Beste, ik heb zopas een apple watch 7 aangekocht en 1 van de grote voordelen is dat je je iphone niet meer bij moet hebben...TENMINSTE als je een provider hebt die met esim werkt. Blijkbaar biedt Telenet deze dienst aan voor apple watch en jullie niet. Dat is uiteraard erg frustrerend gezien ik ervan uitgegaan was dat Proximus ook minstens alles kon wat Telenet kon. Ben ik nu verplicht van provider te veranderen? Ik heb namelijk nite voor niets deze apple watch gekocht. Of hebben jullie op korte termijn een oplossing voor mij?
Beste Joel,
Dank voor jouw reactie. Ik vind het bijzonder onprofessioneel van PROXIMUS dat zij haar klanten in het ongewisse laat wat de termijn betreft waarop de esim voor Apple Watch geactiveerd zal zijn. Dit is verre van klantvriendelijk voor de grootste telecomoperator in dit land die daarenboven gefinancierd is met publieke gelden. Ik lees in de chats de frustratie van andere klanten….houden jullie daar dan geen rekening mee? En hoe komt het dat jullie op technologisch vlak zo achter blijven? Is het de bedoeling dat we veranderen van leverancier?
Commerciële belangen primeren altijd. Er moet winst op tafel komen. Voor Proximus is dat echter dubbelzinnig. Ze hebben ook een “maatschappelijke functie”, zoals de NMBS en andere voormalige regies en staatsbedrijven.
Guillaume Boutin & C° doen moeite om hun hoofdaandeelhouder, de Belgische Staat ( = ons BELASTINGGELD) te overtuigen dat ze een maatschappelijk significante speler zijn. We merken dat in hun recente geschiedenis (https://www.proximus.com/nl/our-company/company_history.html ).
Als historicus kan ik voorbeelden genoeg opsommen van grote en kleinere bedrijven, van staten en politieke stromingen (partijen), die op een dag de ballen begonnen mis te slaan. Uit hoogmoed of uit onachtzaamheid; uit koppigheid en uit gekrenkte trots doet men dan verder, denkende en hopende dat het ‘wel zal overwaaien’.
Ooit deed ik een audit van British Telecom (South). Eén van mijn vaststellingen was dat de top de voeling met de basis was verloren. Ik ontdekte per toeval dat de Proximus klantendienst en de Proximusshops van elkaar vervreemd zijn. De één weet niet wat de ander doet. De pijnpunten worden aan de basis niet uitgewisseld en geremedieerd.
“Kapitein, er liggen hier ijsbergen”, zei de matroos “. “Ons schip kan niet zinken, jongen … “ (Titanic, 1912)
Het publiek, de klanten vergeten niet zo snel. Een reputatie is zeer snel afgebrokkeld en het duurt jaren om terug een goede op te bouwen. Meestal komen de remedies en de crisismanagers dan te laat.
Tot daar mijn vrijblijvende bedenking.
Zoals in de post net boven de uwe gezegd door iemand van Proximus zelf: zeker niet vòòr 2023.
Geeft u de vragen en de klachten hieromtrent dan door aan iemand die hierover kan beslissen? En zo ja, wat is dan het CONCRETE gevolg dat die persoon er dan aan gaat geven?
Gewoon commercieel belang tussen Apple en Proximus. Ik kreeg dit antwoord van Apple België : Zolang Proximus de verkoop van de Apple Smart-horloges niet commercialiseert in hun winkels of webshop. Zal Apple het gebruik van de Esim niet toestaan voor Proximus-klanten in onze smart-horloges(Smartwatches). Verder verwezen ze mij door naar Telenet, die blijkbaar voldoen aan de voorwaarden van Apple. Zeer raar dat commerciele belangen belangrijker zijn. Jammer dat Proximus niet openlijk communiceerd.
Igor, ik heb ook een bedrijfsabonnement en dat zal me niet tegenhouden om van provider te veranderen. Ik vind het gewoon abnormaal dat Proximus achter loopt op technologische evoluties waarmee Telenet onmiddellijk mee is….
Zeer teleurgesteld om vandaag in de Proximus winkel te horen dat ik voor mijn Apple Watch 7 4G geen esim kan krijgen. Dit houdt Proximus vaag op hun kanalen, ipv. hier duidelijk over te communiceren. Veel providers in andere landen zijn al aan boord. Waarom kan Proximus niet volgen? De reacties van Proximus hierboven zijn ook zeer teleurstellend. Ik verwacht een datum voor uitrol en een reden waarom ze tot nu toe hiermee gefaald hebben. Hier was lang vooruit op te anticiperen.
Dat is geen excuus. Hierop was lang vooruit te anticiperen en de vraag hiernaar te voorspellen. Tijd voor actie.
Dan vraag ik mij toch af wat de echte reden is waarom Proximus die niet commercialiseert in hun winkels, geeft Apple dan betere voorwaarden aan bvb Telenet of wat steekt daar echt achter, dat snap ik toch niet goed?
Eigenlijk geldt voor mij persoonlijk net het zelfde en moest er functionaliteit mankeren dat ik absoluut niet kan missen (echt nodig heb) dan zou ik ook inderdaad naar een ander Provider overstappen die dit wel kan aanbieden, maar tot nu toe is dit nog niet noodzakelijk en uiteraard ligt die drempel van overstappen voor iedereen anders.
Voor de mensen die overwegen om over te stappen naar Telenet, even waarschuwen.
Activatie van uw AppleWatch Cellular kan ‘enkel’ met een One(plus) contract (relatief prijzig!, zeker als je enkel mobiel wil bellen surfen en geen internet/TV via ‘Telenet’ nodig hebt!
Ikzelf ben voor internet/TV en meerdere gezin gsm nrs klant van Proximus, alsook via mijn werkgever heb ik een Proximus GSMnr.
Daar ik op mijn Iphone zowel mijn werk-gsmnr als mijn privé-gsmnr wou hebben ben ik 3 jaar terug overgestapt met mijn Privénr naar Orange (toen de enige die E-Sim leverde). Zo had ik op mijn Iphone Werknr via fysieke Simkaart en privénr via Orange.
Onlangs kocht ik een AppleWatch met Cellular functie (na mij eerste ‘grondig’ geinformeerd te hebben of ik deze ‘extra’ functie zou kunnen activeren.
Het plan dat ik uitvoerde was mijn fysieke Simkaart van proximus omzetten naar een ESim (ondertussen dus mogelijk bij Proximus!) én mijn Orange (basisabonnementje van +/-10€) nr omzetten naar Telenet (in de Telenet shop duidelijk vermeld dat dit voor activatie van de Cellular functie van mijn AppleWatch was!).
Nu blijkt 1. dat het bereik van mijn GSM in huis véél minder dan dit is bij Proximus (en Orange)! en 2. dat ik met mij ‘basis’ mobiel abonnement bij Telenet NIKS kan doen op vlak van cellular/applewatch!.
Omdeze functie te activeren moet dus ALLES over naar Telenet! Dus ook INTERNET en TV (volgens mij het ene niet zonder het andere -Of vergis ik mij?) zodat ik nu voor de keuze sta:
- wachten op proximus voor de cellular functie op smart watch aan te bieden
- alles omschakelen naar Telenet (zo verliest Proximus een trouwe klant!)
- OF … mocht iemand een oplossing hebben dan verneem ik dit graag!
ik zie in ieder geval niet direct in wat een esim voor apple watch zou te maken hebben met internet en tv als je een mobiel abonnement hebt bij een provider zou dit toch volgens mijn bescheiden mening voldoende moeten zijn, tenzij ik ook ergens iets over het hooft zie!
Tjah vandaag naar Proximus shop geweest om fiber pack aan te schaffen maar dan moet ik afzien van de mogelijkheid van esim voor mijn iWatch dus heb ik het maar bekeken… Dan blijf ik nog maar bij Telenet ondanks sommige problemen…
… Forummanagers als Antonella en Igor-Alberic mogen ondertussen het zure nieuws blijven herhalen op dit forum.
...
Teveel eer, Igor Kalders Ik ben maar een gewoon forumlid en alles behalve een forum-manager!
Mijn houding in dit soort zaken is eenvoudig deze:
Als ik per se snel een apple watch wil waarmee ik kan telefoneren zonder de iPhone bij te hebben, ga ik naar een andere provider.
Als het voor mij belangrijker is om bij Proximus te blijven, zie ik af van die technische mogelijkheid.
Maar al op voorhand een Applewatch met die functie kopen en ervan uitgaan dat die functionaliteit wel snel zal komen, lijkt op gokken. En wie gokt, kan verliezen…
Zelf heb ik in het verleden de twee andere Belgische providers uitgeprobeerd. En voor mij, in mijn situatie (en ik weet goed dat dat voor iedereen anders kan zijn) was en is Proximus veruit de beste provider met kwalitatief het beste netwerk. En het feit dat ik (nog) geen visual voicemail of apple watch met esim kan gebruiken is inderdaad een nadeel, maar voor mij weegt het niet op tegen de voordelen.
Het was voor mij een gok om de Apple Watch 6 Series te kopen met eSIM - wetende dat Proximus deze toen nog niet ondersteunde. Ik dacht: dan wacht ik wel een paar maanden, of misschien een jaartje.
Dit najaar zullen we 2 (!) series verder zijn, zonder ENIGE vorm van communicatie van Proximus uit. Forummanagers als Antonella en Igor-Alberic mogen ondertussen het zure nieuws blijven herhalen op dit forum.
Ik vrees dat Ludo niet ver van de waarheid zit. De vervreemding lijkt ondertussen totaal bij Proximus. Ik geef het nog tot eind dit jaar, en wellicht dat ik dan uit pure frustratie overstap naar Telenet.
Uit de tekst op hun website (vluchtig geconsulteerd) kan ik inderdaad afleiden dat je een heel pakket moet nemen, wil je e sim op een watch kunnen gebruiken met hetzelfde telefoonnummer als je mobiel.
Ja, dan zullen weten dat Prox dit nog niet aanbiedt en op die manier proberen klanten af te snoepen van Prox zeker; ook op gebied van internet en TV ? Ik zie anders geen reden in waarom je naast een mobiel abonnement nog meer zou nodig hebben.
Correct. Ik had het moeten nakijken.
Maar ik kom dus tot de constatatie dat Proximus dit (na meer dan een jaar) nog steeds niet aanbiedt. sorry Proximus …. ik denk dat je een klant kwijt bent. Hoe traag kan je zijn?
Beste Antonella,
Beste Igor-Alberic,
Uiteraard had ik al op het internet gesurft en inmiddels de uitleg gevonden. Dankuwel.
Met het sibillijnse antwoord “zeker niet vòòr 2023”, kan men alle kanten op. Het kan evenzeer 2033 zijn. Het betekent nl. niet dat de eSIM beschikbaar ZAL zijn voor Apple Watch (en consoorten) in 2023. Het zou kunnen dat het nooit is. Ik ben nieuwsgierig hoe Apple Inc. etc. hierop zal reageren.
Is dit een te dure operatie? Voor Telenet en voor in het buitenland veel meer providers dan niet? Of zit er nog een RTT/Belgacom duiveltje in het systeem?
Het is niet verstandig noch klantvriendelijk van Proximus om jonge mensenn, die meer en meer naar smartwatches grijpen voor hun sport- en vrije tijdbeleving te beoefenen, zonder de steeds groter wordende smartphones aan hun arm, stuur, e.d.m. Het oubollige image van Belgacom sluipt binnen … Succes met uw PR. !
Voor de ouderen (ik ben 74) is dit eveneens een afknapper. De Apple Watch heeft o.m. een val en SOS functie. Laat me nu maar net met of op die iPhone vallen, die dan stuk is …
Ik kijk al uit om terug over te schakelen naar Telenet. Jammer voor al die moeite.
De eSIM is hier: Alles over deze volledig digitale SIM-kaart | Proximus
Groetjes,
Antonella
Ik kwam over van Telenet met een eSIM op mijn Apple Watch cellular.
ER WERD MIJ NIET VOORAF GEZEGD DAT PROXIMUS DEZE SERVICE (NOG) NIET AANBIEDT. IK HAD MIJN WATCH AAN EN VERTELDE DE VERKOPER DAT IK OM GEZONDHEIDSREDENEN DEZE WATCH DRAAG EN NODIG HEB, OOK ZONDER IPHONE (valfunctie).
DE KLANTENDIENST ZOND ME NAAR EEN SHOP « OM DAT DAAR TE LATEN INSTALLEREN » EN DAAR VERNAM IK DAT ER ZELFS NOG GEEN TIJDSTIP IS VOOR DE UITROL VAN DEZE DIENST.
Ik ben bezwendeld en verloor alle vertrouwen en overweeg verdere stappen via de daarvoor voorziene autoriteiten.
Vraag: Hoe lang gaat dit nog duren?
Indien dit te lang zou zijn of te vaag blijft, overweeg ik om Proximus op te zeggen.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.