Vraag

KLACHT: Proximus verwijdert mijn nummer


Reputatie 2
Beste Proximus,

De onmogelijkheid om u jullie per email een klacht in te dienen is ongezien! Helpt niet bij het humeur waar jullie reeds de oorzaak van zijn.

Ik ben al jaar en dag eigenaar van een GSMnr (+10j). Waarvan het grootse deel bij jullie.
Over het algemeen laat het mij niet warm of koud. Tenzij jullie zoals nu incapabel zijn om jullie taak uit te voeren.

Ik ben afgelopen zondag is mijn gsm verloren/ gestolen. Ik laat beide simkaarten blokkeren.
Zowel privé als professioneel heb ik een nr bij Proximus. Ik bel hiervoor op zondag 7/7/2019 naar jullie klantendienst. Omdat het zondag zijn de diensten beperkt. Simkaarten worden geblokkeerd maar nieuwe simkaarten kan hij (persoon van klantendienst) zelf niet voorzien. Maar hij voorziet een nota dat dit op maandag zal gebeuren.

Op maandag en dinsdag windstilte. Op woensdag is er nog niets binnen, op het werk hebben ze nog extra simkaarten liggen. Het is mogelijk om mijn werk nummer over te zetten. Voor mijn persoonlijk nummer moet ik langs in de proximus winkel.

Op woensdag 10/07 ga ik naar de proximus winkel in Mechelen. Daar blijkt dat ze op zondag mijn nr hebben opgezegd ipv de sim te blokkeren. Een nr dat al meer dan 10j aan mij gekoppeld is, is onherroepelijk verloren. Het nummer is niet meer gekend in hun systeem. Gedesillusioneerd verlaat ik de winkel.

Ik keer terug naar huis en vandaar bel ik naar de Proximus klantendienst. Met veel moeite kan ik mij rustig houden en de juffrouw daar komen ze met hoop. Het is mogelijk om mijn nummer terug te krijgen als ik een abonnement neem bij Proximus.
Een simkaart kon opgestuurd worden, of ik kon terug naar de proximus winkel gaan. Opgelucht als ik ben ga ik toch een 2de maal naar jullie winkel te Mechelen. Zodat het achter de rug is. Daar blijkt dat het toch nog niet kan want het staat nog niet in het systeem.

Vandaag krijg ik de melding van de winkel in Mechelen dat het toch niet kan. Waar zijn jullie mee bezig?
Proximus speelt mijn nr kwijt, maar zoekt Proximus naar een oplossing voor de fout die jullie hebben gemaakt?

De inpakt op het verlies van dit nr gaat uren en uren tijd kosten, naar waar mag ik dit factureren?

Als telecom opperator krijgen jullie GSM nrs waar jullie kunnen over beschikken. Vraag maar expliciet mijn nr terug!

Een zeer misnoegde klant!
Jan-Pieter

22 reacties

Reputatie 2
Proximus graag een case maken en actie! 39282448!!
Reputatie 2
Proximus heeft mijn GSMnr van +10j gewoon verwijdert
Reputatie 2
Email gestuurd naar het BIPT - Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie.

Proximus kan mij deze nr niet terug toe wijzen maar hij is wel in hun bezit.
BIPT heeft mij naar de volgende website geleid. www.1299.be

Hierop kan je zien bij welke operator een gsm nr zit, je weet niet wie de eindklant is.


Duidelijk dat proximus niet de moeite wilt doen om hun fout recht te zetten.
Het GSMnr is in hun bezit.
maar mss wel al toegekend aan iemand anders !
Reputatie 2
sinds zondag? Denk dat daar wel een beleid rond zal bestaan. Dat deze even uit rotatie zullen gaan.
Volgens Proximus is het nr echter niet in hun bezit. denkt dat BIPT meer te vertrouwen/proffesioneler is als Proximus.
Ah zo, nee inderdaad dan zal die nog niet in het bezit zijn van iemand anders.
Reputatie 7
Badge +4
Geschrapte nummers komen conform de wetgeving in een niet toekenbare reserve voor een periode van minstens 6 maanden

Nu als een Px-medewerker een fout gemaakt heeft en Px wil/kan het niet rechtzetten, kunt u best naar de ombudsman telecommunicatie stappen (bemiddeling) met concrete elementen (wat wanneer waar)
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41

P.S.
Nrs van het type 0485 dienen door Px conform de wetgeving teruggegeven te worden aan de originele operator dus Base (en komen daar minstens 6 maand in quarantaine)
Of is de crdc nog niet up to date of is het nr nog bij Px en kan het in principe nog gerecupereerd worden
Oei, Ik wist niet dat het zelf zes manden was, maar op de bipt site zal dit wel terug te vinden zijn natuurlijk.
https://www.bipt.be/nl/consumenten/telefoon/klachten-problemen/klachten-over-uw-operator-voor-telefonie
Reputatie 2
Hey Martin & M_016,
Hartelijk bedankt voor de info.
Het is inderdaad mogelijks beter om over te schakelen naar een klacht bij de ombudsman voor telekom ipv te hopen op een afhandeling van Proximus.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Jan-Pieter,
Je nummer werd terug geactiveerd op een tijdelijk account. Vanaf morgen zal dit terug een prepaid-kaart zijn en ga je terug moeten identificeren.
Kan je even je toestel uit en aan zetten en testen?
Groetjes,
Antonella
Dus bij deze nogmaals bewezen dat je best toch altijd de reactie van de mensen van Proximus hier op het forum eerst afwacht 👍
De laatste tijd moet ik echt zeggen dat sedert de nieuwe aanpak, als ik het zo mag noemen, de hulp en service en aanpak van een probleem tot aan de oplossing veel verbeterd is.👌
Reputatie 2
Dag Jan-Pieter,
Je nummer werd terug geactiveerd op een tijdelijk account. Vanaf morgen zal dit terug een prepaid-kaart zijn en ga je terug moeten identificeren.
Kan je even je toestel uit en aan zetten en testen?
Groetjes,
Antonella


Beste AntonellaD, Het nr werd terug geactiveerd op een gestolen GSM in Londen?
Is het dan niet mogelijk om dit over te zetten naar de lege sim kaart die ik heb mee gekregen in de proximus winkel?

MVG,
Jan-Pieter
Reputatie 7
Badge +3
Dag Jan-Pieter,
Om het nummer terug actief te krijgen hebben we deze tijdelijk moeten activeren op een intern account van Proximus. "Een gestolen GSM in Londen" heeft hier echter niets mee te maken. Hoe kom je hierop?
We konden ook niet anders dan de heractivatie te doen op het bestaande simkaartnummer. Indien er een aanpassing van het simkaartnummer dient te gebeuren, gaat dit in ieder geval morgen pas mogelijk zijn.
Groetjes,
Antonella
Reputatie 7
Badge +4
Correct fijn/goed dat het probleem opgelost geraakt (dank aan AnonellaD) maar ik kan niet goed meer volgen
1)
de gsm en sim-kaart zijn verloren/gestolen in Londen op 07/07/19
2)
het betrokken gsm-nr werd (tijdelijk) gereactiveerd op de oude verloren/gestolen sim-kaart en via een (tijdelijk)interne account van Proximus
3) dus vermits de betrokken oude sim-kaart niet meer in bezit is van de klant, dient het GSM-nr toch aan een nieuwe sim te worden gekoppeld door een Px-medewerker - eventueel in een 2e faze - samen met het eventueel nog voorhanden belkrediet, nee ?
4) waarom er (tijdelijk) via een interne account van Px moet gewerkt worden is mij niet direct duidelijk,tenzij om interne IT-redenen om de "foutieve schrapping en de teruggaveplicht aan Base van het betrokken0485-nr " te kunnen ondervangen
Reputatie 2
Beste A,
Merci voor de heractivatie, (van een gestolen sim) eigenlijk sta ik nu terug zo ver als na de diefstal. Mijn sim is in een ander zijn handen (daarom dat ik ze dus heb geblokeerd) op zich ben ik al blij dat mijn nr dan toch gerecupereerd kan worden. Nu moet ik het noch effectief in handen krijgen.
Louter ter info: Pas maandag mag je terug reactie verwachten van iemand van Proximus zelf, als ze terug op het forum langskomen.
Reputatie 7
Badge +3
Dag Jan-Pieter,
Blokkering van een simkaart is enkel mogelijk bij abonnementen. Dit is niet mogelijk met herlaadkaarten. Meer info via:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_device_stolen_phone/particulieren/support/mobiele-telefonie/gsm-en-sim-kaart/defect-verloren-of-gestolen-toestel/gestolen-gsm-blokkeren-verloren-sim-kaart-blokkeren.html
Ik zie inmiddels dat op 13/07 een nieuw simkaartnummer werd geactiveerd, dus ik veronderstel dat je het nummer terug in gebruik hebt? Vergeet niet dat je je opnieuw dient te identificeren:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_pay_and_go_id/particulieren/support/mobiele-telefonie/abonnement-en-pay-and-go/tariefplan-wijzigen/uw-pay-and-go-kaart-identificeren.html
Groetjes,
Antonella
Reputatie 7
Badge +3
Correct fijn/goed dat het probleem opgelost geraakt (dank aan AnonellaD) maar ik kan niet goed meer volgen
1)
de gsm en sim-kaart zijn verloren/gestolen in Londen op 07/07/19
2)
het betrokken gsm-nr werd (tijdelijk) gereactiveerd op de oude verloren/gestolen sim-kaart en via een (tijdelijk)interne account van Proximus
3) dus vermits de betrokken oude sim-kaart niet meer in bezit is van de klant, dient het GSM-nr toch aan een nieuwe sim te worden gekoppeld door een Px-medewerker - eventueel in een 2e faze - samen met het eventueel nog voorhanden belkrediet, nee ?
4) waarom er (tijdelijk) via een interne account van Px moet gewerkt worden is mij niet direct duidelijk,tenzij om interne IT-redenen om de "foutieve schrapping en de teruggaveplicht aan Base van het betrokken0485-nr " te kunnen ondervangen


Dag M_016,
1) Nu snap ik 'm "Een gestolen GSM in Londen", bedankt ;-)
2) Dat klopt, reactivatie was enkel mogelijk op deze manier
3) Aanpassing simkaartnummer is inderdaad in een 2de fase gebeurd, indien er sprake is van verloren belkrediet mag dit zeker ook worden doorgegeven.
4) Is effectief zo moeten gebeuren om interne IT-redenen en om te vermijden dat het nummer terug zou worden vrijgegeven
Groetjes,
Antonella
Wil dit dan eigenlijk zeggen dat zo'n nummer (van een gestolen/verloren simkaart) niet gewoon aan een nieuw simkaartnummer, voor de klant waarvan deze gestolen werd, kan gekoppeld worden waardoor de oude gestolen simkaart (telefoonnummer) toch niet meer kan gebruikt worden of is het dan zo simpel niet?
Reputatie 7
Badge +3
Wil dit dan eigenlijk zeggen dat zo'n nummer (van een gestolen/verloren simkaart) niet gewoon aan een nieuw simkaartnummer, voor de klant waarvan deze gestolen werd, kan gekoppeld worden waardoor de oude gestolen simkaart (telefoonnummer) toch niet meer kan gebruikt worden of is het dan zo simpel niet?

Dag Martin,
In de meeste gevallen is het inderdaad zo simpel, maar hier werd het helaas ingewikkeld gemaakt door het feit dat het gsm-nummer werd opgezegd.
Groetjes,
Antonella
Reputatie 2
Het is inderdaad moeilijker gemaakt dan het had moeten zijn, het is recht gerzet kunnen worden.
Waarvoor dank, om u nr na meer dan 10j kwijt te zijn is echt frustrerend. Hopelijk heeft niemand anders dit voor.

MVG,
JP
@ AntonellaD, bedankt voor de verduidelijking

@ Jan-Pieter , inderdaad ik hoop het ook en zou het zeker ook niet graag voorkrijgen, iedereen heeft/kent ondertussen je nummer in je kennissenkring enz..... en daar sta je dan ineens voor schut ….
Maar laat ons positief blijven met einde goed alles goed 😉

Reageer