Vraag

MMI codes

  • 11 December 2019
  • 15 reacties
  • 1950 Bekeken

Beste,

Vele jaren geleden stelde ik via een code mijn gsm zo in dat er, voor een oproep naar een nummer van een andere operator, een piep signaal gegeven wordt. Dat was in een ver verleden interessant omdat de gesprekken naar andere operatoren fors duurder waren. Nu is dit echter totaal waardeloos.

Ik vraag me af als het mogelijk is dit signaal terug af te zetten?

Bestaat er, zoals vroeger, een lijst met alle code’s voor opties die men zo kan activeren of de-activeren?

Gr.

Henk


This topic has been closed for comments

15 reacties

Is het dit wat je bedoelt >

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_call_divert/particulieren/support/mobiele-telefonie/voicemail-en-oproepbeheer/oproepbeheer/oproepen-op-uw-gsm-doorschakelen.html

Het gaat inderdaad over dergelijke code’s maar dan niet om oproepen door te schakelen. De code die ik zoek is degene die voor een piep signaal zorgt bij het bellen naar een nummer van een andere operator. Die optie is nog steeds actief. Maar ik weet niet hoe ik deze nu, na al die jaren, moet de-activeren.

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat enkel Proximus medewerkers dit voor u kunnen deactiveren (geen standaard MMI code) wanneer zij uw bericht op dit publieke forum oppikken

Het gaat inderdaad over dergelijke code’s maar dan niet om oproepen door te schakelen. De code die ik zoek is degene die voor een piep signaal zorgt bij het bellen naar een nummer van een andere operator. Die optie is nog steeds actief. Maar ik weet niet hoe ik deze nu, na al die jaren, moet de-activeren.


Ik ben ook al gans de tijd aan het zoeken op het forum en ook aan het googelen en vind daar niks over terug, dus zal het inderdaad door iemand van Proximus moeten gebeuren als ze uw bericht hier lezen.

Reputatie 7
Badge +3

@Henk. 

je mag je GSMnr. even toevoegen aan je profiel aub.

 

Geert

Beste Geert.

Ik heb mijn gsm nummer toegevoegd.

Gr.

Henk

Reputatie 7
Badge +4

Het is de eerste keer dat ik deze vraag krijg en ik heb zelf jammer genoeg ook niet onmiddellijk een idee hoe je dat geactiveerd zou kunnen hebben.

Heb je al een nieuw gsm-toestel sinds je dat geactiveerd hebt ? Als dat zo is, is het al zeker niet ingesteld op toestelniveau en zullen we hier eens moeten nakijken of er iets geactiveerd is daavoor.

Ik heb wel gezien dat uw abonnement via uw werkgever loopt en daar mag ik niet zomaar iets aan veranderen. Je kan dit dan best via je werkgever laten navragen. Zij hebben hier normaalgezien een vast contactpersoon (accountmanager) voor.

Beste,

Ondertussen zijn er al verschillende toestellen de revue gepasseerd. Het is dus dit is niet op toestel niveau ingesteld.

Ik informeer eens bij mij werkgever.

Gr.

Henk

Reputatie 7
Badge +3

@Henk. 

Ik heb jou vraag ook eens op mail doorgestuurd naar een collega die al een tijd werkt voor Proximus en veel ervaring heeft.

Ik wacht zijn antwoord af.

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

Ter info:

https://community.orange.be/t5/Tarieven-en-verbruik/Geluidsignaal-bij-bellen-naar-andere-provider/td-p/5489

Je kan bellen naar 1299 (is gratis) en zo die Beep deactiveren. Je krijgt wel niemand aan de lijn enkel een computerstem.  Je krijgt dan de volgende keuze... Meer informatie over de beepdienst druk je op 2, daarna vragen ze om te activeren of te deactiveren, om te deactiveren druk je op 3. Dat is alles en dan ben je van die beep vanaf.

&

Dit “beep”signaal werd destijds door de wetgever ingevoerd voor oproepen van een netwerk x naar een netwerk y indien dit laatste netwerk y hogere interconnectietarieven aanrekende en was van toepassing voor én vaste netwerken én mobiele netwerken (bv. van Belgacom/Proximus naar Telenet, Colt Telecom, ….), maar de situatie is inderdaad reeds geruime tijd “genormaliseerd” zodat bovenstaande “beep” totaal geen zin meer heeft

Dergelijke “beep” zou voor zover mij bekend nog wel voorhanden moeten zijn voor oproepen naar “betaallijnen” om de oproeper de gelegenheid te bieden in te haken vooraleer het gesprek en de taxatie start

 

Ik had die uitleg ook al gegoogeld, maar is die 1299 dan alleen voor orange of ook geldig voor proximus?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

1299/1399 is actief in/voor elk netwerk, op de eventuele vraag in hoeverre de betrokken optie vandaag nog voorhanden is moet is het antwoord evenwel schuldig blijven (ik heb niet gebeld)

het is evenwel mijns inziens zonder meer duidelijk dat 1299/1399 (destijds) met op geautomatiseerde wijze info uitwisselde met “Network Operational & Maintenance Centers” (backendsystemen)

ik vrees er ook voor dat die dienst niet meer voorzien wordt !

bedankt voor de info

Reputatie 6
Badge +3

Klopt lees hier het verslag van het BIPT: https://www.bipt.be/public/files/nl/551/2005_nl_advies_markt_mobiele_gespreksafgifte_nl.pdf  (de aanpassing kwam al in 2006 en werd al besproken in 2003) en ook hier heel uitgebreid verslag; https://www.bipt.be/public/files/nl/905/1515_nl_analysemarkt16_060823.pdf Normaal gezien moet je alle publicaties terugvinden op de officiële website van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie.

Reputatie 7
Badge +4

Ter info: bv. kb_van_23_september_2002

https://www.bipt.be/public/files/nl/1764/474_nl_kb_van_23_september_2002.pdf

Art 9

Dat de verplichting tot het aanbieden van het systeem van de tonaliteit wegvalt wanneer de eindgebruikerstarieven voor een oproep naar een andere mobiel netwerk gelijk zijn aan of lager zijn dan de oproepen naar het eigen mobiele netwerk is logisch, omdat de verplichting enkel de bedoeling heeft eindgebruikers te waarschuwen dat er een risico bestaat dat zij een hogere prijs moeten betalen dan de prijs die zij verwachten te betalen afgaande op de prefix.
Ik vrees dat enkel Px vermeld probleem (dat zich niet meer zou mogen stellen) kan (en moet) oplossen (en zie niet in hoe bv. een GSM  zelf zou kunnen uitvissen wanneer wel en wanneer niet “een biep” te geven)

P.S. 1299 (gratis) getest op Px-netwerk (geen dergelijke optie meer voorhanden)