Beantwoord

kosten vliegtuig

  • 26 November 2021
  • 15 reacties
  • 483 Bekeken

Twee weken geleden is op het vliegtuig connectie gemaakt met de satelliet, dit terwijl ik dit niet zelf gedaan heb!!!

ik kreeg in 1 minuut tijd 5 berichten over mijn verbruik, het eerste bericht 400 euro, tweede bericht 100 euro, 3e bericht 200 euro, 4e bericht 300 euro en 5e bericht 500 euro. Dit voor slecht 22 MB!

nergens wordt meegedeeld dat 4g in de lucht werkt van Proximus en al zeker de buitensporige kosten niet! Nu willen ze dit ook nog niet laten wegvallen.

SCHANDALIG! 

Dergelijke tarieven moeten aangeduid worden en verwittigd in correcte volgorde, niet als het al te laat is!!!!

klantenservice voor iemand die al 20 jaar trouwe klant is trekt op niks!

icon

Beste antwoord door HeidiE 29 November 2021, 09:28

Bekijk origineel

15 reacties

Dag @Cepi zoals reeds telefonisch besproken werd er connectie gemaakt met een satteliet. Het is zo dat een gsm-verbinding loopt van het toestel naar de gsm-mast met het sterkste signaal (in de meeste gevallen de dichtstbijzijnde) en dat is in het buitenland niet onze verantwoordelijkheid. Zulke connecties kunnen in de toekomst wel voorkomen worden door de netwerkkeuze “Manueel” aan te zetten in plaats van “Automatisch”, zeker wanneer men zich aan de grens van een bepaalde regio of kuststreek bevind. Er werd al een commerciële geste afgesproken. Groetjes, Heidi


 

Heide,

Er staat nergens vermeld dat in het vliegtuig per MB gerekend wordt.

Als klant zou je dan rekenen dat er een tarief van een daily roaming pass aangerekend wordt! En niet de buitensporige kosten die jullie aanrekenen!

Zoals ik reeds heb gemeld ben ik niet tevreden met jullie ‘compensatie’ van 200 euro op de extra 500 euro gezien ik hier zelf ook niets kan aandoen!

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Cepi zoals reeds telefonisch besproken werd er connectie gemaakt met een satteliet. Het is zo dat een gsm-verbinding loopt van het toestel naar de gsm-mast met het sterkste signaal (in de meeste gevallen de dichtstbijzijnde) en dat is in het buitenland niet onze verantwoordelijkheid. Zulke connecties kunnen in de toekomst wel voorkomen worden door de netwerkkeuze “Manueel” aan te zetten in plaats van “Automatisch”, zeker wanneer men zich aan de grens van een bepaalde regio of kuststreek bevind. Er werd al een commerciële geste afgesproken. Groetjes, Heidi

Er valt natuurlijk wel iets over te zeggen dat dit toch op één of ander manier zou moeten duidelijk gemaakt worden, in de zin van een melding die je krijgt, enfin ja, we zien wel wat de Proxmus forummedewerkers als uitleg geven.

Ik vermoed dat de Daily Pass wordt geactiveerd door verbinding te maken met een telecomoperator in het buitenland. Gelet op de kostprijs (500€=22MBn als die juist aangerekend is is tenminste) was dit niet binnen de EU en gelijkgestelde landen. (mogelijk zelfs niet binnen het  bereik van enig operator?)
Dat de Pass niet is geactiveerd en je daarom het slachtoffer bent van ongewilde en dure Roaming is iets wat de PX medewerkers verder moeten uitklaren.
 

  

 

Op de link die u stuurt staan enkel tarieven van de daily roaming pass.

Je zou beginnen denken dat u zelf voor Proximus werkt gezien u hen enkel kan verdedigen en zich blijft bezig houden met links sturen waar nog de correcte info niet op staat.

 

​Als u op de link klik ziet u bovenaan het scherm het onderstaande en kan u invullen van welk land u de tarieven wil raadplegen.

 

Als u naar beneden scrolt ziet u de info over de Daily Roaming Pass die u mogelijk veel geld had kunnen besparen. Of dat boven de oceaan ook geldt kan ik niet beoordelen, dat kunnen mogelijks de Proximus medewerkers doen.

Maar deze informatie is alvast beschikbaar, of dit alle informatie die voor u nuttig is, weet ik niet. U kan er alleszins toch al mee verder, mits wat goede wil natuurlijk.
Ik verdedig Proximus zeker niet, ik stel vast.

U wil gewoon niet toegeven dat in de eerste plaats u zelf in de fout bent gegaan.

Ik wil zeker wel toegeven dat ik de ‘fout’ gemaakt heb om mijn 4G te laten aanstaan.

Maar, zoals iedereen in mijn omgeving, wist ik niet dat mobiel internet zelf werkte in de lucht!

En als het dan nog zou werken dan zou ik toch gedacht hebben dat dit via het verbruik van mijn daily roaming pass zou lopen .. waar ik effectief wel gebruik van heb gemaakt op reis.

Nergens staat dat er in het vliegtuig per MB gerekend wordt.

Daarom dat je best afwacht wat Proximus zelf eventueel voorstelt.

  

 

Op de link die u stuurt staan enkel tarieven van de daily roaming pass.

Je zou beginnen denken dat u zelf voor Proximus werkt gezien u hen enkel kan verdedigen en zich blijft bezig houden met links sturen waar nog de correcte info niet op staat.

 

​Als u op de link klik ziet u bovenaan het scherm het onderstaande en kan u invullen van welk land u de tarieven wil raadplegen.

 

Als u naar beneden scrolt ziet u de info over de Daily Roaming Pass die u mogelijk veel geld had kunnen besparen. Of dat boven de oceaan ook geldt kan ik niet beoordelen, dat kunnen mogelijks de Proximus medewerkers doen.

Maar deze informatie is alvast beschikbaar, of dit alle informatie die voor u nuttig is, weet ik niet. U kan er alleszins toch al mee verder, mits wat goede wil natuurlijk.
Ik verdedig Proximus zeker niet, ik stel vast.

U wil gewoon niet toegeven dat in de eerste plaats u zelf in de fout bent gegaan.

Wacht gewoon de reactie van Proximus medewerkers af.

moest het je interesseren hier staat iets over → Daily Roaming Pass, wat is dat precies? | Proximus 

Om even terug te komen op de prijs.
Ik vind internationale tarieven hier : https://www.proximus.be/nl/id_cr_roaming/particulieren/mobiel/mobiel-en-roaming-opties/international-en-roamingtarieven.html.
Proximus afficheert de prijzen dus wel.


Afhankelijk van het land verschilt het tarief, bijv voor de Bahama’s en de USA is het PX-tarief 14,52 euro per MB, dat loopt dan snel op natuurlijk. Wanneer je boven internationale wateren vloog kan ik me voorstellen dat de prijzen nog wat hoger liggen. Dat tarief heb ik wel niet teruggevonden.
Wat het detail van de extra kost betreft (500 euro voor 22MB) moet je dan eerst kijken naar het betreffende land waar je was (of boven vloog) op het moment van verbinding en daarnaast of er geen extra kosten zijn geweest voor de vliegtuigmaatschappij. Die voorzien hun vliegtuigen niet gratis van internet antennes en zien hun kosten ook graag terugverdiend.

Op de link die u stuurt staan enkel tarieven van de daily roaming pass.

Je zou beginnen denken dat u zelf voor Proximus werkt gezien u hen enkel kan verdedigen en zich blijft bezig houden met links sturen waar nog de correcte info niet op staat.

Om even terug te komen op de prijs.
Ik vind internationale tarieven hier : https://www.proximus.be/nl/id_cr_roaming/particulieren/mobiel/mobiel-en-roaming-opties/international-en-roamingtarieven.html.
Proximus afficheert de prijzen dus wel.


Afhankelijk van het land verschilt het tarief, bijv voor de Bahama’s en de USA is het PX-tarief 14,52 euro per MB, dat loopt dan snel op natuurlijk. Wanneer je boven internationale wateren vloog kan ik me voorstellen dat de prijzen nog wat hoger liggen. Dat tarief heb ik wel niet teruggevonden. Aangezien een Daily Roaming Pass automatisch wordt geactiveerd voor 24 uur wanneer je in het buitenland belt, sms-t of surft ga ik er van uit dat je ergens boven de  oceaan was op het moment van verbinding. Zou dat kunnen?

Wat het detail van de extra kost betreft (500 euro voor 22MB) moet je bijgevolg eerst kijken waar je was (of boven vloog) op het moment van verbinding en daarnaast of er geen extra kosten zijn aangerekend geweest door/voor de vliegtuigmaatschappij. Die voorzien hun vliegtuigen niet gratis van internet antennes en zien hun kosten ook graag terugverdiend.

 

 

@Cepi Ondertussen best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.
Zodat de Proximus forummedewerkers hiermee verder aan de slag kunnen om dit verder te bekijken van zodra ze hier de draad opnemen maandag.

 

De volgorde van binnenkomen is m.i. eerder het gevolg van de connectie in een vliegtuig. Je verwacht een even goede verbinding te hebben als op de grond? Dat is zeker niet het geval, de verbinding is daar boven veel langzamer en gevoeliger voor storingen en onderbrekingen.

Wat de kost betreft hangt ook (vooral) af hoe u verbinding heeft gemaakt waar.

 

Sinds 2017 (?) mogen mobiele providers geen extra kosten in rekening brengen als de abonnee in een ander EU-land belt of internet. In heel de EU maakt men dan gebruik van de eigen telefoonbundel. Deze nieuwe regels gelden alleen niet aan boord van een boot of cruiseschip. Daar kunnen de kosten nog wel hoog uitvallen. Even terzijde, ik kan uit uw bericht niet opmaken of de kosten slaan op een verbinding binnen Europa, op een intercontinentale vlucht, of op een “interne” vlucht op een ander continent, noch via welke (vliegtuig)maatschappij. Sommige maatschappijen bieden internet en telefonie via een satellietverbinding aan. Kosten zijn navenant, natuurlijk. En niet overal kan via “de grond” worden verbinding gemaakt vanuit een vliegtuig, wat overeenkomt met wat Martin ook al schreef

Als de PX medewerkers maandag terugkomen kunnen ze mogelijk een commerciële geste doen.

Maar besef wel dat u om veiligheidsredenen in het vliegtuig u uw smartphone moest uitschakelen of in vliegtuigmodus zetten tijdens de start (en ook landing). Die vliegtuigmodus noemt niet voor niets zo.
Dit is niet onbelangrijk - ook al zal u niet gelukkig zijn met mijn opmerking, het zij zo - maar als  u bij het opstijgen “als een goede huisvader had gehandeld” (term uit het burgerlijk wetboek” en de voorschriften had opgevolgd, dus uw smartphone gecontroleerd had u dit alles al niet voorgehad. 


 

en toch staat nergens duidelijk vermeld wanneer wel of niet connectie gemaakt wordt met een satelliet alsook de hieraan verbonden kosten van Proximus.

als de berichten dan binnenkomen voor de meerkosten zou het dan ook logisch zijn dat dit in correcte volgorde komt en niet omgekeerd, toch?

ik blijf erbij, dit is pure afzetterij!

 

 

 

Sinds 2017 (?) mogen mobiele providers geen extra kosten in rekening brengen als de abonnee in een ander EU-land belt of internet. In heel de EU maakt men dan gebruik van de eigen telefoonbundel. Deze nieuwe regels gelden alleen niet aan boord van een boot of cruiseschip. Daar kunnen de kosten nog wel hoog uitvallen. Even terzijde, ik kan uit uw bericht niet opmaken of de kosten slaan op een verbinding binnen Europa, op een intercontinentale vlucht, of op een “interne” vlucht op een ander continent, noch via welke (vliegtuig)maatschappij. Sommige maatschappijen bieden internet en telefonie via een satellietverbinding aan. Kosten zijn navenant, natuurlijk. En niet overal kan via “de grond” worden verbinding gemaakt vanuit een vliegtuig, wat overeenkomt met wat Martin ook al schreef

Als de PX medewerkers maandag terugkomen kunnen ze mogelijk een commerciële geste doen.

Maar besef wel dat u om veiligheidsredenen in het vliegtuig u uw smartphone moest uitschakelen of in vliegtuigmodus zetten tijdens de start (en ook landing). Die vliegtuigmodus noemt niet voor niets zo.
Dit is niet onbelangrijk - ook al zal u niet gelukkig zijn met mijn opmerking, het zij zo - maar als  u bij het opstijgen “als een goede huisvader had gehandeld” (term uit het burgerlijk wetboek” en de voorschriften had opgevolgd, dus uw smartphone gecontroleerd had u dit alles al niet voorgehad. 

 

Ter info: 

Kan ik roamen aan boord van een schip of vliegtuig?

Ook aan boord van een schip of per vliegtuig hoeft u niet extra te betalen voor het gebruik van uw mobiele telefoon, mits u rechtstreeks verbonden blijft met een antenne van het mobiele netwerk op de oever of op de grond. Gaat het mobiele verkeer via een satellietsysteem, dan gelden de EU-regels niet en zult u moeten betalen voor niet-gereguleerde roamingdiensten (geen maximumprijzen).

Bron: Roaming: met uw mobiele telefoon naar een ander EU-land - Your Europe (europa.eu)

PS: een reactie van een Proximus forummedewerker kun je pas maandag verwachten, aangezien ze hier tijdens het weekend niet langskomen.

Reageer