Vraag

Extreem duur dataverkeer Pay&go

  • 22 February 2020
  • 6 reacties
  • 290 Bekeken

Beste, omdat ik geen bevredigend antwoord krijg bij de klantendienst als in de shop en het e-mail contact al geruime tijd niet mer werkt richt ik me noodgedwongen via deze weg.

 

Ik wisselde gisteren mijn oude GSM voor een smartphone..

Ondanks dat ik na de installatie van de SIMkaart niet gebeld heb, noch enige data verstuurd, was mijn tegoed van 19 Eu verdwenen voordat ik de tijd had mijn instellingen te configureren..

Blijkbaar was de schuldige het achtergrondverkeer van een aantal apps. Nochtans betrof het slechts een 50 talMB. Na wat opzoek werk blijkt dat Pay&go maar liefst 50ct per MB aanrekent.  Dat betekent 500Eu/GB , wat gigantisch duur is. Ik kan me niet voorstellen dat iemand die normaal begaafd is tegen een dergelijk tarief data verstuurt. Twee fototjes versturen zou je al 5 Eu kosten.

Vervolgens kocht ik 15Eu herlaadbeurt. Volgens de Proximus website bevat deze 50 minuten telefoon, 250 SMS en 3GB data.

Ik dacht dus safe te zitten. Bij het activeren bleek echter mijn 15Eu tegoed onmiddellijk verdwenen. Blijkbaar moet er nog een extra handeling gebeuren om dat data tegoed te activeren. Maar voor ik daar de kans toe kreeg was de data al opnieuw aan het gekende woekertarief aangerekend.

Bij telefonisch contact met de klantendienst raadde de operator me aan naar een shop te gaan om zeker te zijn dat het internetverkeer uitgezet was en te herladen. Er werd ook gezegd dat men daar een compensatie zou toekennen voor het onvoorziene aangerekend  dataverkeer tegen woekerprijs. In de shop zei men dat ze daartoe niet bevoegd zijn.

 

Voor mij is het simpel: Als Proximus dataverkeer aanrekent tegen dergelijke buitensporige tarieven zouden ze de klanten daarvan voorafgaand op de hoogte moeten stellen of waarschuwen zodat die niet voor onaangename verassingen komen te staan.

De reden van mijn financieel verlies is dus het buitensporige tarief dat proximus

aanrekent voor data  die versluisd wordt voordat de klant de kans krijgt zn smartphone te configureren.

Mijn standpunt is dus simpel : als Proximus de mij ten onrechte aangerekende  19+15=34Eu niet terugstort  onder vorm van beltegoed, zal ik een andere operator overwegen, natuurlijk ook voor mijn vaste lijn, internet en tv. Ik zal dan ook tevens een klacht indienen bij de ombudsman en mijn verhaal doen in Test-aankoop. Hopelijk hoeft het niet zo ver te komen.

Gezien de operatoren mijn standpunt niet begrijpen, en het niet mogelijk is om via mail een gerechtvaardigde klacht in te dienen omdat die service al 3 jaar niet meer werkt, hoop ik langs deze weg iets te bereiken.

Ik snap ook niet hoe het mogelijk is dat een bedrijf niet kan schriftelijk gecontacteerd worden bij een abnormaliteit?

 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Malcontent  Het prepaid gsm-nummer dat ik terugvind ik je profielgegevens is volgens mij niet het betrokken gsm-nummer. Hier is namelijk geen verbruik op geregistreerd deze maand. Graag ontvangen wij het correcte gsm-nummer voor nazicht. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@Malcontent 

Beste,

kan je in je profielgegevens je klantgegevens aanvullen ?

en het gsm nummer waar het over gaat ?

Dan kunnen we dit verder nakijken.

Geef maar een seintje als alles is ingevuld.

Groetjes,

tina

Ik doe dit via de verkorte codes of via mijn P&G myproximus account.

Reputatie 6
Badge +3

Er is ook handeling die je moet uitvoeren om je bestaande krediet om te zetten in data : https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_pay_and_go_global/particulieren/support/mobiele-telefonie/abonnement-en-pay-and-go/belkrediet-herladen/vragen-over-pay-and-go.html (Punt P&G herladen).Probeer die extra handeling om te zien of het dan lukt.

voor P&G+ zou je inderdaad 3GB data moeten krijgen > https://www.proximus.be/nl/id_cr_prepaid_cards/particulieren/mobilus/prepaidkaarten.html

Reputatie 6
Badge +2

Ik kan niet oordelen over uw argumenten, ik beschik niet over de nodige gegevens. En heb ook geen enkele bevoegdheid. 

Noteer dat er tijdens het WE geen proximus medewerkers op het forum komen.

Ooit had ik eens een “aanvaring” met Proximus (onterechte factuur van 80 euro) , de helpdesk kon niets doen en dan heb ik gewoon een ouderwetse beleefde brief geschreven naar Mw Dominique Leroy, CEO van Proximus, het adres staat wel ergens. Het kost u een postzegel. Maar drie dagen later was het probleem opgelost via mail van een medewerker van Mw Leroy. Nu is Mw Leroy geen CEO meer, maar vervangen door …. Efkens zoeken. 

Reageer