factuur


op het laatste van mijn factuur sta een telefoon nr dat niet in mijn telefoon staat en dat is 

042779990  en er gaat soms 5 x per maand  of 4 x per maand 4. 99 x5=24.95 euro 

heb het nu pas gezien en weet niet voor wat dat is graag uitleg daar over

beleefde groetjes Jacqueline 


66 reacties

Reputatie 6
Badge +2

 

het is inderdaad een service die proximus aanbiedt net zoals ander dit ook doen en het is niet proximus die in de fout gaat of de fraude gepleegd heeft, het zijn de fraudeurs die moeten met d vinger gewezen worden, spijtig natuurlijk dat er enkel maar een methode bestaat om alles in één keer te blokkeren ….

Als proximus andere diensten aanbiedt en er wordt door anderern op één of andere manier misbruik van gemaakt da zou op den duur proximus best geen diensten meer leveren dan ….

@Martin  Dat is correct Proximus is niet mee aan het frauderen, maar als bedrijf  als je een nieuwe service biedt “one click web based subscription” (dat is wat ik begreep van Veedz hun uitleg). Dan vind ik dat je je klanten moet kunnen beschermen tegen fraudeurs die je klanten willen misbruiken door gebruik te maken van je nieuwe service.

Ik heb Veedz / DGP aan telefoon gehad en die geven letterlijk toe, dat de subscription via  een “ad placement” gebeurt en dat ik maar niet moest kliken op pop-ups. Ze hebben verder geen bewijs van mijn “sign-off” op mijn  subscription aanvraag.

Daarnaast moest ik de drastische oplossing kiezen om alle betaal service te blokkeren , (een service bij voor Proximus betekent een service minder voor (sommige) klanten)

 

We hebben deze discussie hier al gehad, maar toch blijf ik het schandalig vinden dat Proximus hieraan meedoet, en bij problemen geen enkele support biedt.

  • Dit gaat hier niet over een sms sturen naar een betaaldienst (hier kan je nog zeggen: eigen schuld, je hebt zelf die sms gestuurd).
  • Dit gaat hier ook niet over het aanrekenen van ontvangen sms’en (hoewel ik dat ook schandalig vindt dat je moet betalen voor ontvangen sms’en).
  • Dit gaat hier ook niet over iemand die moedwillig ergens op een site zijn gegevens heeft achtergelaten (naam, e-mail adres, telefoonnummer).
  • Waar het hier wel over gaat is dat je door één maal te klikken op een (ongewilde) advertentie pop-up op een website - die je toevallig via je GSM bezoekt - ingeschreven bent op zo’n betaaldienst.

Ik vind dat frauduleus en laag-bij-de-grond voor een overheidsbedrijf.

  1. Het is al een schande dat je door een “one-click” ingeschreven wordt - zonder dat je een mogelijkheid krijgen om deze inschrijving te bevestigen of te annuleren - en zonder dat je zelf enige persoonlijke gegevens hebt achtergelaten.
  2. Het is een schande, dat Proximus jouw GSM nummer meestuurt (in de http:// header) als je naar zo’n site surft. Je kan dus met je GSM nooit “anoniem” naar zo’n site surfen. Ik kan goed begrijpen dat jouw browser een aantal zaken meestuurt als je op het internet surft (jouw IP adres, het OS, type browser, etc ...), maar dat Proximus hierbij ook jouw GSM nummer doorgeeft aan de bezochte site, vind ik een overtreding tegen de privacy.

Een oplossing voor dit probleem moet niet zo drastisch zijn, dat je alle betaal services moet blokkeren (vb sms parkeren).

Een oplossing is gewoon dat Proximus ervoor zorgt dat hun dienstenaanbieders zich aan een aantal regels houden, zoals:

  • stoppen met automatisch jouw GSM nummer mee te delen aan een bezochte site.
  • verbieden dat je zonder expleciete bevestiging (vb via een code per sms, ...) kan ingeschreven worden.

Dat zou al veel leed besparen...

Reputatie 7
Badge +3

@jaklien52 

kan je in je profiel het nummer van de betrokken aanrekening zetten ?

onder je klantennr zie ik niet dadelijk een aanrekening met extra verbruik, enkel aangerekend abo…

Na je info kan ik het verder nakijken.

groeten

Tina

Wie zegt dat Proximus geen support biedt dan lees je toch niet alle berichten en alleen deze waar dan geen support geboden werd :slight_smile:

Wat ik mij hierbij afvraag de andere Providers zolas o.a. TN, doen die dan daar niet aan mee, het is tenslotte een service die ze bieden en het zijn niet altijd de aanbieders zelf die er voor zorgen, dat je laat ons maar zeggen geabonneerd bent zonder het echt te weten door bv op iets te klikken waar het totaal niet duidelijk is dat je vasthangt of niet direct duidelijk weet dat je binnen een periode hen moet contacteren of je anders doorlopend geabonneerd blijft buiten de gratis periode,  
Enfin zijn het niet de slechteriken zelf die moeten aangepakt worden daar wil ik eigenlijk naar toe, vooraleer ik het achter mijn hoofd geslingerd krijg dat ik de operators die zo’n service aanbieden zou verdedigen, daar gaat het bij mij niet om!

Reputatie 7
Badge +3

@jaklien52 

ik ben je oudere aanrekeningen gaan nakijken : op sommige rekeningen van vorig jaar in de zomer staan inderdaad diensten voor derden.

Omdat het al bijna een jaar geleden is, gaan we hier weinig aan kunnen doen vrees ik.

Indien je een ongewenste aanrekening krijgt: stuur je naar het betrokken nummer (meestal is dat een verkort gsm nr of een gekend nr) een sms met STOP

via deze pagina’s kan je heel wat info vinden : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_3rd_bill/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/klacht-over-je-factuur/betaalnummers-betaalsms-en-diensten-door-derden.html

vriendelijke groeten

Tina

@NickyDepetter

we hebben dossier 48166234 opgestart om je te helpen;

De dossierbeheerder zal dit verder opvolgen en je informeren;

vriendelijke groeten

Tina

Hartelijk dank!

Reputatie 7
Badge +3

@philippe_d Er zijn effectief richtlijnen voor derde partijen die werden afgesproken tussen de operatoren: de GOF-richtlijnen. Deze vind je onderaan deze webpagina bij de “Wettelijke informatie en gedragscodes”

Wettelijke vermeldingen voor privé- en professionele klanten | Proximus

Groetjes,
Antonella

Ik heb net vandaag hetzelfde gezien op mijn factuur, 3 maar 5 euro van veedz. Ik ken het zelf niet, en nog nooit van gehoord  hoe kan ik het stoppen?

contact opnemen met hen om klacht in te dienen zie ook → VEEDZ | Proximus Forum

diensten door derden kun je ook blokkeren

Bij wie kun je terecht over diensten door derden? | Proximus

Betaalnummers, betaalsms'en en diensten door derden | Proximus

Betaalnummers, betaalsms'en, diensten door derden | Proximus

 

Reputatie 6
Badge +2

Wat ik mij hierbij afvraag de andere Providers zolas o.a. TN, doen die dan daar niet aan mee, het is tenslotte een service die ze bieden en het zijn niet altijd de aanbieders zelf die er voor zorgen, dat je laat ons maar zeggen geabonneerd bent zonder het echt te weten door bv op iets te klikken waar het totaal niet duidelijk is dat je vasthangt of niet direct duidelijk weet dat je binnen een periode hen moet contacteren of je anders doorlopend geabonneerd blijft buiten de gratis periode,  


Enfin zijn het niet de slechteriken zelf die moeten aangepakt worden daar wil ik eigenlijk naar toe, vooraleer ik het achter mijn hoofd geslingerd krijg dat ik de operators die zo’n service aanbieden zou verdedigen, daar gaat het bij mij niet om!

 

@Martin

Als jij met je PC aan het surfen bent, en je komt toevallig terecht op een site waar ze jou bepaalde diensten aabieden …

Zo jij het dan leuk vinden, dat Proximus bij iedere klik op die website jouw (vast) telefoonnummer mee-stuurt in de http header?

Ik zou dat een ongehoorde schending van mijn privacy vinden, want zolang je jezelf niet hebt kenbaar gemaakt op een site (naam, adres, e-mail, telefoonnummer), wil je op een site toch anoniem surfen….

Of als je iemand’s Facebook profiel alleen maar bekijkt, wil je toch ook niet dat de eigenaar van dat profiel automatisch jouw telefoonnummer ziet?

 

Wel, dat is wat er hier gebeurt, als je met een Proximus GSM gaat surfen op een site van zo’n louche aanbieder: Proximus stuurt gewoon - ongevraagd en zonder dat jij daar iets kan aan blokkeren - jouw identificatie (MSISDN/XID/ASID) mee met de technische informatie van jouw klik (http: header).

 

PS

Onder de mom van een “service aan te bieden” doen ze mee aan die platte commerce, dit is geen service maar geldklopperij.

@philippe_d Inderdaad dat zou niemand plezant vinden als je daar op voorhand niet met akkoord gaat (mss staat het wel beschreven in hun voorwaarden “diensten door derden” dat je daarmee moet akkoord gaan, om die dienst te kunnen gebruiken ?).
Maar ik bedoel eigenlijk totaal iets anders, de meesten zullen diensten door derden willen (dus niet blokkeren wat je natuurlijk ook kan) omdat ze dit willen gebruiken om te parkeren (om nu maar één voorbeeld aan te geven)  dan moeten er toch ook gegevens van u doorgestuurd worden, of zie ik dat verkeerd dan?  Dat bedoelde ik eigenlijk hierboven in mijn vorig bericht, als er dan derde diensten zijn die dit misbruiken, dat die zouden moeten aangepakt worden, want door hen moet je op den duur diensten door derden blokkeren en kun je zo op die manier ook geen gebruik meer maken om te parkeren!

Reputatie 6
Badge +2

We begrijpen elkaar verkeerd!

 

Ik heb niets tegen “diensten door derden” zoals sms parkeren, sms bus ticket, parkeer app, etc ..

Hierbij heb je je expleciet ingeschreven, en alleen al door zelf  een sms te sturen maak je jezelf bekend bij de dienstenaanbieder.

 

Ik heb het hier alleen over de “on-click” praktijken, waarbij Proximus - zonder dat je het zelfs beseft - jouw telefoonnummer doorgeeft aan een website die je via de gsm bezoekt. Dit zou niet mogen kunnen (en er kan dan ook geen misbruik van gemaakt worden).

Hallo

Ik heb hier net hetzelfde probleem. Ik heb al STOP gestuurd naar 8220. Al mijn nummer ingevuld op een site om dit abonnement van veedz zogezegd te stoppen en nog toch ben ik deze maand 20 euro kwijt door veedz. Nu heb ik een mail gestuurd naar veedz en hoop op een reactie. wat kan ik nog doen? Proximus zou hier iets aan moeten doen!

Als er geen gevolg of reactie komt van hen uit op je klacht kan Proximus een klachten dossier opstellen tegen hen, maar de Proximus forummedewerkers komen pas morgen terug langs.

Ondertussen best zoveel mogelijk privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog bijkomende informatie zetten.

Reputatie 7
Badge +3

@Siskakm Ik zie dat je klacht bij Veedz werd behandeld en goedgekeurd omdat er een terugbetaling klaarstaat van de kosten. Deze terugbetaling zal gebeuren op jouw volgende factuur (september). Groetjes, Antonella

Beste, ook ik heb nu 2x een aanrekening van Veedz zonder enige aanvraag. Kan ik dit via deze weg aangeven om te behandelen. 

Mijn abo is met splitbilling van mijn werkgever en ik kan blijkbaar deze dienst niet beperken via myproximus. Pagina niet beschikbaar.

 

alvast dank om dit te behandelen

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Dorry in dat geval vraag je best aan iemand van HR om de CSO (contactpersoon) binnen Proximus te mailen. Groetjes, Heidi

Ik heb dit gedaan maar in een organisatie met 4600 medewerkers in verlofperiode zal dit geen evidentie zijn terwijl dit hier in het forum duidelijk als een veelvoorkomend probleem wordt aangegeven. Hier neem ik toch ook aan dat Proximus misbruik aanpakt.

 

Gezien het splitbilling is komt dit hoe dan ook bij mij terecht.

Reputatie 7
Badge +3

@Dorry dossier 48899405 werd opgemaakt voor nazicht door de CSO, die je verder zal contacteren. Groetjes, Heidi

Beste,

Ik heb net hetzelfde probleem met VEEDZ. Ik heb hen al een mail gestuurd, maar zonder reactie. Ik wens die dienst zo snel mogelijk stop te zetten.

Help!

Mvg,

K.

Reputatie 7
Badge +3

@Ka.O. 

we willen je graag helpen met deze klacht

vul je in je profiel je klantgegevens aan?

Het betrokken gsm nr ?

vriendelijke groeten

Tina

 

Ter info:  Forum Profiel
Rechtsboven klikken op jouw ‘icoontje’/avatar
> Mijn profiel > Bewerk profiel
> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers
> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en 
> Sla wijzigingen op en laat ons weten als t ingevuld is

@Ka.O.

we willen je graag helpen met deze klacht

vul je in je profiel je klantgegevens aan?

Het betrokken gsm nr ?

vriendelijke groeten

Tina

 

Ter info:  Forum Profiel
Rechtsboven klikken op jouw ‘icoontje’/avatar
> Mijn profiel > Bewerk profiel
> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers
> daar je gevraagde gegevens aanvullen,  en 
> Sla wijzigingen op en laat ons weten als t ingevuld is

Is aangevuld

Reputatie 7
Badge +3

@Ka.O. 

dossier 49053782 is opgemaakt

Als het dossier is toegewezen, zal de dossierbeheerder het nodige doen en je informeren.

Groeten

Tina

@tina.b 

Bedankt!

Reputatie 1
Badge

op het laatste van mijn factuur sta een telefoon nr dat niet in mijn telefoon staat en dat is 

042779990  en er gaat soms 5 x per maand  of 4 x per maand 4. 99 x5=24.95 euro 

heb het nu pas gezien en weet niet voor wat dat is graag uitleg daar over

kan in feite geen telefoon nr. zijn, want dit moet 10 cijfers hebben.beleefde groetjes Jacqueline 

 

@tina.b 

Ik zit met het zelfde probleem. Reeds 7 x 4.99€ aangerekend zonder mijn toestemming. 

Bij deze betwist ik alle facturen waarop veedz.be staat aangerekend. 

Kunnen jullie dit rechtzetten? 

Bedankt,

Bart 

Reageer