Vraag

Data gebruik via favoriete app

  • 8 August 2019
  • 6 reacties
  • 303 Bekeken

Bij de start van een nieuwe maand stond mijn dochter haar teller op 0, na haar eerste dag gebruik en falen van wifi netwerk thuis kwamen we tot de conclusie dat er gelijk een verbruik van meer dan 400mB te zien was op haar teller (bovenste screen). Toen ik haar mobiele data verbruik ging nakijken op haar gsm (screens hieronder) zag ik dat de mobiele data afkomstig was van instagram, haar "favoriete app". Na proximus winkel bezoek, na opgebeld geweest te zijn door de technische dienst en na contact met de chat help via mijn proximus, is dit mijn laatste redmiddel om mijn misnoegen te tonen en of tot een oplossing te komen hiervoor.

Bij de chat hulp wist een heer mij te vertellen dat instagram achterliggend een andere app opent om een filmpje of videochat in fullscreen te bekijken, en als je dit doet dan telt jou verbruik blijkbaar niet meer als "instagram app". Niemand in de winkel kon mij dit zeggen, de persoon in de winkel zei zelf ook dat het duidelijk was dat "alles binnen instagram gratis verbruik was", via de telefonische hulp kon de heer mij ook niet helpen en zou ik meer hulp krijgen via de chat hulp. Aan de chat hulp heb ik dan de vraag gesteld hoe het kan dat de telefoon de registratie doet als zijnde instagram data en dat proximus deze registratie doet als zijnde andere app data...

Ofwel is er een fout gebeurd bij de telling van verbruik van data bij proximus, ofwel worden al onze telefoons afgetapt op een of andere manier door proximus om te weten dat je via instagram een andere app opent. Ofwel ben ik gewoon paranoia....





6 reacties

Ik wou nog een pdf afdruk van de chat met proximus meegeven maar ik kreeg geen mogelijkheid om de chat af te drukken als .pdf na agressief beëindigen van de "technische hulp".

Als hier niet snel een oplossing voor komt dan sluit ik alles af en ga ik een andere provider zoeken.
Reputatie 7
Badge +4
De info die mijn collega je gaf (Bij de chat hulp wist een heer mij te vertellen dat instagram achterliggend een andere app opent om een filmpje of videochat in fullscreen te bekijken, en als je dit doet dan telt jou verbruik blijkbaar niet meer als "instagram app". ) klopt inderdaad.
Het dataverbruik gegenereerd door de gekozen app,wordt niet gefactureerd noch afgehouden van de databundel van de klant, zolang de klant de app niet verlaat. Wanneer de klant klikt op een link en hij komt op een andere site terecht, zal dit verbruik wel aangerekend worden.
  • Tip: zolang je bovenaan de ‘header’ van je gekozen app (bv Facebook) ziet, dan ben je nog ‘in’ de app.
Als je dochter dus filmpjes,...bekeken heeft via intagram en zo vb op you tube terecht kwam telt dit verbruik dus niet mee als verbruik van de favoriete app.
Weet je of dit het geval was ?
Als je doorklikt naar een andere app dan zie je in de verbruiksgegevens ook de andere app staan, hier staat bijna geen enkele andere app in de verbruiksgegevens van de telefoon.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn excuses voor de late reactie. Kan je aub op je profiel het nr van je dochter aanvullen ? Dan maak ik een ticket aan voor verder nazicht. Weet u of uw dochter wel eens belt via Instagram ? Er is een probleem gekend met oproepen via Instagram die inderdaad foutief toch als extra data aangerekend worden.
Mijn excuses voor de late reactie. Kan je aub op je profiel het nr van je dochter aanvullen ? Dan maak ik een ticket aan voor verder nazicht. Weet u of uw dochter wel eens belt via Instagram ? Er is een probleem gekend met oproepen via Instagram die inderdaad foutief toch als extra data aangerekend worden.

Profiel is aangepast, dit is nu al wel een tijdje geleden. Toch wel erg dat ik toen bijna uitgemaakt werd via telefonische hulp dat ik het niet snapte en nu hebben ze het toch door dat er een fout zit in het systeem. Dit was inderdaad met bellen via instagram (videochat) in app.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb een dossier (42960678) opgemaakt voor de bevoegde dienst. Deze gaat alles voor je nakijken en je nog iets laten weten ivm de oplossing.
Met vriendelijke groeten
Koen

Reageer