Beantwoord

klacht aankoop nieuwe iPhone 6s

  • 24 September 2019
  • 21 reacties
  • 568 Bekeken

Ik wou gisteren online een nieuwe iPhone 6s of 7 bestellen voor onze zoon. Aangezien ik er geen kon bestellen, terwijl ze wel op de website staan, belde ik even naar proximus. Hier werd ik goed verder geholpen doordat men zei dat deze iPhones misschien nog wel in de proximus winkels beschikbaar waren maar niet meer online.
Vandaag ging ik naar de proximus winkel. Er waren nog 2 toestellen iPhone 6s beschikbaar. 7 was ook uitverkocht. Ik koop 1 van de 2 toestellen. Ik kom thuis.....toestel start niet op.....ik steek de oplader erin......ik krijg geen batterij icoon zodat ik weet dat de gsm aan het opladen is maar soit hij kan helemaal plat zijn dacht ik dan....... Na bijna 2 uur opladen geeft de iPhone nog steeds geen teken van leven.
Ik ben in de auto gesprongen en terug naar de winkel gereden. MAAR ik krijg geen nieuwe iPhone!!!!!
Nee sorry de gsm is uit de winkel geweest...... Akkoord, kan ik nog begrijpen maar dat is wel heel kortzichtig vind ik. Ik kan nu ook naar de winkelbediende wijzen want hij had de iPhone ook al eens kunnen opstarten en dat was ook niet gebeurd!!

Ik zou hier toch wel heel graag heel snel een oplossing voor krijgen.
Wij zijn al jaren bij belgacom en proximus klant!!!
Wij betalen maandelijks veel geld voor alle gsm's (die trouwens dan ook nog allemaal van de proximus winkel komen) internet en telefonie.
Nu hebben wij 1 keer iets voor en worden wij gewoon de deur gewezen......
Ik hoop dat hier toch snel een oplossing uit de bus komt!!
icon

Beste antwoord door M_016 25 September 2019, 12:13

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/garantie/wet-op-de-garantie
  1. U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
  2. Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, kunt u een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract eisen.
&
Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt er verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

=
U hebt mijns inziens wettelijk gezien het wettelijk recht of de koop te laten ontbinden of een ander nieuw toestel te eisen
&
de betrokken verkoper/bediende in een Proximus center (van Proximus zelf?) zou best eens een bijkomende opleiding krijgen,een andere functie toegewezen krijgen of …
Reputatie 5
En hoe heb jij dat dan gedaan,de batterij er even uitgehaald en terug gestoken? Dat wil ik wel eens zien.😀
@Martin @M_016 @Joel M @HeidiE @AntonellaD

Allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie hulp, tips en info!!
Ik heb vanmorgen een mailtje gekregen dat ik mijn herstelde toestel mocht komen ophalen en ja hoor het is een NIEUW toestel geworden!!
wel even buiten topic: maar de kosten om zo'n batterij te laten vervangen vallen eigenlijk nog wel mee
> https://support.apple.com/nl-be/iphone/repair/service/battery-power
@Ikkeook dit in geval je mijn raad toch moest willen volgen 😉 ☺️
👍 Uiteindelijk mogen we nu toch zeggen einde goed alles hoed
Reputatie 7
Badge +4
@Ikkeook
De communicatie via de ombudsdienst telecom is in de genre van "vraag en antwoord"
=
indien u niet reageert binnen een betaalde termijn (2 weken?) op het antwoord van Proximus reageert wordt de bemiddelingsopdracht afgesloten

Proximus heeft inderdaad het recht het toestel te (laten) repareren maar u hebt het recht te vragen dat zulks binnen een redelijke termijn (30 dagen) dient te gebeuren en u kunt derhalve voorstellen vermits u het gebruik van het toestel derft gedurende de betrokken periode bv. of een korting op de aankoopprijs te bedingen of tijdelijk een vervangtoestel ter beschikking te krijgen
-> dus misschien toch nog reageren binnen de gestelde tijdsperiode, nee?

P.S.
Iphone 6S is een toestel op de markt sinds Sep 2015, ik vermoed dat deze toestellen dan ook reeds enige tijd uit productie zijn (eind 2017/begin 2018?) en dat indien de verpakking van het betrokken toestel nog verzegeld was bij ontvangst het mogelijkerwijze gewoon een snel op te lossen een batterij- of voedingskabel/stekkerprobleem) betreft
Een niet verzegelde verpakking dient mijns inziens steeds worden geweigerd tenzij een korting geboden wordt en een voorafgaande controle van de goede werking van het toestel ter plaatse kan/mag gebeuren
@Ikkeook Ik denk dat het best is van het resultaat af te wachten van de ombudsdienst zoals HeidiE ook al aangaf; want ik mag er toch van uit gaan hoop ik dat zij daar ook de rechten/wetten van de klant / consumenten bescherming kennen.
Tenslotte is het altijd best en wordt het aangeraden van indien je niet overeen komt met hun werkwijze van handelen om bij de ⪢consumentenombudsdienst⪡ klacht in te dienen.

Louter ter bijkomende info:
De voordelen van een gratis vervangsmartphone op een rijtje:

  1. Volledig gratis
  2. Haal je vervangsmartphone gewoon af in een Proximus Shop in je buurt
  3. Onmiddellijk een andere smartphone, meteen weer bereikbaar
  4. Hou 'm een maand, tijd genoeg voor een herstelling of nieuw toestel
  5. Je privacy wordt beschermd door een reset van het toestel na gebruik
  6. Geen smartphone of geen data in je abonnement? Je krijgt 1 GB cadeau!
cfr klik hier

zijn ze er dan vergeten bij te zetten dat je een vervangtoestel en ook een lader en oplaadkabel krijgt die goed werkt! 😄
Reputatie 7
Badge +3
@Ikkeook Dat is zeer goed nieuws! Geniet van je nieuwe toestel. Groetjes, Antonella
@Joel M Ja hoor ze hebben het toestel direct opgestuurd. Maar ik vind dat als ik een nieuw toestel koop dat het moet werken en ik het niet direct moet laten opsturen voor nazicht.
We kregen een Samsung als vervangtoestel maar dat werkte niet dus ben ik de dag nadien terug geweest.
Bleek de herlaadkabel stuk te zijn. Ik zei ja zo'n kabel heb ik niet thuis want wij hebben alleen iPhone en Huawei toestellen. Waarop de verkoopster heel onvriendelijk zei dat Huawei dezelfde herlaadkabels heeft. Wel wij hebben echt niet dezelfde herlaadkabels als een Samsung hoor! Maar ik heb geen zin meer om in die winkel nog 1 discussie aan te gaan. Ik ben niet dom maar zo word ik daar wel behandeld.
Soit, aangezien ik terug ben geweest en er waren andere verkopers die mij even onvriendelijk behandelden als die van de dag ervoor ga ik daar, als dit is afgehandeld, nooit maar naartoe.
Het hangt inderdaad heel veel af waar je terecht komt in een Proximus center het ene center is zeker het andere niet en ik heb nu uiteindelijk ook een center gevonden waar ze zeer vriendelijk en behulpzaam zijn.

NB: een eventueel antwoord van Proximus zal je pas maandag kunnen verwachten, aangezien ze in het weekend hier niet langskomen.
Reputatie 7
Badge +3
@Ikkeook bij welke Proximus shop heb je deze aankoop gedaan?
Groetjes,
Antonella
@Ikkeook , heb je eens de batterij er uitgehaald en terug gestoken heb dit eens voorgehad met een iphone 6 en dan wilde die wel laden, enfin je kunt het maar eens proberen.
👍 het was wel niet ene van mij, kan een ander type iPhone zijn of zelf een samsung geweest zijn, weet het niet meer zojuist het was in ieder geval ene waar je de batterij kunt uithalen anders zou het inderdaad de iPhone kapot maken zijn 😄
enfin ik wou maar aangeven dat je soms een probleem kunt oplossen met iets heel simpel ☺️
NB: in het vervolge zal ik eerst googelen op iPhone 6 batterij vervangen voor ik zo'n kemels schiet 😉
@Ikkeook bij welke Proximus shop heb je deze aankoop gedaan?
Groetjes,
Antonella



@AntonellaD Proximus Herentals
Ter info:
https://economie.fgov.be/nl/themas/consumentenbescherming/garantie/wet-op-de-garantie
  1. U heeft het recht de kosteloze herstelling of de vervanging van het goed te eisen (te kiezen door de consument, maar in functie van wat mogelijk en redelijk is).
  2. Enkel ingeval de herstelling of de vervanging buitensporig of onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan worden uitgevoerd, kunt u een prijsverlaging of de ontbinding van het verkoopcontract eisen.
&Indien het goed defect gaat binnen de eerste zes maanden na de levering, wordt er verondersteld dat het gebrek bestaat sinds de levering. De verkoper moet het tegendeel bewijzen indien hij niet akkoord gaat.

=
U hebt mijns inziens wettelijk gezien het wettelijk recht of de koop te laten ontbinden of een ander nieuw toestel te eisen
&
de betrokken verkoper/bediende in een Proximus center (van Proximus zelf?) zou best eens een bijkomende opleiding krijgen,een andere functie toegewezen krijgen of …




@M_016 bedankt voor de tip! Ik denk dat eens wat ga rondkijken op deze link.

De verkoper had trouwens naar de gerant gebeld om te vragen of hij het gewoon mocht omruilen en het mocht niet van de gerant!!
En hoe heb jij dat dan gedaan,de batterij er even uitgehaald en terug gestoken? Dat wil ik wel eens zien.😀


@Jamo vroeg ik mij ook af.....zeker bij een iPhone 🙂
👍 het was wel niet ene van mij, kan een ander type iPhone zijn of zelf een samsung geweest zijn, weet het niet meer zojuist het was in ieder geval ene waar je de batterij kunt uithalen anders zou het inderdaad de iPhone kapot maken zijn 😄

enfin ik wou maar aangeven dat je soms een probleem kunt oplossen met iets heel simpel ☺️
NB: in het vervolge zal ik eerst googelen op iPhone 6 batterij vervangen voor ik zo'n kemels schiet 😉



@Martin 🙂 toch bedankt voor de hulp 😉
Reputatie 7
Badge +3
@Ikkeook Mijn oprechte excuses voor deze slechte ervaring. Hou ons zeker wel op de hoogte van de stand van zaken. Groetjes, Antonella
Reputatie 7
Badge +3
@Ikkeook Bij garantie op het gsm-toestel , dan moet men het toestel opsturen voor nazicht.Heeft men dat dan niet gedaan of voorgesteld in het verkooppunt van Herentals? Indien niet zeker terug binnenspringen Excuses alvast voor het ongemak..Groetjes,Joel
@AntonellaD

Voila, hier zal ik het mee moeten doen vrees ik.

Standpunt van Proximus:

Kwaliteit en klantentevredenheid vormen voor Proximus essentiële criteria voor zijn dienstverlening. We verontschuldigen ons bij de klant voor het feit dat de contacten met Proximus niet naar wens zijn verlopen.

Een toestel gekocht in de winkel wordt nooit teruggenomen. Enkel toestellen geleverd via de post kunnen teruggestuurd worden binnen de 14 dagen na ontvangst. Annulatie is bijgevolg niet mogelijk. Als reparatie mogelijk is, wordt er geen nieuw toestel gegeven. De reparatiedienst beslist hierover.

Wij zijn ervan overtuigd dat mevrouw Vervoort met deze informatie tevreden is en stellen alles in het werk om de contacten met haar in de toekomst zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Reputatie 7
Badge +3
@Ikkeook het toestel is momenteel binnen voor reparatie, we dienen dus het advies van de reparatiedienst af te wachten. Aangezien dit dossier nu via de Ombudsdienst verloopt, kun je best verder via hen informeren naar de stand van zaken. Grt, Heidi

Reageer