foutief)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sms

“Lange” SMSen heb ik al ondervonden worden “recent” als meerdere SMSen  in rekening gebracht

 

tenzij vergissing mijnentwege was het “vroeger” mogelijk ook voor mobiel onder mij verbruik het detail tor op individueel gecontacteerd nr te zien, ik zie zelf nu dat dit niet meer het geval is bv. enkel internationaal vermeld), via detail factuur blijkt er evenwel geen dergelijk probleem tenzij bv. voor contact met gratis nrs zoals 0800 waar ook de detail ontbreekt

→ heeft Proximus “recent” aanpassingen “in negatieve zin” (= minder detail info) gedaan?

Reputatie 4
Badge +1

Graag uitsluitsel van Proximus of emoji aangerekend wordt als MMS?

Ter info: volgens mij hangt van je SMS-app af.
Ik weet nog vroeger met mijn oude Samsung smartphone toen ik het standaard berichten app gebruikte er een optie was om een verwittiging te krijgen indien bvb bij een emoji als MMS verstuurd ging worden.

Reputatie 7
Badge +3

@Snor  Berichten via sms, mms of rcs versturen en ontvangen | Proximus

Met Multimedia Messaging Service stuurt de klant :

  • langere tekstberichten (mms light);
  • foto's, afbeeldingen en postkaarten;
  • geluidsfragmenten;
  • videofragementen (< 300KB).

Een emoji kan bijvoorbeeld deel uitmaken van een langer tekstbericht omdat een emoji meerdere karakters gebruikt in een tekstbericht.

Groetjes,
Antonella

Het probleem is denk ik als de sms-app deze emoji blijkbaar niet altijd als karakters interpreteert en die als mms wilt versturen??  ik had vroeger dit probleem met mijn samsung smartphone, mss was dit toen een fout in de samsung hun sms-app...

Reputatie 4
Badge +1

Zie omcirkelde berichten App die ik gebruik op mijn "Samsung Galaxy A72" voor korte SMS-jes.

Als ik hiermee deze emoji 😉 verstuur.  Wordt bewuste Emoji dan aangerekend als MMS?

Reputatie 7
Badge +3

@Snor Als het enkel deze emoji is 😉 dat je verstuurt, zonder verdere tekst in datzelfde bericht, dan zou de emoji niet aangerekend mogen worden als MMS omdat emoji 😉 overeenkomt met lettercombinatie ;) ofwel ;-) . Groetjes, Antonella

Reputatie 4
Badge +1

Inderdaad korte !!tekst (20 tal woorden) in’t SMS bericht gevolgd door :wink:
Ook gratis?

Reputatie 7
Badge +3

@Snor Als het een korte tekst is en je met tekst en emoji de 2 pagina’s van de sms niet overschrijdt, dan telt het niet als MMS en is het dus gratis. Groetjes, Antonella

TBI: op mijn samsung galaxy Note heb ik het tot nu toe niet meer voorgehad dat hiervoor een mms aangerekend wordt, ik gebruik nu wel het berichten app van google.

Reputatie 4
Badge +1

Thx duidelijke uitleg.
Ik ga’t gebruiken, wacht factuur af en geef daarna feedback.

pasop blijkbaar verkort de maximale lengte bij gebruik van emoji’s 

cfr.: maximale lengte van een sms - Google Zoeken

Reageer