Vraag

mijn nr wordt gebruik door iemand anders

  • 29 November 2021
  • 6 reacties
  • 1160 Bekeken

Reputatie 1

Ik wordt regelmatig op gebeld en die zeggen dat ik hem heb opgebeld mijn nr staat bij die mensen als gemiste oproep maar ik heb niemand opgebeld dus ik denk dat mijn nr wordt gebruikt door iemand. Zijn er nog die daar last van hebben? Of wat ik hier tegen kan doen?

mvg

Luc


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

FYI

Richtsnoeren identificatie oproepende partij (CLI) van 4 december 2020 | BIPT

Meer dan waarschijnlijk wordt op nummer (CLI: calling line identification) misbruikt door een (buitenlandse) externe partij = gebruik van een vervalste CLI

De kans dat 1 nr voor 2 verschillende gebruikers gelijktijdig actief is, is onbestaande (tenzij er een menselijke fout zou gemaakt zijn en het nr actief zou zijn in 2 verschillende netwerken bv.nummer overgedragen van operator X naar Y op vraag van Mr A en operator X kent het nummer nadien foutief toe aan Mevr. B)

=

Zelf kunt u (tegen deze buitenlandse bedriegers) in principe weinig doen (tenzij vragen om van nummer te veranderen)

Ongewenste oproepen of sms’en | Proximus

 

 

ik weet dat er hier ook gemeld hebben dat ze lastig gevallen worden door oproepen waarbij ze met hun eigen nummer opgeroepen worden

(Neem nooit op als je gebeld wordt door je eigen telefoonnummer Dit is de reden: (apost.com)).

dus als dat kan dan kan ook hetgeen je hier meldt = spoofing = een manier waarop er in het display een ander nummer (van iemand anders) wordt weergegeven dan waar daadwerkelijk vandaan wordt gebeld.

Gebeurde ook reeds 3 keer dat ik word opgebeld met de melding “u hebt mij gebeld”
Nu een vraagje, kan er mij in dit geval iets in rekening gebracht worden? of gebruiken ze enkel mijn telefoonnummer?

 

Reputatie 7
Badge +4

Indien er enkel van uw nummer (vervalste CLI) gebruikt gemaakt werd uiteraard niet 

Wel indien er van uw fysische (koper)lijn gebruik gemaakt (bv. via inbraak in de Proximus straatkast of in een Proximus verdeelkast in een appartementsgebouw) 

 

Reputatie 7
Badge +5

@PhVermeulen Zoals @M_016 kan dit niet aangerekend worden zolang er geen gebruik wordt gemaakt van je fysieke lijn.

Bedankt voor jullie antwoorden

 

Reageer