Vraag

Data-verbruik niet correct


Ik ben abonnement Epic Beats. Ik kan dus “onbeperkt (25GB)” spenderen aan de apps: Spotify, Instagram, Facebook,…  Naast deze 20GB heb ik nog 4GB dat ik kan spendere aan andere zaken.

Dit is de tweede maand op rij dat mijn 4GB-verbruik zeer vroeg op de maand verbruikt is. Bijgevolg zit ik snel aan een meerkost van 60 euro bovenop mijn abonnement van 25 euro per maand.

Echter, ik ben er van overtuigd dat de data-registratie van Proximus niet overeenkomt met de werkelijkheid:

  • Ik ben aan het fietsen en luister Spotify via mijn gsm. Voor de rest loopt er geen andere app op de achtergrond. Ik krijg tijdens het fietsen een bericht dat ik aan 80% van mijn 4GB zit. Twee uur later, nog steeds fietsen en luisterend naar Spotify, krijg ik een bericht dat ik door mijn volledige bundel van 4GB door ben.
  • Op mijn Android telefoon kan ik nagaan hoeveel data ik heb verbruikt deze maand en naar welke apps dit is gegaan. Deze maand heb ik volgens mijn telefoon 6.85 GB verbruikt waaronder 3.58 GB naar Spotify, 590.1 MB naar Instagram en 567.2 MB naar Facebook. Deze optelsom geeft een totaal van 4.5 GB. In totaal kan ik dan maximaal 2.35 GB gespendeerd hebben aan andere apps die niet in mijn abonnement zit. Volgen Proximus heb ik in totaal 4.59 GB gespendeerd aan apps die niet in mijn abonnement zit en 2.4GB aan apps die wel in mijn abbonement zitten. 

Ik heb dus sterk het gevoel dat het verbruik van Spotify niet wordt geteld als data vanuit mijn abonnement. Dit is de tweede maand op rij dat dit zo flagrant is. En geen enkele medewerker kan / wil me verder helpen met dit probleem.

 

Ben ik de enige persoon met dit probleem?

 

 


32 reacties

Ik heb 1 jaar lang door Antonella kunnen genieten van 9GB ipv 4GB, waarvoor dank. Wel ging ik op de hoogte gebracht worden hier omtrent, dit is niet gebeurd. Dus dan is het probleem ook nog steeds niet opgelost, wat ik nu ook weer ervaar sinds ik deze maand terug 4GB heb.

Nu ondervind ik ook weer dat er een deel van de data van zoals Spotify van mijn 4GB afgaat ipv de 25GB. 

Dus ik zou het heel fijn vinden dat mijn 9GB zoals vorig jaar word teruggeplaatst om extra kosten te vermijden door een fout dat bij Proximus ligt.

Onderstaand zie je screenshots met berekeningen. Tijdens het controleren heb ik alleen Spotify via mobiele data gebruikt. Conclusie is dat er 110mb (%68,75) van mijn 4GB word afgetrokken en maar 50mb (%31,25) van mijn 25gb.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Seppe Dams kun je ons feedback sturen met een screenshot via de in-app shaker. Het achterliggende team gaat hiermee aan de slag zodra ze de feedback ontvangen! Groetjes, Heidi

Mag ik informeren wat hier de status van is? Ik ben zelf ook sinds een half jaar in deze situatie en ben ook zeker dat Spotify de boosdoener is. Veel erger nog: ik heb geen epic abonnement en luister 99% vd tijd naar gedownloade playlists maar heb het gevoel dat die toch geregistreerd worden als dataverbruik. 

Dit weekend gebeurde het nog: playlist met gedownloade songs op was zowat het enige wat ik die dag deed en ‘s avonds opeens de waarschuwing, 4 vd 5 gig op...

Daarnaast heb ik een abonnement via mijn werkgever dat me niet toelaat data bij te nemen. Mooi hoor halverwege de maand geen gebruik meer kunnen maken van payconiq of itsme omdat je data zo beperkt binnen komen dat die apps niet functioneren. 

Reputatie 7
Badge +3

@Max T.  Bedankt voor de info en de screenshots. Ik ga het laten nakijken. Zodra ik feedback krijg, hou ik je op de hoogte. Groetjes, Antonella

@Max T.  Stuur je me screenshots door van het dataverbruik in de MyProximus app en van het mobiel dataverbruik volgens de instellingen van jouw toestel met dezelfde referentieperiode? Dan laat ik dit verder onderzoeken door een achterliggende dienst en volg ik het op via dossier 48789195. De betalende optie van 1GB/maand dat je had geactiveerd, heb ik eraf gehaald en vervangen door een gratis data bundel.  Groetjes, Antonella

Ik heb het gisteren nog eens op de voet gevolgd. Ik ben naar het werk gereden met alleen spotify aan als verbruiker. Ik heb van mijn begin datastand van mijn gsm als epic app een screenshot genomen, en de eindstand van toen ik op het werk aankwam. En het enige dat ik daarop kan zeggen, jullie lichten je klanten op!! 

Hieruit stel ik vast dat ik 150mb verbruikt heb aan spotify, waarvan 60mb word afgetrokken van de epic data en 90mb van mijn surfdata. Niet moeilijk dat mijn surfdata telkens op is 10 dagen voor het einde van de maand. Dus er wordt even 60% van het verbruik van spotify bij mijn surfdata afgetrokken!!

Ik kan u nu al 1 ding zeggen, als ik 60 euro buiten mijn bundel zit. U krijgt uiteindelijk maar 25 euro van mij!! En eigenlijk zou ik nog een vergoeding moeten vragen, aangezien mijn data word uitgezet als ik de 60 euro aan extra kosten passeer.

En als ik dan het juiste verbruik neem (totale data - verbruik epic apps), dan kom ik uit op 2465mb dat ik zou verbruikt moeten hebben mijn 4gb surfvolume. Als ik dan 60% neem van het verbruik van spotify, dan kom ik uit op 2190mb dat van mijn surfvolume komt. Als ik deze bij elkaar optel, dan kom ik uit op 4655mb, dit zit helemaal niet ver af van het verbruik dat de epic app registreert, namelijk 4730mb. Een verschil van 75mb, dit is hoogstwaarschijnlijk andere mb’s van andere apps die ik nog gebruik. Maar ik ben er nu wel 1000% zeker van dat het probleem bij proximus ligt en niet bij ons!!

Hieronder ziet u de screenshots. 

 

 

@Max T.  Stuur je me screenshots door van het dataverbruik in de MyProximus app en van het mobiel dataverbruik volgens de instellingen van jouw toestel met dezelfde referentieperiode? Dan laat ik dit verder onderzoeken door een achterliggende dienst en volg ik het op via dossier 48789195. De betalende optie van 1GB/maand dat je had geactiveerd, heb ik eraf gehaald en vervangen door een gratis data bundel.  Groetjes, Antonella

Ik heb het gisteren nog eens op de voet gevolgd. Ik ben naar mijn vriendin en daarna naar het werk gereden met alleen spotify aan als verbruiker. Ik heb van mijn begin datastand van mijn gsm als epic app een screenshot genomen, en de eindstand van toen ik op het werk aankwam. En het enige dat ik daarop kan zeggen, jullie lichten je klanten op!! 

Hieruit stel ik vast dat ik 150mb verbruikt heb aan spotify, waarvan 60mb word afgetrokken van de epic data en 90mb van mijn surfdata. Niet moeilijk dat mijn surfdata telkens op is 10 dagen voor het einde van de maand. Dus er wordt even 60% van het verbruik van spotify bij mijn surfdata afgetrokken!!

Ik kan u nu al 1 ding zeggen, als ik 60 euro buiten mijn bundel zit. U krijgt uiteindelijk maar 25 euro van mij!! En eigenlijk zou ik nog een vergoeding moeten vragen, aangezien mijn data word uitgezet als ik de 60 euro aan extra kosten passeer.

En als ik dan het juiste verbruik neem (totale data - verbruik epic apps), dan kom ik uit op 2465mb dat ik zou verbruikt moeten hebben mijn 4gb surfvolume. Als ik dan 60% neem van het verbruik van spotify, dan kom ik uit op 2190mb dat van mijn surfvolume komt. Als ik deze bij elkaar optel, dan kom ik uit op 4655mb, dit zit helemaal niet ver af van het verbruik dat de epic app registreert, namelijk 4730mb. Een verschil van 75mb, dit is hoogstwaarschijnlijk andere mb’s van andere apps die ik nog gebruik. Maar ik ben er nu wel 1000% zeker van dat het probleem bij proximus ligt en niet bij ons!!

Hieronder ziet u de screenshots. 

 

Reputatie 7
Badge +3

@RobinS Ik heb dossier 48574650 overgenomen. Stuur jij me ook screenshots door van het dataverbruik in de MyProximus app en van het mobiel dataverbruik volgens de instellingen van jouw toestel met dezelfde referentieperiode? Voor jou heb ik ook dezelfde gratis data bundel geactiveerd. Ik heb een correctie opgemaakt voor de kosten voor data buiten de bundel van dit jaar. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@Max T.  Stuur je me screenshots door van het dataverbruik in de MyProximus app en van het mobiel dataverbruik volgens de instellingen van jouw toestel met dezelfde referentieperiode? Dan laat ik dit verder onderzoeken door een achterliggende dienst en volg ik het op via dossier 48789195. De betalende optie van 1GB/maand dat je had geactiveerd, heb ik eraf gehaald en vervangen door een gratis data bundel.  Groetjes, Antonella

Ik heb ook het idee dat spotify bij mij de boosdoener is. Daarstraks kreeg ik een bericht dat er 80% van mijn 5gb verbruikt is (1gb bijgekocht). En toen ben ik in de epic app gaan kijken naar mijn verbruik, ik had 4.22gb verbruikt, en ben ik eens alles gaan natellen, en toen had ik een verbruik van 3.04gb van spotify. Op die moment heb ik het meeste naar spotify geluisterd tot ik terug thuis was op de wifi, toen ben ik weer eens gaan kijken, en is er rond 200mb bijgekomen. Nu staat mijn dataverbruik op 4.42gb.

Mijn verbruik van de 5gb zou nu 2,35gb moeten zijn, en ik zit er nu al met meer als 2gb over. De app zegt dat ik van mijn epic apps een totaal verbruik heb van 8.56gb, maar dat zou 10.66gb moeten zijn.

Exact wat er bij mij ook mis gaat. Al 100 man gehoord bij Proximus maar niemand kan of wil helpen. In de winkel zei de verkoper dat het een gekend probleem was. Aan de telefoon vielen de meeste uit de lucht behalve 1 persoon die bevestigde dat er effectief iets verkeerd loopt Ben aan het kijken om over te stappen want dit kan zo niet verder

Ik ben er ook stilaan klaar mee, ik heb 1gb bijgekocht in de hoop dat ik de maand ga halen. Maar ik denk niet dat het mij gaat lukken, want ik ben de 4,5gb al voorbij na 3 dagen.

Ik heb ook het idee dat spotify bij mij de boosdoener is. Daarstraks kreeg ik een bericht dat er 80% van mijn 5gb verbruikt is (1gb bijgekocht). En toen ben ik in de epic app gaan kijken naar mijn verbruik, ik had 4.22gb verbruikt, en ben ik eens alles gaan natellen, en toen had ik een verbruik van 3.04gb van spotify. Op die moment heb ik het meeste naar spotify geluisterd tot ik terug thuis was op de wifi, toen ben ik weer eens gaan kijken, en is er rond 200mb bijgekomen. Nu staat mijn dataverbruik op 4.42gb.

Mijn verbruik van de 5gb zou nu 2,35gb moeten zijn, en ik zit er nu al met meer als 2gb over. De app zegt dat ik van mijn epic apps een totaal verbruik heb van 8.56gb, maar dat zou 10.66gb moeten zijn.

Exact wat er bij mij ook mis gaat. Al 100 man gehoord bij Proximus maar niemand kan of wil helpen. In de winkel zei de verkoper dat het een gekend probleem was. Aan de telefoon vielen de meeste uit de lucht behalve 1 persoon die bevestigde dat er effectief iets verkeerd loopt Ben aan het kijken om over te stappen want dit kan zo niet verder

@RobinS  Ik heb het dossier 48494250 terug geopend . Ze contacteren u.   Groetjes Luc

Dat is dus niet gebeurd.

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Max T. vul je de klantgegevens op het profiel aan, voor nazicht? Groetjes, Heidi

Ik heb ook het idee dat spotify bij mij de boosdoener is. Daarstraks kreeg ik een bericht dat er 80% van mijn 5gb verbruikt is (1gb bijgekocht). En toen ben ik in de epic app gaan kijken naar mijn verbruik, ik had 4.22gb verbruikt, en ben ik eens alles gaan natellen, en toen had ik een verbruik van 3.04gb van spotify. Op die moment heb ik het meeste naar spotify geluisterd tot ik terug thuis was op de wifi, toen ben ik weer eens gaan kijken, en is er rond 200mb bijgekomen. Nu staat mijn dataverbruik op 4.42gb.

Mijn verbruik van de 5gb zou nu 2,35gb moeten zijn, en ik zit er nu al met meer als 2gb over. De app zegt dat ik van mijn epic apps een totaal verbruik heb van 8.56gb, maar dat zou 10.66gb moeten zijn.

Als je een nieuwsartikel opent in de Facebook browser, dan is dat wel geen Facebook trafiek maar trafiek naar die nieuwssite.

Als er dan filmpjes tussen zitten dan is dat allemaal snel oplopende datatrafiek buiten Facebook!

 

Wat je hebt vastgesteld is dus de correcte werking. 

Als ze zeggen dat facebook onbeperkt is (aan 25gb) dan ga ik daar vanuit.

Dit zeggen ze bij de voorwaarden ‘By the way: de Facebookvideo’s die je bekijkt in je nieuwsoverzicht, die zijn inbegrepen. Ook als je op de video klikt en op een videopagina van Facebook terechtkomt, zit dit in je eindeloze hoop. Maar let op: als je via Facebook op YouTube terechtkomt, dan is de mobiele data niet meer gratis. Ah ja, YouTube is niet inbegrepen bij Epic stories of Epic beats.’

Dus hier versta ik uit, als je een youtube filmpje opent en deze gaat naar de youtube app, dan valt het niet meer onder facebook, en word er data in rekening gebracht van de 4gb. Dat is logisch, maar als dit geopend word in de browser van facebook, dan blijft men nog steeds in facebook en word er geen andere app geopend. (zoals op de screenshot te zien is)

 

Reputatie 6
Badge +3

Als je een nieuwsartikel opent in de Facebook browser, dan is dat wel geen Facebook trafiek maar trafiek naar die nieuwssite.

Als er dan filmpjes tussen zitten dan is dat allemaal snel oplopende datatrafiek buiten Facebook!

 

Wat je hebt vastgesteld is dus de correcte werking. 

Ik ben abonnement Epic Beats. Ik kan dus “onbeperkt (25GB)” spenderen aan de apps: Spotify, Instagram, Facebook,…  Naast deze 20GB heb ik nog 4GB dat ik kan spendere aan andere zaken.

Dit is de tweede maand op rij dat mijn 4GB-verbruik zeer vroeg op de maand verbruikt is. Bijgevolg zit ik snel aan een meerkost van 60 euro bovenop mijn abonnement van 25 euro per maand.

Echter, ik ben er van overtuigd dat de data-registratie van Proximus niet overeenkomt met de werkelijkheid:

  • Ik ben aan het fietsen en luister Spotify via mijn gsm. Voor de rest loopt er geen andere app op de achtergrond. Ik krijg tijdens het fietsen een bericht dat ik aan 80% van mijn 4GB zit. Twee uur later, nog steeds fietsen en luisterend naar Spotify, krijg ik een bericht dat ik door mijn volledige bundel van 4GB door ben.
  • Op mijn Android telefoon kan ik nagaan hoeveel data ik heb verbruikt deze maand en naar welke apps dit is gegaan. Deze maand heb ik volgens mijn telefoon 6.85 GB verbruikt waaronder 3.58 GB naar Spotify, 590.1 MB naar Instagram en 567.2 MB naar Facebook. Deze optelsom geeft een totaal van 4.5 GB. In totaal kan ik dan maximaal 2.35 GB gespendeerd hebben aan andere apps die niet in mijn abonnement zit. Volgen Proximus heb ik in totaal 4.59 GB gespendeerd aan apps die niet in mijn abonnement zit en 2.4GB aan apps die wel in mijn abbonement zitten. 

Ik heb dus sterk het gevoel dat het verbruik van Spotify niet wordt geteld als data vanuit mijn abonnement. Dit is de tweede maand op rij dat dit zo flagrant is. En geen enkele medewerker kan / wil me verder helpen met dit probleem.

 

Ben ik de enige persoon met dit probleem?

 

 

Ik heb hetzelfde probleem voor. Alleen weet ik niet welke app dat er data neemt van mijn 4Gb. In het begin deed ik makkelijk met mijn 4Gb data, dan verbruikte ik hooguit iets meer als 2Gb. En nu moet ik echt al opletten met wat ik doe. Data is nog 9 dagen geldig en ik zit al over de 3,3Gb. Ik heb een totaal mobiel dataverbruik op mijn gsm van 10,59Gb , als ik daar al het verbruik van de epic apps aftrek (- 1u gratis datashot door het gebruik van youtube), dan kom ik uit op een verbruik van 1,819Gb. Dat is een verschil van 1,491Gb.

Ik ben het stilaan beu aan het worden dat het probleem bij proximus niet wordt opgelost. Ben hier al tot 2 keer toe naar een proximus winkel geweest, en ik heb ook al meerdere malen gebeld met de helpdesk, ze luisteren wel maar ze doen niets! Ik heb het idee dat ze het er gewoon voor doen om ons 5 euro extra te laten betalen voor 1Gb meer.

Het verbruik van data bij facebook klopt voor geen meter, dat heb ik al ondervonden. Aangezien als ik hier een link open van een nieuwsartikel, bij mij is het zo ingesteld dat hij dan de browser gebruikt van facebook en niet chrome. Dus als ik daar een filmpje op kijk moet het verbruik opgeteld worden bij facebook, maar dat gebeurd niet. Ik heb dit even gedaan, en daarna mijn data gecontroleerd in de app en toen was het al met meer dan 200mb gestegen.

Ik hoop dat ze het probleem eens gaan uitdokteren! Want ik ben er zeker van dat er meerdere mensen dit probleem hebben.

Reputatie 7
Badge +3

@RobinS  Ik heb het dossier 48494250 terug geopend . Ze contacteren u.   Groetjes Luc

@RobinS WiFi en WiFi assistentie is niet hetzelfde. De functie WiFi assistentie schakelt automatisch over op het datanetwerk van uw provider als het signaal van het Wi-Fi netwerk waarmee u verbonden bent te zwak is om te gebruiken. Het gebruik van deze functie kan leiden tot hoger dataverbruik.

De screenshot van het dataverbruik dat je doorstuurt is dit wifi+mobiele data, enkel wifi of enkel mobiele data?

Groetjes,
Antonella

De screenshot die ik doorstuurde enkel en alleen mobiele data. Indien WiFi te slecht wordt er overgeschakeld naar mobiele data maar dan wordt dat bijgerekend bij het verbruik van mobiele data. Dus dan maakt dat toch geen verschil?

@RobinS  Dat WiFi assistentie aan staat kan zeker een verschil maken. Je gsm begint op wifi updates uit te voeren, het wifi signaal wordt te zwak en je toestel schakelt automatisch over op mobiele data en de updates gaan ondertussen verder. Met dergelijke situaties verbruik je dan plotst veel mobiele data dat niet noodzakelijk aan bepaalde apps werd verbruikt maar dus aan de updates. Daarom raden wij altijd aan de WiFi assistentie uit te schakelen. Groetjes, Antonella

Dat verklaart toch totaal niet onderstaand voorbeeld:

 

  • Ik ben aan het fietsen en luister Spotify via mijn gsm. Voor de rest loopt er geen andere app op de achtergrond. Ik krijg tijdens het fietsen een bericht dat ik aan 80% van mijn 4GB zit. Twee uur later, nog steeds fietsen en luisterend naar Spotify, krijg ik een bericht dat ik door mijn volledige bundel van 4GB door ben.
Reputatie 7
Badge +3

@RobinS WiFi en WiFi assistentie is niet hetzelfde. De functie WiFi assistentie schakelt automatisch over op het datanetwerk van uw provider als het signaal van het Wi-Fi netwerk waarmee u verbonden bent te zwak is om te gebruiken. Het gebruik van deze functie kan leiden tot hoger dataverbruik.

De screenshot van het dataverbruik dat je doorstuurt is dit wifi+mobiele data, enkel wifi of enkel mobiele data?

Groetjes,
Antonella

De screenshot die ik doorstuurde enkel en alleen mobiele data. Indien WiFi te slecht wordt er overgeschakeld naar mobiele data maar dan wordt dat bijgerekend bij het verbruik van mobiele data. Dus dan maakt dat toch geen verschil?

@RobinS  Dat WiFi assistentie aan staat kan zeker een verschil maken. Je gsm begint op wifi updates uit te voeren, het wifi signaal wordt te zwak en je toestel schakelt automatisch over op mobiele data en de updates gaan ondertussen verder. Met dergelijke situaties verbruik je dan plotst veel mobiele data dat niet noodzakelijk aan bepaalde apps werd verbruikt maar dus aan de updates. Daarom raden wij altijd aan de WiFi assistentie uit te schakelen. Groetjes, Antonella

Reputatie 7
Badge +3

@RobinS Ik heb dossier 48574650 aangemaakt en verwezen naar uw gesloten dossier.De dossierbeheerder zal alles opnieuw bekijken en zelf ook terug contact met u opnemen.Excuses alvast voor het ongemak.Groetjes,Joel

NB: Morgen komen de Prox forummedewerkers hier terug langs.

Nog steeds geen reactie van Proximus

Kan mijn case terug geopend worden in ieder geval? Want deze werd gesloten zonder enige reden...

@RobinS WiFi en WiFi assistentie is niet hetzelfde. De functie WiFi assistentie schakelt automatisch over op het datanetwerk van uw provider als het signaal van het Wi-Fi netwerk waarmee u verbonden bent te zwak is om te gebruiken. Het gebruik van deze functie kan leiden tot hoger dataverbruik.

De screenshot van het dataverbruik dat je doorstuurt is dit wifi+mobiele data, enkel wifi of enkel mobiele data?

Groetjes,
Antonella

De screenshot die ik doorstuurde enkel en alleen mobiele data. Indien WiFi te slecht wordt er overgeschakeld naar mobiele data maar dan wordt dat bijgerekend bij het verbruik van mobiele data. Dus dan maakt dat toch geen verschil?

Reputatie 7
Badge +3

@RobinS WiFi en WiFi assistentie is niet hetzelfde. De functie WiFi assistentie schakelt automatisch over op het datanetwerk van uw provider als het signaal van het Wi-Fi netwerk waarmee u verbonden bent te zwak is om te gebruiken. Het gebruik van deze functie kan leiden tot hoger dataverbruik.

De screenshot van het dataverbruik dat je doorstuurt is dit wifi+mobiele data, enkel wifi of enkel mobiele data?

Groetjes,
Antonella

Reageer